![]() |
Kötüye Kullanılan Şişmanlık... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kötüye Kullanılan Şişmanlık...Bir çok toplumda şişmanlığın bir halk sağlığı sorunu haline gelmesinde, insan bedenlerini tüketim aygıtı olarak gören ve böyle olması için devasa reklam bütçeleriyle onu “stimüle eden” tüketim toplumu manipülasyonlarının sorumlu olduğunu biliyoruz ![]() ![]() ![]() Piyasa ekonomisi ile insan bedeni arasındaki kötüye kullanım ilişkisinin çeşitli yönlerinin en açık ortaya çıktığı alanlardan birisini şişmanlık konusu oluşturuyor ![]() ![]() Bu “stimülasyon” konusu önemli çünkü Coca-Cola ve “Fast-Food” gibi doğrudan şişmanlıkla ilgili ürünlerin reklamları gücünü tamamen çocuk ve gençleri bir tür “kendinden geçme” duygusuna neden olan imgesel etkilerinden alıyorlar ![]() ![]() Bazı iyi TV kanallarının sanat filmleri aralarına bile sızan Coca-Cola reklamları ise hiçbir zaman yarardan bahsetmiyor ve doğrudan insandaki “aşkınlık” duygusu uyandıran zihinsel süreçlere seslenmeyi seçiyor ![]() ![]() Bunun bir örneğini geçen yıl yayımlanan Hamburger Cumhuriyeti isimli kitabında Eric Schlosser’in Fast-Food endüstrisinin New Jersey Turnpike’daki kimya fabrikalarında üretilen ve sürekli değiştirilen sentetik tatları kullanarak nasıl çocuklarda “bağımlılık” yarattığını anlattığı satırlarda görebiliriz ![]() ![]() Özetle başta çocuklarda olmak üzere günümüzdeki şişmanlık büyük ölçüde insan bedeninin ve zihninin “stimüle” edilmesine bağlı görünüyor ve bunu da doğrudan piyasa ekonomisinin ihtiyaçları belirliyor ![]() ![]() Bu nedenle bir taraftan Hindistan’daki Narmada vadisinden, Tunceli’deki munzur vadisine coğrafyalar sömürü için tahrip edilirken öte yanda esas mücadele insan bedenleri üzerinden yapılmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() “Şimdi zayıflamak istiyorum…” Piyasa ile insan bedeni arasındaki kötüye kullanım ilişkisinde şişmanlığın tam karşı ucunda ise bu kez güzel olmaktan, sağlıklı olmaya uzanan çeşitli takıntıların “stimüle” edildiği zayıflama endüstrisi duruyor ![]() ![]() Tanıtım yazılarına göre “daha sağlıklı olmak, çekici görünmek, kendilerini daha iyi hissetmek ve kilo vermek isteyenleri baştan çıkaracak bu programda yarışmacılar mavi ve kırmızı adlı iki takıma ayrılacak ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan “Gelinim olur musun” formatındaki bu yarışmanın hangi trajedileri tetikleyeceğini düşündükçe önce üzülüyor, öte yandan bazı TV kanallarının reyting uğruna yaptıklarına ve bütün bunları körelmiş bir dikkatle izleyen RTÜK’ü düşündükçe ise kızıyor ![]() ![]() Örneğin bu “uzmanlar” dan Haluk Saçaklı’nın Anadoluhisarı Gençlik ve Spor Akademisi'ni bitirdiğini, doktorasını 'Üniversite gençlerinde obezitenin egzersiz ve diyet yoluyla giderilmesi' konusunda yaptığı için “doktor” olarak isimlendirildiğini, ama esas önemlisi şu anda 'Haluk Saçaklı Zayıflama Merkezi'nde çalışmalarını sürdürdüğü biliniyor; diğer “uzman” Dr ![]() ![]() ![]() Kestirmeden söyleyecek olursak bu yarışma programının, şişmanlığı kötüye kullandığını, insan bedenini reyting aracı haline getirdiğini ve bütün bunların gerisinde de sağlıklı yaşam örtüsü altında aslında pervasız-utanmazca demem gerekiyor gerçekte- maddi getiriler dünyasının olduğunu düşünüyorum ve RTÜK’ün bu yazıyı bir ihbar dilekçesi olarak kabul etmesini diliyorum Prof ![]() ![]() Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|