|  | Talmud |  | 
|  08-21-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   TalmudTalmud Yahudilikte, Tevrattan sonra mukaddes olarak kabul edilen kitap  Talmud "nizam, öğrenim" gibi mânâlara gelmektedir  Musevilik'te önceleri Sözlü Tevrat olan Tora Şebealpe daha sonraları Mişna ismiyle yazılı hale getirilmiştir  Allah'ın İsrailoğulları'na Musa Peygamber aracılığıyla bildirdiği din kurallarının bütünü  Tektanrıcı büyük dinlerin en eskisi Musevîliktir  Bu dine inanlara Yahudi denir  İsrailoğulları Milattan 2 bin yıl önce Filistin'e yerleşmişlerdi  Birkaç kabileye ayrıldılar  Bunlardan Yahuda kabilesi sonradan ülkenin bütününü egemenliği altına aldı  Bu kabilenin adından türeyen Yahudilik ve Yahudi sözcükleri, sonradan Musevîlik ve Musevi sözcükleriyle karşılandı  Mişna temel olarak Musevi Medeni ve Ceza hukuku olarak tanımlanabilir daha sonraları Hahamlarca Mişna'nın daha derinlemesine açıklamaları yapılmış ve buna Mişna משנה: Yahudilikde Medeni ve Ceza Hukuk'u olan Talmud'un ilk bölümü  Sözlü kanunlar ilk defa olarak Haham Yehuda HaNasi tarafından derlenmiş ve Mişna (משנה) adı verilmiştir  Mişna İbranice Şana kökünden gelir bu tekrarlayarak belleme anlamındadır  İbranice olarak kaleme alınmıştır  Gemara adı verilmiştir  MişnaSözlü kanunlar ilk defa olarak Gemara (גמרא): Talmud'un ikinci bölümü  Rabi Yehuda HaNasi tarafından derlenmiş ve Jehuda HaNasi (yahut Judah ha-Nasi, Yehudah haNasi) Yahudi tarihinin en muhim şahsiyetlerindendir  Miladi ikinci asirda Roma í?mparatorluğu döneminde yaşamistir   Mişna (משנה) adı verilmiştir  Mişna İbranice Şana kökünden gelir bu tekrarlayarak belleme anlamındadır  İbranice olarak kaleme alınmıştır   Mişna 6 Bölümden oluşmaktadır bunlara İbranice (''sedarim'', tekili ''seder'' סדר) denir  Bu altı bölümden her biri kendi aralarında 7 ila 12 alt bölüme ayrılır bu her alt bölüme de İbranice  ''masehtot'' (tekili  ''masehet'' מסכת) denmektedir  Mişnada Toplam 63 altbölüm bulunmaktadır  Bunlar: Birinci Bölüm: ''Mişna משנה: Yahudilikde Medeni ve Ceza Hukuk'u olan Talmud'un ilk bölümü  Sözlü kanunlar ilk defa olarak Haham Yehuda HaNasi tarafından derlenmiş ve Mişna (משנה) adı verilmiştir  Mişna İbranice Şana kökünden gelir bu tekrarlayarak belleme anlamındadır  İbranice olarak kaleme alınmıştır  Zeraim'' ("Tohumlar")  11 alt bölümden oluşur  Tarımla ilgili kanunlar ve Kohen, Levi, Fakir ve Hastaların payları ile ilgili bölüm   İkinci Bölüm: '' Moed'' ("Kutsal Günler")  12 alt bölümden oluşur  Yahudi Takvimi, Bayramlar ve bunlarla ilgili hükümler   Üçüncü Bölüm: '' Naşim'' ("Kadınlar")  7 alt bölümden oluşur  Evlenme, boşanma kadın erkek ilişkileri ve  Nazirlik  ile ilgili hükümler   Dördüncü Bölüm: '' Nezikin'' ("Zararlar")  10 alt bölümden oluşur  Yahudi Ceza ve Medeni Hukuku ve Mahkemeler üzerinedir   Beşinci Bölüm: '' Kodşim'' ("Kutsal Şeyler")  11 alt bölümden oluşur  Tapınakdaki kurban törenleri ve yenmesi yasak ve mübah olan yiyecekler hakkındadır   Altıncı Bölüm: '' Taharot'' ("Temizlik, Arılık")  12 alt bölümden oluşur  Arınma ritüellerini ve kanunlarını hakkındadır   Biçim ve Üslubu Mişna biçimi genellikle iki din bilgesininsoru cevabı biçimindedir Soru sorana ''makşan'' cevaplayana ise ''tartzan'' denir  Bu fikir alışverişi de Gemaranın yapıtaşlarını oluşturur Mişna metni yaklaşık M  Ö  100 ile M  S  200 yıllarında yaşamış hahamların deyişlerini içermektedir  Bu hahamlara  Tanaim, "öğretmenler" denir  Bu gruba  Rabi Şimon Ben Zakay, Rabi Şimon Bar Yohay, Rabi Akiva ve Rabi Yehuda HaNasi gibi büyükler hahamlar dahildir   GemaraBundan yaklaşık 300 yıl kadar sonra Babilde ve İsrailde Büyük Hahamlar Komitesi toplanmış ve Mişnanın analizini yapmışlardır  Bu analize '' Gemara'' (גמרא) adı verilir  Ki bu da Tamamlama anlamına gelir  Talmud  Aramice olarak kaleme alınmıştır   Gemara metnini oluşturan Hahamlara Amoraim, "açıklayıcılar, ya da "yorumcular" denir  Bu gruba  Rav Aşi,  Rav Yohanan dahildir   Gemara, Mişnanın 63 alt bölümünden sadece 37 tanesinin analizini yapmıştır bunlar: Birinci Kısım: '' Zeraim'' ("Tohumlar")  1 alt bölümden oluşur   Berahot İkinci Kısım: '' Moed'' ("Kutsal Günler")  11 alt bölümden oluşur   Şabat Eruvin Pesahim Şekalim Yoma Suka Beitsa Roşaşana Taanit Megilla Moed Katan Üçüncü Bölüm: '' Naşim'' ("Kadınlar")  7 alt bölümden oluşur   Hagiga Yevamot Ketubot Nedarim Nazir Sota Gitin Dördüncü Bölüm: '' Nezikin'' ("Zararlar")  8 alt bölümden oluşur   Kiduşin Bava Kama Bava Metsia Bava Basra Sanhedrin Makat Şevuot Avoda Zara Beşinci Bölüm: '' Kodşim'' ("Kutsal Şeyler")  9 alt bölümden oluşur   Horayot Zevahim Menahot Hulin Behorot Erhin Temura Keritut Melia Altıncı Bölüm: '' Taharot'' ("Temizlik, Arılık")  1 alt bölümden oluşur   NidaAgadaTalmudun içinde yer alan detaylı ve anlaşılması zor açıklamaları ve analizleri daha eğlenceli hale getirmek havayı hafifletmek için, hikayeler, fıkralar, vecize ve efsanelerle daha çekici hale getirmek için yazılmıştır yaklaşık Talmudun %30unu meydana getirir   Bu hikayeler Yahudi halkı için hayati önem taşımaktadır çünkü Yahudi kanunu Tevratdaki bir cümleyi okuyup onu kelimesi kelimesine hiçbir zaman uygulamamıştır   Örneğin Tevrat'da geçen göze göz, dişe diş sözü "Eğer biri seni kör ettiyse, sen de gidip onu kör etmelisin" şeklinde anlaşılmaz ve yahudi kanununda böyle uygulanmaz  Yahudi kanununa göre: Toplumda iki kör kişinin ortaya çıkmasının kime ne yararı olacaktı? bu yüzden bu söz her zaman iki düzeyde anlaşılır #Adaletin orantılı olması gerektiği (bir göz için bir hayat değil) #Bir gözün değerine karşılık bir gözün değeri, yani maddi hasarlar için  Kudüs Talmudu ve Babil TalmuduSadece bir Mişna olmasına rağmen iki farklı Gemara bulunmaktadır  Yeruşalmi ve Bavli dolayısıyla bu her iki Gemara farklı iki Talmud oluşturlar   O yıllarda Yahudi nüfusun büyük bir bölümü Roma İmparatorluğunun sınırları dışında Babilde yaşıyordu, Babil'deki hahamların tartışmalarından derlenmiş olan Gemara'dan oluşan Talmud'a Talmud Bavli veya Babil Talmudu denildi  İsrail toprağında ise ayrı tartışmalar yer aldı, bunlardan oluşturulan Gemara'dan oluşan Talmuda ise  Talmud Yeruşalmi ya da  Kudüs Tamudu denildi  (Gerçekte Kudüs Talmudu Kudüs'de değil,  Sanhedrinin bulunduğu  Tiberyada yazılmıştı ancak Sanhedrinin bulunduğu yere saygı ifadesi olarak Kudüs Talmudu ifadesi tercih edilmiştir)   Kudüs Talmudu, Babil Talmudu'ndan çok daha kısa, anlaşılması çok daha karmaşıktı çünkü düzenlenmesi aceleye gelmişti  O yıllarda İsraeldeki durum, Yahudiler için çok daha istikrarlı olan Babildeki ortamdan çok daha kötüydü  Bu sebeple Yahudi Haham okulları olan  yeşivalarda çalışmalar  Babil Talmudu ile yürütülür  Talmud Yeruşalmi (Kudüs Talmudu)İsrailli Akademisyenlerin yaklaşık Mişnayı 200 sene analiz etmeleri neticesinde ortaya çıkmıştır  Rav Muna ve Rav Yossi tarafından birlikte kaleme alınmıştırTalmud Bavli (Babi Talmudu)Kudüs Talmudundan yaklaşık 100 yıl kadar sonra Babilli Musevi Akademisyenlerin Mişnayı analizleri sonucu kaleme alınmış Kudüs Talmudundan çok daha kapsamlı bir derlemedir  Rav Aşi and  Ravina, 550 li yıllarda Babil Yahudi Topluluğunun önde gelen iki lideriydi  Rav Aşi 427 yılında öldüğünde Talmudun  ilk  versyonunu yazmıştı, onun ölümünden sonra Ravina onun çalıştırmaları daha da geliştirdi   Bu çalışma ''Savoraim'' ya da ''Rabbanan Savoraei'' tarafından  (Talmud Sonrası Hahahmlardan), devam ettirildi  Yaklaşık 250 sene kadar süren son çalışmalarla 700 yılına doğru son şeklini aldı   Babil Talmudun modern basımı Mişnanın tamamını ve 37 Alt bölümünün Gemarasını içerir  5894 sayfa 2  5 milyon kelimeden fazla kelime içerir   Talmudun Çift sayfa olarak yazılır ve bu sağlı sollu sayfalara Daf adı verilir A ve B dafları bulunur ve "Altbölüm daf a/b" formatında ifade edilir (Şabat 20/b) Babil Talmudunun ilk yorumları Raşi (Rabi Şlomo Yitsaki, 1040-1105) tarafından yapılmıştır  Yorumlar çok ayrıntılı bir biçimde tüm Talmudu kapsar, neredeyse bütün kelimeler açıklanır  Yorumlar  Tosafot ("Ekler") olarak bilinir ve  Dafların daha kolay anlaşılmasını sağlar  KonularTalmudu okumak çok sayıda argümanı okumak anlamına gelir  Her sayfada hahamlar sürekli tartışır  Bu tür bir tartışmaya (amacı gerçeğin özüne ulaşmak olan)  pilput denir  Bu sözcük  yeşiva dünyasının dışında ise olumsuz bir çağrışıma sahiptir çünkü bu tartışmaları okuyan eğitimsiz kişinin gözünde hahamlar sadece kılı kırk yarmaktadır   Hahamların gündelik yaşamda hiçbir uygulaması olmayacak konular üzerinde bile tartışmasının nedeni gerçeğe soyut bir şekilde ulaşmak, prensibi ortaya çıkarmaya çalışmaktı  Bu hahamlar gerçeğin ne olduğunu anlamak ve doğru olanı yapmakla ilgileniyordu   Önemli bir başka nokta ise hahamların hiçbir zaman büyük konular hakkında tartışmadıklarıdır  Domuz yemek ya da yememek,  Şabat günü ateş yakılabilir mi yakılamaz mı gibi konularda bir tartışma bulmak mümkün değildir  Bu konularda tam bir anlaşma sözkonusudur  Sadece küçük ayrıntılar tartışma konusudur   Bugünkü Talmudun çevre metni Rişonimi, yani ilkler'i de içerir: Şulhan Aruh olarak bilinen Yahudi kanunun 16  yüzyıldaki yazarı  Rabi Yosef Karodan önce gelen haham otorileri  Rişonimler'in en önde gelenleri arasında  Raşi, öğrencileri ve soyundan gelenler, Tosafosun baş yazarları olan  Maimonides ve  Nahmanides de yer alır  Talmudun KullanımıTalmud  Yeşiva  adı verilen haham yetiştiren okullarda, okutulur  Bu okullarda öğrencilere gereken İbranice ve Aramice dilleri öğretildikten sonra sınıfça grup halinde bir haham eşliğinde her bir alt bölüm üzerinde uzun ve hararetli tartışmalar yapılır  Kaynaklar   Vikipedi | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |