![]() |
Truvalılar Aslında Kimdi? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Truvalılar Aslında Kimdi?![]() ![]() Bunun nedeni Türklerin Avrupalılar tarafından bir tehdit olarak algılanması ise de amaç yalnızca kötülemek ya da onların ortadan kaldırılmasının yollarını araştırmak değil bu ilk tepkilerin ötesinde Türkleri değerlendirmek anlamak dolayısıyla da kendilerini bu tehlikeli komşuluğa alıştırmak olmuştur ![]() ![]() Türklerle Haçlı seferleri sırasında karşılaşan ve onların Orta Asya kökenli olduklarını bilen Avrupalı tarihçiler 14 ![]() ![]() Türklerin vatanı Kafkas dağlarının arkasındadır kökenleri Truvalılar kralı Priamos'un oğlu Troilos'un oğlu Turkos'a dayanmaktadır ![]() ![]() Bundan böyle Rönesans bilginleri Türklerin Truvalı kökenlerini tescil edeceklerdir ![]() ![]() ![]() Ortaçağdan beri ve Fransa krallarından başlayarak birçok Avrupa hanedanı kendilerini Truva savaşının kahramanlarına bağlamak böylece Batı'da Roma İmparatorluğu'nun devamı sayılan Kutsal Roma-Cermen İmparatorluğu'nun başındaki Alman prensleriyle boy ölçüşmek istemişlerdir; ancak burada Truva kökenini kendilerine yakıştıran Türkler değil Avrupalıların kendisidir ![]() Durum aslında daha da karmaşıktır çünkü Truva Yunanlılarla Truvalıların savaşı ile ünlenmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Truva-Yunan savaşı aynı zamanda Doğu ile Batı'nın Asya ile Avrupa'nın birbirleriyle verdikleri mücadelenin ilk nüvesini oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Tanrı yıllarca sonra olsa bile bu kentin ve bunda yaşayanların intikamını bana nasip etmiştir ![]() ![]() İki yüz yıldan beri Venedik ile İstanbul arasında dolaşan bu söylentinin Fatih Sultan Mehmed'in kulaklarına kadar gelmesi ve onun tarafından da benimsenmesi doğaldır ![]() ![]() ![]() Böylece Türklerin ortaya çıkması ve Anadolu ve Antik Yunan topraklarını ele geçirmesi Rönesans Avrupa'sı tarafından Truvalıların dönüşü olarak yorumlanmıştır ![]() ![]() ![]() Roma mülkünü tümüyle elde tutacak bir imparatorlugun türememesine karşin en azindan bu topraklarin güzel bir erdem içinde yaşayan milletler arasinda paylaşilmiş oldugu görüldü ![]() ![]() Bu satirlarin yazildigi sirada gerçekten de Türkler Roma Imparatorlugu'nun mirasçisi olabilecek adaylardan yalnizca biridir ![]() ![]() Machiavelli'nin yukarıdaki alıntısında geçen "erdem" (virt) sözcüğü İbn Haldun'un Mukaddime'sinde geliştirilmiş olan "asabiyyet" kavramı ile eşdeğerdir ve bir topluluğun iktidarı ele geçirip diğer toplulukları yönetimi altına alması ve bir devlet ya da imperium (imparatorluk) kurabilme kabiliyetini ifade etmektedir ![]() ![]() Bu düşünce akımı Francesco Sansovino ile doruğuna ulaşacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabın başlığı "Türklerin Kökeninin ve İmparatorluğunun Evrensel Tarihi Konusunda"dır (Dell'Historia Universale dell'Origine et Imperio de' Turchi) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç fasikül halinde 1560-1561 yıllarında yayımlanan Historia Universale'nin birinci baskısının girişinde Sansovino kitabın amacını şöyle anlatmaktadır: Yeterli bilgilere sahip olduğumuz dünya devletleri arasında Türk hükümdarının devletini her zaman en fazla saygınlığa layık olduğunu düşündüm halkının büyük itaatinden ve tüm Türk milletinin mutlu talihinden dolayı ![]() ![]() ![]() Burada "talih" olarak çevirdiğimiz ve iki defa geçen fortuna sözcüğü aslında bugün Türkçede ancak "devlet kuşu" gibi tabirlerde kullanılan "devlet" sözcüğünün eski ve asil anlamını karşılamakta "refah" "saadet" ve "nimet" kavramlarıyla eşdeğer olmaktadır ![]() ![]() ![]() İlk baskısı 1571'de yapılan ve Historia Universale'nin bir eki olarak Türk tarihinin kronolojik dökümünü içeren Annali Turcheschi'ye yazmış olduğu girişte Sansovino bu konuya biraz daha açıklık getirir: Türk milletinin büyuklüğünün ve gücünün büyük bir saygıya layık olduğunu her zaman savundum çünkü çok eskiden beri var olan ordu kurumlarına ve sivil düzenlerine bakıldığında durumlarından kaba saba birileri olmadıkları aksine değerli kişiler oldukları görülüyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı zamanda İnebahtı savaşının yılı olan yeni bir Osmanlı-Venedik savaşının üçüncü yılında yayımlanan bu metinde Sansovino'nun bir "Türk dostu" olması beklenemezdi; ayrıca 16 ![]() ![]() Ulu prens ve eşsiz senyörler madem ki Tanrı'nın izniyle Osmanlı imparatoru sürekli zaferler sayesinde bunca eyaleti ele geçirmiş bunca krallığı kendisine bağlamış ve dolayısıyla kendisine tüm dünyada dehşetli bir ün kazandırmıştır sonunda evrensel krallığa ulaşmasının olasılığını göz önünde bulundurmamız akılsız bir davranış olmayısacaktır ![]() Historia Universale'nin ikinci baskısı 1564 üçüncü baskısı 1568'de yayımlanır ![]() ![]() Almanya hükümdarı Türklerin padişahıyla nasıl boy ölçüşmeye kalkışabilir ve kim bu sonuncudan daha fazla mutlak kraliyet unvanına hak iddia edebilir? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Memleketi Türk tehlikesinden uzak ve asıl düşmanı Alman imparatoru olan Fransız yazarının amacı daha politiktir ![]() ![]() ![]() 1573'te Osmanlı-Venedik barışını fırsat bilen Sansovino Historia Universale'nin dördüncü Annali Turcheschi'nin ikinci baskısını yapacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yedinci ve son baskı yarım yüzyıldan uzun bir aradan sonra 1654'te yeni ve uzun bir Osmanlı-Venedik savaşının ortasında yayımlanır ![]() ![]() ![]() Girit'in fethi ile sonuçlanan 25 yıllık Osmanlı-Venedik savaşı Rönesans düşünürlerinin geliştirdiği ve Sansovino'nun yaymış olduğu Romalılar-Türkler benzetmesinin de sonunu getirecektir ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak dinsel şemalardan kurtulmayısa çalışan Rönesans aydını Türklere yalnızca Hıristiyanlık-Müslümanlık açısından bakmakla yetinmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi o günden bugüne söz konusu olan "Batı"nın Türkleri "tanıması" ya da "tanıyamaması" değil kendi ürettiği modellere göre yorumlamasıdır ![]() ![]() ![]() alıntı ![]() |
![]() |
![]() |
|