![]() |
Batı Etkisindeki Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Batı Etkisindeki Türk EdebiyatıBATI ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI Osmanlı Devleti’nin siyasi, askeri ve ekonomik açıdan Avrupa’nın gerisinde kalması devlet büyüklerini bazı tedbirler almaya zorlamış, bu alanlarda Avrupa’nın nasıl geliştiğinin öğrenilmesi için bazı gençler oraya eğitime gönderilmişti![]() ![]() Değişiklikler önce siyasi alanda görülmüş ve 1839 yılında Gülhane Hatt-ı Hümayunu ilan edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() A- Tanzimat Dönemi B- Servet-i Fünun Dönemi C- Fecr-i Ati Dönemi D- Milli Edebiyat Dönemi E- Cumhuriyet Dönemi A - TANZİMAT DÖNEMİ EDEBİYATI Bu dönem ilk özel gazete olan Tercüman-ı Ahval gazetesinin yayın hayatına atılmasıyla başlar![]() ![]() Ceride-i Havadis (1840) ise yarı resmi bir gazete sayılırdı ![]() ![]() ![]() ŞİİR Tanzimat edebiyatı sanatçıları her şeyden önce şiirin konusunu ve anlatımını değiştirdiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat şiirinin Divan şiirine bağlı kaldığı unsurlar daha çok biçim alanındadır ![]() ![]() Şiirin konusu değişmiş, aşk, hasret, ayrılık gibi kişisel konular bir yana bırakılmış, eşitlik, özgürlük adalet, hukuk gibi toplumsal konulara önem verilmiştir ![]() I ![]() ![]() II ![]() ![]() TİYATRO Tanzimat dönemine gelinceye kadar edebiyatımızda Batılı anlamda sahne tiyatrosu görülmez ![]() ![]() Karagöz bir kukla oyunudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ortaoyunu ise şehir meydanlarında ya da kendileri için hazırlanan yerlerde Pişekar, Kavuklu, Zenne gibi sabit tiplerle oynanan güldürü amaçlı seyirlik oyundur ![]() ![]() ![]() Meddah tek kişilik bir oyundur ![]() ![]() Yukarıdaki sözü edilen oyunlar belli bir metne dayanmayan, oyuncuların oyun esnasındaki konuşmalarıyla oluşan oyunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat tiyatrosunda dil ve üslup konuşma diline ve üslubuna çok yaklaşmıştır ![]() ![]() Tanzimat döneminin yayınlanan ilk tiyatro eseri Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı tek perdelik bir komedisidir ![]() ![]() ROMAN ve HİKAYE Tanzimat döneminin edebiyatımıza kazandırdığı en önemli tür şüphesiz roman ve hikayedir ![]() ![]() ![]() Tanzimat, nesir alanında bir çığır açmış, onu şiirden daha etkili bir tür haline getirmiştir ![]() ![]() Türk edebiyatında roman, çevirilerle başlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Konusuyla, kahramanlarıyla ilk Türk romanı ise Şemseddin Sami’nin yazdığı Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat adlı bir aşk romanıdır ![]() ![]() Edebi sayılabilecek ilk romanı ise Namık Kemal vermiş, İntibah adlı romanıyla roman türüne asıl kimliğini kazandırmıştır ![]() ![]() Hikaye alanında ise yine ilk eserlerin Tanzimatla verildiğini söyleyebiliriz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimat yazarları karşılarında; bu hikayeleri okuyan ve seven geniş bir halk topluluğu buldu ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak modern anlamda hikayecilik, ikinci Tanzimatçılar döneminde Sami Paşazade Sezai’nin “Küçük Şeyler” adlı eseriyle başlar ![]() • • • Tanzimat edebiyatında görülen bu türlerden sonra bu dönem sanatçılarını inceleyebiliriz![]() ![]() I ![]() Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal’in oluşturduğu bu dönemde, sanat halka ulaşmakta bir araç olarak görülmüş, onun asıl görevinin “faydalı olmak” olduğu savunulmuştur ![]() Faydalı olmayan sanatın boş bir uğraş olduğu düşüncesiyle güzellik ikinci plana itilmiştir ![]() ![]() ![]() ŞİNASİ Tanzimat edebiyatının ilk sanatçısı Şinasi’dir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şinasi aslında çok yetenekli bir sanatçı değildir ![]() ![]() Şiirlerinde halk dilini kullanmaya büyük özen göstermiş, dönemine göre oldukça sade şiirler yazmıştır ![]() ![]() Şiir alanındaki ilk eseri Tercüme-i Manzume adını verdiği küçük bir kitaptır ![]() ![]() ![]() Şiir alanında ikinci eseri Divan şiiri tarzındaki şiirlerini topladığı Müntehebat-ı Eş’ar adlı kitaptır ![]() ![]() Şinasi’nin tiyatro alanındaki eseri ise Şair Evlenmesi’dir ![]() ![]() ![]() ![]() Şinasi’nin ayrıca Türk atasözlerini derlediği Durub-ı Emsal-i Osmaniye adlı eseri de edebiyatımız açısından önemlidir ![]() Ziya PAŞA Başlangıçta Divan edebiyatı kültürüyle yetişen ve o yolda şiirler söyleyen Ziya Paşa önce fikirleri yönüyle Batı’yı benimsedi ![]() ![]() ![]() ![]() Ziya Paşa Tanzimat edebiyatının hemen bütün vasıflarını kendi sanatında toplamıştır ![]() ![]() Çoğu şiiri hem şekil hem dil bakımından Divan şiiri sayılabilir ![]() ![]() Ziya Paşa’nın dil ve edebiyat hakkındaki görüşleri birbirini tutmuyordu ![]() Londra’da Hürriyet Gazetesi’ne yazdığı “Şiir ve İnşa” adlı makalesinde Baki, Necati, Nef’i divanlarında görülen şiirleri Türk şiiri saymayan ve Nedim ve Vasıf’ın şarkıları da dahil Divan edebiyatını kişiliksiz, melez bir edebiyat olmakla suçlayan Ziya Paşa, Halk şairlerini gerçek Türk şairi ve onların şiirlerini de gerçek Türk şiiri saymıştır ![]() ![]() Ziya Paşa Aşık tarzında da Divan tarzında da başarılıdır ![]() ![]() ![]() Ziya Paşa nesir alanında da birçok eser vermiştir ![]() ![]() En önemli eseri hiciv tarzında yazdığı Zafername adlı manzumedir ![]() ![]() Diğer önemli eser, Ziya Paşa’nın Avrupa’dan döndükten sonra yazdığı Harabat isimli Divan edebiyatı antolojisidir ![]() ![]() Nesir alanındaki en önemli eserleri ise şüphesiz makaleleridir ![]() ![]() ![]() Nesir tarzındaki eserlerinden biri Rüya adlı küçük bir eserdir ![]() ![]() ![]() Ziya Paşa’nın diğer nesir eseri Defter-i Amal Mukaddimesi’dir ![]() ![]() Namık KEMAL Batılı Türk edebiyatına kesin bir zafer sağlayan, sanatçı yönü oldukça güçlü şairdir ![]() ![]() ![]() Namık Kemal, eski edebiyata aşırı, hatta çoğu zaman haksız bir şekilde saldırmış yeni edebiyatın yerleşmesine çalışmıştır ![]() Çocukluğu ve ilk gençliği Divan şairlerinin arasında geçmiş ve bu dönemde güçlü şiirler yazmıştır ![]() Namık Kemal’de vatan fikri çok güçlüdür ![]() ![]() ![]() Bütün insanları bir millet, dünyayı da tek vatan sayan Şinasi’ye ilk itiraz böylece Namık Kemal’den gelmiş oldu ![]() Halka halk diliyle seslenmeyi amaçlayan I ![]() ![]() ![]() ![]() Namık Kemal hece ölçüsünü savunmakla beraber bunu şiirlerinde çok az kullanmıştır ![]() ![]() ![]() Divan edebiyatını gerçek dışı suçlamalarla kötülemiş, onu çok renkli bir parça bohçasına benzetmiştir ![]() ![]() ![]() Namık Kemal’in gerek şekil gerek içerik bakımından eski tarzda şiirleri önemli bir yer tutar ![]() ![]() ![]() ![]() Namık Kemal’in nesri şiirinden daha üstündür ![]() ![]() Onun nesrinde süs, tumturak, seci devam etti ![]() ![]() Nesir alanında en önemli eserleri şüphesiz romanlarıdır ![]() ![]() ![]() Bu romanda bir aile konusu ele alınmıştır ![]() ![]() Roman oldukça sade bir dille yazılmıştır ![]() ![]() Cezmi adlı ikinci romanında ise yazar tarihi bir olayı anlatır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Namık Kemal’in bol eser verdiği diğer bir tür, tiyatrodur ![]() ![]() ![]() En önemli tiyatro eseri Vatan Yahut Silistre adlı oyunudur ![]() ![]() ![]() Diğer tiyatro eserleri istibdat ve zulme karşı çıkışı anlatan Gülnihal, bir aile dramının anlatıldığı Zavallı Çocuk, kötü bir kadının topluma zararlarını anlatan Akif Bey, Harzemşahlar Devleti’nin son hükümdarının hayatını anlatan Celalettin Harzemşah, Hindistan’da bir sarayda geçen bir olayın anlatıldığı Kara Bela adlı eserleridir ![]() Bunların dışında, gazetelerde yayınlanan birçok eleştiri yazısı, makaleleri, mektupları da vardır yazarın ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
ıı.Dönem Tanzimatçılar |
![]() |
![]() |
#2 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() ıı.Dönem TanzimatçılarII ![]() Halk için sanat, sade dil için sanat, vatan için, hürriyet için sanat amacıyla çalışan birinci tanzimatçılar sanatı memleketin siyasi hayatıyla birleştirme yoluna gitmişlerdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Recaizade Mahmut EKREM Ekrem, yeni ve eski tarz şairliği, tiyatro ve roman yazarlığının yanında, devrinin genç nesillerine edebiyatı öğretmesiyle tanınmış bir Tanzimat yazarıdır ![]() Onun şiir ve düzyazı eserlerini oluşturan dil, sanat ve söyleyiş unsurlarında Divan şiirinin devamı, halk söyleyişinin akisleri ve bunların üstünde gibi görünen bir Fransız edebiyatı etkisi vardır ![]() Bir şiir ve edebiyat eleştirmeni olduğu ve edebi bilgiler kitabı yazdığı halde onun şiirlerinde nazım tekniği ortadan yukarıda değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hemen bütün eserlerinde sanat için sanat görüşünü savunan Ekrem öğrencilerine ve çevresine edebi bilgiler zevki veriyor, edebi eserler üzerinde durma, düşünme yollarını öğretiyor, onları değerlendirme yollarını gösteriyordu ![]() Recaizade şiir, hikaye, roman, tiyatro, eleştiri, araştırma alanlarında eser vermiştir ![]() Nağme-i Seher, Yadigar-ı Şebap ve üç ayrı cilt halinde yayınladığı Zemzeme adlı şiir kitapları vardır ![]() ![]() Ekrem’in, ayrıca, ölen oğlu Nijad için yazdığı şiirleri koyduğu, yine onunla ilgili nesir, yazıları da bulunan Pejmürde adlı eseri de önemlidir ![]() Recaizade’nin nesir türündeki en önemli eseri Araba Sevdası adlı romanıdır ![]() ![]() Yer yer realist çizgilerle ve ince bir eleştiriyle, böyle insanlar göz önüne serilir ![]() Nesir alanındaki bir diğer eseri de Afife Anjelik isimli tiyatrodur ![]() ![]() ![]() ![]() Recaizade’nin yazdığı en önemli eser Talim-i Edebiyat adlı edebi bilgiler kitabıdır ![]() Ders kitabı olarak hazırlanan eser yeni edebiyat için önemli bilgiler verir ![]() ![]() Yazar ayrıca birçok Romantik Fransız şairinin şiirlerini Türkçeye çevirmiştir ![]() Abdülhak Hamit TARHAN İkinci dönem Tanzimatçılar arasında Batıyı daha iyi anlayan ve çok hızlı değişiklikler yapan kudretli, üretken bir şairdir ![]() ![]() Hamid bazen şiiri tiyatrolaştırmış, bazen tiyatroya hikaye çeşnisi vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirlerinde, işlediği konular açısından da bir uyum görülmez ![]() ![]() Hamit tiyatro alanında da oldukça bol eser vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hamid’in ilk tiyatro eseri Mecara-yı Aşk adlı dört perdelik eserdir ![]() ![]() ![]() Hamid’in birçok şiir kitabı da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hamid’in mesnevi biçiminde yazdığı, Çamlıca’da yaşanmış bir aşk hikayesini anlattığı Garam adlı kitabı da önemlidir ![]() Samipaşazade SEZAİ Tanzimat döneminin Batılı hikaye yazarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Arada bir küçük şiir denemeleri de olmakla beraber, Sezai daha çok nesirler, siyasi, edebi makaleler, küçük ve büyük hikayeler ve hatıralar yazmakla tanınmıştır ![]() Eserlerini sanat için sanat görünüşüne bağlı olarak yazan sanatçının en önemli eseri Sergüzeşt romanıdır ![]() ![]() ![]() Sezai’nin diğer önemli eseri Küçük Şeyler adlı hikaye kitabıdır ![]() ![]() Küçük Şeyler’den sonraki hikayelerinden başka, nesirlerini topladığı bir diğer eseri de Rumuz’ül Edep adını taşır ![]() İclal adlı eserinde yine değişik yazıları ve şiirleri bulunur ![]() Sezai’nin ilk eseri ise Şir adlı bir piyestir ![]() ![]() ![]() Tanzimat dönemindeki diğer önemli sanatçıları da şu şekilde görebiliriz: Ahmet Mithat EFENDİ Tanzimat devrinde, ilmin ve edebiyatın hemen her alanında eser vererek ve bunları halk diliyle yazıp halk seviyesine ve halk zevkine göre düzenleyerek halk için çok faydalı bir edebi hareket yapmayı başarmış ansiklopedist bir yazardır ![]() ![]() Onun eserlerinde derin bir bilgi veya eserlerin kalıcılığını sağlayacak bir sanat üstünlüğünü aramak boşunadır ![]() ![]() Teknik açıdan kusurlu eserlerin okuyucu bulması, onları yazarken yazarın kullandığı, halka hoş gelen sade bir dilin, halkta merak uyandıracak unsurlarla birleşmiş olmasındandır ![]() ![]() Tarih, coğrafya, felsefe, biyoloji, fizik gibi birçok dilde eser veren yazarın en çok sevdiği tür, hikaye ve romandır ![]() ![]() Letaif-i Rivayat adlı 24 kitaplık bir hikaye dizisi vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet Mithat Efendi bazı tiyatro denemeleri de yapmışsa da bu alanda pek başarılı olamamıştır ![]() Nabizade NAZIM Tanzimat edebiyatının Servet-i Fünun’a döneceği dönemde yetişen ve arada bir yeni anlayışla şiirler de söyleyen Nabizade Nazım, bu geçiş dönemi yazarları içinde realist hikaye yazmaya özen gösteren bir romancıdır ![]() Edebiyatımızda ilk köy ve köylü gerçeklerini anlatan Karabibik adlı eseri vardır ![]() ![]() ![]() Yazarın ikinci önemli eseri Zehra adlı romanıdır ![]() ![]() Ahmet Vefik PAŞA Türk tiyatrosunun oluşmasında çok büyük katkıları olan yazar, özellikle Moliere’den yaptığı çevirilerle tanınır ![]() ![]() Yazarın en önemli hizmetlerinden biri de Bursa’da kendi adıyla tiyatro açarak, tiyatroyu Anadolu’ya yaymasıdır ![]() Moliere’den on altı eser çeviren yazarın Zor Nikah, Zoraki Tabip adlı çevirileri çok sevilmiştir ![]() Şemseddin SAMİ Tanzimat edebiyatının dil alanında önemli eserler veren sanatçısıdır ![]() ![]() Birçok dili çok rahat konuşan yazarın dilimize kazandırdığı en önemli eseri ise Kamus-ı Türki adlı sözlüktür ![]() Türk dilinin sadeleşmesi yolunda önemli gayretleri olan yazarın, dilin nasıl sadeleştirilebileceği hakkındaki fikirleri kendinden sonrakilerce örnek alınmıştır ![]() Avrupalı Türkologların çalışmalarıyla yakından ilgilenen yazar Orhun Abideleri’ni ve Kutadgu Bilig’i Türkiye Türkçesine ilk çeviren kişi olmuştur ![]() Bunların dışında teknik olarak çok da başarılı sayılmayan ilk Türk romanı onun, Taaşuk-ı Talat ve Fıtnat adlı eseridir ![]() ![]() Şimdi Tanzimat edebiyatının genel özelliklerini maddeler halinde belirleyelim ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Servet-i Fünun Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#3 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Servet-i Fünun Edebiyatı B - SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI Bu edebiyat Recaizade Mahmut Ekrem’in yol göstermesiyle, Servet-i Fünun dergisi etrafında toplanan gençler tarafından yürütülen bir harekettir![]() ![]() Bir diğer adı da Edebiyat-ı Cedide olan bu dönemin ana karakteri çağdaş Fransız edebiyatına benzer eserler vermektir ![]() ![]() ![]() Servet-i Fünuncular kendilerinden öncekileri Avrupa’yı yeterince takip etmemekle, ilkel ve yetersiz olmakla suçlamışlardır ![]() ![]() Servet-i Fünuncuların diğer önemli özellikleri ise çok az bir topluluğa seslenebilmeleridir ![]() ![]() Bu dönemdeki edebiyat türlerini şu şekilde inceleyebiliriz: ŞİİR Bu dönemin şiir anlayışı Tanzimatçılardan bir hayli farklıdır ![]() ![]() ![]() Aruzu şiirin vazgeçilmez bir ahenk unsuru olarak görmüşler, çoğu kez bu vezni Divan şairlerinden daha iyi kullanmışlar, onu Türkçeye kolaylıkla uygulamışlardır ![]() Aruzu bir musiki kaynağı olarak gören Servet-i Fünuncular, özellikle serbest müstezat nazım şeklini geliştirmişlerdir ![]() Şiirde kişisel konuların yanında doğa betimlemelerine büyük yer verilmiş, sosyal konulardan uzak durulmuştur ![]() ROMAN VE HİKAYE Servet-i Fünun’un en başarılı olduğu türlerden biri romandır ![]() ![]() Realizmin etkisi altındaki Servet-i Fünun romanında konular hep İstanbul’da geçer ![]() ![]() ![]() Hikaye alanında da önemli eserler verilmiştir ![]() ![]() TİYATRO Servet-i Fünuncuların hemen hiç başarılı bir eser vermedikleri tür tiyatrodur ![]() ![]() ••• Servet-i Fünunda gelişmiş bir diğer tür ise eleştiridir![]() ![]() Şimdi Servet-i Fünun sanatçılarını görelim ![]() Tevfik FİKRET Servet-i Fünun döneminin en güçlü şairidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Servet-i Funun döneminde yazdığı şiirleri kişisel ve sanatlıdır ![]() ![]() Rübab-ı Şikeste adlı şiir kitabındaki şiirler Servet-i Fünun dergisindeyken yazdığı sanat için sanat görüşlü şiirlerdir ![]() ![]() Haluk’un Defteri adlı kitabında ise oğlu Haluk’un kişiliğinde, istediği neslin özelliklerini, onlara verdiği öğütleri anlatmıştır ![]() ![]() Şiirleri sosyal de olsa Fikret, biçimdeki özeni, mükemmelliği kaybetmemiştir ![]() Rübabın Cevabı adlı şiir kitabı Fikret’in toplumcu ve vatancı şairliğinin olgun ve güçlü bir örneğidir ![]() ![]() Şairin hayatının sonlarında yazdığı Şermin adlı şiir kitabı ise, hece ölçüsüyle söylenen şiirlerden oluşur ![]() ![]() Cenap ŞEHABETTİN Dönemin diğer büyük şairidir ![]() ![]() Şiirlerinde hem Parnasizmin hem Sembolizmin etkisi görülür ![]() ![]() ![]() ![]() Serbest müstezat tarzını ilk ve en iyi kullanan Cenap’tır ![]() ![]() En sıradan konuları şiir haline getirmek için, Servet-i Fünun diline yeni sözcükler katmış, Arap ve Fars sözlüklerinden yeni sözcükler seçmiş, ayrıca Fransızca sözcükleri de şiirlerinde kullanmıştır ![]() ![]() Şiirde güzellikten başka gaye aramadığını, güzel sanatlarda fayda aranmayacağını söyleyen şairin nesir alanında da önemli eserleri vardır ![]() ![]() Şiirlerini Evrak-ı Leyal adı altında toplayacağını söylemesine rağmen bunu sağlığında yapamamıştır ![]() Nesir alanındaki eserleri ise, Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları adlı seyahat yazıları, Evrak-ı Eyyam adlı değişik yazılardan oluşan eseri vardır ![]() ![]() Cenap ayrıca beğendiği vecizeleri Tiryaki Sözler adı altında kitaplaştırarak bu alanda değerli bir derleme kitabı bırakmıştır ![]() Halit Ziya UŞAKLIGİL Dönemin hikaye ve roman temsilcisidir ![]() ![]() ![]() Halit Ziya’nın dili oldukça ağırdır ![]() ![]() ![]() Halit Ziya’nın, Realist, Natüralist anlayışla yazdığı romanlarında kahramanlarını çevresinden seçtiği sezilir ![]() ![]() Hikayelerini romanlarına göre daha sade bir dille yazmıştır ![]() ![]() ![]() Yazarın ilk kitabı Sefile adını taşır ![]() ![]() Halit Ziya’nın en başarılı romanları Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar Servet-i Fünun’da yayınlanmıştır ![]() Mai ve Siyah adlı romanında Ahmet Cemil adlı kahraman, sanat hayalleriyle yaşar fakat içinde bulunduğu çevrenin, özellikle Babıali’nin kırıcı olayları arasında tüm hayalleri yıkılır ![]() ![]() Sanatçının başyapıtı sayılan Aşk-ı Memnu romanı ise Boğaziçi yalılarındaki hayattan alınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Eser ruh tahlilleri yönüyle oldukça gerçekçidir ![]() ![]() ![]() Halit Ziya’nın büyük hikayeleri ise Bir Muhtıranın Son Yaprakları, Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası, Bu muydu adlarını taşır ![]() Halit Ziya’nın diğer önemli eseri hayatının kırk yılını anlattığı ve adını da Kırk Yıl koyduğu anı eseridir ![]() ![]() Mehmet RAUF Servet-i Fünun’un ikinci büyük romancısıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Yazarın en önemli eseri Eylül’dür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dil örgüsü bakımından zayıf olan eser, psikolojik tahlillerdeki derinliğiyle ilk psikolojik roman sayılmıştır ![]() Yazarın ayrıca Siyah İnciler adlı mensur şiir kitabı Genç Kız Kalbi, Ferda-yı Garam, Karanfil ve Yasemin adlı romanları vardır ![]() Bunlar dışında Cidal, Pençe, Yağmurdan Doluya adlı tiyatro eserleri de vardır ![]() Şimdi de Servet-i Fünun Edebiyatının özelliklerini maddeler halinde görelim:
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fecr-i Ati Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#4 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Fecr-i Ati Edebiyatı C - FECR-İ ATİ EDEBİYATI Servet-i Fünun dergisi 1901 yılında kapatılınca, bu dergi etrafında toplanan şair ve yazarlar artık bir araya gelme imkanına sahip olamamışlardı![]() ![]() 1908 yılına kadar süren, edebiyatın bu fetret devri bu tarihte meşrutiyetin ilan edilmesiyle sona ermiştir ![]() ![]() ![]() Fecr-i Ati, gerçekte bir edebi akım ya da edebi topluluk değildir ![]() ![]() ![]() Fecr-i Ati, edebiyatımızda beyanname yayınlayan ilk topluluktur ![]() ![]() ![]() ![]() Fecr-i Aticiler yapmak istediklerini de şöyle maddeleştirdiler:
![]() ![]() Fecr-i Aticiler kendilerinin ne kadar Servet-i Fünun’dan farklı olduğunu iddia etseler de onların devamı olmaktan kurtulamamışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmet HAŞİM Fecr-i Ati’nin, daha doğrusu Servet-i Fünun’un, anlayışına yakın şiir anlayışını, döneminde Milli Edebiyatın çok revaçta olmasına rağmen hiç değiştirmemiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Haşim, şiir görüşlerini şu şekilde açıklar: “Şair ne bir hakikat habercisi ne bir belagatlı insan, ne de bir kanun koyucudur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi Haşim, şiirde anlamın değil söyleyişin önemli olduğunu söylemiş ve şiirlerini bir ses güzelliği oluşturmak için yazmıştır ![]() Şiirde serbest müstezatı kullanmış, aruzu ahengin kaynağı görmüş, heceyi hiç kullanmamıştır ![]() ![]() Haşim’in şiirleri tam bir sembolist şiir sayılmazsa da söyleyiş olarak, anlatım olarak onu çağrıştırır ![]() ![]() ![]() O her şeyi “hayal havuzunun sularında seyretmiş ve onları renkli bir akis olarak” görmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() Haşim’in, nesneleri değil nesnelerin kendinde bıraktığı izlenimleri anlatması, renklere değer vermesi onu biraz da Empresyonistlere yaklaştırır ![]() Dilinin yabancı sözcük ve tamlamalarla yüklü olması, Haşim’in o güzel şiirlerinin günümüzde anlaşılamamasına neden olmuştur ![]() Haşim’in ilk şiir kitabı Göl Saatleri’dir ![]() ![]() Nesir alanında Haşim gerçekten anlaşılmak için yazar ![]() ![]() ![]() BU DÖNEMDEKİ BAĞIMSIZ SANATÇILAR Servet-i Fünuncularla aynı çağda yaşamak ve eser vermekle beraber herhangi bir edebi topluluğa girmeyen, kendi düşünceleri doğrultusunda eser veren sanatçılar da vardır ![]() ![]() Hüseyin Rahmi GÜRPINAR Ahmet Mithat geleneğini sürdürerek, halkta okuma sevgisini uyandırmak için eser vermiştir ![]() ![]() ![]() Türk toplumunun bütün katmanlarını çoğu zaman gülünç yanlarıyla, hatta abartılı bir şekilde anlatmıştır ![]() ![]() Romanları teknik yönden çağdaşlarından, özellikle Halit Ziya’dan oldukça geridir ![]() ![]() ![]() ![]() Romanda olayların akışını kesip kendine göre bilgiler vermesi, açıklamalarda bulunması roman tekniğine uymaz ![]() ![]() ![]() Romanlarında günlük hayattan oldukça faydalanan yazar, tam bir gözlemcidir ![]() ![]() İlk romanlarında daha çok Romantizm’in etkisi görülen yazarın asıl temsil ettiği akım Realist-Naturalist akımlardır ![]() ![]() ![]() Kahramanların konuşmalarında oldukça sade bir dil kullanan yazar, bilgi verdiği yani kendinin konuştuğu yerlerde biraz ağır bir dil kullanmıştır ![]() ![]() Türk edebiyatının en çok roman veren yazarlarından biri olan sanatçının ilk romanı Şık’tır ![]() Romanda Şatırzade Şöhret Bey adında saf, alafrangalığa özenen birinin hayatı anlatılır ![]() ![]() ![]() Mürebbiye romanında ise yazar, o günlerde moda olan Fransız mürebbiyelerinin eleştirisini yapar ![]() ![]() Yolsuz biri olan mürebbiye evde dört kişiyi birden yoldan çıkarır ve sonunda Dehri Bey’le yakalanır ![]() Yazar Mürebbiye romanındaki konuyu Metres romanında da işlemiştir ![]() Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç adlı romanda ise o günlerde sözü edilen Halley kuyruklu yıldızının dünyaya çarpabileceği fikri işlenir ![]() ![]() Bunların dışında Gulyabani, Cadı, Şıpsevdi, Hakka Sığındık, İffet, Kesik Baş, Tesadüf gibi romanları da vardır ![]() Yazarın, çoğu günlük hayattan seçilmiş birçok hikayesi vardır ![]() ![]() Hüseyin Rahmi ayrıca tiyatro alanında da eser vermiştir ![]() ![]() Mehmet Akif ERSOY Dönemindeki sanatçılar arasında İslâmı anlatmayı gaye edinen, halkın İslamdan uzaklaştıkça ne kötü durumlara geldiğini manzum hikayelerle ortaya koyan realist bir şairdir ![]() ![]() Osmanlıcılık fikrini daha çok Namık Kemal savunmuştur ![]() ![]() İslamcılık fikri ise aynı dini paylaşan Türk, Arap, Fars, Kürt bütün milletleri birbirine bağlayacak sağlam bir bağdı ![]() ![]() ![]() ![]() Bir şair olarak Akif Türk şiir sanatına ilerlemeler kaydetmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akif aslında Türk edebiyatında manzum hikaye türüne çığır açtıran bir şairdir ![]() ![]() Şiirlerinde oldukça sade bir dil kullanan sanatçı hatta bazen halkın kullandığı argo sözcüklere bile yer vermekten çekinmemiştir ![]() Şiirlerinin çoğu bir sosyal çevreyi aktarır: Örneğin Küfe şiirinde okumayı çok isteyen ancak babası ölünce ailesine bakmak zorunda kalan bir çocuğun dramı anlatılır ![]() Mahalle Kahvesi’nde zamanını kahve köşelerinde pinekleyerek geçiren kişiler eleştirilir ![]() İstibdat şiirinde haksız yere hapse götürülen bir adamın karısının fakirlikten düştüğü durumlar anlatılır ![]() Köse İmam’da şeriatın emrini yanlış anlayarak karısını boşamak isteyen zalim ve cahil bir erkeği anlatır ![]() Seyfi Baba’da eski ve ışıksız İstanbul sokaklarından geçip, hasta ve fakir bir ihtiyarın evine giden şairin gözlemleri anlatılır ![]() Bunlar dışında Akif’in, İslâm’ın şeref tablolarını, hak ve hukuka verdiği değeri gösteren şiirleri de vardır ![]() Akif, şiirlerinde, görmek istediği ideal genci Asım’ın kişiliğinde canlandırmış ve ona nasihat etmiştir ![]() ![]() Akif’in şiirinde görülen bir diğer özellik sanatı sanat için değil, halk için yapmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onun şiiri her şeyiyle yerlidir ![]() ![]() Şiirlerini Safahat adlı kitapta toplamış, ancak bu kitaba milletine hediye ettiği İstiklal Marşı’nı almamıştır ![]() Mehmet Akif nesir türünde de eser vermiştir ![]() ![]() Yahya Kemal BEYATLI Yahya Kemal, modern şiir dilinin yolunu açanların başında gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şiirde söyleyişe büyük değer veren ve asıl olanın anlam değil anlatım olduğunu savunan Yahya Kemal şiiri sessiz bir musıkiye benzetir ![]() ![]() ![]() ![]() Tanzimatçıları nutukçu olmakla, Servet-i Fünuncuları ise bireysel bir taklitçilikle suçlayan Yahya Kemal, şiirde iki unsurun önemli olduğunu vurgulamıştır ![]() ![]() Yahya Kemal, Batı’yı olduğu gibi taklit etmeye karşı çıkmış, Batı’nın bilinmesi gerektiğini ancak öğrenilenleri milletimizin, dilimizin özelliklerini göz önüne alarak uygulamak gerektiğini savunmuştur ![]() Yahya Kemal, İstanbul’u dünyanın en güzel şehri, Boğaz’ı İstanbul’un en güzel yeri sayar ![]() ![]() ![]() ![]() Yahya Kemal Parnasizm akımının şiirde biçim kusursuzluğuna verdiği değerden etkilenmiştir ![]() ![]() ![]() Şiirlerinde Divan Edebiyatı’nın gül, bülbül, aşk, şarap mazmunlarını kullanmış, ancak şiiri günümüz Türkçesiyle yazmıştır ![]() ![]() ![]() Ölümünden sonra kurulan Yahya Kemal Beyatlı Enstitüsü, dördü şiir kitabı olmak üzere 13 eserini yayınlamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() En az şiirleri kadar önemli nesir yazıları da vardır ![]() ![]() ![]() Ahmet RASİM Türk basınının en sürekli yazan gazetecilerindendir ![]() ![]() ![]() ![]() Onun yazılarında tüm İstanbul, mesireleri, kahveleri, çarşıları, semtleri, patlıcan kızartırken ahşap evini tutuşturup koca bir yangına sebep olan kocakarıdan tutun da Yahudiye, seyyar satıcıya kadar binlerce İstanbullu olanca canlılığı ile yaşar ![]() Ahmet Mithat Efendi ile başlayıp Hüseyin Rahmi ile yürüyen halkçı edebiyat anlayışına Ahmet Rasim bir gazeteci, bir halk yazarı olarak katılır ![]() ![]() ![]() İlk Sevgi, Mektep Arkadaşım, Askeroğlu, Hamamcı Ülfet gibi hikaye ve romanlarından başka Falaka isimli çocukluk hatıraları kitabı Osmanlı Tarihi adlı ders kitabı, Gülüp Ağladıklarım, Muharrir Bu Ya, Şehir Mektupları adlı değişik türde eserleri vardır ![]() Rıza Tevfik BÖLÜKBAŞI Türk edebiyatında genç nesillerin Doğu edebiyatı, Batı edebiyatı taraftarı olarak ikiye bölündüğü bir sırada yetişmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Saz ve Tekke şairlerinin etkileri, o İstanbul’a geldikten sonra bile devam etti ![]() ![]() ![]() Şiirlerinin konusu daha çok aşk, tabiat, nostalji, çocukluk hatıralarıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Milli Edebiyat |
![]() |
![]() |
#5 |
Şengül Şirin
![]() |
![]() Milli Edebiyat MİLLİ EDEBİYAT Türk edebiyatında Türk milliyetçiliği düşüncesi Tanzimat döneminde başlamıştır![]() ![]() Ayrıca Ahmet Vefik Paşa makaleleriyle Türklük düşüncesini yaymaya çalışıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte böyle bir ortamda Fecr-i Aticilerin kişisel sanat anlayışları yeterince güçlenememiş ve topluluk dağılmıştır ![]() ![]()
![]() ![]() Milli edebiyat özellikle dil konusu üzerinde durmuştur ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Cevap : Batı Etkisindeki Türk Edebiyatı |
![]() |
![]() |
#6 |
ysnkrks
|
![]() Cevap : Batı Etkisindeki Türk EdebiyatıPaylaşım için Teşekkürler ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|