![]() |
Artikülasyon Bozukluğu Ve Eğitimi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Artikülasyon Bozukluğu Ve EğitimiARTİKÜLASYON BOZUKLUĞU VE EĞİTİMİ TANIM: Konuşma dilindeki sesler, nefesin ses bantlarını titreştirerek yada titreştirmeden gırtlaktan geçtikten sonra ağız ve burun boşluğunda şekillenmiş halidir ![]() Konuşma seslerini çıkarma işlemine söyleyiş (artikülasyon) denir ![]() ![]() NEDENLER: Yapısal Nedenler: • Ağız içi, dudak, dil gibi konuşma organlarının bozukluğu, (Dudakların yarıklığı veya dudağın olağan dışı gergin olması) • Dil kaslarının normal işleyişten yoksun olması, • Dil bağı denilen bağlantının dil ucuna yakın oluşması, • Damağın çok yüksek veya düz olması, damak yarıklığı ve burunda et olması, • Çene kas ve sinirlerinin bozukluğu, • İşitme kaybı, • Zihinsel gerilik, Görevsel Nedenler: • Konuşma organları tam ve sağlıklı olduğu halde, konuşmada üstlendiği görevi tam ve sağlıklı olarak yerine getiremediği durumlardır ![]() ![]() • Evde yabancı bir dil konuşulması veya konuşulan dilin yetersiz olması, • Konuşmayı kazanma ve pekiştirme döneminde çocukla ilgilenecek bir yetişkinin olmaması, • Çocuğa konuşmayı öğretmek için izlenilen yolun yanlış olması (baskıcı, eleştirici tutumlar gibi) ![]() Psikolojik Nedenler: • Çocuğun zihin düzeyinin konuşmayı zamanında ve doğru kazanabilmesini engellemesi, • Çocuğun duygusal bir çatışma içinde olması, • Anababa arasında geçimsizlik, maddi sorunlar, göç gibi sorunlar, • Çekingen ve utangaç kişilik, • Konuşmanın kazanılması için gereken algıya sahip olmamanın yol açtığı ses belleği ve ses ayırım gücünde zayıflık, • Konuşmasında sonradan gerileme oluşan çocuklarda yapısal ve görevsel bulgular normal olursa konuşma özrünün nedenini psikolojik nedenlerde aramak gerekir ![]() BELİRTİLER: • Çocuk ana dilinin bağımsız veya bileşik sesleri doğru ve anlaşılır şekilde çıkaramıyorsa ve çıkardığı sesler aynı yaş grubundaki çocukların çıkarması gereken seslerden farklılık gösteriyorsa, • Eğer artikulasyon bozukluğu çocuğun konuşmasını anlaşılmaz hale sokuyorsa ve konuşma etrafın dikkatini yoğun olarak çekiyorsa, • Belirti olarak ta değerlendirilebilecek dört şekilde görülebilir: Atlamalar: Atlama yanlışlarında sözcüklerin yalnız bir kısmı söylenir, Örnek : hayvan -ayvan ,rehberlik -reberlik ,saat -sat ,araba -arba Yerine Koymaözcüğün başı ,ortası veya sonundaki bir sesin yerine başka bir ses kullanılır ![]() Örnek : Arı -ayı ,kitap-kipat , davul-dayul Eklemeler: ![]() ![]() Örnek : Aşağı-aşşağı ,atmış-altmış ,eşek -eşşek, pencere -penicere ,saat- sahat , Çarpıtmalaresler tam doğrru olmamakla birlikte gerçeğine yakındır ![]() ![]() Örnek : karagöz -kaxgöz ,ekmek -emme ÖNERİLER: Uzmana Öneriler Artikülasyon bozukluklarını düzeltme çalışmaları dört aşamada gerçekleştirilebilir: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Artikülatör kaslar: çene-dudak-dil-ağız kasları gereği gibi işlemiyorsa; • Yeni sesin konuşmada kullanılır hale getirilmesi, • Terapinin sona erdirilmesi ve vaka incelemesi, • Üfleme çalışması :Kibrit ,mum, söndürme ,kağıt üfleme pervane döndürme, • Sakız çiğneme çalışması, • Yalama çalışması: Dudaklara reçel, bal gibi tatlılar sürülerek yalama çalışmaları ile dil, dudak ağız kaslarının gelişmesinin sağlanması, • Islık çalma çalışması, • Dil yuvarlama çalışması, • Dişleri birbirine vurma çalışması, • Dudakların enlemesine, uzunlamasına açılıp kapanma çalışması, Daha sonra sesin düzeltilmesi için; • Çocuk yanlış çıkardığı sesin doğrusunu çok dinlemeli ,duymalı sesin doğrusu işitme merkezinde yer etmelidir, • Sesin çalışması: Ele alınan yeni ses uyarı, taklit, fonatik değiştirme ve doğru sesli sözcükleri kullanarak öğretilebilir, • Ayna karşısında doğru sesi çıkarma çalışması, • Hece çalışması, • Kelime çalışması, • Atasözleri ,deyimler gibi karmaşık kelime çalışmaları ![]() 4 ![]() ![]() • Bu aşamalar izlenerek aile, öğretmen ve terapistin yardımı ile artikülasyon bozukluğu olduğuna karar verilen çocuklar konuşmayı daha kolay ve kısa zamanda kazanabilir ![]() ![]() Anne Babaya Öneriler: Sağlıklı bir çocuğa sahip olmak her anne babanın en önemli isteklerinden biridir ![]() ![]() ![]() • Aile önce çocukta yapısal bir bozukluk olup olmadığını bir tıbbi kuruluştan yararlanarak öğrenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() • Eğer çocuğun artikülasyon bozukluğunun nedeni aile ortamı, duygusal sorunlar ise çocuğun psikolojik yardım alması yararlı olur ![]() • Aile çocukta artikülasyon bozukluğu olduğunu düşünürse; Rehberlik ve Araştırma Merkezlerine başvurarak artikülasyon testi yaptırmalı ve artikülasyon çeşidi, hatalı seslerin sayısı ve başta sonda ya da ortada mı olduğu hakkında bilgi almalıdır ![]() • Anne-babalar bir uzmanla diyaloğa geçerek çocuğun konuşma terapisinden faydalanmasını sağlasalar da, bununla yetinmeyip evde çocuklarıyla bireysel olarak ilgilenmelidir ![]() • Yapısal bozukluk ve duygusal çatışmaya dayalı olmayan artikülasyon bozuklukları ailenin özverisiyle düzeltilebilir ![]() ![]() • İlk çalışma olarak aile çocuğun ağız, dudak, dil v ![]() ![]() ![]() • Aile çocuğun hatalı çıkardığı sesleri tespit ederek içinde bu seslerin bulunduğu kelimelerden oluşan bir listeyi çocukla beraber hazırlayarak çocuğun listedeki kelimelerden haberdar olması sağlanabilir ![]() ![]() ![]() ![]() • Çocuk ve aile ayna karşısına geçerler, önce aile çocukla beraber hazırlanan kelime listesinin doğrusunu okur, sonra çocuktan okumasını ister, çocuk ebeveyninin ağız hareketlerine (ağzının hatalı sesi çıkarırken aldığı şekle dikkat ederek) bakarak doğrusunu çıkarmaya çalışır, hem doğrusunu hem yanlışını telaffuz eder, çocuk hem doğru sesin hem yanlış sesin farkını görür ![]() • Çocuk okula gidiyorsa Türkçe, Matematik, Fen, Sosyal Bilgiler gibi derslerden okuma çalışması yaptırılabilir ![]() ![]() ![]() • Çocukla beraber oluşturdukları kelime listesiyle ilgili resimleri beraberce toplayarak bir dosya oluşturulur ![]() ![]() ![]() ![]() • Aile çocuğa evdeki rutin işlerde de görev vererek, bu işleri yaparken çocuğun hatalı çıkardığı sese dikkati çekilebilir ![]() • Alıştırmaya önce ses ile başlanır, çocuk sesi doğru telaffuz ettikten sonra basit hecelere geçilir, en son kelimeye geçilir ![]() ![]() • Bu çalışmalar yapılırken çocuğu sıkmamak, onun hoşuna gidecek ortamlar yaratmak ve çocuğu ödüllendirmek çok önemlidir ![]() ![]() ![]() • Çocuktan aynı şeyi defalarca tekrarlamasını istemek çocuğu sıkar, konuşmaya ilgisini azaltır ve çocuk sorulan sorulara cevap vermez ![]() ![]() • Çocuk doğru sesi kelime içinde de çıkarmaya başladığında hemen alıştırmalar sona erdirilmemeli ve çocuk takip edilmelidir ![]() Öğretmene Öneriler: • Artikülasyon bozukluğu olan çocuk okula gidiyorsa sınıf öğretmenini ve branş öğretmenlerini bir yana bırakan bir terapi veya konuşma geliştirme çalışması düşünmek mümkün değildir ![]() • Öğretmen çocuğun artikülasyon bozukluğu olup olmadığını ve hatalı çıkardığı sesleri anlaması için önce Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinden yararlanarak artikülasyon testi yaptırmalı ve artikülasyon çeşidi, hatalı seslerin adedi ve hatalı sesin başta sonda ya da ortada mı olduğu hakkında bilgi almalıdır ![]() Çocuk terapiye devam ediyorsa: Çocuk yetkili bir kurumda veya bu konuda yetişmiş bir uzman tarafından terapiye tabi tutuluyorsa , sınıf öğretmeninin yardımı iki ayrı yönde olabilir ![]() • Birinci gruptaki yardım çocuğa ait gerekli bilgileri toplamak ve ilgiliye vermektir ![]() ![]() • Sınıf öğretmeninin ikinci gruptaki yardımı, terapi süresince çocuğa verilen aaaalerin yerine getirilmesinde, sınıfta gereken kolaylığı sağlamaktır ![]() ![]() Çocuk terapiye devam etmiyorsa: • Bugün için yurdumuzda konuşma özürünün düzeltilmesinde çalışabilecek yeterli sayıda eleman yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Öğretmen çocuğa karşı sevecen, sabırlı, ve özverili olmalıdır ![]() ![]() • Önce çocuğun artikülasyonunun çeşidini ve çıkardığı hatalı seslerin bilinmesi gerekmektedir ![]() ![]() • Öğretmen Türkçe dersinde artikülasyonu olan çocuklara daha fazla söz vermelidir ![]() ![]() ![]() • Öğretmen artikülasyon bozukluğu olan çocuklarda hatalı çıkardığı seslerden oluşan isteklerde bulunur ![]() ![]() • Çocuklara öğretmen arasıra şarkı, masal, öykü, kasetleri dinlettirilerek çocuğun çıkardığı hatalı sesin doğrusunu öğrenmesi, anlaması ve dikkatinin çekilmesi sağlanabilir ![]() • Sınıfta mani, tekerleme, şarkı söylenerek çocuğun hatalı çıkardığı sesler tekrar ettirilebilir ![]() • Öğretmen bir parça okurken bilinçli hatalar yaparak çocuğun bunları kaydetmesini ve doğrularını kendisinin telaffuz etmesini sağlayabilir ![]() • Öğretmen bir parçayı okur çocuk çıkarmakta güçlük çektiği sesi işaretler ![]() • Sınıfta başka artikülasyonu olan çocuklar birbirlerini dinleyip yanlışları not edip, kendi aralarında doğru sesi telaffuz etmeye çalışabilir ![]() • Çocuğa sınıf içi rutin işlerde görevler verilerek çocuğun günlük konuşmalarına dikkat ederek yanlış çıkardığı sesler üzerine yoğunlaşmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|