Prof. Dr. Sinsi
|
Muammer Sun
Müziğe Askeri Mızıka Okulu'nda öğrenciyken, on beş yaşında başlayan Muammer Sun ilk sarkışım Cemal Reşid Rey ve Hulusi Öktem'in Solfej kitabını örnek alarak aynı dönemde yazdı Beş buçuk yıl bu okula devam ettikten sonra,1953'te Ankara Devlet Konservatuvarı'nın Kompozisyon Bö-lümü'ne girdi Piyano için süit olan Yurt Renkleri'ni konservatuvardaki ilk yıllarında besteledi Burada Andan Saygun'un öğrencisi oldu Muzaffer Sarısözen'den Türk halk müziği, Ruşen Ferit Kam'dan klasik Türk müziği dersleri aldı Özel olarak da Kemal İlerici'yle Türk müziği makamlar sistemi ve armonisi konusunda çalıştı 1960'ta Ankara Devlet Konservatuvarı'nın İleri Yüksek Dönemi'ni bitirdi Aynı yıl bu kuruluşa öğretmen oldu (Muammer Sun konservatuvardaki öğrenciliği süresinde Yurt Renklerinin yanı sıra, keman ve piyano için parçalar, yaylı çalgılar dördülü, Demet başlıklı yaylı çalgılar süiti ve koro parçaları besteledi) 1967-1970 yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığı Kültür Müsteşarlığı'nda müsteşarlık görevinde bulunan besteci, 1967 ve 1969'da T R T ve O D -T Ü için düzenlenen folklor araştırmalarına derlemeci olarak katıldı 1970'te yeniden Ankara Devlet Konservatuvarı'ndaki öğretmenliğine döndü 1969-1972 yılları arasında T R T Yönetim Kurulu üyeliği yapan sanatçı 1975'te İzmir Devlet Konservatuvarı'nda göreve başladı, 1980'de İstanbul Devlet Konservatuvarı'nda öğretmenliğe atandı ve 1981'de bu kuruluştan emekli oldu
BESTECİLİĞİ VE MÜZİK EĞİTİMCİLİĞİ
Eğitim müziği, okul şarkısı ve halkın kolay anlayacağı çoksesli müzik yazmaya özen göstermiş olan Muammer Sun yeni ve değişik yöntemler dene-mektense, kendi içinde duyduğu müziği, Türk makamları ve halk oyunlarının renkleri içinde işlemeyi yeğlemiştir Bu konuda kendisi şöyle der: "Çok-sesi halka götürecek köprü, çağdaş Türk bestecisinin kolay anlaşılır, halka çabuk seslenebilecek yapıtlarıdır "
Ayrıca, müzikte evrenselliğin değil, ulusallığın önem taşıdığına inanır Türk bestecisi, Muammer Sun'a göre, Türk müziği kaynaklarını en yalın biçimiyle temel alıp, bir soyutlamaya gitmelidir Bestelerinde teknik olarak modal yapıya önem veren sanatçı, Kemal İlerici'nin dörtlülüğe dayanan çoksesli düzeninden esinlenmiş ve klasik Türk müziğinin makamlarından, halk oyunlarının ritmik canlılığından yararlanmıştır
Muammer Sun müzik eğitiminde koroların önemini de şöyle belirtmiştir: "Bütün yurt çapında bir müzik eğitimi düşünülürse, her çocuğun eline bir çalgı vermek olanaksız Oysa çocuklara kendi seslerini kullanmasını öğreterek, şarkıyla müziğe daha kolay girebilmeleri sağlanır " Bu görüşten hareket ederek 1968'de her ilde bir çocuk ve gençlik korosu kurma çalışmaları yapan Muammer Sun, Gazi Eğitim Enstitüsü'nde koro öğretmenliği kursları da düzenlemiştir Muammer Sun'un besteleri, marşları, Müzikli Çocuk Oyunları (1965-1968) dışında yayımlamış olduğu kitaplar arasında şunlar sayılabilir: Şarkı Demeti (1965-1967); Türkiye'nin Kültür, Müzik,Tiyatro Sorunları (1969); Çoksesli Türküler (1970-1980); Solfej Birinci Kitap (Î971-1973); Kır Çiçekleri (1973-1977); Türk Kalarak Çağdaşlaşmak (1974); Okul Öncesi Eğitiminde Müzik (1981)
Eserleri:
Solo için: Yurt Renkleri (piyano için süit, 1953-1954); Yurt Renkleri İkinci Defter (piyano için süit, 1956); Yurt Renkleri Üçüncü Defter (piyano için süit, 1959-1977); Söyleşi (keman için, 1980),
İkili: Keman ve Piyano İçin Üç Parça (1955); Viyolonsel ve Piyano İçin Üç Parça (1966-1967); İki Şarkı (ses ve piyano için, 1966-1967); Bozlak ve Türkü (tenor ve piyano için, 1971-1972)
Dörtlü: Yaylı Çalgılar İçin Dördül (1958)
Beşli: Serpintiler (üfleme çalgılar için on altı parça, 1965-1967) Oda orkestrası için: Elektra (üfleme ve vurma çalgılar için sahne müziği, 1958); Demet (yaylı çalgılar için süit, 1959-1961)
Koro için: Bozlak ve Türkü (tenor solo ve koro için, 1959); Beş Halk Türküsü (karma koro için, 1963-1964); İki Sesli On Dört Türkü (1966-1967); Gençler İçin Altı Koro Parçası (1970-1972); On Türkü (1976-1977; Macaristan Radyo Senfoni Orkestrası Hikmet Şimşek yönetiminde, Rem-ziye Alper solosuyla plak yapmıştır) Solo ve orkestra için: Dört Parça (keman ve orkestra için, 1955-1972); Sultan Gelin (soprano, koro ve orkestra için süit, 1964)
Orkestra için: Yurt Renkleri (süit, 1963-1965; 1966 T R T Ödülü); Atlıkarınca (süit, 1965-1966); Saygın Sevi (bale müziği, 1973-1974); Sezginin Bedeli (bale, 1985)
|