| 
 | |||||||
|    | 
|  | Konu Araçları | 
| edebiyatının, fünun, genel, halinde, maddeler, serveti, özellikleri | 
|  | Serveti Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Serveti Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler HalindeServet-i Fünun Edebiyatının Genel Özellikleri Maddeler Halinde - Serveti Fünun Edebiyatı Ders Notları 1) ?Sanat için sanat? ilkesine beğlıdırlar  2) Cümlenin dize ya da beyitte tamamlanması kuralını yıkmışlar ve cümleyi özgürlüğüne kavuşturmuşlardır  Beyitin cümle üzerindeki egemenliğine son verirler  Cümle istediği yerde bitebilir  3) Servet-i Fünuncular aruz ölçüsünü kullanırlar  Ancak aruzun dizeler üzerindeki egemenliğini de yıkarak  bir şiirde birden çok kalıba yer vermişlerdir  4) Onlar ?her şey şiirin konusu olabilir? görüşünü benimsemişler; fakat dönemin siayasal baskıları nedeniyle aşk  doğa  aile hayatı ve gündelik yaşamın basit konularına eğilmişlerdir  5) Şiirde ilk defa bu dönemde konu bütünlüğü sağlanmıştır  6) ?Sanatkârâne üslup? ve yeni bir ?vokabüler? (sözvarlığı) yaratma kaygısıyla oldukça ağır bir dil kullanmışlardır  7) ?Kafiye kulak içindir? görüşünü benimserler  8) Şiirde üç değişik biçim kullanmışlardır  a) Batı?dan aldıkları ?sone? ve ?terza-rima? b) Divan edebiyatından alıp  türlü değişikliklerle kullandıkları müstezat (serbest müstezat) c) Bütünüyle kendi yarattıkları biçimler 9) Şiirde olduğu gibi romanda da (devrin siyasal baskıları nedeniyle) sosyal konulardan uzak dururlar  10) Romanda  romantizmin kimi izleri bulunmakla birlikte genel olarak realizme bağlıdırlar  11) Romanda da dil ağır  üslup sanatkârânedir  12) Roman tekniği sağlamdır  13) Yazarlar daha çok yaşadıkları ortamı anlatma yoluna gittikleri için konular  İstanbul?un çeşitli kesimlerinden alınmalıdır  14) Betimlemeler gözleme dayalıdır ve nesneldir  15) Bu dönem sanatçıları  devrin siyasal baskıları nedeniyle gazetecilik  tiyatro gibi alanlara pek fazla eğilmemişlerdir  16) Her bakımdan Avrupalılaşmak gerektiğine inanmışlar ve Batının ilim  sanat ve edebiyatından yararlanmaya çalışmışlardır  17) Dîvan edebiyatı büyük ölçüde zaafa uğratılmış  en ufak bir hamle yapamayacak hale getirilmiştir  18) ?Sanat  sanat içindir? anlayışı hakimdir  Bu yüzden sanatçılar halk yerine aydın zümreye seslenmişlerdir  19) Ortaya koyulan edebî ürünlerin ağırlık noktasını aşk  tabiat  merhamet  sanatkârın kendi günlük yaşayışı ve yakın çevresi gibi ferdî konular ve psikolojik tahliller teşkil eder  20) Şiir  hikaye  roman  edebi tenkit  makale ve mensur şiire çok önem verilerek bu türlerde Batılı örneklere ulaşılmış; tiyatro  mizah ve edebiyat tarihi gibi türler sönük kalmıştır  21) Bu dönem şairleri  Dîvan edebiyatı nazım şekillerinin pek çoğuna yer vermediler  Verdiklerinde ise çok büyük değişiklik yaptılar  Ayrıca Fransız şiirinden aldıkları sone-terza-rimo gibi Batı edebiyatını klasik nazım şekillerini kullandılar  22) Hece vezni önemsenmemiş  bu vezinle sadece çocuk şiirleri yazılmıştır  Aruza önem verilmiştir  Nazım  nesre yaklaştırılmıştır  Göze göre kafiye değil  kulağa göre kafiye anlayışı benimsenmiştir  23) En kusurlu yönleri  dil ve üsluptur  ?Sanat  sanat içindir? anlayışı ile hareket ettikleri için  konuşma dilinden uzaklaşarak  anlaşılamayan bir dil ile süslü  yapmacık bir söyleyişe yöneldiler   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |