| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| cumhuriyet, edebiyatı, genel, kimlerdircumhuriyet, yazarları, özellikleri | 
|  | Cumhuriyet Edebiyatı Yazarları Kimlerdir?-Cumhuriyet Edebiyatı Genel Özellikleri |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Cumhuriyet Edebiyatı Yazarları Kimlerdir?-Cumhuriyet Edebiyatı Genel ÖzellikleriCumhuriyet Edebiyatı Yazarları Kimlerdir? - Cumhuriyet Edebiyatı Genel Özellikleri 28 Kas Cumhuriyet Edebiyatı Genel Özellikler-Akımlar-Şairler-Yazarlar * Aruz ölçüsü bırakılmıştır  Serbest ölçü ve hece ölçüsü kullanılmıştır  * Dilde sadeleşme hareketi başarıya ulaşmış ve İstanbul Türkçesi esas alınmaya başlanmıştır  * Edebiyatımız İstanbul aydınlarının tekelinden kurtulmaya başlanmıştır  Anadolu’dan aydın yetişmeye başlamıştır  * Romanda ve hikâyede halk gerçekleri tamamen yerleşmiştir  * Uluslar arası düzeyde sanatçı yetişmiştir  * Tiyatro ve deneme alanında büyük gelişmeler gösterilmiştir  * Bu dönemden itibaren farklı edebi topluluklar ortaya çıkmaya başlamıştır   BEŞ HECECİLER * Hecenin beş şairi adıyla da anılan bu sanatçılar milli edebiyat akımından etkilenmiş ve şiirlerinde hece veznini kullanmışlardır  * Şiirde sade ve özentisiz olmayı ve süsten uzak olmayı tercih etmişlerdir  * Beş hececiler şiire birinci dünya savaşı ve milli mücadele döneminde başlamışlardır  * Beş hececiler ilk şiirlerinde aruz veznini kullanmışlar daha sonra heceye geçmişlerdir  * Şiirde memleket sevgisi  yurdun güzellikleri  kahramanlıklar ve yiğitlik gibi temaları işlemişlerdir  * Hece vezni ile serbest müstezat yazmayı da denediler  * Mısra kümelerinde dörtlük esasına bağlı kalmadılar yeni yeni biçimler aradılar  * Nesir cümlesini şiire aktardılar ve düzyazıdaki söz dizimini şiirlerde de görülmesi beş hececiler de çok rastlanan bir özelliktir  * Beş hececiler şu sanatçılardan oluşmuştur: Faruk Nafiz Çamlıbel  Yusuf Ziya Ortaç  Enis Behiç Koryürek  Halit Fahri Ozansoy  Orhan Seyfi Orhon YEDİ MEŞALECİLER * 1928′de kurulmuştur  * Heceyi geliştirmek amacıyla ortaya çıkmıştır  * “Canlılık  samimiyet ve daima yenilik” sloganıyla hareket etmişlerdir  * Varlaine  Mallerma gibi Fransız şairleri örnek almışlardır  * Anadolu’yu yurtseverlik anlayışıyla anlatmayı düşünmüşlerdir; ancak pek başarılı olamamışlardır  * Bunlar: Sabri Esat Siyavuşgil  Ziya Osman Saba  Yaşar Nabi Nayır  Muammer Lütfi  Vasfi Mahir Kocatürk  Cevdet Kudret  Kenan Hulusi Koray  GARİPÇİLER ( I  YENİCİLER ) * Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının belki de bütün Türk edebiyatının en farklı gurubu olarak edebiyat tarihinde yer almışlardır  * 1940 yılına kadar gelen bütün şiir anlayışına karşı çıkan Orhan Veli  Oktay Rıfat Horozcu  Melih Cevdet Anday ortaklaşa “Garip” dergisini çıkarıp bu akımı başlatmışlardır  * Şiirde ölçü ve kafiye gereksizdir  * Şiir fikirleri aşılamak işin kullanılmamalı  * Şiirde anlam düz verilmeli  * Her konu şiire girebilmeli * Her insan şiirin konusu olabilmeli  * Şiirde söz ustalığı  laf cambazlığına gerek yoktur  * Şiirde önemli olan bütün güzelliğidir  Ayrıca bkz  Garip Akımı hakında detaylı bilgi için tıklayınız  MAVİCİLER * Atilla İlhan‘ın 1952-1956 yıllarında çıkardığı derginin adı olan “MAVİ” nin etrafında toplanan Orhan Duru  Ferit Edgü gibi sanatçıları oluşturduğu guruptur  Bu  sanatçılar  Garip Akımı’na ve Orhan Veli’ye karşı çıkmış  şairane bir  sanat anlayışının temsilcisi olmuşlar   *Daha sonra mavi dergisi Özdemir Nutku’nun yönetimine geçti ve Atilla İlhan’ın savunduğu toplumsal geçekçiliğin (sosyal realizm) sözcüsü oldu  Dergi Nisan 1956′da çıkan 36  sayıdan sonra (son mavi) kapatıldı  * Garip akımına tepki olarak çıkmıştır  * Şiirin basit olamayacağını zengin benzetmeli  içli  derin olması gerektiğini savunmuşlardır   Ayrıca bkz  >>> Mavi Hareketi İKİNCİ YENİCİLER * 1950′lerde “Garip” akımına tepki olarak çıkmıştır  * Şiirin düşürüldüğü basitliğe son vermek amacıyla ortaya çıkmıştır  * Cemal Süreyya  İlhan Berk  Edip Cansever  Turgut Uyar  Ece Ayhan  Ülkü Tamer  Sezai Karakoç bu akımın öncüleridir  * Sözcüklerin anlamı değil söylenişi önemlidir  * Her şey insanla başlar insanla biter  * Şiirin kendine göre bir dili olmalı  * Şiir diğer edebi türlerden kesin çizgilerle ayrılmalı  * Önemli olan kelimelerin anlamları değil  şairin ona yüklediği anlamlardır  CUMHURİYET DÖNEMİ EDEBİYATI GENEL AÇIKLAMA Cumhuriyetin ilanından sonra edebiyatımız  çağdaş anlayışlar  doğrultusunda gelişmesini başarıyla sürdürmüştür  Cumhuriyetin ilk  yıllarında “Beş Hececiler” olarak adlandırılan şairler topluluğu  en  parlak dönemlerini yaşamaktaydı  Yine bu yıllarda Kurtuluş Savaşı’nın  etkisiyle edebiyatta genel olarak Anadolu’ya bir yönelim başlar  Bu dönemin özelliklerini şöyle sıralayabiliriz: 1- Yazı diliyle konuşma dili arasındaki fark ortadan kalkmış dildeki sadeleşme çabaları aralıksız olarak sürmüştür  2- Edebiyatımız bu dönemde toplumcu bir karakter kazanmış gerçekçi bir anlayış güdülmüştür   3- Aruz ölçüsünün yerini hece ölçüsü almış  şiirlerde de günlük  konuşma dili kullanılmıştır  Yine bu dönemde şiirin biçimce daha da  serbestleşmesi sağlanmıştır  4- Şiir  roman  hikaye ve tiyatro gibi türlerde önemli gelişmeler olmuştur   5- Cumhuriyetin kuruluşuyla 1940 (İkinci Dünya Savaşı) yılları arasında eser veren şair ve yazarlar genellikle daha önceki Milli Edebiyat akımının etkisinde tam anlamıyla “yerli” ve “halka doğru” ; veya Batı’nın  özellikle Fransız edebiyatının etkisinde kişisel  yollarında yürümüşlerdir  Yine bu dönemde (1928) ortaya çıkan “Yedi Meşaleciler”  “Beş  Hececiler” gerçeklere dayanmayan “memleket edebiyatı” anlayışına sahip  olmakla suçlamışlardır  Amaçları “canlı  samimim ve gerçekçi olmak”  şeklinde açıklamışlardır  “Yedi Meşaleciler” adını almalarının nedeni  ise “Yedi Meşale” adlı derginin etrafında toplanmış olmaları ve bu adla  ortak bir yapıt yayınlamalarıdır   Bu sanatçılar şunlardı (Yedi Meşaleciler): Vasfi Mahir KOCATÜRK Ziya Osman SABA Sabri Esat SİYAVUŞGİL Cevdet Kudret SOLOK Yaşar Nabi NAYIR Kenan Hulusi KORAY Muammer Lütfi BAHŞİ 1940 SONRASI EDEBİYATI İkinci Dünya Savaşı sonrasında “insan”  “yaşam” ve “dünya”  arasında güvenilir olmayı gerektirir; yeni ortaya çıkan dünya görüşleri;  sanat anlayışımızda köklü değişikliklere yol açar   Hikaye  roman ve tiyatro eserlerinde “yurt” ve “köy” sorunlarına yönelim başladı  1940 yılında Orhan Veli Kanık  Melik Cevdet Anday  Oktay Rıfat Horozcu  “Garip” adlı bir şiir kitabı  yayınlayarak yeni bir hareketi başlattılar  Buna “I  YENİ ŞİİR HAREKETİ”  adı verildi  Amaçları  şiirde iç ahengi yakalamtır  Dış ahenk ögesi  olan ölçü ve uyağa önem vermezler  Söz sanatların şiir için zararlı  bulmuşlar ve şiirin kaynağının bilinçaltı olması gerektiğini  savunmuşlardır  “Şiir halka seslenmelidir” anlayışıyla günlük hayatta  olan her şeyi şiire konu olarak almışlardır  Daha sonraları ortaya çıkan ve “İKİNCİ YENİLER” adı verilen şairler ise “şiir için sanat ” anlayışına dayanan  sürrealizmden daha aşırı bir  soyutlama anlayışını sürdürmüşlerdir  Bu sanatçılardan bazıları  şunlardır: İlhan Berk  Turgut Uyar  Edip Cansever  Cemal Süreya  Ece  Ayhan  1940′tan Sonraki Türk Edebiyatında Roman ve Hikayede Sosyal (toplumsal)Gerçekçiler: Bu akım ; bir meseleyi  bir derdi ortaya koyarak  topluma faydalı olmak  istiyordu  İlk ürünleri  Anadolu köy romancılığıdır  Konuları:  işçi-ırgat hayatı  sınıf çatışmaları  grev-lokavt gibi durumlar  toprak-su  kavgaları… Toplumsal Gerçekçiler Önemli Temsilcileri: Kemal Tahir: Konularını cezaevi yaşantılarından  Kurtuluş  Savaşı’ndan  eşkıya menkıbelerinden aldı  Gerçek bir Anadolu romanı  oluşturdu   Eserleri: Roman:Yorgun Savaşçı  Devlet Ana … Orhan Kemal: Hayatına girmiş yüzlerce kişinin kader ve direnişlerini yazdı  Sürükleyicilik  tabiilik  gerçeklik eserlerinin özelliğidir  Eserleri :Roman: Murtaza  Hanımın Çiftliği…Tiyatro:72  Koğuş… Yaşar Kemal: Genellikle Çukurova insanının hayat savaşlarını şiirli bir dille yazdı  Tezli romanı savunur  Folklor unsurları ve güçlü doğa  tasvirleri görülür   Eserleri: Roman:İnce Memet  Yer Demir Gök Bakır  Teneke… Fakir Baykurt: İçinde doğup yetiştiği köylülerin hayatını yazmıştır   Eserleri: Roman: Yılanların Öcü  Tırpan  Kara Ahmet Destanı…Hikaye: Can Parası  Aycıca bakınız>>> Toplumcu Gerçekçi Edebiyatın Özellikleri nedir? Bağımsız Yazarlar: Halikarnas Balıkçısı(Cevdet Şakir Kabaağaçlı): Konularını daima Ege ve Akdeniz kıyılarından çıkardı  ; balıkçıları  sünger avcilarını…işledi  Eserleri: Hikaye: Merhaba Akdeniz… Haldun Taner: Gücünü gözlem  mizah ve yergiden alan hikayeleriyle tanındı  Epik tiyatro türünde eserler verdi   Eserleri: Hikaye: Şişhane’ye Yağmur yağıyordu  On İkiye Bir Var…Tiyatro:Keşanlı Ali Destanı  Sersem Kocanın Kurnaz Kocası… Tarık Buğra: Tek adamın dengesiz  bazen alaycı  bazen acılı tedirginliğini ele alır   Eserleri:Roman:Küçük Ağa  İbişin Rüyası… Diğer Bağımsız Yazarlar: Samet Ağaoğlu Oktay Akbal Selim İleri Cengiz Dağcı Füruzan Orhan Pamuk Tiyatro: Vedat Nedim Tör (Kör) Turgut Özakman (Duvarların ötesi  Sarı Pınar) Güngör Dilmen (Midas’ın Kulakları ) Sermet Çağan (Ayak Bacak Fabrikası) Cevat Fehmi Başkut (Paydos  Buzlar Çözülmeden  Harputta Bir Amerikalı) Deneme ve Eleştiri: Nurullah Ataç : Deneme  eleştiri yazdı  Çeviriler yaptı  Türkçe’nin özleşmesi için yılmadan savaştı  Yeni bir dil ve anlatım  biçimi yarattı   Eserleri:Günlerin Getirdiği  Okuruma Mektuplar… | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |