Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaÇocuk psikolojisi hakkında Cocugun gelisimi bagimliliktan bagimsizliga, bencillikten isbirligine,somut dusunceden soyut ve mantikli dusunmeye dogrudur Duygulari surekli degisiklik gosterir, biraz once kavga ettigi arkadasiyla bir sure sonra barisir oyunlar oynarbu yuzdendir ki cocuklarin kavgalarina ve oyunlarina yetiskinler karismamalidir Cocuklar yeni durumlara uymakta gucluk cekmezler, cabuk ogrenirler, kotu olaylari, sayet cok yaralayici degilse cabuk unuturlar Spontandirlar, dusuncelerini ve olaylari sansurlemeden anlatirlar Bu yuzden "Cocuktan al haberi" deyimi yaygin bir deyimdir Cocuklar dinlenilmelidir, kisiliklerine ve farkliliklarina saygi duyulmalidir Her zaman kendilerini ifade etmelerine olanak verilmeli, bu tavirlari desteklenmeli, "sen cocuksun sus" asla denilmemelidir |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaOkul Korkusu Diger bir deyisle evden ayrilma korkusudurOkula gitmek istemeyen gitse bile sinifa girmeyen cocuklarin yasadigi duygu durumudurGenelde ilkokul caginda ortaya cikar Okul korkusu sayet okulla ilgili herhangi somut bir problem yok ise (dayak, asagilayici ogretmen tutumlari vs) anne ve cocuk arasinda ki yogun ve de bagimli iliskiden kaynaklanirCocuk annesini kaybetme endisesi ile annesinden ayrilmak istemez Okul Korkusu konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir : Cocugunuzun korkusu uzerine konusarak, nedenlerini cocugunuzla birlikte saptamaya calisiniz Okula gitmedigi icin onu tehdit etmeyiniz, korkutmayiniz Ogretmenine durumu anlatiniz ve gerekiyorsa isbirligi saglayiniz Hic bir sonuc alamiyorsaniz bir uzmana danisiniz Cocugunuzun okuldan uzak kalmamasina dikkat ediniz Unutmayiniz, korkular dogal tepkilerdir Nedenleri vardir Nedenlerini arastiriniz |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaTikler Kaslarimizda olusan irademiz disi kasilmalardirErkek cocuklarinda daha siklikla gorulurGenel olarak kayginin, bunaltinin disa vurumu olarak degerlendirilir Cocugunuzun tik sahibi olmasinin baslica nedenleri soyle siralanabilir : Kuralci ve titiz ana, baba tutumlari Denetleyici ve cocuktan performansinin uzerınde bir seyler bekleyen ana baba tutumlari Tik konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir : Cocugunuza tiki ile ilgili " yapma , etme " mesajlari vermeyiniz Cocugunuzun duygularini ogrenmeye calisiniz Tiklerin cogu gelip gecicidir Kalici olanlar icin bir uzmana basvurunuz Cocugunuzun hangi ortamlarda ve kimlerin yanindayken tiksel davranislarda bulundugunu belirleyiniz |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaAltini Islatma Cocuklar ikinci yasin sonunda diskilarini, ucuncu yas sonunda da cislerini tutmayi ogrenirler Arastirmalar, yataklarini islatan cocuklarin ebeveynlerinin de cocukluk donemlerinde yataklarini islattiklarini gostermektedir Bedensel bir bozukluk yoksa psikolojik kokenlidir ve baska belirtilerle beraber gorulur Altini Islatma problemi fizyolojik olabilir Fizyolojik nedenler arasinda bobrek ve dosaltim sistemindeki rahatsizliklar, derin uyku durmu sayilabilir Cocugunuzun oncelikle fiziksel bir muayeneden gecmesi gerekir Altini Islatma sorunu, psikolojik kokenli ise asagidaki sebeplerden kaynaklanabilmektedir Kardes kiskancliklari Aile ortamindaki huzursuzluklar ana baba kavgalari Korku yaratan olaylardan sonra Kimi zaman da ana babanin cocuk tarafindan cezalandirilmak istenmesi olasi nedenlerdendir Altini Islatma konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir : Sayet baska davranissal bozukluklar yok ise bu durum, ana babanin anlayisli, sabirli ve hosgorulu tutumlari ile bu donem atlatilabilir Cocugunuzu bu durumundan dolayi asla asagilamayiniz, sertlige basvurmayiniz Yatma vakitlerinde sulu gidalar vermeyiniz Gece tuvalete gitmesini saglayiniz Kronik bir hal almissa ve onleyemiyorsaniz bir uzmana danisiniz |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaYaramazlik Genelde, cocuklar mevcut duzenimize uygun davranmadigindan onlara "yaramaz-hasari" damgasi vururuzUnutulmamalidir, cocuklarin her davranisinin, her eyleminin bir amaci vardir Dolayisiyle "yaramazligin" da nedenleri vardir Bu nedenleri soyle ozetleyebiliriz: 1- Cocuk ilginin uzerinde olmasini, yetiskinlerin kendisine hizmet etmesini ister Verilen Mesaj:"Sizin ilginizi ancal yaramazligimla cekebiliyorum" dur 2- Cocuk mevcut otoriteye baskaldirir Verilen Mesaj: "Burayi ben yonetecegim"dir Cocukla bu savasin icine giren yetiskin genelde bu savasi kaybeder 3- Cocuk cevresindeki insanlardan intikam almak isteyebilir Dayak yiyen, sozel siddete maruz kalan cocuklar, yaramazliklariyla yetiskinlerden intikam alabilirler Verilen Mesaj: "Madem beni sevmiyorsunuz, o halde benden nefret edin" dir Yaramazlik konusunun cozumunde asagidaki turde yaklasimlarda bulunmak yararli olabilir Ona daha fazla ilgi gosteriniz "Seninle ilgilenmemi mi istiyorsun?" sorularla cocugunuza yaklasabilirsiniz Yaramazlik onemsenmemelidir Cezalandirma ve azarlamabu davranis bicimini (yaramazligi) pekistirecektir Otoritenizi cocukla paylasarak, ona da kontrol edebilecegi ve yoneltebilecegi alanlar birakiniz Ornegin; odasinin sorumlulugunu ona verebilirsiniz Cocugunuzu sevdiginizi, onu anladiginizi, onun her zaman yaninda oldugunuzu ILETEBILMELISINIZ Cocugunuz yaramazlik yaptiginda, "Ne yaparsan yap, seni sevmekten vazgecmeyecegim" diyebilirsiniz En iyi sonuclar, odullerle alinir Bu oduller, ovgu, onay ve ilgidir Sayet ceza verecekseniz, onlari bu odullerden mahrum ediniz Dayak ve hakaret bir ise yaramaz, ancak cocuklariniza bu tarz iletisimi ve davranis bicimini ogretmis olursunuz BERNARD DEFRANCE adlı arastirmaci "Sanctions et discipline à l'école" adlı kitabında {Syros,l999}, okulda ceza ve disiplin konusunda ilginc bulgulara varmistir Ona gore, Cocukların okulda aldiklari cezalarin hemen hemen hic etkisi yoktur Sorun cezalandirmak veya cezalandirmamak degil, kurali kimin hangi degerlere gore yaptigi ve yanlislarin nasil, hangi gerekcelerle tespit edildigidir Defrance,"kurala uymama mi cezalandiriliyor, yoksa ogretmenin otoritesi mi kalici kilinmak isteniyor " diye sormaktadir Bazi durumlarda ceza, cocuk tarafindan yetiskinin ondan intikam almasi olarak algilaniyor ve yetiskine dusmanca duygular beslemesine neden olabiliyor Sonuc olarak su denilebilir ki, cezadan korkmak "uslu olmanin" gostergesi degildirCeza korkusundan kaynaklanan kurallara uygun davranis ta, o kurali kabul etmek degildir |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaHiperAktivite Cocuklar genelde kosar , ziplar,gunboyu hareket halinde olurlarAncak bazi cocuklar vardir ki, onlardaki hareketlilik olaganin disindadir Cocuk yerinde duramaz, saldirgandir,savruk ve duzensizdir, uzun sure bir isle ugrasamaz, surekli kipir kipirdirZekasi yasina uygundur ancak dikkat daginikligi ve ogrenme yetenegindeki zayiflik nedeniyle okulda basarisiz olurlar Cevredekiler tarafindan "duz duvara tirmanan cucuklar" olarak tanimlanabilirlerAncak boylesine hareketli olmalarina ragmen, hareketlerinde beceriksizlik ve koordinasyon bozuklugu soz konusudurÖrn ayakkabisini baglayamaz, giysilerini giyemez Hiperaktif davranislarin kokeninde dogum oncesi ve sonrasinda olusan beyin zedelenmeleri yatar Ayrica arastirmalar, hiperaktif cocuklarin "putaman" adi verilen beyin bolgesine (beyinde motor aktiviteyi yöneten dikkat merkezi) az kanin gittigini bulgulamistir (milliyet gazetesi) Tedavide aile ve davranis tedavisi ile birlikte ilac tedavisi de uygulanir Cocugun spor ve acikhavada serbestce yapilabilecek etkinliklere yonlendirilmesi de sagaltici bir etki yapar Hastaligin gidisati, zamaninda ve etkili bir mudahale ile genelde olumludur |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaCocuk Nicin Yalan Soyler? Cocuk Ve Yalan Yalan, bir hatayi gizlemek dolayisiyla cezadan kacinmak icin soylenir Yasamin ilk bes yilinda cocugun soyledigi yalanlardan endise duyulmamalidirCunku gercegi algilama ve ona dsadik kalma yetisi yas ilerledikce gelisir Gercegi ayirtedebilen bir cocuk, yine de yalan soylemeye devam edebilirCocuk yalan soyler cunku, Cevreyle olan iliskilerinde "yolunda gitmeyen bir seyler" vardir Cezadan kurtulmak ister Kendini digerlerindebn asagi gormektedir Ilgi cekmek ve cevresini sasirtarak oz doyum saglamak istediginden olmadik seyleri oluyormuscasina ifade eder, bunlara psuedo yalanlar denir Kendisini rahatsiz eden gercekleri gizlemek ister /örn, okul basarisizligini gizler Ana babasinin sevgisine ihtiyaci vardir Cevresindekiler de yalan soylemektedir, model alir Bazen de ana babasinin istegi uzerine yalan soyler ve bunu aliskanlik haline getirir Kendi hayatini gizlemek geregi duyar Nasil onleyebiliriz? Cocugunuzu yalan soylemeye iten nedenleri bir dedektif titizligi ile tespit ediniz ve bu nedenleri onunla "boyle demek istiyor olabilir misin" diye irdeleyin Sizler de yalan soylemeyin Yalan karsisinda cok sert ve asagilayici tavir takinmayiniz |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaPsikososyal Gelisim Donemleri Kuramci, Erikson a gore, gelisim yasamin tumune yayilmaktadirBu kuramcinin belirttigi gelisim evrelerinden bazilari, yas sinirlari kesin olmamakla beraber, söyledir: 1-Oral dönem (0 ? 1 yasgüven ya da güvensizlik): Bu dönemde cocugun cevresiyle etkilesimi, güven ya da güvensizlik duygularinin yerlesmesinde etkilidirBebegin annesiyle olan iliskisi onun herseyidirDolayisiyla bebegin ihtiyac ver gereksinimlerinin karsilanmasi, anne ile bebek arasinda karsilikli anlayis ve guvenin olusmasini saglar Bu temel duygunun gelisimi ise ilerideki yillarda bieryin cevresiyle kurdugu ilsikilerde kendine guven duymasi demektir Kendine guvenen kisiler, kendi degerlerinin bilincinde olarak, digerleriyle daha rahat ve sevgi dolu iliskiler kurarlar 2- Anal- kas donemi ( 1 ? 3 yasözerklik ya da utanc ve kararsizlik) Bu dönemdeki fiziksel olgunluk, bebeklerin emeklemelerine, yürüyüp kosmalarina olanak saglarBu durum da kisilik acisindan özerklik ve bagimsizlik demektir Ayrica, tuvaletegitiminin verildigi bir donem olarak ta onemlidirbu donemde ebeveynler tuvalet egitimi sirasinda baskici ve sert tutumlari ile cocukta bir cok nevrozon yerlesmesine neden olabilirlerdolayisiyla, cocugu tuvalete alistirirken oncelikle fiziksel olgunluga erismesi beklenmeli sonrasinda da yumusak ancak kararli bir egitsel tutum sergilenmelidirdiskisini veya çisini kaciran cocuk korkutulmamali, cezalandirilmamalidir Bu evrede cezalandirilan, kisitlanan ve bagimli olmaya yonlendirilen cocuklar, ileriki yaslarinda bastirilan ofke ve utanci yasarlar, kararsiz yetiskinler olurlar 3- Cinsel dönem ( 3 ? 5 yasgirisim ya da sucluluk duygulari) Cocugun cevresindeki her seye ilgi ve merakla yaklastigi donemdirBu nedenle de girisimcidir, arastiricidir, surekli sorar, ogrenmek ister, hareketlidir Bu donemde, cocugun ana babasina olan cinsel ilgisi de söz konusu olablir(Freud u odipal ve elektra kompleksleri) Ana babanin elestirel yaklasimi ve ya cocugun merakini örseleyici tutumlar, sucluluk duygusuna neden olacaktirDolayisiyla bu donemde cocugun merek ve ilgisini destekleyici, sorularina cevap verici yaklasimlar, özgüvenin olusmasinda da etkili olacaktir 4- Gizil dönem ( 6 ? 11 yasbeceri ya da asagilik duygulari) 6 ? 11 yaslari arasindaki bu donem , surekli etkinlik icerisinde olan okul cagi cocugunu kapsarCocuga amaclarinin ve hedeflerinin degerli oldugu hissettirilirse ve desteklenirse, becerileri ve arastirici yani gelisir Bu donem cocugun hayatina "ögretmen" kavraminin girdigi donemdir Okul problemleri basgösterirogretmen ve ailenin isbirlig cok önemlidir 5 - Ergenlik dönemi Kimlik arayisi, dis gorunum ve begenilme arzusu baskindirOrta okul donemine denk dusen bu surecte, cinsel uyanisla beraber yani ruhsal tepki ve davranislar gelisir Ergen kendini begenmez, surekli kusur arar, elestirilere asiri duyarlidir, hircin ve kavgaci olur Derslere ilgi azalir, ebeveynle iliskiler kopar, arkadaslar ön plana cikar, bencillik, yasaklara tepki baslar, duygusal gel-gitler artar Kisaca, gencin, sudan cikmis baliga dondugu cok firtinali bir donemdir Dusunme yetenegi gelisirken, ilgi alanlari cesitlenirCosku, hayal, idealizm yogunlasir Kimlik karmasasinin yasandigi bu donemde, yine baskic, anlayissiz ve cezalandirici ana baba tutumlari, ergenin isini daha da guclestirir Saglikli cinsel egitim icin ebeveyn ve ergen diyalogu sarttir Yetiskinler unutmamalidirlar ki Her yetiskin ergen olmustur, ancak ergenler yetiskin olma yolundadirlardestek, sevgi , ilgi ve analyis beklerler |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaCocuk Egitiminde Premack Ilkesi PREMACK,ödül olarak uyarici yerine faaliyeti kullanmayi onermistir Premack ilkesi" Her cift tepki icin olasiligi yüksek olan, olasiligi düsük olani pekistirir yani tesvik eder" Bu ilke cocuk yetistirmenin kendisi kadar eski olup, BÜYÜKANNENIN KURALI olarak ta betimlenir Premack kuralini su cumlelerle aciklayabiliriz: "ancak yemegini yedikten sonra top oynayabilirsin"yemek yemek istemeyen cocuklar icin "cöpü dökersen tv izlemene izin veririm"ev islerine yardim etmek istemeyen cocuklar icin Kisacailkenin temeliönce calis, sonra oynaseklindedir |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaCezanin PsikoDinamigi Ceza terimi, olumsuz bir itici uyaricinin, bir davranimin yapilmasindan sonra ona bagli olarak uygulanmasi olayina verilen teknik bir isimdir Ceza, istenmedik davranimlari bastirma tekniklerinden biridirDavranis dagarcigina bir sey katmaz, fakat davranis dagarcigindaki bir davranisin bastirilmasini saglayabilir Bu anlamiyla ceza, yeni bir davranis ogrenmeyi degil, ,istenmedik bir davranisi yapmamayi ögretir Ceza iki sekilde uygulanir Davranis itici bir uyarici ile sonuclandirilir(mesela bir tokat gibi) Davranis ödülün ortamdan kaldirilmasi ile sonuclanir(sokaga cikma yasagi gibi) Ancak ceza ile davranislari kontrol etmenin önemli sakincalari vardirSöyle ki; Ceza cogu kez itici uyaricinin (dayak, hakaret, yasaklama gibi) kullanlmasini gerekli kilabilir?tici uyaricilarin kullanilmasi da birey de saldirganlik, korku, kin, nefret gibi duygularin olusumuna zemin hazirlarAyrica cezanin etkili olabilmesi icin itici uyaricinin siddeti gun gectikce artirilir Orneginsikca yapilan hatalardan biri sudur: cocugun belirli bir davranisini kontrol etmek isteyen anne veya baba, dövme , bagirma gibi siddet dolu itici uyaricilar kullanirsa,bunlar baslangicta etkili olmus olsa bile zamanla cocugun bu uyaricilara alistigi gorulurVe ebveynler dozu artirmak gibi kisir bir dongu icine girer Cezalandirilan davranislar, bireye belirli sonuclar saglayan ogrenilmis davranislardir Ceza ile bir davranis bastirilmaya calisilirken, bir baska istenmedik davranis ortaya cikabilir Örnegin cok sevdigimiz vazoyu kiran cocugumuzu cezalandiriyorsak, bu davranisimizla cocugumuza yalan soyleme davranisi kazandirabilirizCocuk cezadan kacmak icin yalan soyleyecektir Ceza etkili oldugunda, ceza veren kisinin davranislarini ödülleyici bir nitelik kazanabilirBunun dogal sonucunda, ceza veren kisi, dikkatini , istendik davranislarin kazandirilmasina yogunlastiracagi yerde, zamanla, yalnizca istenmedik davranislarin bastirilmasina yogunlastirabilir Örneginbir ögretmen cazanin olumsuz yönüne yakalanabilir ve zamaninin büyük bir bölümünü ögrencilere istendik davranislari kazandirmak yerine ceza vermek ve uygulamakla gecirebilir BU NEDENLE CEZA, ELDEKI TÜM OLANAKLAR DENENDIKTEN SONRA ÖNCELIKLE ISTENMEDIK DAVRANISLARIN BASTIRILMASININ KACINILMAZ OLDUGU DURUMLARDA KULLANILABILECEK BIR SISTEM OLARAK DÜSÜNÜLMELIDIR |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaCocuk ve Sorumluluk Iletisim catismalarinin nedenlerinden biri de birey olarak sinirlarimizi ve sorumluluklarimizi bilmemekten kaynaklanmaktadirBu nedenle cocuk yetistirirkendikkat etmemeiz gereken en önemli noktalardan biri, cocuklarimiza neyi, ne zaman ve nasil yapacaklarini (yani sinirliliklar) ve davranislarinin sorumlulugunu almayi ögretmektir Aile icinde sinir ve sorumluluklarinin biblincinde olan cocuklar, yarin, toplum icinde de kendi sorumluluklarini üstlenen , baskasinin haklarina saygi gosteren yetiskinler olacaklardir Ebeveynler olarak neler yapmaliyiz?? Mesajinizi iletin :Öncelikle cocugunuz, sizin ondan ne istediginizi net ve acik bir sekilde bilsinmesela, "kardesinle kavga etmeni istemiyorum" "odani toplamalisin" "her gün bir saat ders calismani istiyorum" Simdiye dek kullandiginiz ve bir ise yaramayan cezalandirma yontemlerini birakin Cocugunuza, istediginiz yapmaz ise sonucun ne olacagini ve bundan da kendisinin sorumlu oldugunu soyleyin Mesela, "kardesinle kavga edersen sinemaya gidemezsin" "odani toplamazsan arkadaslarinla bulusamazsin" Bu son ve en önemli asamadirSOYLEDIGINIZ SÖZÜN ARKASINDA DURUNASLA YERINE GETIREMEYECEGINIZ SOZLER SARFETMEYIN Muhakkak cocugunuz israrla istemediginiz sekilde davranacakti, ancak sizin dediklerinizi yapacagindan emin olursa davranisini degistirecektir SAYET BIR KEZ TUTARSIZ DAVRANIRSANIZ BUNU EN KISA ZAMANDA SUISTIMAL EDILECEGINI BILMELISINIZ Siz tutarli ve kararli oldugunuz sürece, cocugunuz davranislarinin sonucundan kendisinin sorumlu oldugunu ve yapmasi gereken bir isi yapmaz ise sonuclarina katlanmasi gerektigini ogrenecektir TOPLUMUMUZUN, DAVRANISLARININ SORUMLULUGUNU ALMASINI BILEN YETISKINLERE IHTIYACI VARDIR |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaCinsel Tacize Ugramis Cocuklar Cinsel taciz, ne yazik ki sadece yetiskinler degil, cocuklar da maruz kalmaktadirlarBoyle bir durumla karsilastiginizda, mutlaka cocugunuzla beraber bir uzmana basvurmalısınız Cocuklar bu durumu saklama egilimi icinde olabilirlerCinsel tacize ugramis cocuklarda gozlemlenen belirtiler söyledir: cinsel organlarda surekli kasinti, dokununca agriyan popo fiziksel nedeni olmayan karin agrilari gece isemeleri yemek düzeninin bozulmasi uyku sorunlari, gece korkulari cocukta bebeksi davranisların ortaya cıkması, davranıssal gerileme durgunluk, arkadaslardan kacma okul basarısında düsüs Unutmayalim ki, KOTU NIYETLI INSANLARI YOK ETMEK MUMKUN DEGILDIRKarsı cınsı kotuleyerek te bir yere varamayız COCUKLARIMIZI ASLA KORKUTMADAN, KOTU NIYETLI KISILERINDE OLABLICEGINI ONLARA ANLATARAK VE YASAMIN CİRKİN YÜZÜNÜ ASLA ONLARDAN GİZLEMEDEN, BU TIP BIR OLAYLA KARSILASTIKLARINDA NELER YAPMALARI GEREKTIGINI, ONLARA ANLATMALIYIZ |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaTuvalet Egitiminde Dikkat Edilecek Noktalar Tuvalet egitimin amaci, cocugun tuvalete gitme davranisini kontrol etmesidir12-15 aylar bu egitim icin uygundur 1-1,5 yas arasinda baslatilan egitim, anne-cocuk arasinda bir cekismeye-guc savasina donusturulmemelidir Oncelikle cocugunuzun hangi saatler de tuvalete gittigini ve ne kadar sure de tuvalette kaldigini tespit ediniz Onunla birlikte tuvalete gitmeli, onu tuvalete oturturarak yaninda beklemelisiniz Tuvaletini yapmiyor ise 10 dakikadan fazla tuvalette beklemeyiniz Bu 3 basamak cocugunuzun tuvalet ihtiyaci hissettiginde nereye gitmesi ve ne yapmasi gerektigi konusunda yol gostericidir Daha sonra, cocugunuzu kendi kendine tuvalete gitmesi konusunda desteklemelisiniz Asagidaki her bir basamakta basari saglamadan digerine gecmeyin Tuvalete goturerek oturun ancak yaninda beklemeyin Ellerini kendisi yikamali Tuvaletin kapisinda getirin, iceri kendisi girmeli Tuvaletini yaparsa onu guzel bir soz veya davranis ile odullendirin Bu basamakta cocugunuz tuvalete kendi basina gitmeli Kendi kendine gittikten sonra kapiyi kapatiniz Bu surecte cocugunuzu gosterdigi gayret ve cabalardan dolayi odullendiriniz, ovunuzKendi basina bir seyler basarma duygusu hosuna gidecektir Ancak cocugunuz korkar ve tek basina tuvalete gitmek istemezse israrci olmayiniz Buraya kadar basardigini, gerisini de basarabilecegini soyleyerek onu yureklendiriniz Bir basamagi basarmadan digerine gecmeyiniz Basarisiz oldugunuz basamakta gerekiyorsa bir alt basamaga donerek yeniden baslayiniz |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaOyun Terapisi Oyun terapisi, çocuğun psikolojik sorunlarını gidermeyi, onun daha uyumlu olması için yardımcı olmayı amaçlayan, çocuk ve terapistin birbirlerini oyun yolu ile etkiledikleri bir yöntemdir Oyun terapisi, konuşma problemlerinde, okuma problemlerinde, handikaplı çocuklarda etkili olabilir Çocuklar genelde problemlerinin farkında değillerdir Yalnızlık ve anlaşılamamız olmanın yarattığı kaygı ve sıkıntıyla başedemezler Oyun terapisi ile kendi fonksiyonlarını, yeteneklerini gerçekleştirebilir, duygularını ifade eder ve yaratıcı davranışlar ortaya koyabilirler Oyun terapisinde terapist Öncelikle bu alanda yeterli eğitim ve beceriye sahip olmalı Çocukla sıcak, samimi ve dostça bir ilişki kurmalıdır Çocuğun duygularını açıklaması için gerekli desteğin verilmesi gerekir Çocuğun faaliyetlerine karışmamalıdır, çocuk yolu belirler, terapist izler ancak (bana-kendine ve oyun odasına zarar vermemelisin) kuralı belirtilmelidir Terapiyi hızlandırmamalıdır, terapi yavaş ilerler ve terapist tarafından olduğu gibi onaylanmalıdır İlk karşılaşmada, terapist kendini tanıtmalı, çocuğun "evet", "hayır", yanıtları verebileceği sorular sormamalı, çömelerek onun göz hızasına inmeli, "seninle biraz oyun oynayacağız, benimle gel ve oyun odamızı, oyuncakları gör" denilebilir Çocuğun o ortama getirilme nedeni, ona basit ve anlayacağı bir dille anlatılmalıdır Çocuk duygularını ifade etmekte zorlanıyorsa, terapist kendi duygularından bahsederek onu teşvik edebilir Unutmayın ki açıklık açıklığı doğurur Mesela "hastalandığımda ben de çok öfkeli ve sinirli olurum" gibi |
Çocuk Psikolojisi Hakkında |
09-06-2012 | #15 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Çocuk Psikolojisi HakkındaCocugun Zihinsel Gelisimi Piaget adli bir kuramciya göre cocugun zihinsel gelisimi 4 ana evreye ayrilmistirBunlar, duyusal motor dönem- islem öncesi dönem- somut islemsel dönem- soyut islemsel dönemdir DUYUSAL MOTOR DÖNEM: ( 0- 2 yas) bu dönemde bebek kendisini dis dunyadan ayridedemez yani kendisinin ve cevresinin basli basina birer varlik oldugunun bilincinde degildirbu dönemde taklit geli?mistir, kaybolan nesneler gözler ile takip edilir,davran?i? düzenli ve sistemli olarak gelisir, nesne ilsikileri ögrenilir ve nesne kavrami gelisir2 yaslarina dogru zihinsel semboller üretilir, kelimelrin kullanilisi sembolik anlamlara baglidir İŞLEM öncesi dönem: ( 2- 7 yaslar )mantiksal düsünme henüz gelismemistirCocuklar henuz nesnelerin görüntüsünün etkisi altindadirlarNesneleri baska seylerin simgesi olarak kullanirlarBu dönemde dil gelismesiyle düsünce yayginlasirBu dönemde cocuk günes ve ayin hareket etmesi nedeniyle onlarin canli oldugunu düsünürdogal olaylarin insanlar tarafindan kontrol edildigine inanir SOMUT İŞLEMSEL DÖNEM: ( 7- 11 ya?): mant?ksal dü?ünme, say? mekan, zaman kavramlari yerlesmeye baslamistirCocuklar dü?ündüklerini islevsel olarak gerceklestirmekten cok hoslanirlarmesela, yazi yazmayi ögrenmesi , toplama yapmasi hosuna gderYÜrütülen islemler herseyden önce fiziksel gercege dayanirSomut olmayan seyler hakkinda düsünce yürütemezler SOYUT İŞLEMSEL DÖNEM ( 11 ve sonrasi) yuksek düzseyde bir dengelenmeye ula?mak dönemim özelligidirEsnek ve etkin olan düsünce problem cözmeye yöneliktirBu dönemdeki zihinsel yapilar somut olarak varolmayan durumlara iliskin" eger sonra" türünde düsünceye olanak verir |
|