![]() |
Sosyal Anlamda Çatışma Nedir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sosyal Anlamda Çatışma NedirSosyal anlamda çatışma nedir Çatışma sadece insanlara özgü bir olay değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Organizasyonlarda değişimi isteyenlerin,mevcut durumu korumak isteyenlerin,grupların,lobilerin,kliklerin,rakipl e rin vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Çatışanlar kendi haklılıklarını ortaya koyabilmek için daha yaratıcı olurlar ![]() • Uzun zamandır çözüm bekleyen örgütsel ve bireysel sorunlar çözüme kavuşacak ve gerilim azalacaktır ![]() • Sessiz,yorum yapmaktan kaçan kişilerin fikirleri alınabilecektir ![]() • Örgütsel etkinliği ve verimliliği etkileyen sorunlar ortadan kalktığından motivasyon düzeyi artacaktır ![]() • Performans değerlendirmesi sağlanacaktır ![]() Örgüt için çatışmanın olumsuz yönleri;11 • Personelin ruh sağlığını bozar ve Örgüt için tehlikeli bir ortam oluşturur ![]() • Örgütü verimliliğini düşürür ![]() • Örgütte emek,zaman,kaynak savurganlığı artar ![]() • Örgüt amaçlarından sapmalar meydana gelir ![]() • Ortak çalışmalara karşı pasif ve aktif bir direniş oluşur ![]() Çatışma, örgüt için olumlu bir şekilde değerlendirilebilecek bir güç kaynağı olmasından dolayı önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() İnsanlar her ortak konuda farklı düşüncelere,yaklaşımlara sahip olabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() Örgütlerde çalışma kuşkusuz insanlara özgü bir olaydır ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() İnsan kendi içinde de duygu,düşünce ve davranışları açısından çatışmaya düşebileceği gibi başka insanlarla da çatışma yaşayabilir ![]() ![]() ![]() • Sosyal sistemin gerektirdiği görevleri yapmak için gerekli olan teşvik ve enerjiyi artırır ![]() • Çatışma, farklı görüşlerin varolması nedeniyle bireylerin ve sosyal sistemin yaratıcılığını artırabilir ![]() • Her birey kendi görevine ilişkin bilgisine geliştirilir ![]() ![]() • Herkes kendi varlığını daha iyi fark etmeye başlar • Bireyler arası çatışma kişinin kendi bireysel çatışmasını yöneltmesine yardım eden bir araç olur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sosyal Anlamda Çatışma Nedir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sosyal Anlamda Çatışma Nedir1 ![]() ![]() ![]() İki grup arasında meydana gelen çatışmadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Aynı örgüt içinde yer alan,her birinin görev ve yetkilerinin farklı olduğu bölümler arasında bazı önemli çatışmalar meydana gelir ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() Bu çatışma türünde bir örgütün kendi dışındaki diğer örgütlerle çatışması söz konusudur ![]() ![]() 2 ![]() ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA YÖNETİMİ 2 ![]() ![]() Çatışmaların yönetimi, kişiler arası ilişkilerde gördüğü önemli fonksiyonların yanında, örgütsel etkinlik ve verimliliğin sınırlarının belirlenmesinde de önemli bir yere sahiptir ![]() ![]() ![]() Örgütlerde, yöneticilerin personel arasındaki ve gruplar arasındaki çatışmaları, örgüt amaçlarına katkıda bulunacak şekilde yönetmeleri gereken bu süreç dört aşamadan oluşmaktadır: 2 ![]() ![]() ![]() Bu ilk aşamada çatışma doğuracak nedenlerin varlığı söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bu aşamada potansiyel nedenler araştırılır,anlaşılır ve benimsenir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Üçüncü aşama; davranış aşamasıdır ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Son aşama;çatışmanın sonuçları ile ilgilidir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Örgütün her tür çatışmada ödemeler-katkılar denge kuramına dayalı olarak analiz edilmesi gerektiği ve önemli olanın örgüt üyelerinin çatışmayı örgütten ayrılarak mı, yoksa var olan ilişkileri değiştirerek mi, yoksa var olan ilişkiler çatısına dayalı olarak çatışma içinde olan kişilerin değerlerini ve davranışlarını değiştirerek mi çözdüklerinin belirlenmesidir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bu stratejide kişi yenilgiye uğramayı çoktan kabul etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Çatışma bu şekilde çözümlenirse her iki taraf da yenilgiye uğramış olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Her iki taraf da tüm güçlerini, kaynaklarını kazanmak için kullanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bu çözüm yolu; hem örgüt, hem birey için en iyisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Örgütler; bireylerden oluştuğu için, bireysel çatışmalara daha çok sahne olmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Çatışmaya taraf olan birey yada bölümler bir araya gelerek birbirleriyle ilgili sorun ve beklentilerini dürüst bir şekilde anlatırlar ve bir sonuca varmaya çalışırlar ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Çatışan tarafları bir araya gelmeye mecbur bırakacak amaçlar belirlenir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bu yol çatışmaların yöneticinin gücünün ve otoritesinin kullanılarak çözümlenmesini ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Çatışmanın muhatabı olan taraflardan birisinin çatışma konusu durumu önemsememe ve problemi tırmandırmamasıdır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Sosyal Anlamda Çatışma Nedir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Sosyal Anlamda Çatışma Nedir2 ![]() ![]() ![]() Çatışma yönetiminde çok sık kullanılan bu yöntemin esası "farklılıkların paylaşılması"dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bazen yöneticiler çatışmaların halli için çoğunluk oyu yaklaşımını izleyebilirler ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Örgütsel ilişkilerin çatışmaları ve çatışma kaynaklarını azaltıcı yönde değiştirilmesi ile ilgilidir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Kısa vadeli çıkar hesapları yerine uzun vadede işbirliği ihtiyacını ve bunun taraflara getireceği yararları vurgulamak ve durumun vahim ve acil bir nitelik taşımadığını belirterek vaziyeti olduğundan daha iyi gösterme çabalarına yumuşatma diyoruz ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bu yöntemde ya çatışan tarafların görev,yetki ve sorumlulukları yeniden belirlenerek karşılıklı ilişkileri azaltılmakta yada çatışan tarafların görev yerleri değiştirilerek birbirlerini görme ve iş ilişkilerinde bulunma imkanları ellerinden alınmış olur ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Bu yöntem sayesinde rekabet azaltılarak saptanan ortak düşmana karşı işbirliği geliştirilir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() Taraflar kendi aralarında anlaşmıyorlarsa veya yönetici onları bir konuda ikna edemiyorsa; bu takdirde nesnelliğine güvenilen üçüncü bir kişinin veya grubun hakemliğine başvurulabilir ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Araştırmalara dayalı olarak örgütlerde çatışmanın üç kavramsal model boyutunda incelendiği görülür ![]() • Pazarlık Modeli; kıt kaynaklar için rekabet eden menfaat gruplarının sorunlarına yönelmek için tasarımlanan bir modeldir ![]() Bürokratik Model; üst-ast ilişkilerindeki çatışmalara,genellikle hiyerarşinin diaaa boyutundaki çatışmaları ele almaktadır ![]() ![]() ![]() Sistem 1 örgütünde liderde inanç ve güven yoktur,iletişim kopuk ve hiyerarşiktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sistem 4 örgütünde Liderde astlarına karşı bir inanç ve güven söz konusudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Sistem modeli; pazarlık modeli rekabet sorunlarına,bürokratik model denetim sorunlarına yönelirken eşgüdüm sorunlarına yönelmiştir ![]() Eşgüdüm; ortak maçlara yönelmek için üst yöneticinin astları arasında düzenli grup çabası kalıplarını geliştirmek ve eylem birliğini sağlamak için oluşturduğu bir süreçtir ![]() Rensis Likert'in liderlik yaklaşımları açısından incelendiğinde ; Sistem 1 örgütünde; çatışan taraflar arasında çok gizli bir iletişim vardır ![]() ![]() Sistem 2 örgütünde;iletişim önemli ölçüde gizlidir,taraflar çoğunlukla birbirlerini kandırmaya çalışırlar,iletişim sınırlandırılmaya çalışılır,az bastırma kazan-kaybet yaklaşımı ve uzlaşma söz konusudur ![]() ![]() Kaybeden taraf az açık tepki gösterir ![]() Sistem 3 örgütünde ; iletişim biraz gizli biraz samimidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sistem 4 örgütünde; açık,gizli olmayan,samimi bir iletişim vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() • Çatışmanın kaçınılmaz olduğunu unutmayın ![]() • Çatışmanın hayatımızda var olduğuna sevinin ![]() • Çatışmanın iyi çözümlenmesi ve yönetilmesi halinde statü ve özellikleri olumlu bir şekilde değiştirdiğini unutmayın ![]() • Çatışmayı yönetmeyi öğrenmenin insan ilişkileri ve verimliliğe yapılan bir yatırım olduğunu unutmayın ![]() • Becerilerinizi geliştirmek için çatışmayı kullanın ![]() • Çatıştığınız insanlarla birlikte öğrenin ![]() • Kendinizi ve başkalarını güçlendirmek için çatışmayı kullanın ![]() • Ders almak için büyük çatışmaları beklemeyin, küçüklerinden de ders alın ![]() • Yenilgilerden de zaferlerden öğrendiğiniz kadar çok şey öğrenin ![]() • Değişimi yönetmekte çatışmayı kullanın ![]() • Çatışma stratejilerinin ve yönetme tekniklerinin bir bütün olduğunu unutmayın ![]() SONUÇ Doğduğumuz andan itibaren hep başka insanlarla birlikte yaşamak zorunda kalırız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|