![]() |
Otistik Çocuklarin Eğitimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Otistik Çocuklarin EğitimiOTİSTİK ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ EĞİTİM: Otizmin tedavisi konusunda yapılan birçok çalışma sonucuna göre,en iyi tedavinin eğitim olduğu anlaşılmıştır ![]() ![]() ![]() Beceri öğretiminde süre;becerinin her bir basamağında,otistik birey beceriyi kendi kendine yardımsız yapabilene kadar devam edilir ![]() Beceri öğretiminde ortam;öğreteceğimiz beceriye uygun olmalıdır ![]() ![]() ![]() Beceri öğretiminde tutarlılık;çocuğun yakın çevresindeki diğer kişilerin de planlanan beceri öğretiminden haberdar edilmesi ve onların da eğitimci gibi davranması sağlanmalıdır ![]() Beceri öğretiminde öncelik;öğretimi yapılacak becerinin günlük yaşamdaki yeri ve önemi,o becerinin öncelikli olarak seçilmesinde belirleyici bir ölçüt olmalıdır ![]() ![]() Beceri öğretiminde uygunluk;öğretilecek beceriler çocuğun yaşına ve performansına uygun olmalıdır ![]() ![]() Beceri öğretimin de önkoşullar;öğretimi yapılacak beceriler birbirinin önkoşul becerisi olabilmektedir ![]() ![]() Beceri öğretiminde ödüllendirme;bir becerinin yeni öğretilmeye başlandığı zamanlarda çocuğu beceriyi her tamamlayışında ödüllendirmek gerekir ![]() ![]() ![]() Eğitim programları yapılandırılmış ortam olarak adlandırdığımız,bir yetişkin ve bir çocuğun birlikte olduğu,çeşitli öğretim tekniklerinin kullanıldığı,uyarıcısız ortamda uygulanır ![]() ![]() ![]() OTİSTİK ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK ÖNEMLİ YAKLAŞIMLAR: Otistik çocuklarda sinir sistemine giren uyarıcıların yorumu bir nedenden dolayı yapılamamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Dili algılayamadıkları için dikkatlerini konuşulana ve konuşan kişiye verememektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kavramların Algılanmasında Güçlük Çıkaran Etmenler • Otistik çocukların çoğu tehlikelerin farkında değildir ![]() • Sözcüklerin mecaz anlamlarını anlamada yetersizdirler(Deyimler ve atasözlerini anlamada güçlük çekerler) • Zıt anlamlı kelimeleri farklı telaffuz ederler ![]() • Bazı seslere karşı aşırı duyarlılık gösterirler ![]() • Geçmişi ve şimdiyi karıştırma,buna bağlı olarak anlamsız gülme ve ağlamalar ![]() sevincini köreltmez,geçmiş olayı şimdi oluyormuş gibi hatırlarlar) • Zamirleri karıştırma ![]() • Otistik çocuklarda zeka dağılımı da çok değişkendir ![]() ![]() ![]() Otistik bozukluk konusuna;çocuklarla çalışan herkesin,çeşitli alanlarda çalışan hekimlerin,rehberlik merkezlerinde çalışan psikologların ve eğitimcilerin duyarlı olması gerekir ![]() ![]() ![]() Özel eğitim alan,otizm ile ilgilenen tedavi merkezleri ile ilişkisini kesmeyen ailelerin çocuklarında şu ilerlemeler görülebilmektedir: Göz teması sağlanabilmekte, belirgin dil bilgisi hatası yapsa bile konuşabilmekte,ilköğretimi bitirebilmekte,daha sıcak ve cana yakın olabilmektedir ![]() ![]() ![]() Otizmi yakından incelediğimizde görmekteyiz ki; hiç beklenmedik zihinsel güçleri bazen gösterebilmekte,nasıl işlediğini anlayamadığımız bir mekanizma ile çok karmaşık bir yönergeyi alabilmekte,çok karmaşık bir sözcüğü telaffuz edebilmekte,hiç konuşmayanlar bile bir veya birkaç kez çok anlamlı,spontan bir cümle söyleyebilmektedirler ![]() Otistik çocukların %11-34’ü yüksek işlevlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otistik çocukların soyut ifadeleri anlamadaki güçlükleri iletişim kurmalarını engellemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sınıfa yönergeler verilirken,öğretmen “Şimdi defterlerinizi açın!” ifadesinin yanı sıra “Ali sen de defterini aç!” gibi ifadeler kullanarak,tüm sınıfın yapmasını istediği davranışı otistik çocuğun da yapmasını istediğini belirtmesi anlamayı kolaylaştıracaktır ![]() ![]() AİLELERİN KABULLENME AŞAMASINA KADAR GEÇİRDİKLERİ SÜREÇLER: 1 ![]() • Şok • Konan tanıya karşı duyarsız kalma • Konan tanıyı reddetme • Değişik çareler arama • Hatalı tanı konduğunu ispatlama çabası içerisine girme ![]() 2 ![]() • Kızgınlık duyma • Suçluluk • Depresyon • Acı ve ıstırap çekme • Hayal kırıklığı • Utanç duyma • Aşırı sorumluluk yüklenme 3 ![]() • Zamanını ve gücünü çocuğunun eğitimi için harcama çabası gösterme • Çocuğuyla ilgili gerçek beklentilerini ortaya koyma • Çocuğun eğitimine yönelik çalışmaları,girişimleri arama ve uygun olanların savunuculuğunu yapmak • Gerekli merkez ve kişilerle işbirliği kurma çabaları gösterme Ailenin ve annenin duyduğu utanç,otistik sürecin daha da katlanmasına yol açar ![]() ![]() Kaynaklar:• “Otizm ve Otistik Çocuklar”;Doç ![]() ![]() ![]() ![]() • “Otizm ve İletişim Problemi Olan Çocukların Eğitimi”;İnci Vural KAYAALP • “Yağmur Çocuklar”;Doç ![]() ![]() • “AQ Otistik Zeka ve Seviyeleri”;Selvi Borazancı PERSSON • “Biraz Yer Açar Mısınız?”;Nevin ERACAR,Vildan ONUR • “Bir Otistikle Yaşamak”;Nevin ERACAR |
![]() |
![]() |
|