![]() |
Üstün Zekalılar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Üstün ZekalılarÜstün Zekalılar ÜSTÜN ZEKALI ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ A- Bedensel Özellikleri: 1- Grup olarak, beden yapıları ve sağlık durumları bakımından yaşıtlarına oranla üstündürler ![]() 2- Doğumda normal çocuklardan daha ağırdırlar ![]() 3- Boy ve ağırlık bakımından normal çocuk grubunun üstündedirler ![]() 4- Erken yürür ve erken konuşurlar ![]() 5- Duyu organı bozuklukları, bedensel sakatlık, diş deformasyonu vb ![]() ![]() 6- Ortalama ölüm yaşı daha yüksektir ![]() 7- Hastalıklara karşı daha dayanıklıdırlar ![]() B- Zihinsel Özellikler: 1- Çabuk ve kolay öğrenirler ![]() 2- Kelime hazineleri çok geniştir, bildikleri kelimeleri kolaylıkla kullanırlar ![]() 3- Zihinsel işlemleri kolaylıkla başarırlar ![]() 4- Genelleme yapmada, ilişkileri görmede, bilgilerin transferinde, mantıki çağrışımlarda ileridirler ![]() 5- Soyut fikirlere karşı ilgileri fazladır ![]() ![]() 6- Akademik konularda yaşıtlarından 1 – 2 yıl ileridirler ![]() 7- Her alandaki okul çalışmalarında normalden 1 – 2 yıl üstündürler ![]() 8- Sınıf düzeylerinin 1-2 yıl üstündeki kitapları okumaktan hoşlanırlar ve anlarlar ![]() 9- Diğer çocukların farkında olmadığı pek çok alanda bilgi sahibidirler ![]() 10- Fazla çalışmaya gerek duymadan, duyduklarını ve okuduklarını uzun zaman belleklerinde tutarlar ve hatırlarlar ![]() 11- Çok soru sorarlar ve ilgi alanları geniştir ![]() 12- Çoğunlukla okula başlamadan önce okuma – yazma öğrenirler ![]() 13- Pratik bilgileri çoktur ![]() 14- Hazır cevaptırlar, uyanık ve girgindirler ![]() C- Sosyal Özellikleri: 1- Arkadaşları arasında popülerdirler ![]() 2- Kolayca arkadaşlık kurabilirler ![]() ![]() 3- Grup içinde lider olabilirler, başkalarına tabi olmaktan hoşlanmazlar ![]() 4- Okula karşı isteklidirler, ders dışı uğraşılara katılmaktan zevk alırlar ![]() 5- Ders uğraşılarının yanı sıra, sosyal uğraşılar, sportif faaliyetler, şiir, hikaye ve resim alanlarında çalışmaktan hoşlanırlar ![]() 6- Nüktedandırlar, yerinde hikaye ve fıkra anlatmaktan hoşlanırlar ![]() 7- Kendilerine ait orijinal ilgileri vardır ![]() 8- Yeni ve değişik durumlara kolay ve çabuk uyarlar ![]() ÜSTÜN ZEKALI ÇOCUKLARIN EĞİTİM VE ÖĞRETİMLERİ İLE İLGİLİ GENEL İLKELER 1- Üstün zekalı çocuklar, normal zekaya sahip çocuklardan daha süratli öğrendiklerinden, derslerde gereksiz tekrarlardan kaçınılmalıdır ![]() 2- Muhakeme yetenekleri normal çocuklardan daha üstündür ![]() ![]() 3- Geniş bir kelime hazinesine sahiptirler; bunları kolaylıkla kullandıklarından sınıf içi çalışmalarda bu özelliğin göz önünde tutulması gerekir ![]() 4- Kendilerine özgü ilgileri olduğundan, grupla olduğu kadar, bireysel çalışmalara da önem verilmelidir ![]() 5- Bir konu hakkında bilgi edinmek için çok şey sorarlar, çok kitap karıştırırlar ![]() ![]() 6- Ders uğraşılarında kuru ve kitaba bağlı bilgilerden çok, geniş gözlem, deney ve araştırmalara yer verilmelidir ![]() 7- Kendi günlük başarıları onları doyurmadığından, okul içi ve okul dışı çeşitli uyumsuzluklar doğabilir ![]() ![]() 8- Öğrenme yetenekleri normallere göre daha üstün olduğundan, müfredat programındaki konular genişliğine ve derinliğine zenginleştirilmelidir ![]() 9- Üstün zekalı öğrenciler yaratıcı yeteneklere sahiptirler ![]() ![]() a- Bir problem çözümünde, o problemin çözüm yolları ile ilgili, çocuklar tarafından ortaya atılan fikirler üzerinde krıtik yapılmamalıdır ![]() b- İleri sürdükleri fikirlerin acayipliği hoş karşılanmalıdır ![]() c- Ortaya ayılan fikirlerin çoğunda yarar vardır ![]() d- Problemlere karşı öğrencilerin duyguları etkili hale getirilmelidir ![]() ![]() e- Fikir akıcılığı teşvik edilmelidir ![]() ![]() ![]() f- Orijinal fikirleri teşvik edilmelidir ![]() g- Problemlerin değişik yollarla çözümüne fırsat verilmeli ve zemin hazırlanmalıdır ![]() ÜSTÜN ZEKALI ÇOCUKLARIN SINIF İÇİ VE SINIF DIŞI ÇALIŞMALARINDA YARATICILIĞI ENGELLEYEN UĞRAŞILARDAN BAZILARI ŞUNLARDIR: 1- Belirli bir uğraşın belirli zaman limitleri içerisinde bitirilmesinin zorunluluğunun belirtilmesi ![]() 2- Ödevlerin üst üste yığılması ![]() 3- Yanlışlarından dolayı öğrencilerin azarlanması ![]() 4- Gözlem, araştırma ve deneylerin gereksizliğine inanılması, bu çalışmaların sınıf uğraşılarında öneme alınmaması ![]() 5- Öğrencilerin bir şeyi olduğu gibi kopya etmeye teşvik edilmesi ![]() ![]() 6- Yapılan işte ve aaaalerde gereğinden fazla şekilcilik ve özenti üzerinde durulması ![]() 7- Akademik konular için, resim-iş, beden eğitimi ve müzik gibi derslerin feda edilmesi ![]() Bu günkü İlköğretim ve diğer okullarda uygulanan müfredat programları hazırlanırken normal çocukların öğrenme kapasitesi göz önünde tutulduğu için, üstün zekalı çocuklara cevap verememektedir ![]() ![]() a- Üstün zekalı çocuklar, konuları yaşıtlarına göre daha çabuk öğrendiklerinden, diğer zamanlarda çeşitli problemler yaratırlar ![]() b- Normal çocuklar için yapılan sınıf içi tekrarlar bu tip çocukları doyurmaz ![]() ![]() c- Üstün zekalı çocuklar az bir gayretle sınıf seviyesinin üstünde bir başarı gösterdiklerinden kendi kapasiteleri oranında çalışma zorunluluğu duymaz, çaba göstermez ve tembel ( atıl ) kalırlar ![]() |
![]() |
![]() |
|