10-09-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilişsel (Cognitive) Yaklaşım
Bilim ve biliş (cognition) olguları hep insanın ilgisini çekmiş, değişik yaklaşımların konusu olmuştur
Bilgi edinme ve bilinçli duruma gelme sürecinin öğrenme, davranış üzerindeki etkileri psikolojinin konusunu oluşturur
Çağdaş biliş anlayışında iki yaklaşım göze çarpar Bunlardan biri Bilgi işlemi yaklaşımdır Bunda düşünceyi ve usavurma (akıl yürütme) süreçlerini açıklamak amaçtır Bu yaklaşım insan zihnini çeşitli programlara göre bilgi edinmek, bilgiyi işlemek, depolamak ve kullanmak üzere tasarlanmış gelişkin bir bilgisayar sistemi olarak ele alır
Diğer yaklaşım Jean Piaget’nin çalışmalarına dayanan yaklaşımdır Gelişme psikolojisi alanındaki çalışmaları ile tanınan Piaget, çocuğun yetişkinliğe değin bir dizi zihinsel gelişim evrelerinden geçtiğini savunmuştur Piaget, çocukta dört gelişim evresi saptamıştır Piaget’nin gelişme ile ilgili görüşleri eğitim anlayışında değişiklikler getirmiştir
Belli kavramların özümlenebilmesi için zihinsel gelişmede belli aşamaların tamamlanmış olmasının gereği anlaşılmıştır Öğretmenin görevi çocuğa yanlızca bilgi aktarmak değil, ona dünyayı keşvetmesinde rehberlik etmektir
ABD’li psikolog ve eğitimci Jerame S Bruner, küçük çocuklarda algı, öğrenme, bellek gibi biliş biçimleri konularındaki çalışmaları ile eğitim anlayışında etkili olmuştur Çalışmaları, ders proğramlarının yeniden düzenlenmesini sağlamıştır Bruner’e göre; bütün çocuklarda doğal bir merak ve değişik konulara ilgi vardır Hangi gelişim amacında olursa olsun her çocuğa uygun biçimde verilmesi koşuluyla her konuyu öğretmek mümkündür
|
|
|