| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| çağdaş, hava, hoverkraft, hoverkraftlar, taşıtlar, yastıklı | 
|  | Hoverkraft- çağdaş Hoverkraftlar Ve Hava Yastıklı Taşıtlar |  | 
|  07-07-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Hoverkraft- çağdaş Hoverkraftlar Ve Hava Yastıklı TaşıtlarHoverkraft- çağdaş Hoverkraftlar Ve Hava Yastıklı Taşıtlar Gövdesi suya gömülmeden ya da toprağa değmeden, yüzeyin hemen üstünde kayarak ilerleyen deniz ve kara taşıtlarına hoverkraft denir  Bunlar, denizin çok dalgalı ya da arazinin çok engebeli olmaması koşuluyla hem suda, hem karada yol alabilen amfibi araçlardır  Ama bazı askeri uygulamalar dışında bu araçlar amfibi olarak pek kullanılmaz; kara ve deniz taşıtı olarak ayrı ayrı tasarımlanır  Hoverkraftın gövdesi düz dipli bir tekne biçimindedir ve harekete geçmeden önce gövdenin dibi ile su (ya da toprak) yüzeyi arasında oluşturulan bir "hava yastığı" sayesinde yükselerek bu taşıyıcı yüzeye oturur  Bu nedenle hoverkraftların bir adı da hava yastıklı taşıtlardır  Ama hoverkraft adı genellikle deniz tekneleri için kullanılır; bu sistemin uygulandığı kara ve demiryolu taşıtlarına da hava yastıklı taşıt denir  Kalın ve büyükçe bir karton parçasıyla bir masanın üzerine birkaç kez hızla vurursanız, iki yüzey arasında sıkışan havanın oluşturduğu hava yastığı etkisini hissedebilirsiniz  Ama masa ile karton arasında sıkışan hava yanlardan kaçacağı için bu etki çok kısa sürelidir  Bu ilkeye dayanan hava yastıklı teknelerin ilk tasarımını 1870'lerde İngiliz gemi yapımcısı John i  Thornycroft yapmıştı  Ama, dibi açık bir kutuyu andıran teknenin altındaki boşluktan hava kaçmasını önleyemediği için tasarımı başarısız oldu  Bu temel sorun ancak 1955'te çözülebildi  O tarihte İngiliz mühendis Christopher Cockerell, teknenin dibinden aşağıya doğru hava püskürterek alttaki hava yastığını bir perde gibi çepeçevre kuşatmayı düşündü  Elektrikli bir saç kurutma makinesinin vantilatörü ve dipleri açılmış iki konserve kutusuyla yaptığı deneme başarılı olunca buluşunun patentini aldı ve 1958'de bu tasarısını gerçekleştirmek üzere hükümetten yardım sağladı  Böylece bir yıl sonra, SRN1 adıyla ilk hoverkraft denize indirildi  Bu 3,5 tonluk tekne yalnızca üç yolcu taşıyabiliyordu ve beklendiği kadar hızlı gitmiyordu, ama gene de hava yastığı sisteminin başarısını kanıtlamıştı  Teknenin çevresine kauçuk bir etek eklenmesiyle hoverkraft yapımında hızlı bir gelişme sağlandı  Aşağıya doğru sarkan bu esnek ve sağlam etek hava yastığındaki sızıntıları önlediği için, taşıtın çok fazla hava kaybetmeden engelleri aşabilmesine yardımcı oldu  Hoverkraft gemilerden çok daha hızlı bir taşıttır  Çünkü su yüzeyine değmeden kayar gibi ilerlediği için hızını düşürecek bir su direnciyle karşılaşmaz  Hava yastığının çevresindeki hava perdesi, motorların döndürdüğü güçlü vantilatörlerle sağlanır   Bu yüzden, motorlar durduğunda hoverkraft da sıradan bir tekne gibi su yüzeyine oturur  Motorlar taşıtın ilerlemesini sağlayan itici pervaneleri de döndürür  Pervane kanatlarının dönüş sayısı ayarlanarak taşıtın hızlanıp yavaşlaması ya da pervane ters yönde döndürülerek taşıtın geri gitmesi sağlanabilir  Yön değiştirmeyi sağlayan da uçaklardakine benzer hava dümenleridir  Hoverkraftlarla yolcu taşıma denemelerine 1962'de İngiltere kıyılarında başlanmıştır  Sular yükseldiği ve alçaldığı zaman da kıyıya kolayca yanaşabilen bu tekneler özellikle gelgite açık kıyılarda yolcu taşımacılığı için çok elverişlidir  Çağdaş Hoverkraftlar ve Hava Yastıklı Taşıtlar Hoverkraftlarla ilk düzenli yolcu taşımacılığına 1966'da Manş Denizi'nde, İngiltere ile Fransa arasında başlandı  SRN6 Winchester sınıfı bu hoverkraftlar 9 ton ağırlığındaydı ve 38 yolcu taşıyabiliyordu  1969'da, dört gaz türbiniyle çalışan, 160 tonluk SRN4 Mountbatten sınıfı taşıtlar hizmete girdi  Bu teknelerin en son geliştirilen tipi 418 yolcu taşıyabilir ve saatte 105 km hızla yol alabilir  Çıkarma ve devriye gemisi olarak askeri amaçlarla kullanılan hoverkraft türleri de geliştirilmiştir  Bunlar özellikle bataklık yerlerde kullanılmaya çok elverişlidir  Hoverkraftların en önemli kusurlarından biri denizde hızla giderken çok fazla su püskürtmeleridir  Makine bölümüne de giren bu tuzlu suyun paslanmaya yol açmaması için motorların her gün tatlı suyla yıkanması gerekir  Motorların ve eteklerin sürekli bakımının çok pahalı olması hoverkraftların daha yaygın olarak kullanılmasını büyük ölçüde engeller  Hava yastığı ilkesi deniz teknelerinden sonra demiryolu ve karayolu taşıtlarına da uygulanmıştır  Hava yastıklı çok hızlı trenler Fransa'da yaygın olarak kullanılır  Karayollarında ise bu sistem özellikle ağır yük taşımacılığında çok elverişlidir  Tekerleklerin yerini alan hava yastığı, aracı yoldan belirli bir yükseklikte tutar ve yükün bütün yüzeye eşit olarak dağılmasını sağlar  Böylece tekerlekli araçlarla taşındığında köprülerin çökmesine yol açabilecek kadar ağır yükler çok daha güvenli biçimde taşınabilir  Fabrikalarda yük taşımak için kullanılan hava yastıklı konveyörlerde de bu sistem çok büyük kolaylık sağlamıştır  Uzun süre yatağa bağlı kalacak hastalar için tasarlanan hava yastıklı yataklar ise sürtünmeyi ortadan kaldırdığı için "yatak yaralarının" önlenmesinde çok etkilidir  Özellikle ağır yanık olaylarında başarıyla kullanılan bu yataklarda hastanın ağırlığını, yatak yüzeyindeki naylon ceplerden çıkan sıcak havanın oluşturduğu hava yastığı taşır   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz  En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |