|  | Ulama|Tiyatro Tarihi Ve Skeçler |  | 
|  10-24-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Ulama|Tiyatro Tarihi Ve SkeçlerULAMA Diksiyonun özelliklerinden biri de “ulama”dir  Genel olarak tanimlarsak bir kelimenin sonundaki sessiz harfin ardindan gelen kelimenin sesli harfle birlestirilerek seslendirilmesine ulama diyoruz  Ulama söz akisina pürüzsüzlük ve tatlilik verir  Uygun ulama ile yapilan konusmalarda veya seslendirmelerde ses bir nehrin akisi gibi sakin ve düzenli olarak ilerler  Türkçede yer alan ulama özelliklerini asagida anlatalim: 1  Sessiz harfle biten bir kelimenin son harfi sesli harfle baslayan yanindaki kelimenin ilk harfiyle birlesir  Yazida Konusmada Ak--sam-- ol--du  Ak--sa--mol--du  E--lim--den-- al--di  E--lim-de--nal--di  2  Orijinal yapilarinda “b,c,d,g” harfleriyle biten kelimeler vardir  Bunlar yalin kaldiklarinda “p, ç, t, k”ya dönüsürler  Yazi dilinde sonlarina ek aldiklarinda yumusak konumlarina dönerler  Örnegin Arapça orijiniyle “kitab” Türkçede “kitap” seklinde yazilir  Ancak yayina ek aldiginda “kitabim” örneginde oldugu gibi “p”, “b”ye dönüsür  Konusma dilinde ise ulama bu kurala paralel olarak ayni kelimeyi bir sonraki kelime ile iliskilendirir  Yazi dilinde sert olan harf ulama ile yumusar   (Orijinali) Yazi Dilinde Ifadesi Konusma Dilinde Ifadesi (Mahmud) Mah--mut ev--len--di  Mah-mu--dev--len--di  (Mesud) Mes--ut ol--du  Me--su-dol-du  (Kitab) Ki--tap al--di  Ki--ta--bal--di  3  Türkçede kelime sonundaki “k” ünsüzünü, “h” ünsüzü ile baslayan bir kelimenin izlemesi durumunda “h” ünsüzü düser  Iki kelime birbirine baglanir  Yazi Dilinde Konusma dilinde Ye--mek ha--ne Ye--me--ka--ne E--rik ho--sa--fi E--ri--ko--sa--fi 4  Eger kelimeler arasinda durak olursa, kurala uygun olsa da ulama yapilmaz  Yazi Dilinde Konusma dilinde Istiyorum, onu görecegim Istiyorum, onu görecegim Kosustururken, okulu unuttu Kosustururken, okulu unuttu  5: Bazi durumlarda Iki ayri kelimenin tek heceli olan ilkinde bir ünlü düser ve iki kelime birlesir  Yazi Dilinde Konusma dilinde Ne i--çin Ni-çin Ne a--sil Na-sil Ne ol--du Nol-du ALISTIRMA: ULAMA 1  Asagidaki siirde ulama noktalari altlari çizilmek suretiyle gösterilmistir  Önce bu isaretlerin hangi ulama kuralindan kaynaklandigi üzerinde çalisiniz  Ardindan bu isaretlere dikkat ederek metni gerekli ulamalari yaparak okuyunuz   DARACIK MENZILIMDE BIR AGACIM VARDI 1) Daracik bir menzil burasi, Bir avuç kadar dar Agaç ol, konusurum, duy beni yeter Ayri dünyamizda olsun, duyarim seni Yürek olsun sende, sevgi olsun Olsun, yesillik yesersin yerinde Sen sen ol agacim, tüm dünya kadar 2) El pençeyim, mahzunum bugün Beklesen ruhlarimizda dolasan asirlarin Rüzgarinda Dans ederken engin eglencelerinde sen Mahsunum, dostsuzum, yalnizim Evladim bile unuttu beni, daglarim unuttu Kokularini paylastigim çiçekler simdi Ve varligimi paylastigim fani “sevdigim” Simdi senin gögsünde senligi hayatin Bagrindaki kuslardan biri de ben degilim 3) Benim selvimi özlüyorum simdi Basimi oksayan bir sefkat eli vardi Dünyayi görürken gözlerim Gögsünün sicakliginda kaybettigim Simdi basim senin kollarinda selvim Senin dallarinda ellerim 4) Saçlar yemyesil de olurmus Çiçege dönermis dudaklar Emanet bedenimi özlüyorum simdi Bahçendeki çiçeklerde kendimi ariyorum Yaprak yaprak inleyislerini duyuyorum Bir zikir günü ki bugün gecemi kaplar Fani agacim basucumda, sevdigim agacim Bugünkü günüm bir gün senin de gecene dolar Sendeki emaneti de teslim alir topragin 5) Bir gün seninle de kavusacagiz Kana yaprak kemige odun Bedenimiz eriyip gitmis olacak Ikimizin agaci dogacak yeniden Çürümezse benim bir mezar basligim Senden bir kaç odun parçasi Ve benden bir kaç kemik kalacak Ve eger senin de bir ruhun olursa Bahçemiz ikimizin olacak 6) Simdi Bakiyi özlüyoruz birlikte Fenadan bekaya seyahatin hayalleri Bu bir avuç, bu daracik menzilde Tek tesellimiz bizim simdi Muhammed Bozdag 2  Asagidaki metinde ulama noktalarini tespit ederek çiziniz  Ardindan ulamalara dikkat ederek okuyunuz: KALIPLAR Insanlar kendilerine kisilikleri için çizdikleri zihinsel kaliplarin disina çikamazlar  Bizler çözümü defalarca duydugumuz halde kendimizi oturttugumuz dar çerçeveden çikis için gayret göstermeyen garip insanlariz  Hayatin bazi insanlara “tesadüfen basarma, yükselme, zengin olma vs  ” Sansi tanidigini zannedenimiz çoktur  Bir çogumuz müzisyenlerin, yazarlarin, sairlerin, para babalarinin bu isi anne karninda kendilerine verilen kabiliyetlerle gerçeklestirdiklerini saniriz  Bu inanca göre bazilarinin ne maharetli anneleri varmis  Bu yanlis zanlari kabul etmeyen bir çok insan bile farkinda olmadan ayni kaliplarla kendisini kilitlemistir  En meshur zenginlerin bir zamanlar simit sattiklarini, ayakkabi boyaciligi bile yaptiklarini ögrenince sasiririz  Bir çok yazarin vaktiyle kalemi bile tutamamalarina inanamayiz  Neden bazi insanlar bazilari arasinda siyriliverir veya “sivriliverirler  ” Adaletli ve sefkatli Yaratici, Normal sartlar altinda dogan her insani her türlü basariya ulasabilmelerine imkan taniyan bir potansiyelle dünyaya göndermistir  Ancak dünyaya geldikten sonra sinirliliklar baslatilir  Anne-babasi veya çevresi tarafindan asagilanan bir çocuk etrafinda kaliplar baslamistir  Daha sonra insan “var oldugunu” hissettirmek amaciyla çirpinmaya baslar  Bakkaldan getirilen bir ekmek, ilk karne notlari, takdim edilen bir çiçek, içinde bu amaci gizli tutar  Oysa bazi insanlar “bu olmamis”, “sen bunu basaramazsin” demekten çekinmezler  Bizler de çogu zaman sözleriyle cinayet isleyen, kabiliyetleri körelten; basarisizlik, çekingenlik, korkaklik imaji olusturan insanlardaniz ne yazik ki    Yas tutmayi sevdigimiz kadar, elestirmeyi, olumsuzluklari ileri sürerek karanlik bir zihinsel tablo olusturmayi seviyoruz  Merhum Z  Gündüzalpin “Insan ne düsünüyorsa odur  ” Dedigini çok duyduk  Anthony Robbins Sinirsiz Güç kitabinda insanlarin hayal kurarken ve düsünürken kullandiklari “olumsuzluk” imajlarini en kötü engel olarak görür  Her büyük basari bazen yüzlerce basarisizligin arkasinda parildar  Oysa eski bir Rus imparatoru “Yenile yenile yenmeyi ögrendigini “ söyler  Insan her tesebbüsünde hedefine ulasamadiginda bunu basarisizlik olarak görürse bulundugu noktada çakilir  Oysa durumu yeniden inceleyen insan için her basarisizlik basariya bir adim daha yaklasmanin isaretidir  Ani yükselislerin ise gerçek basariyla iliskisi yoktur  Bir balon gibi patlar ve söner  Hayalimizde yasadigimiz iç konusmalarin fiillerimizde olusturdugu sinirlara bakiniz: “Zengin olmak mi? Bu is için büyük sermaye lazim  Yazar olmak mi? Konusmasini bile bilmiyorum; annemin karninda böyle bir sey ögrenmedim  Meydanlara çikip benim isçim,benim köylüm diye konusmak mi? Ben Süleyman degilim  ” Sevgili kardesim    Ya siz ne siniz? Erkek ve kadin arasindaki küçük bir farktan baska kimin beyni kimin beyninden küçük veya büyük  Kaderin sahibi kimseyi basarisizliga zorla mahkum etmemistir  Ortamin sürükleyisine kendimizi kaptirdigimizda “Ortam sürükleniyorsa sürünmekten baska yapacagimiz hiç bir sey yoktur  ” Ne yazik ki en çok ihmal ettigimiz görevlerimizden biri dinimizin ilk emridir  Az okuyoruz veya hiç okumuyoruz  Basarili bir insanlar topluluguna takilip basariya uçmuyorsak basarinin dinamiklerini incelemeliyiz  Basaranlarin hayati ve yaptiklari bu konuda bize yol gösterecek en açik i------  Baska türlü bizi pasifize eden kendi kaliplarimizdan kurtulamayacagiz  Fitrat kanunlarinin isleyisini bilmek zorundayiz  Muhammed Bozdag 3  Durak, ulama ve vurgu bölümlerinde geçen tüm yazi ve siirleri her üç diksiyon kuralina dikkat ederek okuyunuz  Önce vurguya, ardindan, duraklamaya, ardindan ulamaya ve son olarak da her üç temel kurala dikkat ederek okuyun  Okumada devam ettikçe nasil da en güzel seslendirmeyi yapabildiginizi heyecanla göreceksiniz  Sizin seveceginiz sesinizi, baskalarinin da seveceginden emin olunuz   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |