Van Der Weyden |
08-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Van Der WeydenVan der Weyden Asıl adı Rogier de La Pasture olan Rogier Van der Weyden 1435'te Brüksel'e yerleştikten sonra kentin resmi "portrecisi" oldu Bazı sanat tarihçileri sanatçının, uzun süre Flemalle Ustası olarak adlandırılan, günümüzdeyse Robert Campin'le (1378-1444'e doğru) özdeşleştirilen bir ressamın Tournai'deki atölyesinde, 1426'da Rogelet de La Pasture adı altında çırak olarak çalıştığını ileri sürerler Kimileriyse Rogier de La Pasture'un daha 1425'te Brüksel'e yerleşmiş olduğunu söylerlerHerne olursa olsun, Van der Weyden'in sanatsal oluşumu Tournai'de yaşadığı yıllara kadar uzanır O tarihlerde Fransızların elinde bulunan bu kentte Van der Weyden helkelciler, duvar halısı dokumacıları, hatta belki de ressam Campin'le bağlantı kurarak eğitimini tamamlamıştır Van der Weyden'in, yaşadığı yıllarda ve XVIII yy'a kadar büyük ilgi gören gotik üsluptaki sanatının Flaman ve Avrupalı primitifler üstündeki büyük etkisi oldu; hatta bu etki, Van Eyck'in yapıtlarının yarattığıetkiyide geride bıraktı Van der Weyden'in imza ve tarih taşıyan hiçbir yapıtı bilinmemektedir En ünlü tablolarından biri olan ve kendisine ait olduğu elde edilmiş belgelerle doğrulanan yapıtı Çarmıhtan İndiriliş'tir Ressamın 1435'e doğru altın yaldızlı bir fon üstüne gerçekleştirmiş olduğu bu yapıtında heykellerle bezenmiş mihrap arkalıklarından esinlenmiş olduğu görülür Van der Weyden'in gotik çalışma tarzı, Van Eyck' in çok daha evrim geçirmiş olan üslubundan oldukça farklıdır; güçlü bir bakışımlılık anlayışının bütün kompozisyona egemen olduğu görülür İşlenen konuların dramatik yoğunluğu, yüzlerdeki dokunaklı ya da sert anlatım, bir gizemciliği yansıtır Van der Weyden bütün yaşamını Flandre'da geçirmedi; 1450'de İtalya'ya giderek Roma, Floransa'yı gezdi, Ferrara'da Leonello d'Este için çalıştı Gentile da Fabriano, Cossa ve Tura aracılığıyla İtalyan sanatını tanıması sonucu, gizemciliğinin anlatımı hümanizm katkısıyla ılımlı bir görünüm kazandı Kendisine ait olduğu bütün sanat eleştirmenleri tarafından kabul edilen iki tablosu dramatik alandaki dehasının yetkinliğini açıkça gözler önüne serer: Braque Uçkanatlısı (1450'ye doğru-1452) ve Son Yargı (dokuz panodan oluşan 5,60 x 2,15 m'lik bu çokkanatlıyı 1445-1455 yılları arasında gerçekleştirdi) Van der Weyden'e daha pek çok ilginç yapıt mal edilmektedir Bunlar arasında İsa nın Çarmıha Gerilişi Üçkanatlısı (1440'a doğru-1445), Bladelin Mihrap Arkalığı (1456'dan sonra), Kadın Portresi, vb sayılabilir Ama Gizemli Kuzu'dan hemen sonra XV yy gotik Flaman okulunun en önemli yapıtı, ayrıntıları ve sahneleme genişliğiyle Son Yargı olmuştur |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|