|  | Tanzimat Edebiyatında Edebi Gelişmeler |  | 
|  05-12-2009 | #1 | 
| 
Şengül Şirin   |   Tanzimat Edebiyatında Edebi Gelişmeler …Türk Edebiyatının Dönemleri… (Tanzimat Edebiyatı)  Tanzimat  Edebiyatında Edebi GelişmelerTanzimat   edebiyatında en önemli yenilik, nesirde,   anlatım kuruluşunda görülür  Bu akımda söz hüneri göstermek değil, bazı düşünceleri halka yaymak amaçlandığından, “seci” ler atılmış, asıl düşünce ile ilgisi bulunmayan doldurma sözlere yer verilmemiş, düşünceler sayfalarca süren uzun cümleler yerine kısa cümlelerle anlatılmaya çalışılmıştır  İlk zamanlarda Ziya Paşa, Namık Kemal başta olmak üzere bu akımın öncülüğünü yapan edebiyatçılar Divan Edebiyatı nazım biçimlerinin dışına pek çıkılmamış, yeni düşünceler eski biçimler içinde söylenmiş olsalar da sonraları eski biçimler tamamen bırakılarak yeni biçimler kullanılmaya başlanmıştır  Recai-zâde Mahmut Ekrem, özellikle Abdülhak Hamit in eserlerinde bu açıkça görülmektedir  Türk Edebiyatı’na yeni giren yazı türleri önceleri Fransızca’dan yapılan manzum çevirilerde görülmüş, telif şiirlerde çok sonra kullanılmıştır  Beyitlerin başlı başına birer bütün olmasıyla yetinilmeyip, bütün mısralar aralarında bir anlam bağı bulunmasına,  Divan şiiri’ndeki “parça güzelliği” anlayışı yerine şiirin baştan sona kadar belli bir düşünce etrafında gelişmesine; yani konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verilmiştir  Şiirin konusu genişletilmiş, günlük hayatla ilgili her türlü olay, duygu ve düşünce şiirlerde yer almıştır  Genel olarak   aruz vezni kullanılmakla birlikte,   Türk‘lerin öz vezninin   hece vezni olduğu kabul edilmiş, Ziya Paşa, Namık Kemal, Ahmet Cevdet Paşa başta olmak üzere bu vezinle yazmaya özen gösterilmiş fakat bu istek geniş bir akım halini alamamış, girişilen birkaç  şiir   denemesi ile yetinilmiştir  Şiir Tanzimat edebiyatı sanatçıları her şeyden önce şiirin konusunu ve anlatımını değiştirdiler  Namık Kemal Lisan-i Osmani’nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazalar” isimli eserinde uzun  makalesinde şiirin,fikrin gelişmesine ve halkın  eğitilmesine olan büyük hizmetinden söz eder  Divan   edebiyatının gerçekle  ilgisizliğine,yapmacıklığına,boşluğuna şiddetle hücum eden Namık Kemal,edebiyatın  yeniden düzenlenmesini ister  Bunun içinde her şeyden önce yeni bir   anlatım yolu,yeni bir dil bulunmasını gerekli görür  Dilin bir an önce konuşma diline yaklaştırılması gerekliliğini savunur  Buna rağmen  Tanzimat şiirinin dilinin sade olduğunu  söylemek zordur  Tanzimat şirinin Divan şiirine bağlı kaldığı unsurlar daha çok biçim alanındadır  Bu dönemde   hece veznine olan ilgi biraz artmışsa da   aruz eski hakimiyetini sürdürmüştür  Divan  şiirinin   nazım şekilleri aynen kullanılmıştır  Şiirin konusu değişmiş,aşk,hasret,ayrılık gibi kişisel konular bir yana bırakılmış,eşitlik,özgürlük,adalet,hukuk gibi toplumsal konulara önem verilmişitir  Ancak bu daha çok I  Tanzimatçılar  denen Şinasi,Ziya Paşa,Namık Kemal gibi sanatçılarda görülür  II  Tanzimatçılar  denen Recaizade Mahmut Ekrem,Abdulhak Hamit,Sezai’de ise kişisel konular yeniden  ele alınmıştır  Tiyatro Tanzimat dönemine gelinceye kadar edebiyatımızda Batılı anlamda sahne tiyatrosu görülmez  Ancak   halk arasında Karagöz ile  Hacivat,ortaoyunu,meddah gibi seyirlik oyunlar vardır  * Karagöz bir kukla oyunudur  Değişik söz oyunlarıyla yanlış anlaşılan sözlerle güldürü unsuru sağlanır  Eğlendirme amacı taşır  Karagöz adlı cahil biriyle Hacivat adlı bilgili geçinen biri arasındaki atışmalarla sürer gider  * Ortaoyunu ise şehir meydanlarında ya da kendileri için hazırlanan yerlerde Pişekar,Kavuklu,Zenne gibi sabit tiplerle oynanan güldürü amaçlı seyirlik oyundur  * Meddah tek kişilik bir oyundur  Yüksekçe bir yere çıkan meddah,değişik şivelerle konuşarak anlattığı bir olayla güldürü oluşturur  Bu oyunlar belli bir metne dayanmayan,oyuncuların oyun esnasında konuşmalarıyla oluşan oyunlardır  Eğitici bir amaç taşımaz  Tanzimat   tiyatrosu ile bir okul sayılmış,halkın eğitilmesinde bir araç sayılmıştır  Bunlarda sosyal eğitim önplandadır  Toplumda görülen aksaklıklara doğrudan doğruya dokunmak veya tarihin ibret verici olaylarını ele alıp onlardan ahlaki sonuçlar çıkarmak amaçlanmıştır  Tanzimat   tiyatrosundadil ve üslup konuşma diline ve  üslubuna çok yaklaşmıştır  Fakat ikinci dönem   Tanzimatçılarda bilhassa Hamit’in eserlerinde  doğallığını gittikçe kaybetmiş,süslü,yapmacıklı bir hale gelmiştir  Tanzimat döneminin yayınlanan ilk tiyatro eseri Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı tek perdelik komedisidir  Tiyatro alanında eğitici eserler ise Namık Kemal tarafından verilmiştir  Roman ve Hikaye Tanzimat dönemi öncesi Türk Edebiyatı’nda hikaye ve roman türleri yoktu  Nesir alanında daha çok  tarih,siyasetname gibi türler verilmiş,olay kaynaklı tür mesneviler  kullanılmıştır  Tanzimat   nesir alanında bir çığır açmış,onu şiirden daha etkili bir hale getirmiştir  Süsten,özentiden uzak,halkın okuması,bilgilenmesi amacıyla eserler ortaya koyulmuştur  Türk Edebiyatı’nda   roman çevirilerle başlamıştır  Bu alanda ilk  eser Yusuf Kamil Paşa’nın Fenelon adlı Fransız yazardan çevirdiği Telemak adlı   romandır  Bir çok teknik kusurlarla dolu olan bu eserin kahramanlarının yabancı olmasına rağmen büyük ilgi gördü  Konusuyla,kahramanlarıyla ilk  Türk   romanı ise Şemseddin Sami’nin yazdığı Taaşşuk-ı  Talat ve Fitnat adlı bir aşk   romanıdır  Bu da bir çok kusurlarla dolu basit  bir   romanndır  Edebi sayılabilecek ilk   roman Namık Kemal’in İntibah adlı   romanıdır  Hikaye alanında ise yine ilk eserler Tanzimat döneminde verilmiştir  Özellikle Ahmet  Mithat   halk hikayeleri ile batı tekniğini birleştirdi  Letaf-i  Rivayat adlı hikaye serisi ile   halk hikayelerini modernleştirmeye çalıştı ve ve bu alandaki ilk batılı eserlerdendir  Ancak modern anlamda ilk hikayecilik Sami paşazade Sezai’nin Küçük Şeyler adlı eseriyle başlar   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |