|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
kuruculari, tarihinde, tarikatler, türk, önemli |
![]() |
Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve Kuruculari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve KuruculariTÜRK TARİHİNDE ÖNEMLİ TARİKATLER VE KURUCULARI TÜrk tarİhİnde Önemlİ tarİkatler ve kuruculari ![]() ![]() ![]() ![]() Bu bölümde büyük tarikatlerin ve vaktiyle Türkler arasında yaygın olanların pîrlerinin terceme-i hallerini ve bizler için faydalı olan sözlerini zikrederek bu hususta muhtasar bir malumat verilecektir ![]() Tarikat şeyhleri hakkında müridleri tarafından pek çok menkıbevî eserler yazılmış ve neşredilmiştir ![]() ![]() 1-KÂDİRİYYE TARÎKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ABDU'L-KÂDİR GÎLÂNÎ Künyesi Muhyiddin Ebû Muhammed bin Ebi Salih'dir ![]() ![]() Evliyaullahın büyüklerindendir ve Kâdiriyye tarikatinin pîridir ![]() ![]() 470 (1077-78) tarihinde İran'ın Gîlan kasabasında dünyaya gelmiştir ![]() ![]() Kadı Ebû Saîd Mahzûmî'den fıkıh, Ebû Bekr bin el-Muzaffer ile diğer meşhur muhaddislerden hadis dinlemiş, bilahare va'z ve tedrise başlamıştır ![]() ![]() Sonraları Ebû Zekeriyya et-Tebrîzî'den edebiyat okumuştur ![]() ![]() ![]() 528 (1134) tarihinde Ebû Sa'd Medresesi'nde ders verirken, aynı zamanda usûl-i fıkıh ve tasavvufa ait bazı kitaplar yazmıştır ![]() 561 (1166) tarihinde Bağdad'da vefat etmiştir ![]() Abdü'l-Kadir'in telifâtı umumî olarak dinî mevzulara aittir ve ekserisi va'z ve hutbelerden ibarettir: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() [size="2">3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() Eserlerindeki mev'izaların umumî mevzuları şudur ![]() Müridin bir müddet çile devresini geçirerek, dünyadan tamamiyle el çekmesi ve bundan sonra tekrar dünyaya dönüp, ondan haz ve nasibini alarak, başkalarını irşad etmesi ![]() Kadiriyye tarikatinin şubeleri: Esediyye, Ekberiyye, Mukaddesiyye, Garibiyye, Eşrefiyye, Rûmiyye, Yâfiyye, Hamadiyye, Hilâliyye, Hindiyye'dir ![]() 2-YESEVİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HOCA AHMED YESEVÎ Ahmed Yesevî, ilk tahsil yıllarını Yesi'de geçirdikten sonra Maveraünnehr'in büyük İslam merkezi olan Buhara'ya geldi ![]() ![]() Ahmed Yesevî, Buhara'da devrin en ileri gelen alim ve mutasavvıflarından Şeyh Yusuf Hemedanî'ye intisap ederek, onun nüfuzu altında kaldı ve onunla beraber birçok yerleri gezdi ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmed Yesevî, Sir-Derya havalisinde, Taşkent ve mülhakatında, Seyhun ötesindeki bozkırlarda büyük bir nüfuz kazandı ![]() Bütün İslam tarikatlerinde mevcut olan bir usul gereğince Ahmed Yesevî de henüz hayatta iken bazı halifelerini çeşitli memleketlere göndermiştir ![]() ![]() [size="2">Bu arada halkın kolayca anlayabileceği tarzda, hece vezni ile ve Türkçe, sofiyane manzumeler yazdı ![]() ![]() ![]() Divan-ı Hikmet adı altında toplanan manzumelerin muhtelif Yesevî dervişlerine ait olduğu üzerinde durulmaktadır ![]() ![]() Manzumeleri bilhassa 4/3= 7 ve 4/4/4= 12 hece vezinleri ile, dörtlükler şeklinde yazılmış, yarım kafiye ve redif kullanılmıştır ![]() ![]() 3-RIFÂİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AHMED RIFÂÎ Bazı müelliflere göre 500 yılının Muharrem'inde (Eylül 1106), diğerlerine göre 512 (1118)'de Basra bölgesinde Hasan köyünde doğmuştur ![]() ![]() ![]() Mansûr, yeğenini Basra'ya göndererek Şafiî alimlerinden olan Ebû'l-Fadl Ali el-Vâsıtî ile dayısı Ebû bekr el-Vâsıtî'den ders okutmuştur ![]() ![]() Ebû'l-Hüdâ'ya göre Ahmed Rıfaî hazretlerinin şu eserleri mevcuttu: 1 ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() 4 ![]() ![]() Ahmed Rıfaî önce Mansûr'un yeğeni Hatice ile evlenmiş, onun vefatından sonra Muhammed bin el Kasımiyye'nin kızı Nefise'yi nikahlamıştır ![]() ![]() [size="2">İbn Celal "][/size][size="2">"][/size][size="2">"][/size][size="2">"][/size]Rıfâiyye tarikatinin şubeleri: Haririyye, Keyaliyye, Sayyadiyye, Aziziyye, Cendeliyye, Aclâniyye, Katnâniyye, Fazliyye, Vâsitiyye, Cebertiyye, Zeyniyye, Nûriyye, Mağrûfiyye ![]() 4-MEDYENİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EBÛ MEDYEN ŞUAYB Meşhur Endülüs mutasavvıfı, İşbiliyye civarındaki Cantillana kasabasında doğmuş, 594 (1197-1198) tarihinde vefat etmiş ve Tilemsen yaknıında el-Ubdâd'a defnedilmiştir ![]() Fakir bir aileye mensuptu ![]() ![]() Daha sonra tahsil için Fas'a gitmiş, orada tasavvufa meyletmiş ve Şeyh Ebû Ya'san'dan faydalanmıştır ![]() ![]() Fas'da birkaç senelik ikametten sonra Mekke'ye gitmiş ve rivayete göre orada meşhur Abdü'l-Kadir Gîlanî ile buluşmuştur ![]() ![]() Neşrettiği akideler Sultan Ebû Yusuf, Ya'kûb'u kuşkulandırmış ve Merakeş'e celbedilmiştir ![]() ![]() ![]() İbnü'l-Arabî, Fütûhat-ı Mekkiyye'sinde ondan pekçok bahsetmiş ve birçok hikayeler nakletmiştir ![]() ![]() Ebû Medyen tarafından ta'lim edilen akide Yahya bin Haldûn'a göre onun ekseriya tekrar ettiği şu beyitte hülasa edilmiştir ![]() [size="2">"][/size]Ebû Medyen'in eserleri bazı tasavvufî ve dinî şiirler ile, bir vasiyye ve bir akideden ibarettir ![]() ![]() Medyeniyye tarikatinin şubeleri: Cebertiye, Meymûniyye, Deccâniyye, Ulvâniyye-i Hameviyye ![]() 5-KÜBREVİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() NECMÜDDİN KÜBRÂ Kübreviyye veya Zehebiyye tarikatinin kurucusu olup, XII, XIII ![]() ![]() ![]() Sofîliğin gelişmesinde rolü pek büyük olmuştur ![]() ![]() [size="2">Münazara ve mübaheseyi çok sevdiğinden ve her münazarada hasımlarını yendiğinden kendisine, "][/size]Necmüddin Kübrâ 540 (1145) senesinde dünyaya gelmiş, genç yaşta seyahatlere çıkmış ve Mısırda meşhur Şeyh Rûzbihan el-Vezzah el-Mısrî ile tanışmış, onun müridi olmuş ve şeyhinin nezareti altında son derece sıkı riyazet geçirmiştir ![]() ![]() ![]() [size="2">Bir gün İmam Ebu Nasr Hafza'nın Tebriz'de "][/size][size="2">Necmüddin "][/size]Bundan sonra Şeyh Necmüddin Ammar-ı Yasir'e intisap etmiş, onun tavsiyesi üzerine tam bir sofî olabilmek için, İsmail Kasrî'nin mektebine girmiştir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve Kuruculari |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve KuruculariŞeyh Rûzbihan, Necmüddin'e anayurdu olan Harezm'e gidip, oradaki insanları irşad etmesi için tavsiyede bulundu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Necmüddin çok verimli bir müellif idi ![]() ![]() ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() Kübreviyye tarikatinin şubeleri: Bahaiyye, Halvetiyye, Firdevsiyye, Nûriyye, Rükniyye, Hemedâniyye, Nûrbahşiyye, Berzenciyye ![]() 6-SÜHREVERDİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ŞİHÂBÜDDİN SÜHREVERDÎ Hazret-i Ebübekr evlâdındandır ![]() ![]() ![]() Fıkıh, hadis, tasavvuf ve diğer ilimlerde zamanının en ileri gelenleri arasında bulunuyordu ![]() Pek çok eserler te'lif etmiştir ![]() ![]() Asıl adı Ömer bin Muhammed olan Sühreverdî, bir rivayete göre 623 (1226), diğer bir rivayete göre de 632 (1234-35) tarihinde vefat etmiştir ![]() Abdü'l-Kadir Gîlanî ile görüştüğü, Abdü'l-Kadir'in ona: [size="2">"][/size][size="2">"][/size][size="2">"][/size]Sühreverdî'nin eserleri: [size="2">1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sühreverdiyye tarikatinin şubeleri: Bedriyye, Zeyniyye, Bahâiyye, Kemaliyye, Ahmediyye, Necibiyye ![]() 7-EKBERİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MUHYİDDİN İBNÜ'L-ARABÎ İbnü'l-Arabî Muvahhidler sultanı Ebû Yusuf Ya'kûb devrinde 560 (1165) senesinde İspanya'daki Mürsiye'de dünyaya gelmiştir ![]() ![]() ![]() İbnü'l-Arabî, meşhur Arap Tayy kabilesine mensûptu ![]() ![]() Akrabaları arasında tasavvufî bilgilere sahip kimseler mevcuttu ![]() ![]() Dayısı Ebû Müslim el-Havlânî de, kutubların büyüklerindendi ![]() Diğer dayısı Yahya bin Yağân, Tilemsen şehrinin meliki bulunuyordu ![]() ![]() Yine kendi ifadesine göre, babası Ali bin Muhammed'in de, devletin ileri gelenleriyle, bilhassa filozof İbn Rüşd ile dostluğu vardı ![]() İbnü'l-Arabî, bu tahsil sırasında bir aralık halvete çekilmiş her sahada ve bilhassa tasavvufi marifetler sahasında hiçbir şey bilmezken ve bu hususta hiçbir kitap da okumadan, mükaşefe tarikiyle bir çok şeylere muttali olarak halvetten çıkmıştır ![]() İbnü'l-Arabî, Endülüs'de bir müddet daha kaldıktan sonra, seyahate çıkmış Şam, Bağdad ve Mekke'ye giderek orada bulunan tanınmış alim ve şeyhlerle görüşmüş, onlardan pek çok istifade ve istifaze etmiştir ![]() Bir aralık Konya'ya gelip Selçuk meliki tarafından hürmet ve ikram görmüş, burada iken Sadrüddin Konevî'nin dul bulunan annesini de kendisine nikahlamıştır ![]() Bundan sonra tekrar Şam'a dönmüş ve 637 (1239) tarihinde orada vefat etmiştir ![]() Nefehat'ın beyanına göre, Bağdad ulemasından birisi Muhyiddin hakkında bir kitap te'lif etmiş ve bu kitapta musannefatının beş yüzden fazla olduğunu beyan etmiştir ![]() [size="2">Şeyh Şihâbüddin Sühreverdî'ye Muhyiddin İbnü'l-Arabî hakkında sual sordukları vakit, "][/size][size="2">Molla Cami, Hoca Muhammed Parsa'nın "][/size]İbnü'l-Arabî'nin eserlerinin sayısı kendine de malum değildi ![]() ![]() ![]() Muhyiddin İbnü'l-Arabî'nin eserlerinden bugün elde mevcut olanlarının bir kısmı şunlardır: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 15 ![]() ![]() 16 ![]() ![]() 17 ![]() ![]() 18 ![]() ![]() 19 ![]() ![]() 20 ![]() ![]() 21 ![]() ![]() 22 ![]() ![]() 8-ŞÂZELİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EBÛ'L-HASAN EL-MAĞRİBÎ EŞ-ŞÂZELÎ İsmi, Ali bin Abdillah, künyesi Ebû'l-Hasan'dır ![]() ![]() ![]() Şazel köyüne nisbetle meşhur olan Ebû'l-Hasan, tahsilini ikmal ettikten sonra va'z u nasihat ve ders okutarak herkesin teveccühünü ve takdirini kazanmıştır ![]() Sonraları seyahate çıkıp pekçok memleketler dolaşıp, zamanının ulema ve meşayihi ile görüşmüştür ![]() ![]() [size="2">Bir müddet İskenderiye'de kaldıktan sonra, Mısır'a gidip orada "][/size]654 (1256) tarihinde ![]() ![]() [size="2">"][/size][size="2">"][/size]Şazeliyye tarikatinin şubeleri: Desûkiyye, Ahmediyye, Vefâiyye, Ruzûkiyye, Hanefiyye, Cezûliyye, Gaziyye, İseviyye, Nâsıriyye, İlmiyye, Mustariyye, Afîfiyye ![]() 9-MEVLEVÎYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN RUMÎ Mevlana Muhammed, mutasavvıf bir şair ve Mevlevî tarikatinin kurucusudur ![]() ![]() [size="2">Hayatı için en muteber kaynak, oğlu Sultan Veled'in yazdığı "][/size][size="2">Celalüddin'in babası Bahauddin Veled bin Hüseyn bin Hatıbî, "][/size]Bahauddin Veled'in Bağdad'da, Ömer Sühreverdî tarafından karşılandığı, halifenin verdiği hediyeleri reddettiği ve Medrese-i Mustansıriyye'de konakladığı söylenir ![]() [size="2">Bahauddin Veled Hicaz'dan Şam yolu ile Anadolu'ya geçmiş ise de, hangi şehre gittiği bilinmemektedir ![]() ![]() ![]() ![]() Hazret-i Mevlana, babasının vefatından sonra tedrise başlamış ve kısa zamanda takdir toplamıştır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve Kuruculari |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve KuruculariBir müddet sonra sofiyyûn yoluna meyledip, Konya'da bulunan Çelebi Hüsameddin'e intisab etmiş, sonraları Şemsüddin Tebrizî ile tanışması neticesi, zahiri ilimleri tamamen terkederek münzevî bir hayat yaşamaya başlamıştır ![]() ![]() ![]() Daha sonra tekrar Konya'dan ayrılan Tebrizî, bir daha bulunmamak üzere izini kaybetmiş, bu hal Hazret-i Mevlana'yı son derece kederlendirmiştir ![]() Hazret-i Mevlana, 5 Cemaziye'l-ahir 672 (17 Aralık 1273) tarihinde Konya'da vefat etmiş ve oraya gönülmüştür ![]() Vefatına düşürülen tarih "İbret"tir ![]() Mevlânâ'nın eserleri 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Ben Kur'ân'ın bendesiyim Hazret-i Mevlana'ya dair olan bahsi bitirmeden, mühim birkaç hususa daha temas etmek gerekiyor ![]() Hazret-i Mevlana: "Ben yaşadığım müddetçe Kur'an-ı Kerim'in bendesi (bağlısı, kölesi)yim ve onun emirlerine uyarım ![]() ![]() ![]() Gel, yine gel! Mevlana'nın meşhur bir rubâisi de vardır ki, bu rubâi aleyhde ve lehte söylentilere sebeb olmuştur ![]() ![]() "Sen gel, ne olursan, ol yine gel! Kafir, ateşperest, putperest hasılı her ne mezhebte olursan ol yine gel! Zira bizim dergahımızda ümit kapısı kapalı değildir, yeis yoktur ![]() "Bizim dergahımız öyle bir dergahdır ki, orada cins ve mezheb tefrik edilmez ![]() ![]() Kur'an'a bende olan ve Hazret-i Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin yolunda bulunduğunu beyan eden bir mürşid, hak ve batılı ayırdetmeden, tarik-i müstakîme nasıl rehber olabilir? O halde rubâinin manası nedir? Hazret-i Mevlânâ demek ister ki: Sen doğuştan veya herhangi yanlış bir telkine uyarak hakikati kaybetmiş isen, yani mezheb ve meslekin her ne olursa olsun, bizim dergahımıza gel ki, o dergahta ümitsizlik yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayrıca Buharî-i şerifte şöyle bir hadis-i şerif vardır: "Şeytan diyor ki: Senin izzet ü celaline yemin ederim ki, ruh insanoğlunda bâki kaldıkça, ben onun içinden çıkmam, iğvâ eder dururum" ![]() ![]() Şu halde kul asi de olsa, günahkar da olsa tevbe edince Cenab-ı Hak tevbesini kabul buyuruyor ![]() ![]() İmdi Mevlana'nın rubâisine ters bir mana vermeye mahal kalmamaktadır ![]() ![]() ![]() 10-BEDEVİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EBÛ'L ABBAS AHMED BİN ALİ EL-BEDEVÎ 596 (1200) tarihinde Fas şehrinde doğup, yedi yaşında iken ailesiyle birlikte Mekke'ye gitmiştir ![]() Şeceresi Hazret-i Ali'ye, hatta Ra'ad ve Adnan'a kadar uzatılmıştır ![]() ![]() ![]() Mekke'ye yapılan seyahat 603-607 (1206-1210) yılları arasındadır ![]() ![]() ![]() Hicrî 627 yılına doğru Ahmed Bedevî'de derûnî bir tahavvül vukû'a gelmiştir ![]() ![]() ![]() Kendisi yedi kıraat üzerine Kur'an-ı Kerim okur ekseri vakitlerini ibadetle geçirirdi ![]() Tanta'da, evin damına çıkar, yüzünü güneşe çevirip, gözleri kızarıp bozuluncaya kadar hareketsiz dururdu ![]() ![]() ![]() Tanta'da 41 sene kadar ömür sürdü ![]() "Bizim tarikimiz, Kur'an, Sünnet, hakikat aşkı, safvet, doğruluk, ızdıraba sabır ve tahammül, ahde sadakat üzerine kurulmuştur" ![]() "Başkasının felaketine sevinilmemeli; iftira etmemeli ve fenalık yapmamalı; kötülüğe; iyilikle mukabele etmelidir" ![]() "Öksüze acı, çıplağı giydir, açı doyur, garibe ve misafire layık olduğu hürmeti gösterip; bu suretle belki Allah'a yaranırsın ![]() ![]() Bedevî tarikatinin alameti kırmızı hırka, nikâb ve kırmızı alemdir ![]() ![]() Ahmed Bedevî'nin eserleri şunlardır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bedeviyye tarikatinin şubeleri: Şenaviyye, Metbûliyye, Halebiyye, Beyûmiyye, Merzûkiyye, Sutûhiyye, Ulvâniyye ![]() 11-DESUKİYYE TARİKATİ SEYYİD İBRAHİM BURHANEDDİN DESÛKÎ Dört kutubtan biri ve Desûkiyye (Düssûkiyye) tarikatinin pîridir ![]() ![]() Aşağı Mısır'da Desûk (Düsûk) kasabasında 636 (1238) tarihinde doğmuştur ![]() ![]() ![]() Babası Rıfaî tarikatine mensuptur ![]() ![]() Hayatının yirmi senesini Desûk'taki halvethanesinde eser yazmakla geçiren Desûkî 676 (1272) Tâcü'l-Arus'a göre 692 (1294) tarihinde vefat etmiştir ![]() Tarikat ehli arasında, her birisinin Hulefa-i Raşidîn'den birinin hidayet ve irşadına mazhar olduğu kabul edilen dört kutubdan Desûkî, İmam Ali'nin maneviyatına varis addedilerek, kitaplarda keramet ve harikulada hal sahibi velîlerin en önde geleni olarak zikredilir ![]() Desûkî, şeriate son derece kuvvetle yapışmıştır ![]() ![]() ![]() Şeriatten ayrılan kimse en yakın hatta evladı dahi olsa, onun nazarında makbul değildi ![]() ![]() Onun inancına göre şeriat asıl, tarikat fer'îdir ![]() Desûkî, tarikati dünya menfaatlerine alet edenlere hücum eder, eserlerini de sadece bazı mes'eleleri izah maksadıyla yazdığını söylerdi ![]() Desûkî'nin oğlu olmadığı için, tarikatini kendisinden sonra kardeşi es-Seyyid Ebû'l-Ümrân Şerefüd'din Mûsa yaymıştır ![]() Desûkiyye tarikatinin şubeleri: Şernûbiyye ve Âşuriyye ![]() 12-SA'DİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() SA'DÜDDİN BİN MÛSÂ EL-CEBBÂVî EŞ-ŞEYBÂNÎ Künyesi Ebû'l-Fütûh, ismi Muhammed Sa'düddin'dir ![]() ![]() ![]() ![]() Tarikati üç vasıta ile Ebû Medyen el-Mağribî hazretlerine müntehi olur ![]() Sa'düddin 700 (1301) tarihinde Cebbâ'da vefat etmiştir ![]() Harirîzade: "Abiku's-Saadeti'l-Ebediyye fi Tariki Saadeti's-Sa'diyye" namında bir eser vücûda getirmiştir ![]() Sa'diyye tarikatinin şubeleri: Tağlebiyye, Vefaniyye, Aciziy-ye, Selamiyye ![]() 13-NAKŞİBENDİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BAHÂÜDDİN BİN MUHAMMED EL-BUHÂRÎ 718 (1318) tarihinde Buhara civarında "Kasr-ı Ârifan" isimli köyde doğmuştur ![]() Bahaüddin henüz üç günlük bir çocuk iken, Kasr-ı Arifan'a gelen Hoca Muhammed Baba Simasî (Sammâsî) tarafndan manevî evlatlığa kabul edildi ve büyüdüğü zaman da tasavvufi terbiyesi o sırada beraberinde bulunan Seyyid Emîr Külal'e bırakıldı ![]() Bahaüddin'de, manevî mürşidi Seyyid Abdü'l-Halik el-Gücdüvânî'nin te'siri daha büyük olduğu ileri sürülmektedir ![]() ![]() Zikr-i hafiyi müdafaa ile ona göre amel eden Bahaüddin'in bu hareket tarzı Emîr Külal'in müridlerinin şikayetine yol açmış, fakat şeyh, her bakımdan çok takdir ettiği Nakşibend'in bu türlü hareketini hoş karşılamıştı ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve Kuruculari |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Türk Tarihinde Önemli Tarikatler Ve KuruculariNihayet bir gün Suhar'da yaptırmakta olduğu mescid ve imaretin inşaatında çalışan beşyüze yakın dervişi arasında Bahaüddin Nakşibend'e, bundan böyle hareketlerinde serbest olduğunu, ister Türk, ister Tacik olsun faydalı olabilecek her şeyhten feyz alabileceğini söyledi ![]() Bahaüddin, yedi sene Mevlana Ârif ile, on iki sene de Halil Atâ ile sohbet etmiştir ![]() ![]() ![]() Bir müddet Merv'de ikamet etmiş, daha sonra tekrar Buhara'ya avdet edip, ölünceye kadar orada kalmıştır ![]() ![]() 791 (1389) tarihinde vefat etmiş, doğduğu yer olan Kasr-ı Arifan'a defnolunmuştur ![]() Bahaüdin Nakşibend ölümünden birgün önce, müridlerine, halifelerinden Muhammed Parsa'ya tabi olmalarını vasiyet etmiştir ![]() [size="2">Bahaüddin'in "][/size]Nakşibendiyye tarikatinin şubeleri: Ahrâriyye, Naciyye, Kâsaniyye, Muradiyye, Mazhariyye, Melamiyye-i Nûriyye, Câmiyye, Müceddidiyye, Hâlidiyye ![]() 14-HALVETİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EBÛ ABDİLLAH SİRÂCÜDDİN ÖMER BİN EKMELÜDDİN EL-GÎLÂNÎ EL-HALVETÎ Şeyh Ebû Abdillah Sirâcüddin, Lahcan'da doğmuş ve orada büyüyerek Harezm'de bulunan amcası Ahi Muhammed bin Nûri'l-Halvetî'nin yanına gitmiştir ![]() ![]() ![]() Bundan sonra Ebû Abdillah, Tebriz civarında Hûy'a, bir aralık Mısır'a, oradan da Hicaz'a giderek hac farizasını ifa etmiştir ![]() ![]() Halvetiyye tarikatinin şubeleri: Rûşeniyye, Gülşeniyye, Merdaşiyye, Sünbüliyye, Şa'bâniyye, Şemsiyye, Ahmediyye, Cemaliyye, Bahşiyye, Uşşâkıyye, Asâliyye ![]() 15-BAYRAMİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() HACI BAYRAM VELÎ [size="2">Ehl-i tarikat lisanında "][/size]Hacı Bayram Velî, Ankara'ya yakın Çubuk Suyu kenarında bir köyde 753 (1352) senesinde dünyaya geldi ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonraları Ankara'ya dönüp, va'z ü nasihatle halkı irşada çalışmıştır ![]() Ektiği burçakla maişetini te'min edip, zenginlerden topladığı paraları erbab-ı ihtiyaca verirdi ![]() Bayramiyye tarikati, sonraları altı şûbeye ayrılmıştır ![]() ![]() Hacı Bayram Velî 833 (1430) tarihinde Ankara'da vefat etmiş ve oraya defnedilmiştir ![]() Bugün elimizde üç nutku mevcuttur ![]() Çalabım bir şar yatarmış iki cihan aresinde, Bakılacak didar görünür ol şarın kenaresinde ![]() Beytiyle başlar ![]() ![]() 16-EŞREFİYYE TARİKATI EŞREF RÛMÎ [size="2">İsmi Abdullah'dır ![]() ![]() Bundan sonra Hacı Bayram tarafından icazet verilmiş ve İznik şehrine halife nasbedilmiştir ![]() Sonraları Hama'da bulunan Abdülkadir Gîlanî evladından Hüseyin el-Hamevî'ye intisap etmiş, Şeyh Hüseyin kısa zamanda ona hilafet vererek Kadiriyye tarikatinin Anadolu'da neşrine me'mur etmiştir ![]() Dergahını İznik'de te'sis eden Eşrefoğlu, tarikatini bilhassa o civar ile Bursa ve havalisinde yaymıştır ![]() ![]() Eşref Rûmî, 874 (1469) yılında İznik'de vefat etmiş ve oraya defnedilmiştir ![]() 17-MÜCEDDİDİYYE TARİKATI 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İMAM RABBÂNİ AHMED EL-FARUKÎ ES-SİRHİNDÎ 971 (1563) tarihinde Sirhind'de dünyaya gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yirmi sekiz yaşlannda Hoca Bâki Billah'dan Nakşibendiyye'nin usul ve adabını öğrenerek ona intisap etmiştir ![]() Vefatları 1034 (1624) tarihindedir ![]() [size="2">İmam Rabbanî'nin yazmış olduğu "][/size]18-CELVETİYYE TARİKATİ 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() AZİZ MAHMUD HÜDAÎ 948 (1541) tarihinde Koçhisar'da dünyaya geldi ![]() 978 senesinde, tahsilini tamamlayarak, bir müddet Edirne, Şam ve Mısır kadılıklarında bulundu ![]() Daha sonraları Bursada mahkeme-i suğra naibliği ve Ferhadiye Medresesi müderrisliği yaptı ![]() Bu sırada Bayramiyye Tarikati şeyhlerinden Muhammed Üftâde'ye intisap etti (984) ![]() Üç sene şeyhine hizmet ettikten sonra İstanbul'a gelerek, Çamlıca'daki çilehanede bir müddet uzleti müteakip, Üsküdar'daki Rum Mehmed Paşa Camii'nin sol tarafındaki bir odaya yerleşti ![]() 1002 (1593) tarihlerinde Fatih Camii'nde vaaz vermeye başladı ![]() ![]() 1020 (1611) senesinde inşası tamamlanan Sultan Ahmed Camii'nde, her ayın ilk pazartesi günleri va'z etti ![]() ![]() Aziz Mahmud Hüdaî 1038 (1628) tarihinde Üsküdar'da vefat etti ![]() ![]() Eserleri: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() 14 ![]() ![]() 15 ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() 18 ![]() ![]() 19 ![]() ![]() 20 ![]() ![]() 21 ![]() ![]() İSMAİL HAKKI BURSEVÎ İsmail Hakkı, otuz seneden fazla Bursa'da bulunduğu ve sonunda da orada vefat ettiği için Bursevî diye şöhret bulmuştur ![]() 1063 (1652) senesinde Aydos'da doğdu ![]() ![]() Yirmi yaşlarına geldiği zaman İstanbul'da geldi ve meşhur hocalardan ders okudu ![]() Bir müddet sonra Osman Fazlı'nın derslerine devam ederek ondan Celvetiyye tarikatinin adab ve talimatını öğrendi ![]() Bu arada usûl-i fıkıhtan "Tenkîh"i okudu ![]() ![]() İsmail Hakkı ayrıca hat san'atına ve müsikîye de çalıştı ![]() Tahsilini 23 yaşında tamamladıktan sonra Osman Fazlı onu kendi mümessili olarak Üsküp'e gönderdi ![]() ![]() ![]() Bu sıralarda Osman Fazlı kendisine bir mektup yazarak tedrisata başlamasını emretti ![]() İsmail Hakkı'nin feyizli neşir hayatı bu ruhsattan sonra başladı ![]() ![]() Bir müddet sonra, Üsküp müftüsü ile aralarındaki anlaşmazlık sebebiyle Osman Fazlı'nın tavsiyesine uyarak Köprülü'ye geldi ![]() ![]() ![]() İsmail Hakkı 1102 tarihinde Magosa'da bulunan şeyhi Osman Fazlı'yı ziyaret etti ![]() ![]() İsmail Hakkı, II ![]() ![]() Ordu 1107 (1695) tarihinde hareket edip, Tuna'yı geçip Erdel dolaylarında düşmanla savaştıktan sonra, kış mevsiminin başlaması sebebiyle tekrar Edirne'ye döndü ve 1108 tarihinde tekrar Sofya üzerinden Belgrat kal'asına geldi ![]() ![]() ![]() 1111 (1699) senesinde Şam'a, oradan da hac kafilesiyle Mekke'ye hareket eti ![]() ![]() 1129 senesinde gördüğü bir rüya üzerine tekrar Şam'a gitti ve 1132 tarihine kadar orada kaldı ![]() Daha sonraları İstanbul'a gelerek Üsküdar'a yerleşti ![]() ![]() ![]() Eserleri: Tesbit edebildiğimiz eserlerinin miktarı yüz altmış yedidir, bunlardan en meşhurları: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|