|  | Hızlı Okuma Nedir?-Hızlı Okumanın Yolları |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Hızlı Okuma Nedir?-Hızlı Okumanın YollarıHızlı Okuma Nedir?-Hızlı Okumanın Yolları Okumak  öğrenmenin en pratik yolu  Bilgi çok  zaman ise kısıtlıdır   Herşeyi okuyabilmek bu durumda olanaksızdır  Bu durumda ne yapmalıyız? 1  Hızlı okuma teknikleri geliştirmek   2  Belleme yetenegimizi geliştirmek gerekir   Doğru okuma alışkanlıklarını geliştirmek için her şeyden önce kötü okuma alışkanlıklarını ortaya koyarak bunların terk edilme tekniklerini geliştirmek sonra yavaş görme alişkanlıklarının üzerine gidilerek hızlı görme esaslarını öğrenmek gerekiyor   Yavaş Okuma Alışkanlıkları nelerdir? 1  Sesli okumak 2  içten sesli okumak 3  Kelime kelime okumak 4  Parmak ucuyla veya kalemle satırdaki kelimeleri takip ederek okumak 5  Dudak kıpırdatarak okumak 6  Okumaya satır başından başlamak 7  Okuma sırasında satır sonuna kadar göz hareketi yapmak 8  Göz hızı kullanmamak 9  Ritmik ve hızlı göz hareketi yapmamak 10  Ağır ve basit metinlerde aynı okuma modelini kullanmak 11  Okuma esnasında kelimelerin üstüne bakmak 12  Geri sıçramalar yapmak 13  Görme alanlarının tamamını okuma esnasında kullanamamak Göz sabitleşmelerle okur  Her sabitleşmenin süresi ni ½ !/4 saniye kadar indirmek mümkündür   Her sabitleşmenin boyu aynı zamanda 35 kelimeyi içine alacak biçimde genişletilebilir   Okuma hızını artırmak için yapacağımız işlem çok basittir  Elinize alacağınız bir kalemi mümkün olduğu kadar hızlı  hareket ettirerek satırlar üzerinde yürütün ve gözünüzün her defasında birden çok kelime üzerinde sabitleşmesine imkan verin   Böylece 1  Gözü hızlı görmrye alıştırma 2  Görme açısını genişletmek 3  Gözü ritmik görmeye alıştırmak 4 Blok halinde okumak 5  Sütunları sağdan sola değil yukarıdan aşağıya okumak gerektini öğreneceğiz   Yavaş okuduğunuzda ağır ve sıçramalı okuyuştan dolayı sıkılır ve dikkatiniz dağılır  Bu sebeple okuduğunuz konudan uzaklaşılır  Buna hkarşın hızlı okuduğunuz zaman elde edeceğiniz ritm ve akış  okuduğunuzun anlamına da daha kolay ulaşmanızı sağlar Peki belleme nedir? Hafızanın 3 özelliği vardır  Kaydetmek  saklamak ve gerektiği zaman kaydedilip saklanan bilgiyi geri çağırmak   İyi öğrenmek için herşeyden önce iyi kaydetmek gerekir  Eğer başlangıçta bilgiyi yeterli kuvvette kaydedemiyorsanız  o bilgiyi saklamanız ve hatırlamanız beklenemez    Eğer şimdiye kadar okuduğumuz tüm bilgileri hafızamızda tutabilseydik şimdi profesyonel bilgi uzmanları olurduk  Okuduğumuzu 48 saat sonra yokladığımızda ancak bilginin %80 nin kaybolduğunu görüyoruz  Neden? Bu sorunun temel nedeni belleme yeteneğimizi  bellemenin çalışma kurallarına uygun olarak kullanmıyor olmamızdır   Kavrama tekniklerini uyguladığımızda belleme düzeyimiz artacaktır   Peki bu nasıl olur? 1  HatırlamaÇalışması Yapın Önce ETKIN OKUMANIN 5 AŞAMASINı belirtmek isterim   A) SURVEY_İNCELEME Bir konuda ne anlatılmak istendiğini anlamak için 24 dakikalık süreyle hızlı bir “göz atma” işlemidir  Bu hızlı göz gezdirme sırasında bütün yazıyı değil  konu başlıklarını  koyu dizilen yerleri  resim altlarını okumanız beklenmektedir   B) QUESTIONSORGULAMA Bir yazıyı daha iyi anlayabilmek için kişinin kendi kendine sorular sorması gerekir  Ana başlıklar kolayca soruya dönüşebilir  “ne” “ niçin” “neden” “ne zaman” diye sorular sormamız gerekir   C) READ_OKUMA Bu aşamada çıkarmış olduğumuz sorulara cevap arayarak okuyup  cevapları anahtar kelimeler dönüştürmek gerekir   D) RECITEHATIRLAMA   Hatırlama okumanın her aşamasında yapılabilir  hatta okurken bile  Hatırlamada 2 önemli kavram vardır: İşarettaşları  hatırlama durakları E) REVİSETEKRARLAMA Bilgiyi tekrarlamazsak hayatımızın sonuna kadar bizim olmasını sağlayamayız  Tekrarlama olmadan bilgi hafızada kaydedilmez   Kalıcı belleme şu süreci takip eder: Bilgi önce duyular yoluyla elektriksel olarak alınır  çok kısa süreli hafızaya taşınır; burada 2040 saniye kadar kalabilr; buradan ayrılan bilgi ya yok olur ya da kısa süreli hafızaya taşınır  Bilgi burada 20 dakika ile 1 gün arsında bekler  Buradan ayrılan bilgi ya yok olur ya da uzun süreli hafızaya taşınır  İşte bilginin 2  Aşamadan 3  Aşamaya taşınmasıiçin gereken çözüm tekrarlamadır  En az maliyetli tekrarlama  şu şekilde yapılmalıdır  : Bir saat içinde alınan bilgi tekrar sistemi: 1  tekrar 10 dakika geçtikten sonra 10 dakika süreyle 2  tekrar 24 saat geçtikten sonra 5 dakika süreyle 3  tekrar 1 hafta geçtikten sonra 3 dakika süreyle 4  tekrar 1 ay geçtikten sonra 3 dakika 5  tekrar 6 ay geçtikten sonra 3 dakika 6  tekrar 1 yıl geçtikten sonra 3 dakika Beynimizin sol ve sağ lobları farklı çalışmaktadır  Sol lob ayrıntı  matematik  soyut gibi alanların merkezi  sağ lob ise şekil  boyut  renk gibi alanların merkezidir  Bu bulgudn hareket ederek beynin haritalaması tekniği “Mind Mapping” geliştirilmiş  Bu teknikle her iki beyin loblarını birlikte kullanan kişilerin beyin etkinliklerinin 10 –15 kat artabildiği gözlenmiştir   Her iki lobu birlikte kullanabilmek için anahtar kelime çalışmalarıyla yeteneğimizi geliştirmemiz gerekir  Bizde sülfirik asit formülünü aklımızda tutmamız için (Hasan iki Sevimli Osman Dört gibi) Bilgiyi bellemenin en kolay yolu onu hafızayda yerleşik bir başka bilgiyle ilişkilendirmektir   Diğer belleme Teknikleri ise: 1  Bilgiyi Abartmak:  abatılan bilginin hafızada kalma şansı daha yüksektir   2  Önemli bilgiyi çalışma başında ve sonunda alın   Ortalarda alınan bilgiye göre daha iyi hafızaya yerleşir   3  Bilgiyi farklılaştırın 4  Bilgiye duygularınızı katın 5  Bilgiye duyularınızı katın 6  Duyuları filme Çevirin TANIMA CERÇEVESİ Bu okumanın ikinci aşamasıdır  Bu aşamada gözler görevlerini bitirmiş iş beynimize kalmıştır  Burada iki amacımız vardır  :daha doğru tanıma ve daha hızlı tanıma yeteneğimizi artırma 1  Daha Doğru Tanıma Tanıma kusuru zihnin tembelliğinin veya tam yoğunlaşamamanın bir sonucudur  Okuma hızı artıkça bu kendini belli edecek ve okuma –kavrama süreci bundan olumsuz etkilenecektir   Neden ise? Kelimelerin resim oluyla çok sağlıklı olarak zihinde yerleşmemiş olmasıdır   Çözüm ise   Eksiklikleri ayrımlaştırmak  hataları ayrımlaştırmak  Benzerlikleri ayrımlaştırmak  Yoğunlaşma yeteneğimizi artırmakla olacaktır   2  Daha Çabuk Tanıma Bu beynimizin hızıyla ilgilidir  Beynimizin  aradığı kelimeyi  sembolü bulabilme hızı çabukluğu oluşturur  Bazı beyinlerde bu süre uzun  bazısında daha kısadır  Bunun nedenleri şunlardır: a) Yerleşik görüntü zayıflığı Zihindeki görüntüsü zayıf yerleşmiş olan birşey için beyin daha uzun süre tarama yapmak zorunda kalacaktır   b) Beyni Hıza Alıştımama: Beyni hızlı kullanmazsak yavaş çalışma aışkanlığı korur   c)Beyin Hızını Kösteklemek: Sürekli stres  düşünce akışını bloke eder   Uykusuzluk  fazla yemek  oksijeni eksik ortamda yaşamak  çok durgun ve hareketsiz yaşamak beynimizin çalışma hızını köstekler   Daha Çabuk Tanıma Yapabilmek İçin Çözüm nedir o zaman? 1  Eksik Harflari Tamamlayarak okuyun 2  Metinleri ters Çevirerek Okuyun 3  Bilgisayar Programları Kullanın 4  Plaka kuması Yapın 5  Metinlerde Kelime Arayın KAVRAMA NEDİR? Okuma sürecinin tanıma aşamasını kavrama takip eder  Bu aşamada beyin sembollere bağlanan anlamları  imajları tarar ve bulur  Kavrama en basit düzeyde bir resim  ileri düzeyde ise filmdir  Resimleri filme dönüştüremediğimizde tam kavrama gerçekleşmez   Kavrama yeteneğinin gelişiminde 2 boyutu dikkate alacağız Daha doğru kavrama  daha hızlı kavrama 1  Daha Doğru kavramak İçin: Okumadan önce inceleme yapmak Okumadan önce sorgulama yapmak Karışık kelimelerden anlam çıkarmak İsimyerrakamtarih bilgilerine özel dikkat göstermek Farklı yazı formatlarına dikkat göstermek Eleştirerek  mantık bozukluklarını arayarak okumak Yakalayanmadığımız anlamları tahmin etmek Metinde yer elen kelimelere dikkat etmek Amaçlı okumak Zihnimizi yazıların fikir planlarıyazı iskeletleri konusunda eğitmek Grafiktablolara dikkat etmek 2  Daha Hızlı Kavrama için   Kelime değarcığımızı geliştirmek İmaj çağırabilme yeteneğimizi geliştirmek Çok OKUMAK Beynimizi hızlandıran sağlık kurallarına uymak gerekir   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |