|  | özürlü çocuklar-özürlülerin Eğitimi |  | 
|  09-08-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   özürlü çocuklar-özürlülerin Eğitimiözürlü çocuklar-özürlülerin Eğitimi Bedensel bir özrü ya da zihinsel bir bozukluğu olan bazı çocukların, öğretilen şeylerin ve öğretme yöntemlerinin öbür okullardan farklı olduğu özel okullara gitmeleri gerekir  Sağır, yarı sağır, kör, zekâca geri, bedensel özrü olan ya da davranış bozuklukları gösteren bu gibi çocuklar için  özel okullar vardır  Batı Avrupa ve ABD'de özürlüler için ilk özel eğitim kurumları 18  yüzyılın sonlarında ve 19  yüzyılda kuruldu  Ama bunların sayısı yeterli değildi  Kentlerin dışında ve yatılı olan bu okullardaki çocuklar öbür çocuklardan ayrı tutulur, ender olarak insan içine girmelerine izin verilirdi  20  yüzyılın başlarında, Batı Avrupa'da ve ABD'de özel eğitime gereksinmesi olan çocuklar için ayrı sınıflar açılmaya başlandı  O dönemde ancak hafif özürlü çocukların eğitimden yarar göreceği kanısı yaygındı  Daha ciddi özürlüler evlerde tutuluyor, okula gönderilmiyordu  Özel sınıflarda eğitilenlerin de okuldaki öbür çocukların arasına karışmasına izin verilmiyordu  II  Dünya Savaşı'nın getirdiği yıkımdan sonra birçok ülkede, özrüne bakılmaksızın tüm çocuklara öğrenim hakkı tanıyan yasalar kabul edildi  Hafif özürlüler normal çocukların gittiği okullara alınırken, onlara ayrıca özel dersler verilmesi öngörüldü  Daha ciddi sorunları olan çocuklara ayrı sınıflar açılmakla birlikte bahçede, yemekhanede ya da jimnastik salonunda öbür çocuklarla birlikte olma olanağı tanındı  Çok ağır durumda olanlar ise bu gibi çocukların bakıldığı yatılı okullara gönderildi  Zekâ Geriliği Olan Çocuklar Bazı çocuklar normalin altında bir zekâya sahiptir {bak  Zekâ)  Bu çocuklar "normal zekâ düzeyinin altında" ya da "geri zekâlı" olarak tanımlanır  Zekâ geriliği olan çocukların görünüşleri genellikle öbür çocuklardan pek farklı değildir  Kör ya da doğuştan felçli ağır özürlüler ise ne konuşabilir, ne de konuşulanı anlayabilir {bak  FELÇ)  Birçok ülkede hafif özürlü çocuklar normal okullara alınmakla birlikte ayrıca Özel derslerle desteklenir  Sınıf arkadaşları gibi onlar da okuma, yazma, aritmetik ve el becerileri öğrenir, beden eğitimi derslerine ve eğlencelere katılırlar  Daha ileri sınıflarda bir el sanatı öğretilerek iş becerisi kazanmalarına yardımcı olunur; fabrikalarda ve kamu kuruluşlarında iş bulmalarına çalışılır  Orta ya da ileri derecede zekâ geriliği olanlara özel eğitim verilir  Önemli olan kendi kendilerine yeterli olabilmelerini sağlamaktır  Bunun için giyinmek, soyunmak, yemek yemek, yüz ve vücut temizliği, dikiş, yemek pişirmek ve ev işlerine ilişkin beceriler kazanmalarına yardımcı olunur  Ayrıca l'den 10'a kadar saymak, bazı sözcüklerin anlamını öğrenmek, adını yazabilmek türünden şeyler de öğretilir  Bu gibi kurumlarda yetişen öğrenciler daha sonra atölyelerde, denetim altında basit montaj ve üretim işleri yapabilir  Ağır beyin sakatlığı olanlara bir şey öğretme olasılığı çok zayıf olduğundan, onlara ellerini ayaklarını oynatabilmeyi, dinlemeyi ve bazı sözleri çağrıştıran sesler çıkarmayı öğretmek için çaba gösterilir  Bu tür çocukların ve yetişkinlerin eğitiminde başlıca amaç, onlarla sıcak, kalıcı, insancıl bağlar kurabilmektir  Eğitim programlarında temel olarak müzik, dans, görsel sanatlar, tiyatro ve çeşitli gösteriler yer alır  Çevreye Uyum Sağlayamayan Çocuklar Duygusal bakımdan dengesiz çocuklar çoğunlukla çevreye uyum sağlayamaz  Aile içi sorunların etkisi altında ruhsal dengesi bozulan bu çocuklar arasında aşın saldırgan ve topluma karşı şiddetli tepki gösterenler olduğu gibi, içine kapanık ve ürkek olanlar da vardır  Ciddi biçimde rahatsız olan çocuklar psikiyatri uzmanlarının, özel eğitimcilerin, sosyal hizmet görevlilerinin ve psikologların ekip halinde çalıştığı özel yatılı okullarda eğitim görürler  Rahatsızlık belirtileri daha az olan çocuklar ise, hafif zekâ geriliklerinde olduğu gibi, öbür çocuklarla aynı sınıflara gider, ayrıca özel eğitim görürler  Duygusal dengesi bozuk bu gibi çocuklara, sorunun beyindeki bir işlev bozukluğundan kaynaklandığı düşünülerek, bazen bir psikiyatr gözetiminde yatıştırıcı ilaçlar verilir  Gerektiğinde psikolojik tedavi uygulanır  Özel eğitim programlan kapsamında bu gibi çocuklara mutsuz aile çevresinden uzak bir dinlenme ortamı yaratılmaya çalışılır; çocuklarla sıcak ilişkiler kurmak için özel çaba gösterilir  Okul ortamının kucaklayıcı ve yardım edici olmasına dikkat edilir  Bedensel Özrü Olan Çocuklar Bazı bedensel özürlü çocuklar koltuk değneği ya da tekerlekli sandalye yardımıyla çevrelerindeki okullara gidebilmektedir  Modern araç gereçler sayesinde okullardaki etkinliklerin birçoğuna katılabilmekte, özel kalem tutacakları yazmalarına yardımcı olmakta, yazı makineleri ve bilgisayarlar özürlülerin gereksinimlerine göre ayarlanabilmektedir  Eğitim programlan çocukların öğrenme yeteneklerine ve gereksinimlerine göre hazırlanır  Görme Özürlü Çocuklar Görme sorunu olan çocuklar, görme özürlü olarak nitelenir  Görme bozukluklarının çeşitli nedenleri vardır  Bazıları tedavi edilebilirken, bazıları için hiçbir şey yapılamaz (bak  Göz; Körlük)  Görme özürlü çocukların bir bölümü hiçbir şey görmez  Bir bölümü ise, görme duyulan çok zayıflamış olduğu için, normal bir insan gibi yaşamakta ve davranmakta güçlük çeker  Körlerin eğitiminde kullanılan Braille alfabesi, sözcük, sayı ve noktalama işaretlerinin yerini tutan kabartma noktaların farklı biçimlerde düzenlenmesinden oluşur (bak  Braille, Louis)  Kör çocuklar parmak uçlanyla Braille' le yazılmış kitapları okuyabilir, Braille alfabesiyle hazırlanmış özel yazı makinesi ile yazı yazabilirler  Körler ayrıca, okunarak teybe kaydedilmiş "konuşan kitaplar" dinleyerek bilgi edinebilir   Özel bilgisayarlar aracılığı ile basılı metinler Braille'e, Braille ise basılı metne, hatta konuşmaya çevrilebilir  Görme duyuları zayıf olup tam anlamıyla kör olmayanlar büyüteç yardımıyla okuyabilir  Bu durumda olanlar basılı kitapları daha parlak ve net gösteren kapalı devre televizyonlardan yararlanabilir  Normal okullara giden görme özürlü çocukların özel yardıma gereksinmesi vardır  Bu okullarda kabartma haritalar, hesap yapmak için abaküs ve sesli hesap makinesi türünden araç gereç bulunur  Körler yollarını bulabilmek için baston kullanmayı ya da köpek eşliğinde yürümeyi öğrenir  İşitme Özürlü Çocuklar İşitme özrü olan çocuklann bir bölümü çok küçükten ya da doğuştan sağır olmak yüzünden konuşmayı öğrenemez ve "sağır dilsiz" olarak büyür (bak  Kulak)  Bir de ağır işitmelerine karşın konuşulanı anlayan ve yanıt verebilenler vardır  İşitme bozukluğu beraberinde iletişimsizliği getirir  Elektronik işitme araçlan ile konuşmalar ve sesler yükseltilir  Böylece ağır işitenler daha rahat duyar  İşitme özrü olan çocuklan eğitmenin çeşitli yöntemleri vardır  Çocuklara dudak hareketlerini izleyerek "dudaktan okuma" öğretilir  Bu süreç içinde dudakları izleyerek ses çıkarma alıştırmaları yaptırılır ve konuşma öğretilir  Bir başka yöntem de, alfabenin harflerini taklit ederek, parmaklarla yapılan işaretleşmedir  Ayrıca sözcükleri ve kavramları mimle anlatarak da işaretleşilir  Tam anlamıyla iletişim sağlamak için bu yöntemlerin hepsinden yararlanmak gerekir  Washington'daki Gallaudet College, sağırlar için yükseköğretim kurumu olarak dünyada tektir   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |