Prof. Dr. Sinsi
|
Salih Acar
Salih Acar - Türk Ressam
İlk ve orta öğrenimini Filibe'de tamamladıktan sonra Sofya Güzel Sanatlar Akademisi'nin fresk bölümünde okuyan (1945-1950) Salih Acar, 1950'de İstanbul'a gelerek Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü'ne girdi; ayrıca iki yıl süreyle Zühtü Müridoğlu'nun atölyesinde heykel çalışmalarına katıldı Akademi'yi bitirdikten sonra, herhangi bir görev almayarak sanat çalışmalarına yöneldi Bu arada Türkiye Ressamlar Cemiyeti'ne girdi Büyük pano çalışmalarına ve dekoratif nitelikli resimlere ağırlık verdi Ayrıca fresk tekniğinde duvar resimleri yaptı; gravür ve desenler çizdi Efes ve Trabya Oteli yarışmalarını kazanarak, bu yapıların duvarlarına fresk ve sgraffiato türünde uygulamalar yaptı Büyük kentlerde, çeşitli duvar resimleri çalışmalarında bulundu Resmin yanı sıra, heykel sanatçısı olarak da bazı denemelere girişti İlk kişisel sergisini 1955'te açtı 1966 yılına kadar, genellikle yöresel köylü figürlerinin üsluplaştınlmasına dayalı bir sanat anlayışı doğrultusunda yapıtlar veren Salih Acar, yüzeye bağlı, süsleyici ve çizgisel bir anlatıma öncelik tanıyan bu çalışmalarında, kırsal kesime özgü yaşamı, gerçekçi ve illüstratif bir bakış açısıyla yansıttı 1966 yılından sonra doğayı inceleme ve çevresini araştırma çalışmalarına başladı ve o tarihten sonra resimlerine kuşları, denizleri, ormanları, balıkları ve doğada yaşayan bütün canlıları konu aldı Yaban ördeği, turna, leylek, sülün, kartal, karga, balıkçıl, gibi kuş türlerini yakından inceledi ve sanatının ayrı dönemlerini oluşturan özel konular halinde ayrı diziler olarak işledi Türkiye'de Doğayı Koruma Vakfı'nın çalışmalarına bir sanatçı etkinliğiyle katılan Salih Acar, soyları tükenmeye yüztutan kuşların korunması ve yaşatılması yolunda çaba harcadı Urfa'nın Birecik yöresinde sayıları günden güne azalan ve yok olma tehlikesiyle karşı karşıya olan kelaynak kuşlarının güncel bir sorun haline getirümesinde, bir sanatçı olarak önemli rol oynadı
KUŞ RESSAMI
Salih Acar, çağdaş Türk resim sanatında pek az işlenmiş kuş resimleri konusunu işlemişdir Ünlü kuş ressamı John James Audubon'un (A B D ; 1780-1851) kendi ülkesinin kuşlarına yönelik dikkat ve titizliğini, daha fanteziye kaçan ve grafikten çok boyaya bağlı değerler içeren tablolarında uygulayan Salih Acar'ın çalışmalarında, çeşitli kuş türlerini yansıtan figürler, soyutlamacı bir resim beğenisi açısından değerlendirilmekte, kuş türlerine özgü nitelikler ile bu tür beğeni arasında doğal bir özdeşlik kurulmaktadır Bu bakımdan Audubon'un klasik ve doğalcı anlatımı yanında, Salih Acar'ın resimleri modern resim sanatının çizgilerine daha yakındır Doğaya duyduğu bu sıcak ve içten yakınlık doğa ile kucak kucağa yaşadığı çocukluk yıllarından kaynaklanan sanatçı, katıldığı bir ördek avından sonra içinde yeniden canlanan doğa sevgisiyle kuş türleriyle ilgilenmeye yönelmiş, Manyas Kuş Cenneti'nde başlattığı kuşları markalama çalışmaları, bir kuş ressamı olarak önünde geniş bir ufuk açmıştır Acar'ın kuş resimleri, değişmeyen bir konu çevresinde gerçek görüntülerden kopmayan, ama o görüntüleri kendi anlayışına göre biçimlendiren bir sanatçının ürünleridir
|