Şengül Şirin
|
Cevap : Anaksimenes (Anaximenes) Kimdir?
ANAKSIMENES
(ANAXIMENES)
(M Ö 550 - 480)
Milet Okulu’nun, bu ilk doğa felsefesi çığırının üçüncü ve sonuncu düşünürü olarak da Anaximenes gösterilir Anaximandros'un öğrencisidir Anaximenes de arkhe sorunu üzerinde durur; o da, Anaximandros gibi ana maddenin, bu varlık temelinin birlikli ve sonsuz olması gerektiğini söyler Ama bu sonsuz şeyi, o da Thales gibi belirli bir şeyle bir tutar: Ona göre ilkmadde havadır Hava, sonsuz bir hava denizi olarak evreni kuşatır ve yer de bu hava denizinde düz bir tepsi gibi yüzer
Anaximenes’in iki anlayışı var ki felsefeye iki yeni görüş olarak girip yerleşmişlerdir
1 Anaximenes: "bir hava (soluk) olan ruhumuz -psykhe- bizi nasıl ayakta tutuyorsa, bunun gibi, bütün evreni (kosmos) de soluk ve hava sarıp tutar" diyor Böylece, ruh kavramı felsefede ilk defa olarak ortaya çıkmış oluyor Burada ruh, insanın canlı vücudunu ayakta tutan, daha doğrusu bir arada tutan, onu canlı kılan, onun cansız bir yığın olarak dağılmasını önleyen "şey"dir; burada ruh, yaşam diye, canlı vücudu cansızdan ayıran diye anlaşılıyor ve soluk ile bir tutulduğu için, maddi bir şey olarak düşünülüyor Nasıl hava –soluk- olan ruh, insanın vücudunu cansız bir madde olarak dağılmaktan koruyorsa, bunun gibi hava da evrenin bütününü, onun düzenini ayakta tutar Hava; canlı, canlandıran şey, etkin olan bir ilkedir Onun bu canlılığı, etkinliği olmasaydı, evren, sadece, ölüm, dağılan bir yığın olurdu; boyuna yeni biçimler alan, kendini canlı olarak değiştiren, yaratıcı bir varlık olmazdı
2 Anaximenes, ana maddenin canlı olması gerektiğini düşünmekle, "madde" kavramının belirlenmesine doğru önemli bir adım atmış oluyordu Anaximenes, havayı hayatın ve ruhun asıl maddesi saymakla genel olarak madde kavramı da kendisinde bir şeyler olan, bir şeyler geçen, madde kavramı belirmiş, bununla da bu maddede olup bitenler üzerinde, maddedeki süreç üzerinde bir düşünmeye yol açmış oluyordu Gerçekten Anaximenes, bu soru üzerinde durup düşünmüştür Kendi kendisiyle, aynı kalıp değişmeyen, bununla birlikte bir yığın kılığa giren ana maddedeki bu süreç, bu değişme nasıl oluyor? Anaximenes’in öğrettiğine göre: Hava, yoğunlaşma ve gevşemesiyle çeşitli nesnelere dönüşür Genişlemesi ve gevşemesiyle ateş olur; yoğunlaşmasıyla rüzgarlar, bulutlar meydana gelir: Bulutlardan su, sudan toprak, yüksek bir yoğunlaşma derecesinde de taşlar meydana gelir Böylece, ateş, sıvı ve katı–maddenin bu üç ana biçimi- özü bakımından hep kendisiyle aynı kalan tek birana maddenin çeşitli yoğunlaşma ve gevşeme evrelerinden başka bir şey değildir
Ayrıca Anaximenes, Milet Okulu'nun son filozofudur
Yunan doğa filozofudur Miletos’da doğan Anaksimenes, Anaksimandros’un öğrencisi ve Miletos okulunun son temsilcisidir Eserlerinden hiç biri günümüze kadar ulaşamamıştır Düşüncelerini ancak Diogenes Leartios’un bir açıklamasından öğreniyoruz Bu açıklama da, Theophrastos’un Anaksimenes üzerine yazdığı bir incelemeye dayanmaktadır Anaksimenes’e göre her şeyin esası, Thales’in düşündüğü gibi su değildir; Anaksimandros’un söylediği gibi bir sonsuzlukta değildir; fakat sudan daha etkili ve daha belirli olan “hava” (aer) olduğunu kabul etmiştir Ona göre her şey havadan gelir ve havaya döner Onun genişlemesi ve yoğunlaşmasıyla su ve toprak meydana gelir Ayrıca, Anaksimenes’in, Anaksimandros’un bulduğu güneş saatini geliştirdiği söylenir
İyonyalılar zamanın da Milet şehrinde doğmuştur Ünlü bir filozof olan Aneksimenes bir çok yenilikler yapmıştır Anaksimanderın bir öğrencisi olmaktaydı Milet okulunun üçüncü ve sonuncu düşünürü Arkhe olarak hava, buğu ya da sis anlamına gelen aer'i öne sürmüştür Aer, Anaksimenes'e göre, eşit olarak dağılım gösterdiği haliyle, görünmez atmosfer olup, yoğunlaşarak buğu ve suya, daha sonra da toprak ve taş benzeri katı maddelere dönüşür Daha az yoğun olduğu zamanlarda ise, daha sıcak hale gelip, ateş olur Başka bir deyişle, Anaksimenes'in felsefe alanındaki yeniliği, ilk kez olarak birlikten çokluğa geçiş süreci üzerinde, var olan her şeyin havadan nasıl varlığa geldiğini açıklama işinde yoğunlaşmış olmasıdır Buna göre, Anaksimenes birlikten çokluğa geçiş sürecini açıklarken, dudaklarımızı birbirine yaklaştırıp avucumuza üflediğimiz zaman, ağzımızdan çıkan havanın soğuk, ağzımızı fazlaca açıp, avucumuza üflediğimiz zaman da, ağzımızdan çıkan havanın sıcak olması gözleminden yararlanarak, sıkışma ve seyrekleşme kavramlarına başvurmuştur
Yani, Anaksimenes'e göre, hava seyrekleştiği zaman, ateş, sıkıştığı zaman da rüzgar, bulut, su ve toprak haline gelebilir Bu çerçeve içinde, o, havanın seyrekleştiği zaman, daha sıcak hale geldiğini ve böylelikle de ateş olma yoluna girdiğini, buna karşın sıkıştığı zaman, daha soğuk olup katılaşma yoluna girdiğini düşünmüştür Anaksimenes'teki seyrekleşme ve sıkışma kavramları, birlikten çokluğa geçiş sürecini açıklamaya yaradıktan başka, her tür niteliği niceliğe indirgeme girişimini temsil eder
-Anaksimenes'e göre her şeyin özü 'hava' yada 'uçucu madde' idi Toprak, su ve ateşin özü,havaydı Thales'in doğadaki tüm değişimlerin arkasında bir öz madde olduğu görüşünü savunuyordu
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|