|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bilgi, dürziler, dürzîlik, hakkında |
![]() |
Dürziler Ve Dürzilik Dürziler Ve Dürzilik Hakkında Dürziler Dürzilik Bilgi Dürziler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dürziler Ve Dürzilik Dürziler Ve Dürzilik Hakkında Dürziler Dürzilik Bilgi DürzilerDürziler Ve Dürzilik Dürziler Ve Dürzilik Hakkında Dürziler Dürzilik Bilgi Dürziler Dürziler Dürziler Ve Dürzilik Dürziler Ve Dürzilik Hakkında Dürziler Dürzilik Bilgi DürzilerDürzilik, Fatımi halifesi Hakim Biemrillah’ı tanrı olarak kabul eden ezoterik bir inanç akımıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Dürziler bugün Lübnan, Suriye, İsrail ve Ürdün’de dağınık topluluklar biçiminde yaşamaktadırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanlar, Dürzileri Müslüman olarak görmezler ![]() ![]() ![]() Dürziliğin Kökeni Dürziler’in ırk olarak kökenleri konusu tartışmalıdır ve oldukça farklı köken kuramları ileri sürülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Dürziler’in kökeni hakkında bir başka görüş, bunları Fenikeliler ile ve özellikle Eski Ahit’te I ![]() ![]() ![]() Dürziler, kendilerini Arap ırkından sayarlar ![]() ![]() ![]() ![]() Dürziler’in kökeni hakkında Batı’da geliştirilmiş olan bir söylenceye göre Dürziler, Haçlı Seferleri sırasında Lübnan dağlarına yerleşmiş olan Dreux Kontu ve adamlarının soyundan gelmektedirler ![]() ![]() ![]() Söylenceye göre, XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dürziliğin inançsal kökeni Mısır’daki Fatımi devletine dayanmaktadır ![]() ![]() ![]() Hakim’in veziri olan Hamza bin Ali, Hakim’in tanrılığına dayanan bu yeni inancı yaymak görevini üstlenir ve Hakim’in imamlığını ve tanrılığını savunan iki risale kaleme alır ![]() ![]() ![]() ![]() Anuştegin, Suriye ve civarında yaptığı propagandalarda oldukça başarılı olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanla güçlenen Dürziler, Haçlı Seferleri sırasında İsmaililer ile birleşerek İslam ordularına karşı Hıristiyanların yanında yeralırlar ![]() ![]() ![]() ![]() Haçlı Seferlerinden sonra yörede varlıklarını sürdüren Dürziler, Kaysiler ve Yemanilerdiye iki kola ayrıldılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnançları Dürziliğin inançsal temeli Hamza bin Ali tarafından oluşturulmuştur ve dört temel ilkeye (farz) dayanır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin önderleri diye adlandırılan “hudud” aslında beş tanrısal ilkeyi temsil etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dürzilerin kutsal simgesi beş köşeli bir yıldızdır ![]() Yeşil: Gerçeğin anlaşılması ve kavranması için gerekli olan “Akıl” dır ![]() ![]() Kırmızı: “Nefs”dir ve varlığın sınırlarını belirler ![]() ![]() Sarı: Gerçeğin en yalın ifadesi olan “Söz”dür ![]() ![]() Mavi: “as-Sabik”tir ![]() ![]() ![]() Beyaz: “al-Tali”dir ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Doğru sözlü olmak (Sıdk al-Lisan) ![]() Kardeşlik, mezhep üyelerini koruma (Hıfz al-İhvan) ![]() Önceki tüm ibadetlerin ve dinsel inançların terk edilmesi ![]() İblis’ten ve tüm kötülerden uzak durmak ![]() Hakim’in tek tanrı olduğuna inanmak (Tevhid al-Hakim) ![]() Hakim’in buyruk ve eylemlerine boyun eğmek ![]() Hakim’in iradesine teslim olmak ![]() Öğretileri şu şekilde özetlenebilir: Yalnızca tek bir Tanrı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dürziler’de bilgeliğe yalnızca belirli bir dinsel eğitimi tamamlamış olan seçkin kişilerce ulaşılır; bunlara “akıllılar” anlamına gelen “Ukkal” denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğunluğu oluşturan diğerleri Dürzi inançlarının yalnızca sınırlı bir bölümünü bilirler ve bunlara da “cahiller” anlamına gelen “Cuhhal” denilir ![]() ![]() ![]() ![]() Dürzilerin inançsal ilkelerinin yalnızca bir tür inisiyasyondan geçmiş kendi mezhep üyelerine açıklanan gizler olması nedeniyle, inanç ve öğretileri tam olarak bilinmemekle beraber Musevilik, Hristiyanlık ve İslamiyet karışımı bir uzlaşımcı sentez gibi değerlendirilmektedir ![]() Tapınmaları gizli olduğundan törenleri hakkında güvenilir bilgilere sahip değiliz ![]() ![]() ![]() Son olarak, sanki gizli bir örgüte benzerliklerini tamamlamak için, Dürziler’in birbirlerini tanıyabilmek amacıyla benimsedikleri işaret ve şifreler olduğunu ve bunların karşılıklı olarak alınıp verilmemesi halinde gizemlerine dair tek sözcük etmedikleri bilinmektedir ![]() Tampliyeler ve Dürziler Haçlılar’ın Kutsal Topraklar’da egemen oldukları dönemde, Tampliyeler’in karşılaştığı Doğu’ya özgü birçok gizemci inanç akımlarından biri de Dürzilik’tir ![]() ![]() ![]() Tampliyeler’in Dürziler ile bağıntısının hem tarihsel hem de geleneksel bir takım kanıtları olmakla beraber, bunun Masonluk ve Tampliyeler üzerinde ne gibi etkileri olduğu konusunda yalnızca varsayımlarda bulunulabilir ![]() Leonard W ![]() ![]() ![]() ![]() Bu görüşün başka yazarlarca da onaylandığı görülüyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dürziler Ve Dürzilik Dürziler Ve Dürzilik Hakkında Dürziler Dürzilik Bilgi Dürziler |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dürziler Ve Dürzilik Dürziler Ve Dürzilik Hakkında Dürziler Dürzilik Bilgi DürzilerDürziler Ve Dürzilik Dürziler Ve Dürzilik Hakkında Dürziler Ve Dürzilik Bilgi Dürziler Ve Dürzilik Tanımı Dürzilik, Fatimi halifesi Hakim Biemrillahii tanri olarak kabul eden ezoterik bir inanç akimidir ![]() ![]() ![]() ![]() Dürziler bugün Lübnan, Suriye, israil ve Ürdünide daiinik topluluklar biçiminde yaiamaktadirlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanlar, Dürzileri Müslüman olarak görmezler ![]() ![]() ![]() Dürziliiin Kökeni Dürzileriin irk olarak kökenleri konusu tartiimalidir ve oldukça farkli köken kuramlari ileri sürülmüitür ![]() ![]() ![]() ![]() Dürzileriin kökeni hakkinda bir baika görüi, bunlari Fenikeliler ile ve özellikle Eski Ahitite I ![]() ![]() ![]() Dürziler, kendilerini Arap irkindan sayarlar ![]() ![]() ![]() ![]() Dürzileriin kökeni hakkinda Batiida geliitirilmii olan bir söylenceye göre Dürziler, Haçli Seferleri sirasinda Lübnan dailarina yerleimii olan Dreux Kontu ve adamlarinin soyundan gelmektedirler ![]() ![]() ![]() Söylenceye göre, XII ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dürziliiin inançsal kökeni Misiridaki Fatimi devletine dayanmaktadir ![]() ![]() ![]() Hakimiin veziri olan Hamza bin Ali, Hakimiin tanriliiina dayanan bu yeni inanci yaymak görevini üstlenir ve Hakimiin imamliiini ve tanriliiini savunan iki risale kaleme alir ![]() ![]() ![]() ![]() Anuitegin, Suriye ve civarinda yaptiii propagandalarda oldukça baiarili olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zamanla güçlenen Dürziler, Haçli Seferleri sirasinda ismaililer ile birleierek islam ordularina karii Hiristiyanlarin yaninda yeralirlar ![]() ![]() ![]() ![]() Haçli Seferlerinden sonra yörede varliklarini sürdüren Dürziler, Kaysiler ve Yemanilerdiye iki kola ayrildilar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() inançlari Dürziliiin inançsal temeli Hamza bin Ali tarafindan oluiturulmuitur ve dört temel ilkeye (farz) dayanir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dinin önderleri diye adlandirilan ihududi aslinda bei tanrisal ilkeyi temsil etmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dürzilerin kutsal simgesi bei köieli bir yildizdir ![]() Yeiil: Gerçeiin anlaiilmasi ve kavranmasi için gerekli olan iAkili dir ![]() ![]() Kirmizi: iNefsidir ve varliiin sinirlarini belirler ![]() ![]() Sari: Gerçeiin en yalin ifadesi olan iSözidür ![]() ![]() Mavi: ias-Sabikitir ![]() ![]() ![]() Beyaz: ial-Taliidir ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Doiru sözlü olmak (Sidk al-Lisan) ![]() Kardeilik, mezhep üyelerini koruma (Hifz al-ihvan) ![]() Önceki tüm ibadetlerin ve dinsel inançlarin terk edilmesi ![]() iblisiten ve tüm kötülerden uzak durmak ![]() Hakimiin tek tanri olduiuna inanmak (Tevhid al-Hakim) ![]() Hakimiin buyruk ve eylemlerine boyun eimek ![]() Hakimiin iradesine teslim olmak ![]() Öiretileri iu iekilde özetlenebilir: Yalnizca tek bir Tanri vardir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dürzileride bilgeliie yalnizca belirli bir dinsel eiitimi tamamlamii olan seçkin kiiilerce ulaiilir; bunlara iakillilari anlamina gelen iUkkali denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoiunluiu oluituran diierleri Dürzi inançlarinin yalnizca sinirli bir bölümünü bilirler ve bunlara da icahilleri anlamina gelen iCuhhali denilir ![]() ![]() ![]() ![]() Dürzilerin inançsal ilkelerinin yalnizca bir tür inisiyasyondan geçmii kendi mezhep üyelerine açiklanan gizler olmasi nedeniyle, inanç ve öiretileri tam olarak bilinmemekle beraber Musevilik, Hristiyanlik ve islamiyet kariiimi bir uzlaiimci sentez gibi deierlendirilmektedir ![]() Tapinmalari gizli olduiundan törenleri hakkinda güvenilir bilgilere sahip deiiliz ![]() ![]() ![]() Son olarak, sanki gizli bir örgüte benzerliklerini tamamlamak için, Dürzileriin birbirlerini taniyabilmek amaciyla benimsedikleri iiaret ve iifreler olduiunu ve bunlarin kariilikli olarak alinip verilmemesi halinde gizemlerine dair tek sözcük etmedikleri bilinmektedir ![]() Tampliyeler ve Dürziler Haçlilariin Kutsal Topraklarida egemen olduklari dönemde, Tampliyeleriin kariilaitiii Doiuiya özgü birçok gizemci inanç akimlarindan biri de Dürzilikitir ![]() ![]() ![]() Tampliyeleriin Dürziler ile baiintisinin hem tarihsel hem de geleneksel bir takim kanitlari olmakla beraber, bunun Masonluk ve Tampliyeler üzerinde ne gibi etkileri olduiu konusunda yalnizca varsayimlarda bulunulabilir ![]() Leonard W ![]() ![]() ![]() ![]() Bu görüiün baika yazarlarca da onaylandiii görülüyor ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|