![]() |
Yöneticilik Dersleri Özet |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yöneticilik Dersleri ÖzetYöneticilik Dersleri Özet Yazar : Mustafa ÖZEL Yayınevi : İz Yayıncılık 1 ![]() Bir Liderin Düşleri “Tarih, düş görenlerin mülküdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sözlerin sahibi kurduğu Daewoo şirketi ile, aralarında dünyaca meşhur Xerox, Pepsico, Kodak gibi bir çok Amerikan şirketinin de bulunduğu çok sayıda şirketi geride bırakmış olan Kim Woo-Choong ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunları söyleyen Kim’in şirketi Daewoo, şu an dünyanın en büyük tersanesi (Okyo Shipyard’da), dünyanın en büyük giyim fabrikası (Pusan’da) gibi birçok başarıya imza atmış bulunuyor ![]() ![]() En büyük düşü de, ülkesinin toplumsal gelişmesine şirketleşme yoluyla katkıda bulunmak ve saygın bir girişimci olarak hatırlanmak ![]() ![]() ![]() Daewoo’yu çeyrek yüzyılda ülkesinin ve dünyanın en büyük sanayii, ticaret ve finans gruplarından biri haline getiren bu çok yönlü girişimcinin en önemli vasfı, şirketini çocuklarına miras bırakacağı bir servet olarak görmemesidir ![]() Liderlik ve Mülkiyet “ Daewoo, aile efradıma devredebileceğim veya devretmeyi düşündüğüm bir şey değil ![]() ![]() Kim’in ilk yaptığı işlerden biri, ABD’de bulunan yetenekli Koreli yöneticileri ülkeye geri getirmek olmuştu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kim’in en önemli özelliği iyimserliği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öncüler için dünya büyük bir yerdir ve yapılacak sınırsız miktarda iş vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Daewoo’yu kurduğumuz yıllarda, ihracat değersiz bir iş gibi görülüyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Azınlığın Gücü Tarihçi Toynbee, medeniyete katkısı olanların çok küçük bir “düşünen azınlık” olduğu kanaatindedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu fikirleri bir düşünür veya felsefeci değil de bir işadamı söylerse ne dersiniz? Herkesin kendi alanıyla meşgul olması gerektiğini mi düşünürsünüz? Ama Daewoo’nun patronu böyle düşünmüyor: “Rakamlar bizi yanıltmamalı; çünkü bize sadece miktardan haber verirler ve bu onların sınırıdır ![]() ![]() Kim, azınlığın gücünü ispat için, Mısır’dan çıkan Yahudilerin nasıl Arz-ı mev’ud’u ele geçirdikleri misalini veriyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kim’in kurduğu sanayii, ticaret ve finans imparatorluğu bugün Kore ekonomisine yön verip, ülkenin ekonomisini birinci sınıf dünya gücü haline getirmeye çalışmaktadır ![]() Liderlik Öğrenilebilir mi? Lider eleştirir, mevcut yapının sürekliliğini reddeder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşletme idaresinin temel ilkeleri aslında insanı utandıracak kadar basittir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yöneticiler tasarlar, örgütler ve denetler; dikkatlerini kural ve prosedürler üzerinde toplarlar ![]() ![]() ![]() Vizyon ve Strateji En basit hakikate ulaşmak yıllar bir süren tefekkür gerektirir, diyor Spencer-Brown ![]() ![]() ![]() ![]() Liderin ilk adımı, beraber çalıştığı insanlar için bir istikamet tayin etmektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vizyon benimsetildikten, stratejik plan ortaya konulduktan sonra yapılacak iş, insanların yeteneklerinin harekete geçirilmesidir ![]() ![]() Birden fazla lider tipi vardır ve kişi, düşünsel ve psikolojik donanımına bağlı olarak, belirli bir liderlik tipine yönelir ![]() ![]() ![]() ![]() Liderlikte şu üç temel başarı faktörünün farkında olmak çok önemlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dört Ders İster siyasette, isterse iş hayatında olsun, liderlerin üzerinde ittifak ettikleri bir gerçek şudur: Kendini bilmeden lider olunmaz; ama kendini bilmenin her birey için ne demek olduğunu da kimse bilemez ![]() ![]() En iyi öğretmeniniz, bizzat sizsiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sorumluğu kabul edin ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yöneticilik Dersleri Özet |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yöneticilik Dersleri ÖzetÖğrenmek istediğiniz her şeyi öğrenebilirsiniz ![]() ![]() Hakiki kavrayış, kendi tecrübeniz üzerinde düşünmekten hasıl olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaç Kere Doğdun? Filozof William James “Dini Tecrübenin Çeşitli Biçimleri” isimli kitabında iki karakterden bahseder Bir kere doğan, yani sağlıklı bir zihne sahip olan dindar kişi ve iki kere doğan veya hastalıklı bir ruha sahip olan dindar kişi ![]() ![]() ![]() James’in bu görüşlerini iş idareciliğine uygulayan Abraham Zaleznik, liderlerin çoğunlukla iki kez doğanlar arasından çıktığı sonucuna varır Bir kere doğan kişi, ortamıyla uyum içindedir ve değişmeyi istemez ![]() ![]() ![]() ![]() Liderler var olana eleştirel gözle yaklaştıklarından, sürekliliği ve mevcut yapıyı reddederler ![]() ![]() Lider Nasıl Seçilir? Potansiyel liderler çoğu işletmelerin her kademesinde mevcut olurlar ![]() ![]() İhtiyaç duyulan beceri ve tecrübeyi doğru tanımlamakta acz gösterirler ![]() Yeterince uzun bir zaman sonrasına ve uzaklara bakmakta acz gösterirler ![]() Yeterince zaman harcamak yerine acele ederler ![]() Tarafsız olamazlar ![]() Gerekli özeni gösteremezler ![]() Basiretli bir yönetim kurulunun şirketin başına getireceği adamı nasıl seçeceği hususunda Thomas Horton’un önemli on tavsiyesi: Şirketin misyonuna açıklık getirip işe misyonla başlayın ![]() Kendisinden ne beklediğinizi, başarı ve başarısızlık ölçülerinizi belirtin ![]() Yönetim kurulunu iyice inceleyin ![]() Hesap verme alışkanlığını geliştirin ![]() Yardım için danışmanlara başvurun ![]() Katı kriterlerden sakının ![]() Her ciddi adayı A’dan Z’ye gözden geçirin ![]() ![]() Adaya işletmenizi eksileri ve artılarıyla iyice tanıtın ![]() Sezgilerinize güvenin ![]() Yönetim kurulu ve seçilen yöneticinin birbirlerinden beklentilerini beraberce geliştirip tesbit edin ![]() Siyasi Lider/İktisadi Lider Helmut Schmidt’e göre siyasi liderlik başka, ekonomik liderlik başkadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yöneticiliğin Simyası Sanayide rekabet gücü, şirketlerin “normalin üstünde” kar edebilmeleri çeşitli faktörlere bağlıdır ![]() ![]() Yeni rakipler, Alternatiflerin oluşturduğu tehlike, Alıcıların pazarlık gücü, Tedarikçilerin pazarlık gücü, Mevcut rakiplerin rekabeti ![]() Ancak bu genel doğruların uymadığı bazı şirketler de vardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Simya; bakır ve benzeri adi metalleri altına dönüştürme ve hayat iksirini bulma arayışıydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İş yerinde insanları örgütlemenin anahtarı: Katılım ve yetkilendirmedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslüman Yönetici Hz ![]() Halka karşı daima içinizde sevgi ve nezaket duyguları besleyin, başarılarınızın onları azarlayıp sert davranmakta yattığı fikrine kapılmayın ![]() Müslüman olsun olmasın herkese adil davranın ![]() ![]() Taraf tutmayın, insanları kayırmayın ![]() ![]() Memurlarınızı seçerken zalim yöneticilere hizmet etmemiş, mazlumlara karşı zulmetmemiş olmalarına dikkat edin ![]() Memuriyete dürüst ve nazik kişileri seçin ![]() Haksız kazanç ve ahlaksızlığa düşmemeleri için memurlarınıza yeterli maaş verin ![]() Memurlarınızı devamlı denetleyin ve istişareye açık olun ![]() Mektup ve müracaatlara bizzat cevap verin ![]() Halkın güvenini kazanın ![]() Yapamayacağınızı vaad etmeyin ve vaatlerinizden dönmeyin ![]() Esnaf ve tüccara dikkat edip onlara önem gösterin ve karaborsacılık yapmalarına fırsat vermeyin ![]() Tarımla uğraşanlar devletin servet kaynağıdır, onları titizlikle koruyun ![]() Öfkenizi yenin, kendinize sahip olun, dilinizi tutun ![]() ![]() Yaptıklarınızı olduğundan çok göstermeyin ![]() Hondaizm Hondaizmin anlaşılması için önce Japon yöneticilik sisteminin genel özelliklerine bakmak gerekiyor: Bütün üyeler, içinde bulundukları örgütün başarısı için kollektif sorumluluk duymalıdır ![]() İş görenler çok sayıda rol icra edecek kadar esnek olmalıdırlar ![]() Astlara çalışmalarını başarıyla sürdürmeleri hususunda itimat edilmelidir ![]() İş görenlerin şirket için çalışırken korunmaları gerekir ![]() İş görenlerin işletme içinde sadakatlerini artıracak kariyer hayatına ve becerilerini, doğal yeteneklerini geliştirecek motivasyona sahip olmaları gerekir ![]() Yeni şartlara uyarlayabilmek amacıyla, yönetimin “pargmatik akılcılık” denebilecek bir felsefeye sahip olması gerekir ![]() Yönetimin çalışanlarla ortak kimliğe büyük önem vermesi gerekir ![]() Setsuo Mito’ya göre, Honda bu ilkelere bir de “liderlik felsefesi”ni eklemiştir ![]() Honda şirketinde çok sayıda kişiliğin, dolayısıyla da bir çok Hondaizm yorumunu bulunmasına rağmen ortak bir kelime hazinesi vardır ![]() Özgün olun ![]() Hükümetlere bel bağlamayın ![]() Kendiniz çalışın ![]() Bu üç kural temel prensipler olmakla beraber ilk kural önde gelmektedir ![]() ![]() Şirketin şu beş mühim prensibi, Honda’nın kurucusunun felsefesini özetlemektedir: Hayallerinizin takipçisi olun ve genç görünün ![]() Teoriye, yeni fikirlere ve zamana hürmetkar olun ![]() İşinizi sevin, işyerinizi parlak ve pozitif hale getirin ![]() İşinizin aksamadan yürümesine dikkat edin ![]() Araştırmacılığı ve candan gayreti gündelik alışkanlık haline getirin ![]() İlkeli Yöneticilik Sadece kuralları takip edenler pasif yöneticilerdir; ilkeli hareket edebilen, içinde bulunduğu şartlara boyun eğmeyenler aktif yönetici ve giderek “lider” yönetici olurlar ![]() Yönetici idare eder, lider yenilik yapar ![]() Yönetici kopyadır, lider orijinal ![]() Yönetici muhafaza eder, lider geliştirir ![]() Yönetici sistem ve yapı üzerinde yoğunlaşır, lider insanlar üzerinde ![]() Yönetici kontrole güvenir, lider güven ilham eder ![]() Yönetici işi doğru yapar, lider doğru işi yapar ![]() Mükemmel İşletmeler Mükemmel işletme yoktur, ama mükemmellik arayışı yine de gerçek bir arayıştır ![]() Eyleme eğilimli olmak ![]() ![]() Müşteriye yakınlık ![]() Özerk ve girişimci olmak ![]() Üretkenliğe insanlarla ulaşmak ![]() ![]() Felsefesi ve değerleri olmak ![]() ![]() · İşin mahiyetine vâkıf olmak ![]() · Basit ve zarif olmak ![]() Zıt vasıfları birleştirmek ![]() Akıldışı Akıllılık Tom Peters, son 15 yılın en çılgın iş idaresi uzmanlarından biri ![]() ![]() Değişim kelimesini dağarcığınızdan atıp, içini hayal gücü ve zeka ile doldurduğunuz devrim kelimesini koyun ![]() Şirketi orta ölçekli alt birimlere bölün ![]() ![]() Bir sonraki aşama: Atomlaştırma, yani şirkette çalışan herkesin bir müteşebbise dönüştürülmesi ![]() ![]() Yetenek avcılığı ![]() ![]() İşyerinin sıkıcılığını gidermek için şirkete genç insanlar alın ![]() ![]() BÖLÜM - ŞİRKET MİMARİSİ: Şirket Mimarisi Temel olarak şu soruyla uğraşmalıyız: “Nasıl farklı olabiliriz?” Bu soruya verilecek cevaplar, her şirketin kendi içinde, onun en değerli gerçek veya potansiyel üstünlüklerini teşhis etmek suretiyle bulunacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() J ![]() ![]() Şirketleşme ve Gelenek 19 ![]() ![]() ![]() Ünlü Mitsui şirketi 1673’te Mitsui Haçirobei tarafından kurulmuştu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yöneticilik Dersleri Özet |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yöneticilik Dersleri ÖzetMitsui Anayasası İkinci Dünya Savaşı öncesinde yaklaşık 200 şirketten oluşan Mitsui, Amerikan işgal kuvvetleri tarafından parçalanmış ve bir daha birleşmemeleri için Japon anayasasına bir madde koyulmuştu ![]() ![]() Mitsui Anayasası’nın maddeleri şunlardır: Aile üyeleri birbirleriyle yakın dostluk ve nezaket ilişkisi içinde olmalıdırlar ![]() Hanedan içindeki ailelerin sayısını gereksizce artırmayın ![]() Tutumluluk aileyi zenginleştirir, lüks ise yıkar ![]() Her türlü işinizde aile konseyinin tavsiyesine uygun hareket edin ![]() Yıllık gelirin bir bölümünü bir yana ayırıp, paylarına göre aile üyeleri arasında dağıtın ![]() Sebepsiz yere emekliliğin lüks ve rahatını aramayın ![]() Bütün şubelerin mali raporlarının genel merkeze gönderilmesini sağlayın ![]() Yaşı ilerleyen ve dermansız kalanları gelecek vadeden gençlerle değiştirin ![]() Asla başka bir işle uğraşmayın ![]() Oğullarınızı adi çıraklık görevleriyle hayata başlatın ve tedricen iş hayatının sırlarını öğrendikçe bilgilerini uygulamak üzere şubelerde görevlendirin ![]() Sağlam muhakeme her şeyde, bilhassa ticarette aslî öneme sahiptir ![]() Aile üyeleri birbirleriyle istişare temelidir ![]() · Siz ey tanrılar ülkesinde doğanlar! Tanrılarınıza tapın, imparatorunuzu ululayın, ülkenizi sevin ve halk olarak görevinizi yerine getirin ![]() ![]() Damıtılmış Marifet Ünlü Amerikan dergisi The Fortune500, 1955’ten buyana Amerikan sanayii ve hizmet sektörünün en büyük 500 şirketini her yıl ayrıntılarıyla okuyucularına tanıtıyor ![]() ![]() İşi adresi bir pratiktir ![]() İnsanlar bir kaynaktır ![]() Pazarlama ve yenilik yapma bir işletmenin anahtar işlevleridir ![]() Neyi iyi yapmakta olduğunuzu keşfedin ![]() Kaliteye yapılan yatırım boşa gitmez ![]() Tehlikeli Fikirler Günümüzde finans alanındaki ilerlemeler her zamankinden daha yararlı ama daha az tehlikeli değiller ![]() Kazancınızı büyütemiyorsanız, kazançlı şirketleri satın alarak gelir hanenizi şişirebilirsiniz ![]() Borçlanmaktan korkmayın ![]() Risklerle baş edebilmek için finansal türevlerden yararlanın ![]() Verimli Toplantı Nasıl Yapılır? Herşeyden evvel, toplantının tarihi bir ay öncesinden belli olmalı ![]() ![]() Toplantı mutlaka zamanında başlamalı ![]() Gündeme mutlaka sadık kalınmalı ![]() Müzakereler sırasında konu dışına çıkılmamalı ve asla ikili konuşulmamalı ![]() Kimse birbirinin sözünü kesmemeli ![]() ![]() Başkan dahil hiç kimse gelişi güzel toplantıyı terketmemeli ![]() Şirket performansı gözden geçirilirken yönetim tenkit edilmeli, ama yapıcı olunmalı ![]() Şirket politikaları ve atılacak adımlar üzerinde net anlaşma sağlanmalı ![]() Toplantı üç saat içinde bitirilmeli ![]() Bir sonraki toplantının tarihi, yeri ve gündem maddelerinden bazıları tesbit edilmeli ![]() İşe Adam Almak İşe alacağınız adam hakkında, işinizi en iyi bilen siz olduğunuza göre en iyi kararı veren de siz olacaksınız ![]() İşe alacağınız insanlara firmanız hakkında asla yanlış bilgi vermeyin ![]() ![]() ![]() İşe aldığınız insanın görevini net olarak belirleyin ![]() Yetkilerine mutlaka açıklık getirin ![]() Alt-üst ilişkilerini mutlaka belirtin ![]() Sunacağınız maddi imkanlarda kendinizi onun yerine koyun ![]() Yeteneklerini ve özel durumlarını öğrenip ona göre vazifelendirin ![]() BÖLÜM - MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ: Çapraz Satış Çapraz satış, mevcut müşterilere veya aktif olmayan müşterilere ilave ürün veya hizmetlerin satılmasıdır ![]() ![]() ![]() Müşteri, satıcını kendi ihtiyaçlarına duyduğu alaka ve dikkati satın alır ![]() ![]() ![]() Personel kalitesi farkettirir ![]() ![]() Çapraz satışı engelleyen sebeplerin başında ise acelecilik gelmektedir ![]() Sadık Müşteri Şurası çok açık ki; bir müşteri, firmayla ne kadar uzun süre çalışırsa firma o kadar değerli hâle geliyor ![]() ![]() ![]() ![]() Müşteri kaybı da genellikle firma hatasından kaynaklanıyor ![]() Fiyat ikinci planda kalması gereken bir noktadır ![]() ![]() Müşteri Patrondur Bir işletme ne kadar güzel işliyor olursa olsun, mutlu ve tatmin olmuş müşterilere sahip olmadan başarılı olamaz ![]() Müşteriyi ihmal eden şirket başarılı olamaz ![]() ![]() Müşteri ilişkilerini bilmek değil, uygulamak önemlidir ![]() Müşteriye gösterilen özen, işimizi kesintiye uğratmak değil, işimizin gayesidir ![]() Müşteri işimizin yabancısı değil, onun bir parçasıdır ![]() Gelecekte başarılı olabilmek müşteri ilişkilerine bağlıdır ![]() Müşteri cedelleşeceğimiz kimse değildir ![]() ![]() Müşteri patrondur, maaşımızı o öder ![]() Müşteri her zaman haklı olursa, hem müşteri hem de şirket kazanır ![]() Müşteriye Gülümseyin Müşteriler gülümseyen elemanlarla iş yapmayı severler ![]() ![]() Müşterinin talebini yerine getirmeye arzulu olun ![]() ![]() Uzun vadeli kazanç uğruna kısa vadeli menfaatleri feda etmeyi benimseyin ![]() Müşteri, İş görenlerin kendi sorunlarını evlerinde bırakmalarını bekler ![]() Olumlu ve coşkulu olmaya çalışın ![]() BÖLÜM - KALİTEYİ KOLLAMAK: Kaliteyi Keşfeden Adam W ![]() ![]() ![]() Kalite kelimesi şirket felsefelerinin anahtar kavramı haline gelmiş bulunuyor ![]() ![]() ![]() Kalite, Üretkenlik ve Kâr Deming’e göre, bu üç kavram arasında yakın bir ilişki var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Deming’in bu fikirleri 1950’lerde Japonlar tarafından başarıyla uygulandı ve hepsinin doğru olduğu anlaşıldı ![]() ![]() ![]() İşyerinde Rekabet ve İşbirliği Rekabet değil, işbirliği ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Futbol oyununda başarı nasıl ki sadece golü atana ait değil de, bütün oyunculara aitse, şirkette de başarı kollektif çalışmanın ürünüdür ![]() Fiyatı Bırak, Kaliteye Bak Kalite, şirket çapında bir süreçtir ![]() ![]() Kalite, müşterinin kalite dediği şeydir ![]() Kalite ve maliyet bir toplamdırlar, fark değil ![]() Kalite ekip heyecanı gerektirmektedir ve kalite şirketteki herkesin işidir ![]() Kalite, bir yönetim tarzıdır ![]() Kalite ve yenilik karşılıklı olarak birbirlerine bağlıdır ![]() Kalite bir ahlaktır ![]() Kalite, sürekli bir iyileştirme gerektirir ve devamlı yukarıya yükselen bir hedef olmalıdır ![]() Kalite, üretkenliğe giden en az maliyetli, en az sermaye yoğun yoldur ![]() Kalite, müşteri ve tedarikçileri de içine alan topyekün bir sistem ile gerçekleştirilebilir ![]() Ölçülemeyen “Kalite yoksa, fiyat hiçbir şey ifade etmez ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yöneticilik Dersleri, e-kitaplar, Mustafa ÖZEL, kitap özetleri, roman özetleri, Özetler, değerlendirmeler, bedava kitap, önemli eserler, kısa kitap özetleri, yabancı kitaplar, hikaye, çocuk, işte başarı, üniversitede başarılı olma, Edebiyat, Türkçe |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|