![]() |
Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir?Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir? Hakkında Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir? Sözlükte dürüstlük, doğruluk, gerçeklik, kalp temizliği, verilen hükmün var olana uygun bulunması, vakıa ve hadiseye mutabık haber, vefa, ahde bağlılık, hak olan; terim olarak ise söz, fiil ve davranışlardaki tutarlılık, iç ve dışın birbirine uygunluğu, olanı olduğu gibi anlatma demektir ![]() ![]() Tasavvufî bir terim olarak bakıldığında ise sıdk; kişinin mahvolması söz konusu olan durumlarda bile hak olanı söylemesi; yalandan başka bir şeyin insanı kurtarmayacağı hallerde dahi doğruluktan ayrılmaması; itikadında şüphe, halinde leke ve davranışlarında kusur bulunmaması; özün söze uyması anlamlarında kullanılmaktadır ![]() Sıdk ile aynı kökten gelen sadakat kelimesi cefa ve sefada, lütuf ve kahirde kalbin aynı durumda bulunması, her halükarda Hakk’a aynı derecede bağlı kalması, ‘Elest bezmi’nde Hakk’a verilen söze ve ahde vefalı olmasıdır ![]() Sıdk kelimesi insanın lisanından çıkmaya görsün akla ilk gelen sıddîk lafzıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’ân-ı Kerim’de aynı kökten türeyen kelimelerle birlikte 155 yerde geçen bu kavram, kelam âlimlerinin nübüvvet sıfatı saydığı bir özelliktir ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’ân-ı Kerim’de söz ve davranışlarında belli bir sıdk haline ulaşabilenler muhtelif vesilelerle övülmüş(7) ve sıdk ehli kimselerle beraber bulunmak takvaya erdirici bir sebep olarak görülmüştür ![]() Allah Teâlâ şöyle buyurur: “Ey iman edenler! Allah'tan korkun ve doğrularla beraber olun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruluk; şeytan (aleyhi’l-la`’ne) ile savaş, onun hilelerinden kurtuluş, vesveseden uzaklaşma ve şerden korunmaktır ![]() ![]() Doğruluğun mahalli dil, kalp ve fiillerdir ![]() ![]() ![]() Doğruluk, Allah Teâlâ’ya kavuşma hazırlığı olup, iman ve sâlih amelin anahtarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmed b ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruluk, nefsin kötü ahlâklarını güzelleştirerek insanı manevî hastalıkların en büyüğü olan yalan ve nefsin aşırı istekleri sayılan şehvetten kurtarır ve kalbi temizler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sıdk ahlâkından nasip alamama sebebini Sehl b ![]() ![]() ![]() İmam Gazâlî’nin ifadesine göre doğruluğun mertebeleri altı esasta toplanmıştır ![]() ![]() ![]() Abdulvâhit b ![]() ![]() Sıdk, dilin söylediğini kalp ve amel ile göstermektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sebepledir ki sadık olan bir kimseden Hakk’ın razı olacağı bir ahlâktan başkası görülmez ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruluk, avam olsun havas olsun herkeste aranılan bir haslettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruluk, güzel alışkanlıkların ahlâka dönüşmesinde önemli bir vasıftır ![]() ![]() ![]() ![]() Kuruluş ancak doğruluktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öyleyse insan kendisine zararı dokunacağından korksa bile yine doğruluktan ayrılmamalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Allah (c ![]() ![]() Kaynakça: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir?Doğruluk nereye götürür? İbn Mes’ud (ra) rivayet ediyor: Resulullah (sas) buyurdular ki: “Sıdk insanı birr’e (Allah’ı razı edecek iyiliğe) götürür, birr de cennete götürür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âyetu'l-münâfikı selâsün: İzâ haddese kezebe ve izâ veade ahlefe ve ize'tümine hâne “Münafıklığın alâmeti üçtür: 1- Konuştuğunda yalan söyler ![]() ![]() ![]() Veylül lillezî yuhaddisü bi’l-hadîsi liyudhıke bihi’l-kavme feyekzibü, veylün lehû veylü İnsanları güldürmek ve eğlendirmek için söz söyleyen, sonucunda da yalan söz edene yazıklar olsun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tirmizî, Zühd, 10 |
![]() |
![]() |
![]() |
Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir?DOĞRULUK VE İHLÂS Hakk’ın doğruluk makamında oturanların, orasını yurt edinenlerin derecesi; arştan da yücedir, kürsüden de ![]() Her cüz’ünü doğrulara uyup doğrult ![]() Ok gibi doğru ol da yaydan kurtul! Çünkü her doğru okun yaydan fırlayacağına şüphe yok ![]() Teraziyi, terazi doğrulttuğu gibi, terazinin değerini azaltan da yine terazidir ![]() Gönül, yalan sözden istirahat bulmaz ![]() ![]() Doğru söz kalbe rahatlık verir ![]() ![]() Allah, “Ey eğri adam, kulağını, kuyruğunu sallama ![]() Doğrulara, doğrulukları fayda verir” dedi ![]() Musa’nın doğruluğu, sopaya ve dağa tesir eti, hattâ azametli denize bile dokundu ![]() Muhammed (a ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruluk, can vermektir ![]() ![]() Doğruların güzel yüzlerindeki nur, bedenleri yok olsa da kıyamet gününe kadar kalır ![]() Senin tesbihin su ve topraktan bir buhardır; (ama) kalpteki ihlâs (ile verilen) nefes, cennet kuşu olur ![]() Hikâye Kulluktaki ihlâsı Ali’den öğren, Allah aslanını hilelerden arınmış bil ![]() (Ali) savaşta bir yiğidi altetti, hemen kılıcını çekip üstüne saldırdı ![]() O kişi, her peygamberin, her velinin öğündüğü Ali’nin yüzüne tükürdü ![]() Öyle bir yüze tükürdü ki ay, secde yerinde o yüze secde eder ![]() Ali, derhal kılıcı elinden attı, onunla savaşmaktan vazgeçti ![]() O savaşçı er, bu işe, bu yersiz af ve merhamete şaşırıp kaldı ![]() Dedi ki: “Bana keskin kılıcını kaldırmıştın, neden kılıcı indirdin ve beni bıraktın?” Ne gördün ki bu derece kızgınken kızgınlığın yatıştı; böyle bir şimşek çaktı, sonra sönüverdi? Ali dedi ki: “Ben kılıcı Allah için vuruyorum ![]() ![]() Benim sakınmamda ancak Allah içindir, vermem de ![]() ![]() ![]() ![]() Sen, benim yüzüme tükürünce nefsim kabardı, hiddet ettim, huyum harap, berbat bir hale geldi ![]() Öyle bir hale geldim ki o anda savaşımın yarısı Allah içindi, yarısı nefsim için ![]() ![]() Kafir bu sözü işitti, gönlünde öyle bir nur zuhur etti ki zünnarını kesti ![]() Ben, cefa tohumunu ekmiştim, seni başka türlü sanıyordum ![]() Halbuki sen tek huylu bir teraziymişsin, hatta her terazinin oku senmişsin ![]() Meğer sen benim soyum sopummuşsun; meğer çırağımın, dinimin aydınlığı senmişsin! Ben o görür göz arayan çırağın kulu, kölesiyim ki senin çırağın da ondan nurlanmış, aydınlanmıştır ![]() “Bana kelime-i şahadeti söyle, ben de söyleyeyim ki seni zamanın en yücesi gördüm” dedi ![]() Onunla beraber akrabasından, kavminden elli kişiye yakın kimse de âşıkçasına dine yüz tuttular ve Müslüman oldular ![]() (I/3499, II/0121, I/1385, II/0122, 2735, 2736, III/740, V/2775, 2776, 3820, VI/4715, I/0866, Hikâye: I/3721-3727, 3729, 3787, 3805, 3976, 3977, 3980-3984, 3986, 3987) Mesnevi'den |
![]() |
![]() |
![]() |
Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir?SIDK VE DOĞRULUK Bir gün Abdülkâdir Geylânî'ye; "Bu işe başladığınızda, bu yola adım attığınızda, temeli ne üzerine attınız? Hangi ameli esas aldınız da böyle yüksek dereceye ulaştınız?" diye sordular ![]() Buyurdular ki: "Temeli, sıdk ve doğruluk üzerine attım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Nerededir?" dedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir? |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Haya Nedir? Haya'nın İslamdaki Anlamı Nedir?Doğruluk Özünde sözünde doğru olma hem bir insanlık gereği hem de inananlar için Hakk’ın en büyük emirlerinden biridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an, iman edenlerin şahidlik yaparken de asla doğruluktan ayrılmamalarını, hatta şahıslarına veya yakınlarına zararı olacağını bilse bile asla yalana girmemelerini, doğruluktan ayrılmamalarını emreder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sözde doğruluk ne kadar mühimse, insanlar arasında sevginin kaynağı, nizam ve intizamın önemli bir rüknü ise, davranışlardaki doğruluk, dürüstlük de o derece mühimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruluk içte ve dışta istikamet sahibi olmak demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğru insan, bu davranışıyla aslında kâinatın özüne uygun hareket etmiş, Hakk’ın nizamına tabi olmuş, her halükarda da takdire şayan hareket etmiş olur ![]() ![]() ![]() Eskilerin bir sözü vardır, “iyiler iyiliğinde, kötüler kem belâsını bulur” diye ![]() ![]() ![]() Bu mevzuda anlatılan şu hikaye mevzuyu ne tatlı özetlemektedir: Bir zamanlar giderek yaşlanan ve arkasında bir veliaht bırakması gerektiğini anlayan Çinli bir hükümdar vardı ![]() ![]() Ülkesindeki bütün gençleri huzuruna çağırdı ve onlara şöyle seslendi: “Artık tahttan çekilmemin ve yerime yeni bir hükümdar seçmemin vakti geldi ![]() ![]() ![]() “Bugün herbirinize bir tohum vereceğim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saraya çağrılanların arasında Ling isminde bir genç vardı ve herkes gibi ona da bir tohum verildi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç hafta kadar sonra, Ling'in mahallesindeki gençlerden bazıları tohumlarının nasıl açtığını, bitkilerin nasıl büyümeye başladığını anlatmaya başladı ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada, Ling'in arkadaşları ballandıra ballandıra saksılarındaki çiçeklerden bahsediyordu hep ![]() ![]() ![]() ![]() Aradan altı ay geçti ![]() ![]() ![]() Nihayet bir yıl tamamlandı ve ülkenin gençleri yetiştirdikleri bitkileri karar vermesi için hükümdarın huzuruna getirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() Saraya ulaştığında diğer gençlerin getirdiği çeşit çeşit bitkiler karşısında hayrete düştü ![]() ![]() ![]() ![]() Hükümdar gençlerin yanına geldi ve bitkileri inceledi ![]() ![]() ![]() ![]() Birden, imparator elinde boş saksıyı tutan Ling'i gördü ![]() ![]() ![]() ![]() İmparator, yanına getirilen Ling'in ismini sordu, o da cevapladı ![]() ![]() ![]() ![]() Hükümdar konuşmasına devam etti: “Bir yıl önce herbirinize bir tohum verdim, onu ekip sulamanızı istedim ve bir yıl sonra da bana getirmenizi istedim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Doğruların yardımcısı Allah’ım, özümüzü sözümüzü dosdoğru kıl, yüzümüzü Sana doğru döndür, bizi doğruların doğrusu Efendimiz’e komşu eyle… Ali Ünsal |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|