![]() |
İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedirİstanbul Konservatuarı'nın tarihçesi nedir? İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ DEVLET KONSERVATUVARI KURULUŞ TARİHÇESİ VE AMACI DARÜ'L ELHAN Osmanlı döneminde İstanbul'da kurulmuş ilk resmi musiki okulu ![]() ![]() ![]() ![]() Darülbedayi biri tiyatro, öbürü musiki olmak üzere iki bölüme, musiki bölümü de Şark ve Garp musikisi olmak üzere iki şubeye ayrılmış, tiyatro bölümü müdürlüğüne Reşad Rıdvan Bey, Musiki bölümü müdürlüğüne de Ali Rıfat Bey ( Çağatay ) getirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Batı musikisi bölümü bir süre sonra kapanmış, Türk Musikisini çöküşten koruma, klasik eserleri notaya alarak tespit etme, musiki zevkini toplamak yayın amacını güden Türk Musikisi bölümü icra çalışmalarına devam etmiş ve bazı musikili temsillere katkıda bulunmuştur ![]() ![]() Darülbedayi'nin kapanmasından sonra yeni bir musiki okulu açılması için maarif nezaretinde bir rapor sunmuş olan Abdülkadir Bey'in ( Töre ) raporu görüşülerek Bakanlıkta dönemin ünlü sanat musikisi üstatları ile düzenlenen toplantı sonunda bir ' Musiki Encümeni ' oluşturulmasına karar verilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 14 Eylül 1925 te Darü'l-Elhan İstanbul Valisi Haydar Bey'in ( Yuluğ ) ilgisi ile ve Musa Süreyya Beyin yönetiminde Belediyeye bağlı olarak tekrar açılmış ve yönetmeliği değiştirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BELEDİYE KONSERVATUVARI İstanbul Belediyesi'ne bağlı olarak musiki eğitimi veren okul, daha önce ' Darü'l ' Elhan ' adını taşıyordu ![]() ![]() Cumhuriyet öncesi dönemde kurulmuş, yalnızca Türk musikisi eğitimi veren Darü'l - Elhan, Belediye konservatuvarına dönüştürüldükten sonra batı türü bir konservatuvar olarak örgütlenmiş, bu ad ve kişilikle uzun yıllar İstanbul'un sanat hayatına katkıda bulunmuştur ![]() ![]() 1926'da İstanbul Şehremaneti'ne bağlanmış olan konservatuvarda Maarif Vekaleti'nin 9 Aralık 1926 tarih ve 176 no'lu tebligatıyla Türk musikisi eğitimi yasaklanmış, yönetim ve öğretim programı tamamıyla değiştirilmiştir ![]() ![]() İstanbul Konservatuvarı 1927'den itibaren teorik ve uygulamalı olarak çeşitli derecelerde, Batı müziği eğitimi verilen bir kurum olmuştur ![]() ![]() ![]() Konservatuvarda başlıca şu dersler verilmiştir: Solfej ve musiki nazariyatı, armoni, kontrpuan, füg, Kompozisyon, enstrümantasyon - orkestrasyon, koro, şan, genel musiki tarihi ve enstrüman dersleri ( Piyano, Arp, Nefesli, Yaylı ve Vurmalı Sazlar gibi ) ![]() ![]() ![]() ![]() Öte yandan, 1927'de Darülacezede oluşturulan ve 1930-1931'den itibaren Belediye Meclis kararı ile ' Nefesli Sazlar Bölümü ' olarak konservatuvara bağlı yatılı kısım, 60 kişilik bir öğrenci kadrosu ile yoğun bir çalışma temposu göstermiş ve zamanla Şehir Bandosu da buradan yetişmeye başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başlangıçta, toplam 200 öğrenci, alabilen okulun 60 kişilik öğrenci orkestrası ve 80 kişilik korosu, Galatasaray lisesi salonunda ve Union Française'de konserler vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi NedirKonservatuvarın Batı Müziği Bölümü kapsamlı ve verimli faaliyetlerini, öğretim kadrosunda yer almış olan Ferdi Statzer, Rana Erksan, Verda Ün, Feyha Talay, Ergican Saydam, İhsan Balkır, Erdoğan Saydam, Orhan Borar, Özen Veziroğlu gibi müzisyenlerle sürdürmüş ve bu bölümden çeşitli dönemlerde yetişen Necil Kazım Akses, İlhan Usmanbaş, Ayhan Turan, Haluk Tarcan, Seher Tanrıyar ve daha pek çok ünlü sanatçı kurumun başarısını ulusal ve uluslararası alana taşımıştır 1950'lerin başlarında İstanbul Şehir Meclisi'nde konservatuvarda birde tiyatro sınıfı açılması fikri tartışılmış, Joseph Marx'ın tavsiyesi ve Muhittin Üstündağ'ın onayı ile bu dersler müfredata konmuştur Yeni dersler ahenk jimnastikleri, sahne dersleri ( tiyatro ve şan olarak ) belirlenmiş ve Azade Selim Hanım ile Ertuğrul Muhsin Bey hoca olarak getirilmiştir Ekim1933'ten itibaren konservatuvar bu dersler için öğrenci kabul etmeye başlamıştır Başlangıçta öğrenim süresi üç yıl olan bu bölüm, zamanla değişen yönetmeliklerle geliştirilmiş ve bu bölümden bir çok öğrenci mezun edilmiştir Yine okulda bir bale bölümü ve Cem Ertekin yönetiminde çalışan ' Çağdaş Bale Topluluğu ' da yer almıştır Konservatuvara 1943'te Saadettin Arel'in şehir meclisi kararı ile ve geniş yetkilerle, beş yıllık bir sözleşme ile müdür olarak atanması, okulda her türlü faaliyeti düzenli ve verimli kılmıştır İstanbul Belediye Konservatuvarı, Süreyya Bey'den başlayarak Yusuf Ziya Demircioğlu, Sadettin Aral, Eşref Antikacı, Hikmet Nuri Toptan, Nedim Otyam gibi müdürlerin yönetiminde ve Muhittin Üstündağ, Fahrettin Kerim Gökay, Haşim İşcan gibi sanata değer veren belediye başkanlarının dönemlerinde İstanbul için önemli hizmetler vermiştir Etkinlikleriyle, yayınlar ve yetiştirdiği müzisyenlerle bütün Türkiye'de önemle anılacak duruma gelmiş olan konservatuvar 1986'da Bedrettin Dalan'ın belediye başkanlığı döneminde İstanbul Üniversitesi'ne bağlanmıştır AMACI Uzun bir geçmişi olan konservatuvar, İstanbul Devlet Senfoni, Devlet Opera ve Balesinin temelini oluşturmuş, tiyatro dünyasına değerli sanatçılar yetiştirmiştir Leyla GENCER, Ayşegül SARICA, Verda ERMAN, Mükerrem BERK ve Güher - Süher PEKİNEL, Meral GUNEYMAN gibi birçok sanatçının öğrenim görmüş olduğu okulumuzda başta Cemal Reşit REY, Ekrem Zeki ÜN ve Adnan SAYGUN olmak üzere her kuşaktan pek çok sanatçı eğitimci olarak görev almıştır Ülkenin çağdaşlık yolunda temel taşlarından biri olan İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, değerli sanatçı öğretim elemanları ve geçmişinin birikimi ile genç kuşakları sanat dünyasına kazandırmaya devam etmektedir İŞLEVİ İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Türkiye'nin sanat yaşamının oluşmasında çok önemli bir yere sahip en köklü konservatuvardır Türkiye'nin sanat yaşamına damgasını vuran, sanatın gelişmesi için her türlü şartlar altında yılmadan çalışan, bizi ulusal ve uluslararası alanda başarı ile temsil eden mezunlar yetiştirmektedir ÖNE ÇIKAN VE AYIRICI ÖZELLİĞİ Hazırlayıcı birimlerle birlikte öğrenci adaylarına, çok küçük yaşlardan itibaren eğitim alma olanakları oluşturarak, lisans düzeyine ulaştırıp sanatsal yönde akademik kariyer sağlama fırsatını sunar ULUSLARARASI İLİŞKİLERİ Çeşitli ülkelerle girişilen işbirliği anlaşmaları çerçevesinde programlar yapılarak sanat alanlarında çeşitli gösteri ve konserlerin düzenlenmesi sonucunda kendini tanıtma imkanı bulmaktadır Yabancı uyruklu öğretim elemanları ve sanatçılarını ülkemize davet ederek eğitim statüsünde görev almalarını ve yetiştirdikleri öğrencilerin karma bir eğitim tekniğiyle seviyelerinin yükseltilmesini sağlamaktır |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi NedirTürk Beşliler hayatları Atatürk'ün1927 yılında türk müzisyenleri yurt dışına gönderişini türk beşlileri diye adlandırılan bu grubun isimleri şunlardır ![]() Cemal Reşit Rey Cemal Reşit Rey, ( 25 Ekim 1904 Kudüs – 7 Ekim 1985 İstanbul ) Cumhuriyet tarihinin ilk kuşak bestecilerinden, Türk Beşleri grubunun bir üyesi, Onuncu Yıl Marşı, Lüküs Hayat opereti gibi ünlü eserlerin yaratıcısı ![]() Yaşamı Çocukluğu ve Gençliği Babasının Kudüs mutasarrıflığı görevinde bulunduğu sırada doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1923'de 19 yaşında Türkiye'ye dönerek, Dar-ül Elhan'da henüz açılmış Klasik Batı Müziği bölümünün aynı zamanda genç Türkiye Cumhuriyeti'nde klasik batı müziğinin kurucuları arasında yer almıştır ![]() Olgunluk Çağları Ankara ve İstanbul radyolarında uzun yıllar görev yapan Rey, yurtdışında birkaç konser verdi ![]() ![]() ![]() Son yılları ve ölümü 1970'lerde Cemal Reşit Rey, Haldun Dormen'in sahneye koyacağı bir müzikalin siparişini alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemal Reşit Rey sarayla yakın ilişkileri olan, son Osmanlı ailelerinden birinin oğluydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet Reşit Bey ve ailesi, savaş başlayınca Paris'te uzun süre kalamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemal Reşit, cumhuriyetin ilanından iki ay önce Paris Konservatuvarından mezun olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cemal Reşit Rey'in yaşamı sürekli çalışarak, üreterek geçti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1970'lerde Cemal Reşit Rey, Haldun Dormen'in sahneye koyacağı bir müzikalin siparişini alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedir |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi NedirUlvi Cemal Erkin , (d ![]() ![]() ![]() 14 Mart 1906 tarihinde doğdu ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı sene Musiki Muallim Mektebi'nde öğretmen olarak göreve başladı ![]() ![]() 1943 Cumhuriyet Halk Partisi (CHP)'nin açtığı beste yarışmasının büyük ödülünü Ahmet Adnan Saygun ve Hasan Ferit Alnar'la paylaştı ![]() ![]() ![]() Bu piyano konçertosu aynı senenin 11 Mart'ında Riyaseti Cumhur Orkestrası tarafından şef Dr ![]() ![]() ![]() ![]() Ulvi Cemal Erkin, 15 Eylül 1972 tarihinde geçirdiği kalp krizi sonucunda hayata veda etmiştir ![]() Ulvi Cemal Erkin, Palm Academique, Legion d'Honneur şövalye ve officiale nişanları ile ufficiale derecesinde İtalyan Cumhuriyet nişanını almıştır ![]() ![]() ![]() Ulvi Cemal Erkin'in eserlerinden bazıları ve ilk çalınışları: • 20 ![]() ![]() ![]() ![]() • Piyano için sonat ![]() ![]() • Keman konçertosu ![]() ![]() • 2 ![]() ![]() ![]() • Keloğlan bale müziği ![]() ![]() ![]() • Altı prelüd ![]() ![]() • 7 halk türküsü Divan, Ah Hanifem, Çamdan Sakız Akıyor, Ayın Ondördü, Maya, Türkmeni, Bülbül ![]() • 15 ![]() ![]() ![]() ![]() • Konçertant Senfoni ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Senfonik Bölüm (Büyük Orkestra için) 1968-1969’da yazılmıştır ![]() ![]() 1930’lu yılların başından itibaren Türkiye’nin kültürel değişim döneminde, hem eğitim hem de müzik alanında önemli roller oynayan Türk Beşleri’nden biri de Ulvi Cemal Erkin’dir ![]() ![]() Alanındaki ilk ürünlerini Paris’te veren besteci, Türkiye’ye döndükten sonra da kompozisyon çalışmalarını sürdürür ![]() Eserleri |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedir |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi NedirŞAN VE ORKESTRA ESERLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() KORO ESERLERİ 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ORKESTRA ESERLERİ 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() KONÇERTOLARI 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() SOLO ÇALGI VE ORKESTRA ESERLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ODA MÜZİKLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() PİYANO ESERLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() KEMAN VE PİYANO ESERLERİ SAHNE YAPITLARI 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() OPERA ÇEVİRİLERİ 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedir |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi NedirHasan Ferit Anlar (1906-1978) dünya müzikçileri arasında “geleneksel” müzikten gelerek evrensel müziğe geçen ve bu alanda uluslararası başarılar elde etmiş Türk bestecilerindendir ![]() ![]() Yaşamı Küçük yaşta geleneksel sanat müziğine başlayan ve on dört yaşındayken İstanbul’da bir “kanun virtüozu” olarak ün yapan Alnar, ilk gençlik yıllarında özel olarak armoni, kontrpuan ve füg dersleri alarak yeteneğini çoksesli müzik alanına kaydırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1932’de Türkiye’ye döndü ve İstanbul Şehir Tiyatrosu’nda orkestra şefliği, Belediye Konservatuarı’nda müzik tarihi hocalığı yaptı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapıtlarında Klasik Türk müziği bilgisinden büyük ölçüe yararlanan Alnar’ın bu açıdan en çok dikkati çeken yapıtı, 1944-1951 yılları arasında bestelediği Kanun ve Yaylı Sazlar Orkestrası İçin Konçerto’dur ![]() ![]() ![]() Türk halk müziğine de ilgi gösteren Hasan Ferit Alnar, halk müziği gereçlerini örneğin “Prelüd ve iki Dans” adlı orkestra yapıtında kullanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Türk beşlerinin içinde yer alan Alnar, teksesli Türk Müziğinden yetişmiş olmasıyla ayrı bir yere sahiptir ![]() KANUN KONÇERTOSU Ferid Alnar daha önce tasarladığı bu konçertoyu 1946 yılında Roma'da bulunduğu sıralarda yazmaya başlamış ve ertesi yıl Ankara'da tamamlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eser bestecisinin dışında Ruhi AYANGiL ( 1988, Ankara) ve Tahir Aydoğdu (1997,İstanbul,CRR Senfoni Ork ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri ŞAN VE ORKESTRA ESERİ “Üç Şarkı”, soprano ve orkestra için, 1948 ![]() ORKESTRA ESERLERİ VE KONÇERTO “Romantik Uvertür”, 1932 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ODA VE SAHNE MÜZİKLERİ Trio, “Fantezi”, 1929 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() FİLM VE GELENEKSEL MÜZİK ESERLERİ “İstanbul Sokakları”, 1931 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi Nedir |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İstanbul Konservatuarı'nın Tarihçesi NedirAhmet Adnan Saygun Adnan Saygun, (Ahmed Adnan Saygun) (d ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • Yaşamı Önemli din bilginleri yetiştirmiş İzmirli köklü bir aileden gelen Adnan Saygun'un babası sonradan İzmir Milli Kütüphanesi'nin kurucuları arasında yer alacak olan Mahmut Celalettin Bey'dir ![]() Adnan Saygun, daha ilkokul yıllarında başladığı müzik çalışmalarına, sanat eğitimine ağırlık veren bir okul olan İzmir İttihat ve Terakki İdadisi 'nde, 13 yaşında İzmir'de İsmail Zühtü'den ders alarak sürdürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saygun, 1931'de Türkiye'ye dönüp bir süre müzik öğretmenliğinden sonra, 1934 yılında Cumhurbaşkanlığı Orkestrası bir yıl boyunca yönetti ![]() ![]() ![]() ![]() Devlet konservatuvarlarında etnomüzikoloji bölümleri açılması yönünde çalışmalar yapmış, ancak bunlar Atatürk'ün desteğine rağmen maalesef ilgili kurumlarca hayata geçirilememiştir ![]() Saygun, 1934 yılında yine Atatürk'ün talebiyle Taşbebek operasnı besteledi ![]() ![]() Kulağındaki bir rahatsızlık nedeniyle tedavi için İstanbul'a giden Saygun, İstanbul Belediye Konservatuvarı'nda öğretmenliğe geri döndü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saygun'un 1942'de tamamladığı Yunus Emre Oratoryosu 1946 yılında Ankara’da seslendirildi ve büyük başarı kazandı ![]() ![]() ![]() Yunus Emreden sonra, Kerem, Köroğlu, Gilgameş gibi üç büyük opera, Atatürk’e ve Anadolu’ya Destan gibi koral eserler, 5 senfoni, çeşitli konçertolar, orkestra, koro, oda müziği eserleri, vokal ve enstrümantal parçalar, sayısız türkü derlemeleri, kitaplar, araştırmalar, makaleler yazdı ![]() ![]() A ![]() ![]() ![]() Orkestra, oda müziği, opera, bale, piyano üzerine birçok yapıtı olduğu gibi, etnomüzikoloji ile müzik egitimi konularında yayınları vardır ![]() ![]() Ahmed Adnan Saygun’un yapıtlarının seslendirme üzerindeki hakları SACEM’e aittir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|