07-04-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Ford Henry-Otomobil üreticisi
Ford Henry-Otomobil üreticisi
Çok sayıda otomobili ucuz üretmenin yolunu ilk bulan Henry Ford'dur(18631947) Michigan'da Dearborn yakınlarında doğan Ford, ABD'ye göç etmiş İrlandalı bir çiftçinin oğluydu Küçüklüğünde çiftlik işlerinden çok, makinelere ilgi duyar, cep harçlığını çoğu kez komşularının saatlerini onararak çıkarırdı 16 yaşında babasının çiftliğini terk ederek yürüyerek Detroit'e gitti Birkaç yıl makine yapımı ve onarımı gibi işlerde çalıştıktan sonra kısa bir süre için babasının çiftliğine döndü Orada küçük bir atölye açtı 1893'te evinin mutfağında benzinle çalışan ilk motorunu, bundan üç yıl sonra da atölyesinde dört beygir gücündeki ilk dört tekerlekli "atsız araba"sını yaptı 1903'te Ford Motor adıyla kendi şirketini kurdu Amacı sıradan insanlann gereksinimini karşılayacak, lüks olmayan bir otomobil üretmekti 190827 arasında geliştirdiği dayanıklı ve az masraflı T modeli arabadan, sonraki 19 yıl içinde, yalnız ABD'de 15 milyondan fazla sattı
Ford "az kâr çok satış" yöntemini benimsedi Hareketli montaj bandıyla hızlı bir biçimde ve düşük maliyetle üretilen arabalar, az kazançla ucuza satıldığından çok sayıda alıcı buldu Birbirinden uzak çiftlikler arasında ulaşım kolaylaştı Yeni yollar yapıldı ve otomobil ABD'de hızlı kentleşmenin başlıca aracı oldu
Ford'un sistemiyle işçiler durdukları yerde önlerinden geçen hareketli bant üzerindeki parçaları birleştirerek çalışıyorlardı Bu yöntemle bir arabanın yapımı 93 dakika sürüyordu Üç vardiyalı üretime geçildikten sonra her 24 dakikada bir otomobil piyasaya çıkıyordu 1908'e gelindiğinde günde 100 otomobil üretilmeye başlanmıştı Ford'un ayrıca bir demiryolu işletmesi, 16 kömür madeni, hektarlarca ormanı, Superior Gölü çevresindeki zengin demir ve bakır yataklarına ulaşmak için filoları vardı
Ford, 1930 Büyük Dünya Bunalımı sırasında işçi ücretlerinde kısıntı yaptı İşçilerin sendikalaşma çabalarına sert önlemlerle karşı çıktı Sonunda Birleşik Otomobil İşçileri Sendikasıyla bir sözleşme imzalamaya razı oldu
1943'te oğlunun ölümü üzerine üstlendiği şirketin yönetim kurulu başkanlığını, 1945'te torunu Henry Ford H'ye bıraktı, bundan bir süre sonra da öldü
Büyük ölçekli üretimde çığır açmış olan Henry Ford, 1936'da eğitim ve sağlık sorunlarının iyileştirilmesi amacıyla dünya çapında etkin bir vakıf olan Ford Vakfı'nı kurdu Ne var ki, II Dünya Savaşı sırasında savaş gereçleri üretmenin yanı sıra, yürüttüğü Yahudi karşıtı kampanyalar, kamuoyunun sert tepkilerine yol açtı Ford'un bir özyaşamöyküsü, bir de Today and Tomorrow (1926; "Günümüz ve Gelecek") adlı iki kitabı vardır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|