09-26-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Tabgaç Devleti
TABGAÇ DEVLETİ
' Tabgaç'lar Asya Hun'larının bir kısmıdır TABGAÇ'' deyimi eski Türkçe de ''ulu, saygıdeğer'' manalarına gelmektedir
Çinlilerin TOPA dedikleri Tabgaç'lar 4 yy sonlarına doğru Kuzey Çin'de güçlü bir siyasi kuruluş meydana getirdiler Bu Türk Devletinde tebaa olarak Mogol'lar, Tunguz'lar ve Çinli halk da geniş ölçüde yer alırdı
TABGAÇ DEVLETİNİN KURULUŞU VE GELİŞMESİ
Tabgaçlar önce Kuzey Şansi'de Tai şehri başkent olmak üzere küçük 1 Topa Devletini kurdular (338-376) İlk hükümdarları ŞAMO HAN idi Çevrelerindeki küçük Hun Devletleriyle ve Sienpi kütleleriyle mücadeleye giriştiler Nihayet 16 kadar küçük hükümeti idareleri altına alarak büyük bir devlet haline geldiler (386)
Doğu Çin'deki verimli toprakları ele geçirdikten sonra,siyasi nüfuzlarını Pekin yakınlarına ve Huang-Ho nehri dirseğine kadar genişlettiler Fakat kuzeyde Juan-Juan'ların çok kuvvetli oluşundan dolayı genişleme imkanı bulamadılar Moğol asıllı olan Juan-Juan devleti Sienpi'lerin mirasçısı olarak 4 yy sonlarından itibaren kudretli bir siyasi kuruluş haline gelmişti Tabgaç ,Juan-Juan çatışması ,bazan çok şiddetli olarak 150 yıl kadar sürdü
TAO (TAİ-VU) DEVRİ
İmp Tao devrinde (424-452) Tabgaç devleti en parlak dönemini yaşadı Tao, bütün kuzey Çin'i tek idare altında birleştirdi Ayrıca 2 Tsin Devletini kendine bağladı Hun Hia hükümdarlığını aldı, Juan-juan'ları yendi Moğolistan'ın bir kısmını istila etti İç Asya'daki Vusun , Yüepan ülkelerini , Kuça, Kaşgar, Karaşar, Turfan başta olmak üzere 30 kadar şehir devletçiğini kendisine bağladı ve Kansu'daki Hun Devletini ortadan kaldırdı
Böylece ünlü İpek yolu tekrar Türk hakimiyeti altına girdi 450 yılında güneyde Yangçe ırmağına ulaşan Tao, Çin askerinin taydan, dişi inekten farksız olduğunu söylüyordu Kendisi ise ''BÖRÜ'' (kurt) lakabını taşıyordu İmp merkezini, Türk hayat şartlarına uyan bozkır bölgesinde tutuyordu
TÜRKLER VE BUDİZM
O sıralarda Budizm dini Çin'de yayılmaya başlamıştı Tao Budizmin Türkler arasında yayılmasını şiddetle önlemeye çalıştı Tapınaklarda ayinler dışında din propagandasını yasaklamakla işe başladı Bu suretle Türk bünyesinin ve seciyesinin bozulmasını önlemek istedi Tao'nun bu tutumunun doğruluk ve değeri çok sonra anlaşılacaktı
Tao'dan sonra Tabgaç hükümdarı olan KAO-ÇUNG ve 1 HONG zamanlarında İç Asya da devlete bağlanan şehir hükümetlerinin sayısı 50 ye çıktı Juan-Juan'lar bir kez daha mağlup edilip Güney Çin devletinin bazı bölgeleri ele geçti
YABANCI KÜLTÜRÜN YAYILMASI VE SOYSUZLAŞMA
Bu büyük askeri başarılara rağmen, Kao-Çung ve 1 Hong Budizm'e karşı kayıtsız kaldılar Tao'nun aldığı tedbirin önemi farkedilmedi, yasak kararı gevşetildi Hatta zamanla Budizm korunmaya bile başlandı Böylece bu yeni din gittikçe yayılmaya başlandı 479'da yalnızca başkentte 100'den fazla Budist tapınağı ve 2000 den fazla rahip bulunuyordu
Devletin eski gücü, 2 imp Hong (471-479) zamanında gittikçe azaldı Kuça ve etrafı Juan-Juan devleti tarafından işgal edildi Başkent, bozkır bölgesinden eski Çin merkezi Lo-Yang'a taşındı Türk töresinin ihmali ve soysuzlaşmanın hızlanması 495'te son noktasına ulaştı Türk örf ve gelenekleri, giyim tarzı, Tabgaç dili yazışmalarda Türkçe deyimlerin kullanılması yasaklandı
Bu tutum karşısında halk büyük isyanlar başlattılarsa da bunlar bastırılmıştır
TABGAÇ DEVLETİNİN YIKILMASI
Tabgaç hükümdarları Budizme büyük yakınlık göstermişlerdi O kadarki yabancı Devletlerdeki dindaşlarıyla bile ilgilendiler
Neticede Tabgaç Devleti, Türk atalarının askeri vasfını gittikçe kaybetti Yeni bölge ve yerli Çin halkı da iktisadi ve sosyal değişmelere sebep oluyordu Devletin gücü nerdeyse bitmişti
Tabgaç Devleti 534'te doğu ve batı olmak üzere ikiye ayrıldı Kısa zaman sonra her iki devletin toprakları Çin hanedanlarının eline geçti
'''
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|