|  | Edebiyat Nedir ? |  | 
|  09-26-2009 | #1 | 
| 
[KAPLAN]
 |   Edebiyat Nedir ?Edebiyat tanımı: Okuyanlara estetik (sanatsal) bir doyum sağlamak amacıyla yazılmış, ya da böyle bir amacı olmasa bile biçimsel ve içeriksel özellikleriyle bu düzeye ulaşabilen bütün yazılı eserlere edebiyat denir  edebiyat bir anlatım biçimidir  düşünce ve duyguları güzel ve etkili bir biçimde anlatma sanatı olarak da tanımlanabilir  herhangi bir metnin edebiyat eseri sayılabilmesi için sanatsal değerler taşıması gerekir  Detay: Edebiyat, Alm  Literatur (f), Fr  Littérature (f), İng  Literature  Düşünce, duygu ve hayallerin sözlü veya yazılı olarak güzel ve tesirli biçimde anlatılması sanatı  Okuyana estetik bir tat vermek amacıyla yazılmış olan ya da böyle bir amacı olmasa bile, biçimsel özellikleriyle bu düzeye ulaşabilen bütün yazılı yapıtlar  Bu anlamıyla edebiyat görece yeni bir terimdir  Batı'da 18  yüzyılda yaygınlaşmıştır  Geçmişte şiir, destan, tiyatro gibi türler genel olarak edebiyat başlığı altında değil, ayrı ayrı ele alınırdı  Türkiye'de de edebiyat terimi bugünkü anlamına ancak 19  yüzyılın sonlarında kavuşmuştur  divan edebiyatında şiir ve düzyazı (inşa), amaçlan ve kuralları farklı olan iki ayn sanat dalı olarak görülürdü  Edebiyatın kapsamıEdebiyat bir anlatım biçimidir  Düşünce ve duygulan güzel ve etkili bir biçimde anlatma sanatı olarak da tanımlanır  İnsan yaşantılarını anlatan her metin edebiyat yapıtı değildir  Konu tartışmalı olmakla birlikte, asıl amacı estetik tat vermek değil, bilgi vermek ya da inandırmak olan yapıtlar (teknik ve bilimsel kitaplar, gazete yazılan, reklam metinleri, propaganda yazıları vb) genellikle edebiyatın kapsamı dışında bırakılır  Bir metnin edebiyat yapıtı, sayılması için sanat değeri taşıması gerekir! Ama bu değeri tanımlamak kolay değildir  Edebi değeri olan bilimsel metinlere rastlanabildiği gibi, sanat katına yüksele-meyen şiirler de vardır  Bunlara şiir değil, manzume denir  Edebiyatın tanımı ve kapsamıyla ilgili tartışmalar, estetik kuramının alanına girer  İlk sistemli estetik felsefesinin kurucusu olan kant'a göre, bir metnin sanat sayılabilmesi için "çıkar gözetmemesi", başka bir deyişle kendi dışında hiçbir amaç taşımaması gerekir  Bütün sanatlar gibi edebiyat da bu bakımdan oyuna benzetilebilir  Oyunun kendi dışında hiçbir amacı yoktur, yalnız zevk almak için oynanır ve biter  Bu yaklaşım, edebiyatı öteki insan eylemlerinden ayıran çok önemli bir noktayı vurgulamakla birlikte, iki yönden eleştiriye açıktır  Birincisi, fazlaca "hazcı" bir yaklaşımdır; edebiyat yapıtlannın içerdiği "doğruluk" boyutunu, aydınlanma yanını ihmal etmektedir  İkincisi, yeterince tarihsel değildir; geçmişte edebiyat dışı sayılan bazı metinlerin zamanla edebiyat kapsamı içine alındığını, bazılarınınsa edebi değer ve işlevini yitirdiğini göz önünde tutmamaktadır  Oysa bütün insan ürünleri gibi sanat da ölümlüdür  Edebi türlerin en "edebi", en katışıksız, en yoğun olanı lirik şiirdir  estetik haz vermenin ötesinde hiçbir amaç taşımaz  Ama bu estetik hazzın içinde derin, karmaşık ve dile getirilmesi güç bir insani gerçeklikle karşılaşmanın verdiği heyecan da vardır  Yoğunluk ve katışıksızlık açısından lirik şiiri destan, eleji, ağıt, mesnevi, dramatik şiir ve felsefi şiir gibi manzum türler izler  Bunlar genellikle firik şiirden daha uzun ve daha gevşek dokuludur  roman, 18  yüzyılda gelişen ve 19  yüzyılda öne çıkan bir türdür  Kaynaklan açısından en zengin edebi biçim olduğu söylenebilir  Destan, masal, ortaçağ romansları, deneme ve felsefi metin gibi daha eski biçimlerin hepsi romanı beslemiştir  Ama günümüzde satışa çıkan romanlann büyük bölümü edebiyat yapıtı sayılmaz; estetik zevk vermek için değil, oyalamak ve eğlendirmek için yazılmışlardır  Seyahatname, gezi notları, anı, otobiyografi, günlük ve mektup gibi kişisel metinler, genellikle edebiyat ile belgeseli ayıran çizginin iki yanında yer alır  Üsluplarının yetkinliği ve içeriklerinin zenginliğiyle büyük edebiyat yapıtı katma yükselenler olduğu gibi, "gazete yazısı" ve "anı defteri" düzeyinde kalanlan da vardır  Birçok kişisel metin, edebi değerinden çok, yazan konusunda özel bilgiler vermesi yüzünden ilgi çeker  Öte yandan, kolay kolay hiçbir türe sokulamayan ve üslup kaygısı gözetilmeden yazıldığı halde okurlara estetik bir doyum sağlayan metinler de vardır; 20  yüzyıl edebiyatında dışavurumculuk, dadacılık ve gerçeküstücülük gibi akımlann ürünleri genellikle bu türdendir  Edebiyat akımları: Anakreontizm Anlatımcılık (Ekspresyonizm) Dadaizm (Dada Hareketi ) Dandizm Doğaüstü Edebiyat-ı Cedide Egzistansiyalizm Entimist (İçtenci) Estetizm Fütürizm (Gelecekçilik) İmajizm Empresyonizm (İzlenimcilik ) Klasisizm (edebiyat) Kübizm lirizm Milli Edebiyat Akımı Natüralizm Neo-klasikçilik Neo-realizm Parnasizm Parnasse Okulu Popülizm Postmodernizm ve roman Realizm (Gerçekçilik) Romantizm Romantizm ve Gerçekçilik Simgecilik (sembolizm) Sürrealizm (Gerçeküstücülük) Verismo Edebiyat Türleri: a) Nazım: 1- Şiir 2- Destan 3- Ağıt 4- Mesnevi 5- Eleji b) Nesir: 1- roman 2- Öykü 3- Masal 4- tiyatro 5- deneme 6- makale 7- biyografi 8- otobiyografi 9- Eleştiri 10- Anı 11- Gezi yazısı 12- mizah 13- Edebi destan | 
|   | 
|  | 
|  | Cevap : Edebiyat Nedir ? |  | 
|  05-13-2010 | #2 | 
| 
Şengül Şirin   |   Cevap : Edebiyat Nedir ?Edebiyat Nedir ? Okuyanlara estetik (sanatsal) bir doyum sağlamak amacıyla yazılmış, ya da böyle bir amacı olmasa bile biçimsel ve içeriksel özellikleriyle bu düzeye ulaşabilen bütün yazılı eserlere edebiyat denir  edebiyat bir anlatım  biçimidir  düşünce ve duyguları güzel ve etkili bir biçimde anlatma  sanatı  olarak da tanımlanabilir  herhangi bir metnin edebiyat eseri  sayılabilmesi için sanatsal değerler taşıması gerekir  Detay: Edebiyat, Alm  Literatur (f), Fr  Littérature (f), İng  Literature  Düşünce, duygu ve hayallerin sözlü veya yazılı olarak güzel ve tesirli  biçimde anlatılması  sanatı  Okuyana estetik  bir tat vermek amacıyla yazılmış olan ya da böyle bir amacı olmasa  bile, biçimsel özellikleriyle bu düzeye ulaşabilen bütün yazılı  yapıtlar  Bu anlamıyla edebiyat görece yeni bir terimdir  Batı'da 18  yüzyılda yaygınlaşmıştır  Geçmişte şiir, destan, tiyatro  gibi türler genel olarak edebiyat başlığı altında değil, ayrı ayrı ele  alınırdı  Türkiye'de de edebiyat terimi bugünkü anlamına ancak 19  yüzyılın sonlarında kavuşmuştur  divan  edebiyatında şiir ve düzyazı (inşa),  amaçlan ve kuralları farklı olan iki ayn sanat  dalı olarak görülürdü  Edebiyatın kapsamıEdebiyat bir anlatım  biçimidir  Düşünce ve duygulan güzel ve etkili bir biçimde anlatma  sanatı  olarak da tanımlanır  İnsan yaşantılarını anlatan her metin edebiyat  yapıtı değildir  Konu tartışmalı olmakla birlikte, asıl amacı estetik  tat vermek değil, bilgi  vermek ya da inandırmak olan yapıtlar (teknik ve bilimsel kitaplar,  gazete yazılan, reklam metinleri, propaganda  yazıları vb) genellikle edebiyatın kapsamı dışında bırakılır  Bir  metnin edebiyat yapıtı, sayılması için sanat  değeri taşıması gerekir! Ama bu değeri tanımlamak kolay değildir  Edebi  değeri olan bilimsel metinlere rastlanabildiği gibi, sanat  katına yüksele-meyen şiirler de vardır  Bunlara şiir değil, manzume  denir  Edebiyatın tanımı ve kapsamıyla ilgili tartışmalar, estetik kuramının alanına girer  İlk sistemli estetik  felsefesinin kurucusu olan kant'a  göre, bir metnin sanat  sayılabilmesi için "çıkar gözetmemesi", başka bir deyişle  kendi dışında hiçbir amaç taşımaması gerekir   Oyunun kendi dışında  hiçbir amacı yoktur, yalnız zevk  almak için oynanır ve biter  Bu yaklaşım, edebiyatı öteki insan  eylemlerinden ayıran çok önemli bir noktayı vurgulamakla birlikte, iki  yönden eleştiriye açıktır  Birincisi, fazlaca "hazcı" bir yaklaşımdır;  edebiyat yapıtlannın içerdiği "doğruluk" boyutunu, aydınlanma yanını  ihmal etmektedir  İkincisi, yeterince tarihsel değildir; geçmişte  edebiyat dışı sayılan bazı metinlerin zamanla edebiyat kapsamı içine  alındığını, bazılarınınsa edebi değer ve işlevini yitirdiğini göz önünde  tutmamaktadır  Oysa bütün insan  ürünleri gibi sanat  da ölümlüdür  Bütün sanatlar gibi edebiyat da bu bakımdan oyuna benzetilebilir Edebi türlerin en "edebi", en katışıksız, en yoğun olanı lirik şiirdir  estetik  haz vermenin ötesinde hiçbir amaç taşımaz  Ama bu estetik  hazzın içinde derin, karmaşık ve dile getirilmesi güç bir insani  gerçeklikle karşılaşmanın verdiği heyecan da vardır  Yoğunluk ve katışıksızlık açısından lirik şiiri destan, eleji, ağıt, mesnevi, dramatik şiir ve felsefi şiir gibi manzum türler izler  Bunlar genellikle firik şiirden daha uzun ve daha gevşek  dokuludur  roman,  18  yüzyılda gelişen ve 19  yüzyılda öne çıkan bir türdür  Kaynaklan  açısından en zengin edebi biçim  olduğu söylenebilir  Destan, masal, ortaçağ romansları, deneme  ve felsefi metin gibi daha eski biçimlerin hepsi romanı  beslemiştir  Ama günümüzde satışa çıkan romanlann büyük bölümü edebiyat  yapıtı sayılmaz; estetik  zevk  vermek için değil, oyalamak ve eğlendirmek için yazılmışlardır   Seyahatname, gezi notları, anı, otobiyografi, günlük ve mektup gibi kişisel metinler, genellikle edebiyat ile belgeseli ayıran çizginin iki yanında yer alır  Üsluplarının yetkinliği ve içeriklerinin  zenginliğiyle büyük edebiyat yapıtı katma yükselenler olduğu gibi,  "gazete yazısı" ve "anı defteri" düzeyinde kalanlan da vardır  Birçok  kişisel metin, edebi değerinden çok, yazan konusunda özel bilgiler  vermesi yüzünden ilgi çeker  Öte yandan, kolay kolay hiçbir türe  sokulamayan ve üslup kaygısı  gözetilmeden yazıldığı halde okurlara estetik  bir doyum sağlayan metinler de vardır; 20  yüzyıl edebiyatında  dışavurumculuk, dadacılık ve gerçeküstücülük gibi akımlann ürünleri  genellikle bu türdendir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |