|  | Nasreddin Hoca Fıkralarından Mesaj |  | 
|  08-25-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Nasreddin Hoca Fıkralarından MesajNasreddin Hoca Fıkralarından Mesaj Nasrettin Hoca Türk halk bilgesi  Halk dilinde  duygu ve inceliği içeren  gülmece türünün öncüsü olmuştur  Sivrihisar'ın Hortu bölgesinde dünyaya geldi   Akşehir'de vefaat etti   Önce Sivrihisar'da medrese öğrenimi gördü  Babasının ölümü üzerine  Hortu'ya geri dönerek o bölgenin imamı oldu  1237'de Akşehir bölgesine  yerleşerek  Seyyid Mahmud Hayrani ve Seyyid Hacı İbrahim'in derslerine  katıldı  İslam diniyle alakalı çalışmalarını devam ettirdi  Bir rivayete  göre medresede ders verdi  kadılık yaptı  Bu görevlerinden dolayı  kendisine Nasuriddin Hoca adı verilmiştir Nasrettin Hoca'nın hayatıyla alakalı bilgiler  halkın kendisine olan  aşırı sevgisi nedeniyle  söylentilerle karışmış  daha çok olağanüstü  özellikler kazanmıştır  Bu rivayetler içinde  onun Selçuklu  sultanlarıyla tanıştığı  Mevlânâ Celâleddin ile yakınlık kurduğu  kendisinden en az yetmiş yıl sonra yaşayan Timur'la konuştuğu  birkaç  yerde birden göründüğü bile vardır  Nasreddin Hoca'nın değeri  yaşadığı olaylarla değil  gerek kendisinin  gerek halkın onun ağzından söylediği gülmecelerdeki anlam  yergi ve alay  öğelerinin inceliğiyle ölçülür  Onun olduğu ileri sürülen gülmecelerin  incelenmesinden  bunlarda geçen sözcüklerin açıklanışından anlaşıldığına  göre o  belli bir dönemin değil Anadolu halkının yaşama biçimini  güldürü öğesini  alay ve eğlenme türünü  övgü ve yergi becerisini dile  getirmiştir  Onunla ilgili gülmeceleri oluşturan öğelerin odağı sevgi  yergi  övgü  alaya alma  gülünç duruma düşürme  kendi kendiyle çelişkiye sürükleme  Şeriat'ın katılıkları karşısında çok ince ve iğneli bir söyleyişle  yumuşaklığı yeğlemedir  O  bunları söylerken bilgin  bilgisiz  açıkgöz  uysal  vurdumduymaz  utangaç  atak  şaşkın  kurnaz  korkak  atılgan gibi  çelişik niteliklere bürünür  Özellikle karşısındakinin durumuyla  çelişki içinde bulunma  gülmecelerinin egemen öğesidir  Bu öğeler  Anadolu insanının  belli olaylar karşısındaki tutumun yansıtan  düşünce  ürünlerini oluşturur  Nasreddin Hoca  halkın duygularını yansıtan bir gülmece odağı olarak  ortaya çıkarılır  Söyletilen kişi  söyletenin ağzını kullanır  böylece  halk Nasreddin Hoca'nın diliyle kendi sesini duyurur  Nasreddin Hoca  bütün gülmecelerinde  soyut bir varlık olarak değil  yaşanmış  yaşanan bir olayla  bir olguyla bağlantılı bir biçimde ortaya  çıkar  Olay karşısında duyulan tepkiyi ya da onayı gülmece türlerinden  biriyle dile getirir  Tanık olduğu olaylar genellikle halk arasında  geçer  Hoca  soyluların  yüksek saray çevresinde bulunanların aralarına  ya çok seyrek girer ya da hiç girmez  Sözgelişi onun tanıştığı söylenen  Selçuklu sultanlarıyla ilgili gülmecesi yoktur  Timur'la ilgili "hamam  Timur ve peştemal" gülmecesi de  Timur'dan çok  önce yaşadığı için  sonradan üretilmiştir  Halk beğenisi Hoca'yı Timur  gibi çevresine korku salan bir imparatorun karşısına hamamda çıkarak  "kızım sana söylüyorum  gelinim sen işit" türünden bir yergi  yaratmıştır  Burada yerilen  dolaylı olarak kendini toplumun  halkın  üstünde gören saray insanlarıdır  Nasreddin Hoca gülmecelerinde dile gelen  onun kişiliğinde  halkın  duygularını yansıtan başka bir özellik de eşeğin yeridir  Hoca eşeğinden  ayrı düşünülemez  Onun taşıtı  bineği olan eşek gerçekte bir yergi ve  alay öğesidir  Anadolu insanının yarattığı gülmece ürünlerinde atın yeri  yoktur denilebilir  Eşek  acıya  sıkıntıya  dayağa  açlığa katlanışın  en yaygın simgesidir  Soyluların  sarayların çevresinde üretilmiş  gülmecelerde eşek bulunmaz  oysa at geniş bir yer tutar  Bu konuda başka bir çelişki sergilenir  Gülmecede güldürücü öğe ile  yerici öğe yanyana getirilir  Bunun örneği de kendisinden eşeği isteyen  köylüye  "eşek evde yok" deyince ahırda onun anırmasını duyan köylünün  "işte eşek ahırda" diye diretmesi karşısında  Hocanın "eşeğin sözüne mi  inanacaksın benimkine mi" demesidir  Onun gülmecelerinde  kaba sofuların "ahret" le ilgili inançları da  önemli bir yer tutar  "Fincancı Katırları"  "Ben Sağlığımda Hep Burdan  Geçerdim" başlıklı gülmeceler katı bir inanç karşısındaki duyguyu açığa  vurur  Toplumda neye önem verildiğini anlatan "Ye Kürküm Ye" gülmecesi  Hoca'nın dilinde  halkın tepkisini gösterir   | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |