|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çocuklar, evde, hiperaktif, için, neler, okulda, yapılabilir |
![]() |
Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir?1 ![]() Ergenliğe kadar uzanan çocukluk çağının tümünde gelip geçici veya uzun süreli bir özellik olarak aşırı hareketlilik görülebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Minimal Brain Dysfunction kelimelerinin baş harflerinden oluşan MBD ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle okul çağma gelince daha kola}" tanınan bu çocuklar, okul öncesinde de yaşıtlarından çok değişik bir görünüm içindedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiperaktivite ![]() ![]() ![]() ![]() II- HİPERAKTİVİTENİN GÖSTERGELERİ Hiperaktivite genellikle 6-8 yaşları arasında fark edilir ![]() ![]() Erken Semptomları: -Devamlı huzursuzluk, sebebsiz bağırma ![]() telaşlı, hareketli, karmaşık düzeni çocuktaki aşırı hareketliliğin ve tedirginliğin başlıca sebebidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ergenlik döneminde Hiperaktivite bozukluğu olan çocukların bu dönemi daha zor geçirdikleri belirtilmiştir ![]() ![]() • Ders çalışma aaaalerini yapma Evde yapılması gereken işlere yardımcı olma ![]() • İyi arkadaş seçme • Boş zamanlarını yaşma uygun yerlerde geçirme • Diğer aile bireylerine saygılı davranma, onların özgürlüklerine engel olmama, • Ev dışında olduğu zamanlarda sorumlu bir biçimde davranma • Eve belirtilen zamanlarda dönme • Sigara alkol kullanma Bu konulardaki çatışmaların temelinde herkesin tahmin edebileceği gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıcı genellikle 3 yaş dolaylarında olmakla birlikte tanı düzenli öğrenim için gerekli dikkat süresi ve yoğunlaşmasının gelişmesinin beklendiği ilkokul yıllarında konulmaktadır ![]() ![]() ![]() III- HİPERAKTİVİTENİN ETİYOLOJİSİ (NEDENLERİ) 1- Genetik Nedenler: Hiperaktif çocukların ailelerinde anti-sosyal kişilik bozukluğu, histeri, alkolizm ve madde bağımlılığının daha sık olduğu ortaya konmaktadır ![]() Çok düşük doğum ağırlıklı çocukların ve daha seyrek olarak genetik kökenli tiroid bozuklukları gibi durumlarla da hiperaktivite görülmektedir ![]() 2- Beyin Hasan: Perinatal dönemde gizli yada açık minimal derece de santral sinir sistemi hasarı olduğu belirtilmektedir ![]() ![]() 3- Nörofızyoloji ve beyin görüntüleme çalışmaları: İnsan beyni belirli dönemlerde hızla büyür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4- Gıda ve katkı maddeleri: Her ne kadar boya maddeleri ve gıda katkılarının, şekerlerin yada kurşunun bu bozukluğa neden olabileceği öne sürülsede ![]() ![]() 5- Psikososyal etkenler: Bozukluğu olan çocukların sıklıkla parçalanmış ailelerden geldiği, anne-babanın sürekli geçimsizliği ve ana-babada psikiyatri bozukluklar ile tek yada ilk çocuk olma oranının kontrollerden daha fazla olduğu bildirilmektedir ![]() ![]() ![]() 6- Risklerin belirlenmesi: Annenin gebelik öncesinde yada gebelik sırasında tıbbi durumu, duygusal zorluğu, sigara alkol kullanımı yada doğum komplikasyonları risk oluşturan nedenler arasındadır ![]() sürülmektedir (Haris, 1994 ![]() ![]() ![]() IV ![]() Hiperaktif çocuklarda okulda en az diğer arkadaşları kadar başarılı olabilirler ![]() ![]() ![]() öğrenme güçlüğü çektiğidir ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa Öğrenme Yetersizliği ile Hiperaktivite zaman zaman karıştırılmakta öğrencilerin başarısızlığı öğrenme yetersizliği olarak ele alınmaktadır ![]() ![]() Öncelikle hiperaktivite ile öğrenme yetersizliği durumlarının benzerliklerinin farklılıklarının ele alınması gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir?VI- Hiperaktif Çocukların Tedavisi ve Yardım Yolları Teorik olarak Minimal Beyin Disfonksiyonu nun tedavisi iki ana grupta ele alınmaktadır ![]() A ![]() ![]() B ![]() olarak tanımlanmaktadır ![]() Günümüze kadar tedavi konusunda biriken deneyimler göstermiştir ki: Tek başına ilaç tedavisi tek başına eğitsel tedaviden daha yararlıdır: ancak ilaç tedavisi + eğitsel tedavi tek başına ilaç tedavisinden de daha yararlıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlaç tedavisinin birinci prensibi sedatif ilaçların Minimal Beyin Disfonksiyonu nda kontraindike (paradoks etki göstermeleri sebebiyle) oluşudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Amphetamine'ler, Thioridazine, Imipramine ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kullanılan bu ilaçlar bağımlılık yapmaz fakat bir lakım yan etkilere yol açabilir (baş ağrısı, uykusuzluk, iştah kaybı, depresyon vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlaç tedavisi bazen eğitimden önce ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aşırı hareketli çocuğa, ne tanısı konurken ne tedavisi programlanırken ne de tedavi sürdürülürken hekim de eğitimci de aile de tek basma yararlı olamaz ![]() ![]() ![]() Erken tedavi bu çocuklar için oldukça iyi sonuçlar vermekte ve gelecekte önemli görevlerde yer almalarına yardımcı olmaktadır ![]() ![]() ![]() A-Hiperaktif Çocukların Tedavisinde Uzmana Düşen Görevler Bu çocuklar hareketlerini denetleyemezler ![]() ![]() ![]() Hiperaktif çocuklara çeşitli kısıtlamalar getirilmeden hazırlık evresinden geçirilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada terapistin (uzmanın) dikkat etmesi gereken bazı noktalar vardır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Belki de ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() çocuk yüksek sesle ne yaptığın) açıklarken, verilen işi yerine getirmeye çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Örneğin, bir projede hiperaktif çocuklar kendi kendilerine yönerge vermeleri için eğitilmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tedavide buna alternatif olan başka bir yöntem, hiperaktif çocuğun sakinleşmesi için ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun kendini denetim altına almasında yararlı olan bir diğer faaliyet rüıü de zamanla artan faaliyetlere dayanan bir görevi sürdürmektir ![]() ![]() ![]() Douglas"in hiperaktif çocuklar için tanımladığı kendini yönlendirme programının prensiplerine göre seçilen alıştırmalar, sadece dikkatli bakma ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı alıştırmalarda çocuk ve terapist sırayla birbirlerine izlemeleri gereken yönergeleri verirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kullanılan alıştırmalar çeşitli oyunlar, problemler, bulmacalar, ev problemleri ve projeleri ve akademik aaaaler şeklindedir ![]() ![]() ![]() »özelleştirme tamamen sessiz hale gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Barkley, Copeland ve Sivage (1980) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İstendik davranışlar kazındın lirken bir yandan istenmeyen davranışların ortadan kaldırılmasına dayanan davranış değiştirme tekniklerinin yanında bilişsel-davranış değiştirme teknikleri ile de bu çocuklarda problem çözme ve kendilerini ayarlama davranışları geliştirmeye çalışılmaktadır ![]() ![]() Bir diğer müdahale yöntemi de dikkat eksikliği problemi olan çocukların anne babalarına verilecek aile eğitimi ile onların çocuklarının davranış problemleriyle baş edip ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir?B- Hiperaktif Çocuğa Evde Nasıl Yaklaşmalı (Anne-Babaya Düşen Görevler) Çoğu anne-baba çocuklarına hiperaktivite tanısı konduğunda hayrete düşer, çünkü bu çocukların evde aileleri tarafından gözlemlenen herhangi bir problemleri yoktur ![]() oynayabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öncelikle durum aileye anlatılmalı ve tedavinin etkin olabilmesi için aile düzeninin ve aile desteğinin çok önemli olduğu vurgulanmalıdır ![]() Bu konuda bir çok aile eğitim programları geliştirilmiştir ![]() ![]() Bir Ebeveyn Eğitini Programı : Yaygın ebeveyn eğitim programlarına bir örnek olarak ![]() ![]() ![]() Programda ![]() ![]() Program, anne babalara, düzenlenen haftalık toplantılarla verilen eğitimlerden oluşan 10 basamaktan oluşmaktadır ![]() 1) Hiperaktivitenin doğası, yönü ![]() ![]() 2) Ters davranışlar / meydan okuma özellikle çocuk kimliği, ebeveyn kimliği, ortam sonucu ve baskıcı aile ortamlarında tartışılmaktadır (incelenir) ![]() ![]() 3) Ebeveynler çocukların davranışlarına karşı hazır bulunmak ve uygunsuz davranışlarını bastırarak, uyumlu davranışlarını arttırmak için eğitilmektedir ![]() ![]() 4) Olumlu ebeveyn dikkati, çocuğun oyun özgürlüğüne ve basit isteklerine müsamaa gösterir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5) Ebeveynler, çocukların ev ile ilgili sorumluluklarının tamamlayıcısı olarak ev ekonomisini belirli noktalarını öğretmektedirler ![]() 6) Aileye ev ekonomisi sistemi gösterilir ve boş vakitleri değerlendirme ![]() ![]() 7) Ebeveynlerin çocuk yönetiminde kullandığı teknikler gözden geçirilir ![]() ![]() ![]() 8) Yönetim şartları, halka açık mekanlardaki yapılan yaramazlıkları da kapsayacak şekilde genişletilmektedir ![]() 9) Ebeveynlere ani olaylar için etkili yönetim teknikleri verilmektedir ![]() Ebeveynlerde, gelecekte bu kazandıkları yetenekleri nasıl kullanabilecekleri konusunda genel bir değerlendirme yapılmaktadır ![]() ![]() 2- Ebevyn İçin Davranış Değiştirme Yöntemi Davranışı değiştirmek için belirli basamakları izlemek gereklidir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir zaman periyodunda davranışın bir bölümü ya da ufak bir davranış grubu üzerinde çalışılması tavsiye edilir ![]() ![]() Arzu Edilen Davranışı Geliştirmek İçin yöntemler En önemli şey düzeltmek istediğimiz davranış için ödül ya da pekiştireçleri uygulamaktır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İlk aşamalarda çocuğunuzun başarın olması için her türlü çaba} ı göstermeniz önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() hissettiği memnuniyettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğunuzun davranışından memnun kaldığınızda somut pekiştireçleri yavaş yavaş ortadan kaldırmanın yolunu bulmalısınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer uygunsuz davranış artarsa ya da olumlu davranışta azalma olursa davranış değiştirme sürecinin önceki basamaklarına geri dönmekte tereddüt etmeyin ve gerekli olduğu aşamalarda daha tutarlı ve daha somut ödüiieı koyun (Friedman & Doyal, 1992, s ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hiperaktif Çocuklar İçin Evde Ve Okulda Neler Yapılabilir?- Bu Çocuklar İçin Evde Nelere Dikkat Edilmeli Hiperaktif bir çocuğu sakinleştirmeniz pek mümkün değildir, ama faali) eti net bir şekilde açıklayarak, işini iyi bir şekilde yapmasına yardım edebilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun öğreneceği konuda atılacak adımları ve işin yapılışı sırasını öğrenmesi halinde, bireysel talimatları azaltmaya başlayabilirsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiperaktif çocuklar değişikliklerde zamanı ayarlamada zorlu yaşarlar ![]() ![]() ![]() ![]() İstenmeyen davranışları ilk basamakta önlemek için basit e kuralları koyun ve cezalarla destekleyin ![]() ![]() ![]() * Çocuğunuz için günlük bir program yapın ![]() * Çocuğunuzun uyandığı, yemek yediği, yıkandığı, okula gitmek için evden çıktığı, yattığı saatlerin her gün belirli ve aynı olması sağla)mız ![]() * Büyükler hiperaktif çocukların davranışlarına çok zaman sinirlenir ve fiziksel cezalara başvurabilir ![]() ![]() * Çocuğunuzun çok fazla heyecanlı ve hareketli olduğu anlarda başka bir aktiviteyle dikkatini dağıtmamaya çalışabilirsiniz (Şenol ![]() ![]() ![]() ![]() Hipeaktif çocukların oyun esnasında enerjilerini ortaya koymaları tabidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer çocuk kontrolü kaybeder gibi görünüyorsa 20-30 saniye sizinle beraber oturmasını söyleyiniz ![]() ![]() ![]() ![]() Hiperaktif çocuğa talimatı yavaş yavaş (tek tek söyleyerek) veriniz ve işi küçük parçalar halinde yaptırınız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuktan beklenenler, açıkça ve sade olarak söylenmeli, tarif edilmeli ve çocuğun oturma yeri bir işaretle belirlenmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Aşın faal bir çocuğa uyuması için baskı yapmak genellikle faydasızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() C - Hiperaktif Çocuklar İçin Okulda Neler Yapılabilir (Öğretmene Düşen Görevler) Sınıf Yapısı ve kuralları hiperaktif çocuk için oldukça zorlayıcı olabilir ![]() Hiperaktif çocuklarla yeterince ilgilenilebilmesi için küçük gruplar daha elverişlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hiperaktif çocuklar da okulda en az diğer arkadaşları kadar başarılı olabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Sınıf Yönetimi Bir çok araştırma hiperaktivitenin sınıf yönetimine adanmıştır ![]() ![]() Bu teknikler belirtilen güçlenmeyi, cezalandırma ve mutabakat sağlama konularını içerir ![]() Son teknikte, çocuk ve öğretmen, çocuğun nasıl davranması gerektiği ve contingeney nin arttırılması ile ilgili konularda yazılı bir anlaşma imzalarlar (Neîson 1997 ![]() ![]() Sandoval (1982), öz-telkin"i ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1- Hedef alınan davranış şekillerini (örneğin, bir koltukta rahatça oturmak gibi), bu davranışa benzer olanları ödüllendirerek, geliştirin ![]() 2- Çocuklara, tepki hızlarını değiştirme alışkanlığı kazandırarak ![]() hareketlerini sınırlandırın ![]() ![]() 3- Çocuklara, spor yapma gibi ![]() çıkış yollan bulun ![]() 4- Hiperaktif çocukların zarar görmesini (hırpalanmasını) önlemek için ![]() ![]() 5- Sınıfta verilen dersin süresini kısa tutup, az aaaa vererek, ilerlemelerine yardımcı olun ![]() 6- Çocukların, çabalarının sonuç verdiğini, göstermeye çalışın ![]() 7- Çocuklara, neyin kabul edilebilir olduğunu açıkça göstererek, davranışları üzerinde kesin ve açık sınırlamalar koyun ![]() 8-İlgi göstererek, duygusal açıdan destekleyici bir ortam yaratın ![]() 9- Sınıfta, çocukların alışkın oldukları davranış şekillerinden daha farklı davranmalarını sağlayan rol yapma tekniklerini kullanın (Romney ![]() ![]() ![]() Bu çocuklarla halka şeklinde çalışma çok zordur ![]() ![]() Halka şeklinde yapılan çalışmada, en iyi metod çocuğu sık sık uyarmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Bununla beraber ders yılının başlangıcında çok hareketli bir çocuktan konu üzerinde dikkatini uzun süre devam ettirmesi gibi bir davranış beklenemez ![]() ![]() ![]() ![]() Dersin düzenlenmesinde hiperaktivite çocuğu da göz önünde bulundurunuz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğa verilen emir ve talimatlar açık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hipekaktif bir çocuğun kabiliyetini olağanın üstünde olarak kabul etmemek gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun dikkat dayanıklısını önceden anlamaya çalışınız ![]() ![]() ![]() Zamanla çocuktaki heyecan derecesinin az olduğu dönemleri anlamaya başlarsınız ![]() ![]() Hiperaktif bir çocuk için yapılacak rehberlik, yol göstericilik çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Çocuğun aaaalerini yaparken gerektiğinde ara vermesine olanak tanıyın ![]() ![]() • Oyun saatlerini azaltma ve teneffüs iptalinden kaçının ![]() ![]() • Farklı aktivite düzeyleri gerektiren dersleri gün içine dağıtın ![]() ![]() ![]() • Dikkat sorunları olan yaşça daha büyük öğrencilerin, verimli çalışma ve dinlenme alışkanlıkları kazanabilmeleri için çalışma yöntemleri ile ilgili ek özel dersler almaları yararlıdır ![]() • Dikkat sorunları olan çocuklara serbest bir sınıf ortamı yerine kesin kulları olan düzenli bir sınıf ortamı sağlayın (Yazgan, 1998, s ![]() ![]() Özetle Bu Çocuklar İçin Okulda Yapılabilecekler : Çocuğun krizlerine ilgi göstermemek, bunlara ilgisiz davranmak, onu ele alırken sakin olmak • Çocuk olumlu davranışlarda bulunduğunda, ona ilgi göstermek ve onu ödüllendirmek • Çocuğun krizlerinden ürkmemek ve ona aciz görünmemek • Çocuğun üstüne fazla düşmemek • Çocuğu sürekli "yapma" uyarısı ile kısıtlamamak, ancak belli kuralları koymak • Çocukla sabırlı ve kararlı davranmak, iyi bir diyalog kurmanın yollarını aramak • Çocuğun olumsuz davranışlarının altında yatan duygulan keşfetmek • Çocuğun dramatik oyunlarla ve taklit oyunlarıyla rahatlamasını sağlamak • Çocuğu zevk alıyorsa, su ![]() ![]() ![]() • Çocuğu tanıyarak yönlendirmek • Çocuğa başarı alanları bulmak • Çocuğu bloklara yönlendirerek enerjisini harcamasına yardım etmek • Teke tek arkadaş ilişkileri geliştirmesine fırsat vermek olarak sıralanabilir (Razon, 1987, s: 83), 2- OKUL AİLE İŞBİRLİĞİ Çocuk, (eğitimde) okul aile işbirliği olduğu zaman en iyi şekilde öğrenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her velinin ve öğretmenin hedefi okul ile ev arasında problem çıktığı an problemi anlamak ve yapıcı çözüm yollan üretmek olmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretmenler çoğu zaman programları yürütebilmek için bazı alıştırmalar ve başvuruları kabul etmelidirler ![]() Bununla birlikte anne baba ve öğretmenler evde birlikte çalışabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|