![]() |
Antik Çağ Felsefesi Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Çağ Felsefesi Hakkında BilgiAntik Çağ Felsefesi Hakkında Bilgi ![]() Antik Çağ Felsefesi denildiğinde yaklaşık M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Felsefe tarihinin bu başlangıç dönemi “antik felsefe” şeklinde tanımlanmasına karşılık, bu felsefe içinde eski Yunan felsefesi ve aynı za*manda bilimi ve Roma felsefesi ele alınır ![]() ![]() Bu bakımdan on üç asırlık zaman diliminin kendi içinde, felsefi konu ve sorunların ortaya konulup tartışılmasına göre, tasnif edilmesi mümkündür ![]() ![]() 1- Sokrates öncesi filozoflar döne*mi ![]() ![]() 2- Kla*sik felsefe dönemi: Bu dönemde Sokrates, Pla*ton ve Aristoteles gibi sistem kurmuş büyük fi*lozoflar yer almakladır; 3- Hellcnistik dönem: Aristoteles’in ölümünden (M ![]() ![]() ![]() 4- Ro*ma dönemi: Hz ![]() ![]() ![]() Bu tarihi bakımdan yapılan ayrım için felse*fenin ele aldığı konulan şu şekilde belirlemek mümkündür: Birinci dönem tabiat felsefesi şeklinde nitelendirilmiş olup bu dönemde ele alınan temel sorun, evrenin esasının ve doğanın ne olduğu ve nasıl meydana geldiği, varlıkların nereden ve nasıl meydana çıktıkları sorunudur ![]() İkinci dönemde Sofistler ve özellikle Sokra*tes ile birlikle insan sorununa yöneliş başlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü dönemde Stoacılık, Epikürcülük ve Şüphecilik (septisizm) akımlarıyla felsefenin “ahlaklı ya da erdemli hayat nedir?”, “İnsan na*sıl mutlu olabilir?”, “İnsanın mutluluğu nere*dedir” soruları ortaya konulur ![]() Dördüncü dönem olan Roma döneminde ise daha önceki dönemde veya dönemlerde İlerİ sürülmüş sorunların anlaşılmaya çalışıl*ması ve bunların tartışılması en önemli felsefi araştırmalar olarak ortaya çıkar ![]() ![]() Felsefi düşüncenin gelişimi bakımından bel*li başlı temel ayrımlara bakmak Anıik Çağ fel*sefesinin incelediği konuları, alanları, bunla*rın incelenme yöntemlerinin ortaya çıkartılma*sı içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Milet Okulu’nun öteki iki filozofundan Anaksimandros’a göre ana madde bilinmeyen ve sınırsız olması gereken şeydir ki, buna “a peiron” denir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Çağ Felsefesi Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Çağ Felsefesi Hakkında BilgiMilet Okulu’nun diğer filozofu Anaksime-nes arkhe olarak “hava”yi ileri sürdü ![]() ![]() ![]() Milet Okulu kosmos’un ana maddesinin ne olduğunu araştırırken bu ana madden in varlık*la “oluşu” nasıl hazırladığı konusunu karanlık bırakmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna karşılık Elea Okulu Kosmos’ta ve Var-lık’ta hiçbir hareketin, değişimin ve oluşun sözkonusu edilemeyceğİnİ ileri sürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Elea Okulu’nun Varlık anlayışı Kscnofanes tarafından Tek Tanrı inancının açıklanmasın*da temel alındı ![]() ![]() ![]() ![]() Pythagoras ve Pythagorasçılar ise Kosmo-sun ve Kosmostaki düzen ve uyumun kavra*nıp açıklanmasında sayıları temel aldılar ![]() ![]() ![]() ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Empedokles İyonya felsefeleriyle Elea Oku-lu’nun görüşlerini birleştirerek Kosmos’un ana maddesi ve nesnelerin hareket ve oluşları*nı açıklamaya yönelmiş, Kosmos’un ana mad*desi olarak Thales’in “su”yunu, Anaksİme-nes’in “hava”sını, Herakleİtos’un “ateş”ini ala*rak, dördüncü unsur olan toprağı da kendisi ekleyip, dört unsur (anastr-i eıbaa) Öğretisini ileri sürmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Atomcu görüşün oluşmasında Em-pedokles’in felsefesi bir hareket noktası işlevi görecek, Anaksagoras dört unsur yerine sade*ce tek bi madde, “spermate”, yani zerrecik kav*ramını, sevgi ve nefret yerine de “Nous” kavra*mını koyacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() Empedokles ve Anaksagoras’ın henüz pek açık olmasa da maddeyi temel alan açıklama*larını Leukippos, özellikle de Demokritos ge*liştirip ilk atom teorisini ileri sürmüşlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Çağ Felsefesi Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Çağ Felsefesi Hakkında BilgiSofistler İle Antik Çağ felsefesi yeni bir dö*neme adım atar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sofistlerin ünlü temsilcisi Protagoras, “insan herşeyin ölçüsüdür” diyerek hakikatin birey olarak insana göre doğru olduğunu, izafi bir anlam ifade edeceğini ileri sürdü ![]() ![]() ![]() ![]() Sofistler ayrıca toplum, hukuk, siyaset, ada*let, ahlak gibi konulara karşın da eleştiriler yö*neltmişler ve bunların tartışılmasını sağlamış-lardır ![]() ![]() ![]() Sofistlerin felsefede açtıkları çığır, Antik Çağ Felsefesinin yeni yönünü de belirlemiş ol*du ![]() ![]() ![]() yönler bulunduğunu ileri sürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates’İn Öğrencisi Platon, “idea” kavra*mından hareketle felsefi sistemini kurmaya yö*neldi ![]() ![]() ![]() Platon’a göre gerçek varlık, duyular ile algı*lanan duyulur dünya değil, idealar dünyasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Platon’a göre ruh, insan doğmadan önce var*dı, dolayısıyla idealar dünyasını tanır ![]() ![]() ![]() ![]() Ahlak felsefesi bakımından Platon, Sokrates ve Sokratesçi okullarda olduğu gibi erdem ve mutluluk kavramlarından hareket eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Antik Çağ Felsefesi Hakkında Bilgi |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Antik Çağ Felsefesi Hakkında BilgiPlaton felsefesi, özellikle felsefesinin dayan*dığı idca öğretisi sonraki dönemlerde oldukça etkili olmuş, İskenderiye ve Plalinos aracılığıy*la bir yandan İslâm dünyasına, öte yandan da Hıristiyan felsefesine nüfuz etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles’e göre madde potansiyel halde bulunan şeydir, form ise bu maddeye biçim ka*zandırarak onu fiil haline getirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles bilgi teorisini de öz, madde ve form bağlamında tememlendirir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles’ten sonra Antik Çağ felsefesi ah*lak felsefesi alanında yoğunlaşmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roma imparatorluğu döneminde Antik Çağ felsefesi hemen bütün akımları ve filozoflarıy-la tanınmaya çalışıldı, fakat pek orjinal görüş*ler ortaya sürütemedi ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|