|  | Köprü Çelik Köprüler |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Köprü Çelik KöprülerÇelik köprüler Kiriş köprüler En yaygın köprü şekli olup, kısa ile orta açıklıklarda uygulanır  Basit ve ekonomik oluşu, tercih sebebidir  Karayolu köprülerinde I şeklindeki çelik kirişler mesnetler arasına yerleştirilir  Daha sonra üstüne 20 santimetre betonarme plak dökülür  Demiryolu köprülerinde ise demiryolu boyunca kirişlere konulan enlemlere mesnetlendirilir  Kiriş köprüler tek açıklıklı olabileceği gibi, sürekli kiriş şeklinde çok açıklıklı da olabilir  Kaynaklı olabildiği gibi perçinli de yapılabilir  Büyük açıklıklar için, mesnetlerden gelen kablolar açıklık boyunca tabliyenin taşıyıcılığını arttırırlar  Kiriş, bir yüzü yola gelmek üzere kutu kesitli olarak da tertiplenebilir  Düşey çelik plaklar kutu kesitine kaynaklanarak, köprünün taşıyıcılığı arttırılır  Kafes kiriş köprüler Tek açıklıklı kafes kiriş köprülerde açıklık ortalarında yükseklik arttırılarak daha uygun taşıyıcılık elde edilir  Bu suretle malzeme ekonomik şekilde kullanılmış olur  Kafes kiriş köprüler sürekli de yapılabilir  Bunların yükseklikleri mesnet bölgesinde de büyüktür  Bu tür köprüler diğer tür köprü şekilleriyle beraber de kullanılabilir  Kafes kiriş, kemer şeklinde olabildiği gibi konsol olarak da düzenlenebilir  Asma köprülerde tabliye, kafes kiriş türünden de tertip edilebilir  Konsol kiriş köprüler Bu, çeşitli şekillerde olabilir  Mesela, uç mesneti yakın mesnete birleştiren kiriş konsol olarak diğer açıklığa doğru uzayabilir  Bu şekilde köprü kirişi ilaveten ara mesnetteki kuleye de asılabilir  Konsol kirişin tam uç noktası serbest olduğundan küçük çökmelere ve dönmelere müsaade edebilir  Genellikle kirişin yüksekliği değişkendir  Mesned üstünde büyük yüksekliğe sahib olur  Dünyanın en uzun çelik konsol kirişi Kanada'da Quebec demiryolu üzerinde olup 549 metrekarelik bir açıklık geçilmektedir  1900'de inşaatına başlanan köprünün yapımı sırasında iki defa kaza olmuş ve köprü 1917'de tamamlanabilmiştir  Clandras Köprüsü Kemer köprüler Kemer köprülerin en masif olanı mesnetlere bağlı olanıdır  Mesnetler dönebilecek şekilde, mafsallı olarak düzenlenebildiği gibi bazı köprülerde tam tepe noktasında dönmelere müsaade edilebilir  Bunlar daha az masiftirler  Bu tür köprülerde yol köprü üzerinde olabilir ve yük basınç elemanlarıyla kemere verilir  Yol köprünün altından da geçebilir  Bu halde yolun yükü çekme taşıyan elemanlarla köprüye iletilir  Bazı durumlarda yolun seviyesi kemerin üzerinden de geçebilir  Eğer mesnet zemini, sağlam değilse, mesnetler birbirine bağlanabilir  Kemerler genellikle basınç taşıdıklarından burkulmaya karşı da korunmaları gerekir  Dünyanın en uzun kemer köprüsü New York'ta 1931'de inşa edilen 504 m açıklıklı Bayonne Köprüsü'dür  Asma köprüler Yirminci yüzyılda uzun açıklıklar için asma köprüler yaygınlaşmıştır  Bunlar kablo, kule ve ankraj olmak üzere üç elemanla belirlenir  Kablolar, köprünün tabliyesini taşıyan yüksek mukavemetli çelik tellerden ibarettir  Genellikle kablolar helisel şekildedir, bu suretle daha kolay imal edilirler  Köprünün kulelerine kablolar bağlanır ve bunlar köprünün tabliyesine mesnetlik teşkil ederler  Bunlar genel olarak çelik taşıyıcılardır, ancak betonarme de olabilirler  Kabloların bir uçları büyük bloklara bağlanır  İstanbul Boğazı üstünde uzunlukları bakımından dünyadaki emsalleri arasında başlarda yer alan Boğaziçi (1074 m) ve Fatih Sultan Mehmed (1090 m), Asma köprülerimiz meşhurdur  (Bkz  Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprüsü) Hareketli köprüler Hareketli köprüler, gemi ve büyük deniz vasıtalarına geçit verirler  Özellikle gerekli yükseklikte sabit köprü yapımı pahalı veya mümkün değilse bu tür köprü tercih edilir  Hareketi için ilave düzenlerin projelendirilmesi gerektiğinden, genellikle görünüşleri zarif değildir  Terazi tipinden hareketli köprüler, tür olarak çekilen orta çağ köprülerine benzerler  Hareket sırasında bir uç sabit kalırken, diğer uç kaldırılır  Bunun tanınmış örneği 1894'ten kalan Londra'daki Tower Köprüsü'dür  Bazı köprülerde ise hareket, düşey eksen etrafında dönme ile sağlanır  Bunların açılıp kapanmaları zaman alırsa da her türlü geçişe uygundur  Değişik bir hareket köprünün bir parçasının tamamen düşey hareket edebilmesini sağlamakla elde edilebilir  Diğer türlere nazaran daha ucuz olarak inşa edilebilirler ve hareket için daha az güce ihtiyaç gösterirler  Köprünün hareketi, yatay hareketle de gerçekleştirilebilir  Ancak köprünün içeri çekilmesi için büyük yere ihtiyaç olması mahzurludur  Bunun bir örneği geçmiş dönemde İstanbul'daki Mecidiye (Galata) Köprüsüdür  Askeri köprüler: Bunların özellikleri hareketli, kolay ve hızla kurulabilen türden olmalarıdır  Askeri köprüler genellikle yüzen orta ayakların üzerine mesnetlendirilirler  Her açıklık parçası hareket edebilir  Ancak amaçları itibariyle geçici olarak inşa edilirler  Bu tür ilk köprüyü M  Ö  537'de Mezopotamya'da Persler yapmışlardır  Bu tür köprülerin diğer bir mahzuru her açıklığın kendi başına çalışmasıdır  Bunun sonucu bir açıklığın fazla yüklenmesi, diğer açıklıklar ona yardım edemeyeceği için, çökme ile sonuçlanır  Diğer bir çeşit askeri köprü, yol tabliyesinin ahşap bloklar üzerine mesnetlendirilmesiyle inşa edilir  Askeri kiriş köprüler, prefabrike çelik ve alüminyum elemanların yan yana getirilip monte edilmesiyle inşa edilir  Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |