![]() |
İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma - İdeal Bir Öğretmen Nasıl Olmalı? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma - İdeal Bir Öğretmen Nasıl Olmalı?İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma - İdeal Bir Öğretmen Nasıl Olmalı? İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma - İdeal Bir Öğretmen Nasıl Olmalı? Öğretme evrensel bir uğraştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kuşkusuz her öğrenme süreci ve sonuçlarının eğitsel değeri bir değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Öğrenmeyle kazanılması istenen değerlerin kolay, unutulmaması, tam ve kullanılabilir nitelik taşıması, öğrenenin kişiliğinin bir parçası, özelliği haline gelmesi ile mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Öğretmen sahip olduğu bilgi muhtevasını öğrencilere aktarmanın, mesleğini icra etmenin yanısıra öğrencileri kişiliğiyle de etkilemektedir ![]() ![]() ![]() Öğrenciler, öğretmenlerinin gönderdikleri sözsüz iletilere çok duyarlıdırlar ![]() ![]() ![]() Sınıfta öğretmenle öğrenci arasındaki ilişkiler, öğrenmenin ve eğitimin temelini teşkil eder ![]() ![]() ![]() Öğretmen davranışlarının niteliklerini inceleyen birçok çalışma vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Smith iyi ve kötü öğretmeni şu şekilde tanımlamaktadır; (5) İyi bir öğretmen; • Daima üzüntü ve gerginlikleri hisseder ve bu durumu en asgari düzeye indirger, • Öğrencilerin ayrı ayrı bireyler olduklarını ve her birinin bireysel ilgiye ihtiyaçları olduğunu bilir ve kendilerini iyi hissetmelerini sağlar, • Çalışma hayatına ve görev anlayışına kuvvetle inanır fakat bunu menfi bir baskı ile yapmaz, • Öğrenciler ve ailelerini olumlu bir şekilde yönlendirir ve ortak çalışma gereğini kabul eder, • Sert davranmaktan kaçınır, • Eleştirmekten ziyade ödüllendirmeye önem verir, • Öğrencilerin, isteklerini, yeteneklerini ve kişiliklerini bilir, • Sonuçları, değişken ve ilginç olarak görür, • Geniş kapsamlı müfredatı temel becerileri geliştirmek için en iyi yol olarak görür, • Öğrenim deneyimleri için merak ve yaratıcılığı anahtar kavram olarak görür, • İçerik ve öğrencilere uyum sağlamak için öğretim faaliyetlerini çeşitlendirir ![]() Böyle bir öğretmen tarafından yönetilen sınıf canlı, ilginç ve başarılı öğrencilerle dolu olacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kötü bir öğretmen; • Genellikle öğrencileri korkutur ve sert bir yetişkin gibi davranır, • Gerçek dışı amaçlar üzerine dayalı baskı ile stres oluşturur, • Öğrencileri ve ailelerini olumsuz yönden ele alır, • Ödülden çok cezaya önem verir, sükûnetten ziyade stresi benimser ve çok az gülümser, • Her zaman cezalandıracak şeyler bulur ve bir olayda bunu yapılandırır, • İstekleri dondurur, canlı ve meraklı öğrencileri tehdit olarak görür, • Geniş kapsamlı müfredatı sevmez eğitimde temel becerileri dar şartlar içinde düşünür, • Sonuçları standart görür ve kısıtlayıcı bir zaman cetveli geliştirerek her şeyde bunu hâkim kılar, • Kendi tariflerini geliştirir, • Değişikliklere şüphe ile yaklaşır, • Pasif öğretimi tercih eder, • Çoğu kez öğrencileri taciz eder,ancak onlardan iyi bir davranış ve tolerans bekler ![]() Literatürde bu ve benzer tanımlara sıkça rastlamak mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 1: İncelemenin Örneklemi Bölüm Anabilim/SanatDalı Sınıf Öğrenci Sayısı Çocuk Geliş ![]() ![]() ![]() ![]() Çoc ![]() ![]() ![]() ![]() 3 24 Çocuk Geliş ![]() ![]() ![]() ![]() Aile Ek ![]() 3 22 Giyim Yaygın Eğitimi Giyim 3 29 El Sanatları Yaygın Eğitimi Çiçek Örgü Dokuma 3 25 Toplam 100 100 kişilik örneklem grubundan toplanan kompozisyon kâğıtları literatürde en çok kullanılan bir kontrol listesi (Self-Evaluation Checklist for teachers) esas alınarak değerlendirilmiştir ![]() ![]() Bu özelliklerin gruplandırılması yapıldığında “ideal öğretmen” kavramı üç boyutta toplanmıştır ![]() ![]() Tablo 2:İdeal Öğretmenin Bireysel Özellikleri A ![]() (5) • Kıyafet (5) B ![]() (4) • Anlayış (4) C ![]() (33) • Saygı (12) • Liderlik (8) • Dürüstlük (7) • İnsan Tabiatını Anlama (6) D ![]() (34) • Öğretmeye Karşı İlgi (14) • Duygusal Denge (8) • Neşe (5) • Kendine Güven (4) • Hoşgörü (3) Öğretmen adayı öğrenciler, öğretmenlerin fiziksel özelliklerini (ses,kıyafet vb ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tablo 3:İdeal Öğretmenin Meslekî ve Akademik Yeterlikleri A ![]() (66) • Esas Alan Bilgisi (35) • Genel Eğitim (16) • Bilimsel Tavır (15) B ![]() (64) • Çocuğun Tabiatını ve İhtiyaçlarını Anlama (21) • Çeşitli Metot ve Teknikleri Kullanma (10) • Öğrenci ve Öğretmenin Öğrenime Katılmasında Denge Sağlama (9) • Dersi Açıklama Yeteneği (7) • Konuyu Zenginleştirme Yeteneği (6) • Anlatım ve İfadede Açıklık (4) • Dikkatli Ders Hazırlama (4) • Öğrencinin Çevresini Analiz Etme ve Kullanma Yeteneği (3) C ![]() (14) • Öğrenciler Arasındaki Bireysel Ayrılıkların Analizi (11) • Öğrenci Ayrılıklarına Uyum (3) D ![]() (45) • Öğrencilerle Dostça ve İşbirliği İçinde Çalışma (38) • Öğrencilere Karşı İlgi Duyma (7) E ![]() (3) • Günlük Programı Planlama (3) Tablo 3’de görüldüğü gibi öğrenciler, meslekî ve akademik yeterliliklerinde ideal öğretmeni, alanında uzman, öğrencileriyle dostça ve iş birliği içinde çalışan, çocuğun tabiatını ve ihtiyaçlarını anlayan, kültürlü, çalışmalarını bilimsel tavır içerisinde sürdüren, öğrencilerin arasındaki bireysel ayrılıkları analiz eden ve çeşitli metot ve teknikleri kullanan öğretmen olarak tanımlamaktadırlar ![]() ![]() Tablo 4:İdeal Öğretmenin Meslekî Atitüdler İle İlgili Tutum ve Davranışları A ![]() (6) • Rehberlik (3) • Sorumluluk Taşıma (3) B ![]() (4) • Eğitimde Demokratik Süreçleri İsteyerek Uygulama (4) Öğretmen adayı öğrenciler, öğretmenlerin meslekî atitüdler ile ilgili tutum ve davranışlarını (eğitimde demokratik süreçleri isteyerek uygulama, rehberlik ve sorumluluk taşıma vb ![]() ![]() Sonuç Sonuç olarak, öğrencilerin ideal öğretmen tanımları kalın çizgilerle şöyle belirlenebilir; öğrencileriyle dostça ve iş birliği içinde çalışma alışkanlığı kazanmış, alan bilgisi tam, öğrencisinin tabiatını ve ihtiyacını anlayan, genel eğitiminde ve bilimsel tavrında eksiği olmayan, saygılı, sevgi dolu, öğrenciler arasındaki bireysel ayrılıkları analiz edebilen, derslerinde çeşitli metot ve teknikleri kullanabilen öğretmen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (*) Gazi Üniversitesi Meslekî Eğitim Fakültesi Araştırma Görevlisi ![]() (1) A ![]() ![]() ![]() (2) Thomas Gordon, Etkili Öğretmenlik Eğitimi, Çev:E ![]() ![]() ![]() (3) M ![]() ![]() ![]() (4) Leyla Küçükahmet, Öğretmen Yetiştirme, Ankara, 1993, s ![]() ![]() (5) Bob Moon, A ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|