|
|
Konu Araçları |
limandoğal, limanlardalgakıranlarşamandralar |
Liman-Doğal Limanlar-Dalgakıranlar-Şamandralar |
08-13-2009 | #1 |
Şengül Şirin
|
Liman-Doğal Limanlar-Dalgakıranlar-ŞamandralarLiman-Doğal Limanlar-Dalgakıranlar-Şamandralar Liman, Bilinen en eski yapay limanlar denizci bir ulus olan Fenikeliler'in yaklaşık 3000 yıl önce Lübnan'da yaptıkları Sur ve Sayda limanlarıdır Daha sonra Tunus yakınındaki Kartaca limanı ve Marsilya limanı yapılmıştır Eski Yunanlılar'ın Atina yakınlarındaki Pire limanı gibi doğal limanları vardı Romalılar ise Roma yakınında Tiber Irmağı ağzında Ostia' da ve Roma'nın kuzeyinde, Civitavecchia'da çok iyi limanlar yaptı Roma İmparatorluğu yıkıldıktan sonra çok az yeni liman yapıldı ve eskilerin çoğu bakımsızlıktan kullanılamaz duruma geldi Limanların ulusların ilerlemesindeki rolü, Avrupa'nın Akdeniz ve Atlas Okyanusu kıyılarındaki ülkelerinde görülebilir Doğal limanian olan kentler büyüyüp zenginleşmiştir Kuzey ve Güney Amerika'daki ilk yerleşmeler de bunun bir başka örneğidir Buralarda kurulan ilk kasabalar her zaman akarsu ağızlarında ya da gemiler için güvenli bir demirleme yeri bulunan korunaklı körfezlerde kurulmuştur Ortaçağın ilk limanları İtalya'daki Venedik ve Cenova limanlarıdır Ortaçağ boyunca bu iki kentin ticareti artmış ve limanlarının geliştirilmesi gerekmiştir Fransa'da akarsu ağızlarına kurulmuş olan Le Havre, Dieppe ve Dunkerque gibi limanlar da bu dönemde gelişti Londra limanını Romalılar kurmuştu Ama, İngiltere'de limanların gelişmesi Sanayi Devrimi'nden sonra gerçekleşti 19 yüzyılın başında Londra limanı yeniden düzenlendi Yeni doklar kuruldu ve imparatorluğun en büyük ticaret limanı durumuna geldi 19 yüzyılda gelişmeye başlayan Hollanda'nın Rotterdam limanı ise yüklenen ve boşaltılan malların tonajı bakımından dünyada birinci gelen bir ticaret limanıdır Türkiye'nin en önemli limanları İstanbul, İzmir ve Mersin limanlarıdır İstanbul limanı 4000 metreyi aşan rıhtım uzunluğuyla Türkiye'nin en büyük limanıdır 1876'da geliştirilen İzmir limanı Türkiye'nin en eski limanlarındandır 19 yüzyılın ikinci yarısında gelişmeye başlayan Mersin limanı 1954 ve 1963'te yapılan eklerle bugünkü boyutlarına ulaşmıştır Bandırma, Antalya, İskenderun, Giresun, Derince ve Samsun Türkiye'nin ikinci derecede önemli limanlarıdır 19 yüzyılda buharlı makinelerin gelişmesi, dalgakıranların yapılması için gerekli olan büyük taş blokların taşınabilmesini, liman yapımında kullanılan şahmerdanların ve tarak gemilerinin yapımını sağladı Doğal Limanlar Limanların çoğu akarsu ağızlarında ya da karalarla çevrilmiş körfez gibi korunaklı yerlerde yapılmıştır ABD, doğal limanlar bakımından şanslıdır New York kenti dünyanın en güvenli ve en iyi doğal limanlarından birine sahiptir ABD'nin, doğal limanı olan öbür kentleri arasında Boston, Philadelphia Baltimore, San Francisco ve Seattle sayılabilir Brezilya'da Rio de Janeiro, Şili'de Valparaiso, Fransa'da Le Havre, Avustralya'da Sydney ve Kanada'da Vancouver öbür ünlü doğal limanlardır Bazı doğal limanlar deniz kenarından çok içeride olabilir Örneğin, Almanya Federal Cumhuriyeti'nde Elbe Irmağı üzerindeki Hamburg limanı kıyıdan 120 km içeridedir İngiltere'nin Londra ve Liverpool limanları, İskoçya'nın Glasgow limanı, Hindistan'ın Kalküta limanı ırmak ağzı ya da yakınında kurulmuş limanlara örnektir Dalgakıranlar Denizde yapılmış duvarlar olan dalgakıranlar limanın dış sınırını çizer ve liman içindeki suyun açık denizdeki dalgalardan etkilenmesini önler İngiltere'deki Dover ve Hindistan' daki Madras limanı hemen hemen tümüyle dalgakıranlarla oluşturulmuştur Limanlardaki Öbür Yapılar ve Şamandıralar Limanların bakımını genellikle liman yönetimi yapar Liman bakımının gerektirdiği önemli işlerden biri, limanın derinliğini denetlemek ve gerektikçe liman yatağını tarayarak limanın yeterli derinlikte olmasını sağlamaktır Güvenli bir limanda deniz trafiğine yardımcı olacak bir sistem kurulmuştur Deniz feneri kuleleri, fener gemileri, radyo uyarı sinyalleri, sis sinyalleri ve kurtarma gemilerinden oluşan bu sistem gemilerin güvenli bir biçimde limana girip çıkmalarına yardımcı olur Gemilerin geceleri ve siste limana girip çıkmalarında bu sistem büyük önem taşır (bak DENİZ FENERİ; SEYİR; ŞAMANDIRA) Bazı limanlarda gemiler iskeleden açıkta, şamandıralara bağlanır ve yükleri, gemiye yanaşan mavnalarla boşaltılır İskelelere yanaşmak için sıra bekleyen gemiler ve limanda görevli öbür gemiler de bu şamandıraları kullanır Şamandıralar kalın bir zincirle deniz yatağına demirlidir Gemilerin halatları şamandıra üzerindeki halkalara bağlanarak rüzgâr ve akıntılarla geminin yer değiştirmesi önlenir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|