|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
bayramları, kültürü, yahudi, yemekleri |
![]() |
Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi Yemekleri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi Yemekleri![]() Türkiye, ender ülkelerde görülebilen bir "halklar mozaiğini" oluşturuyorsa, bu sağlıklı birlikteliğin küçümsenmeyecek unsurlarından biri de, bir yandan çağdaş yaşama ayak uydururken, aynı zamanda dinlerine ve geleneklerine bağlılıklarını korumuş olan Yahudi toplumudur ![]() Türkiye Cumhuriyeti'nde bugün, büyük çoğunluğu İstanbul'da olmakla birlikte, 20 bini aşkın Yahudi yaşamakta ![]() Türkiye Yahudilerinin Kısa Bir Tarihi Anadolu'da Yahudi yaşamının hangi çağda başladığı kesin olarak bilinmemekle birlikte, Ege Bölges'nde yapılmış olan bazı kazılarda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bizans döneminde ise, artık yazılı belgelere dayanılarak, imparatorluğun bir çok kentlerinde oldukça kalabalık Yahudi cemaatlerinin olduğu biliniyor ![]() ![]() ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı dönemi ise, Türkiye Yahudileri'nin gittikçe belirli bir rahatlığa kavuşacağı ve bu nedenle dıştan gelen göçlerle de, çoğalacağı yüzyılları kapsar ![]() ![]() ![]() ![]() Sultan II ![]() ![]() ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cumhuriyet Dönemi Türkiye Yahudilerinin bu dönemdeki yaşamı, ilginç bir beyanla ile başlar ![]() ![]() ![]() Ne var ki, Lozan öncesi olduğu gibi, 1930'lu yıllarda da "Tasviri Efkâr", "Cumhuriyet" ve "Son Saat" gibi gazeteler ile "Milli İnkilap" gibi dergilerde, sürekli bir Yahudi düşmanlığı sergilenmekteydi ![]() ![]() ![]() Nazi döneminde Avrupa'yı kasıp kavuran Yahudi düşmanlığı, Türkiye'deki bazı çevrelerce de körüklenmeye çalışılmışsa da, Başbakan Celal Bayar'ın "Yurdumuzda bir Yahudi meselesi yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Varlık Vergisi ve 1955 yılında cereyan eden, asıl hedefi Rum toplumu olan "6-7 Eylül" olayları sırasında oluşan yağma hareketleri, ne yazık ki, binlerce Türkiye Yahudisinin, asırlar boyunca refah içinde yaşamış oldukları toprakları terkederek başka ülkelere göç etmelerine neden olmuştur ![]() Ülkemizde bugün yaşamakta olan 25 ![]() ![]() ![]() Kaynakça Türkiye Yahudileri konularında daha ayrıntılı bilgiler edinmek isteyen okurlarımıza, özellikle aşağıdaki kitaplar önerilir: Türkiye Yahudileri - M ![]() Türk Yahudileri Tarihi - N ![]() Türkiye Cumhuriyetinde Yahudiler- A ![]() Osmanlı ve Türk Yahudileri - Y ![]() Cumhuriyet Yıllarında Türkiye Yahudileri-Bir Türkleştirme Serüveni (1923-45) - R ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi Yemekleri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi YemekleriBayramlar Tu-Bişvat Tarımsal takvimin ilk günü olan Tu-Bişvat Bayramı'nda ağaç fidanlarının dikilmesi gelenek haline gelmiştir ![]() ![]() ![]() Purim Musevilerin, bazı ülkelerde festival boyutları kazanan bu bayramından bir gün önce, özellikle Ester ismini taşıyanlar oruç tutar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Pesah "Pesah" kelimesinin sözlük karşılığı "üzerinden geçmek, atlamak"tır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lag Laomer Lag Laomer'in Musevilerde kutsal bir gün olarak kabul edilmesi birçok tarihi olaya dayanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şavuot "Turfandalar Günü" ya da "Hasat Bayramı" olarak da kabul edilen Şavuot, ilk tahılın toplanmasıyla başlayıp 7 hafta sonra buğday hasadı ile sona eren 50 günlük dönemin sonunda kutlanır (2001'de 28 Mayıs) ![]() ![]() ![]() Tişa Be-Av Birinci Beth Amikdaş'ın Babilliler, İkinci Beth Amikdaş'ın ise Romalılar tarafından yıkıldığı gün olan Av ayının 9'u (2001'de 29 Temmuz), Museviler'in matem günü olarak kabul edilir ve iki günbatımı arasında oruç tutulur ![]() Roş Aşana Musevilerde yeniyıl bayramı olarak kutlanan Roş Aşana (2001de 18 Eylül), Tanrı'nın huzurunda bütün günahlardan arınılan gündür ![]() ![]() ![]() ![]() Yom Kipur Dini bayramlar arasında özel yeri olan Yom Kipur'da (Büyük Oruç Günü), Museviler iki gün batımı arasında aralıksız oruç tutup dua eder (2001'de 27 Eylül) ![]() ![]() Sukot Museviler tarafından, İsrailoğulları'nın yüzyıllar önce çölü geçerken çardaklarda yatıp kalkmalarının anısına kutlanır (2001'de 2 Ekim) ![]() ![]() ![]() Hanuka Asırlar önce Matatyau Ahaşmonay ve beş oğlu, Kudüs şehrinde eski Yunanlılar tarafından kapatılan Kutsal Mabed'in (Beth Amikdas) yeniden açılmasını sağlarlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAHUDİ YEMEKLERİ Salata de pişkado (Balık Salatası) Gürcü Usulü Malzeme 1 kg ![]() 1 adet havuç 1 adet kereviz 1 adet patates 1 adet yeşil biber 1 adet domates 1 adet soğan 2 demet taze soğan 1 demet maydanoz ½ bardak limon suyu 1 kahve fincanı ayçiçeği yağı Yapılışı Balıklar, havuç, kereviz, pataes, soğan, yağ ve tuzla haşlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Almodrote de kalavasa (Kabak Böreği)-8 Kişilik Malzeme 2 kg ![]() 4 dilim ıslatılmış bayat ekmek içi 2 yumurta 1 ![]() 100 gr beyaz peynir 1 su bardağı rendelenmiş kaşar Tuz Dereotu Yapılışı Kabaklar soyulup rendelenir, elle iyice sıkılır ![]() ![]() ![]() ![]() Espinaka kon avas (Kuru fasulyeli ıspanak)-8 Kişilik Malzeme 1 ![]() ![]() 1 su bardağı kuru fasulye 1 kahve fincanı ayçiçeği yağı 2 kepçe et suyu 1 çorba kaşığı salça Bir tutam tuz Yapılışı Ispanaklar yıkanıp çok ince doğranır, haşlanır ve süzülür ![]() ![]() ![]() ![]() Ojas de parra kon avas (kuru fasulyeli asma yaprak) İzmir Usulü Malzeme 250 gr ![]() 250 gr kıyma ½ kahve fincanı pirinç 2 su bardağı kuru fasulye 1,5 kahve fincanı ayçiçeği yağı Tuz, karabiber ½ demet maydanoz 1 limon suyu Yapılışı Yapraklar tuzlu suda biraz haşlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sinagoglar Ahrida Sinagogu 1400'lü yıllarda Makedonya'nın Ohri kasabasından gelen Yahudiler İstanbul Balat'ta bir Sinagog inşa ettiler ![]() ![]() ![]() 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yıllar boyunca sayısız Bar-Mitzva (13 yaşına gelen Musevi erkek çocuğun ibadet topluluğuna kabulü ve ergenlik töreni) töreninin yapıldığı Sinagog'taki düğünler bütün Balatlılar'ın unutamayacakları anlara sahne olurdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi Yemekleri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi YemekleriSözlükçük Robert Schild Yahudi dünyasının terimlerini kapsayacak ayrıntılı bir sözlüğün bu sitede yer alması, kuşkusuz ki olanak dışıdır ![]() ![]() Agada : Pesah bayramı öngecesinde, tüm ailenin birlikte katıldığı akşam yemeği boyunca, İsrailoğulları'nın Mısır'dan çıkışlarının anlatıldığı uzun öykü ![]() Akheda : Tanrı'nın, Hz ![]() ![]() Aseret Yeme Teşuva: Roş Aşana ile Yom Kipur bayramları arasında olan, Tişri ayının ilk on "tövbe" günü ![]() ![]() Aşkenaz : İbranice olarak "Alman" anlamında olan bu sözcük, başta Batı, Orta ve Doğu Avrupa Yahudilerini tanımlar ![]() ![]() Avinu Malkenu : Aşeret Yeme Teşuva günleri boyunca ikişer kez okunan, kendine has bir ezgisi olan, uzunluğu ve kıta sayısı (25 ile 53 arası) yöreden yöreye değişen "Babamız, Hükümdarımız" başlıklı, Tanrı'yı yücelten özel bir dua ![]() Bar-mitzva : İbranice olarak "görevin oğlu" anlamına gelen bu sözcük, bir erkek çocuğunun 13 yaşını bir gün geçtiğinde, dini bir tören ile olgunluğunu kazanmasını tanımlar ![]() ![]() Bat-mitzva : Bar-mitzva'nın kızlar için uygulanma biçimi - buradaki yaş sınırı ise,"12 yıl ve bir gün"dür ![]() Bet Amikdaş : Kudüs'te kurulmuş Birinci ve İkinci Tapınak için kullanılan dini tanım ![]() Converso : XV ![]() ![]() Diaspora : Önce Babil İmparatorluğu, daha sonra ise Romalılar tarafınca yaşamış oldukları eski İsrail topraklarından kovulmalarının ardından, Yahudilerin diğer ülkelerdeki yaşamının genel olarak tanımı ![]() Halila : Yahudi dinine göre uygulanmakta olan İbrani "ay takvimi" ile dini bayramların gösterildiği bir çeşit cep takvimi ![]() Hanuka : M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanukiya : Bet Amikdaş'ın kurtarılmasının ardından, mabetteki Menora'nın yakılabilmesi için gerekli yağdan ancak bir şişenin kalmasına karşın, kandilin sekiz gün boyunca sönmeden yanmasının anılması amacıyla, her Hanuka bayramında Yahudi ailelerinin evlerinde, her gün bir mumu yakılan sekiz mumlu kandil ![]() Hasidik : Ortaçağ Almanyası ve XVIII ![]() ![]() Hazan : Sinagog'daki duaların ezgili olan bölümlerini okuyan din adamı ![]() Kantor : Hazan sözcüğünün Yidiş dilindeki karşılığı ![]() Kaşer : İbranice "kaşrut" ("uygun") sözcüğünden türetilmiş, tüketimi uygun görülen gıdalar ve hazırlanış biçimini kapsayan kuralların tümü ![]() Kiduş : Şabat gecesi, ailenin topluca katıldığı akşam yemeğinden önce yapılan, Şabat'ın kutsanması için yapılan dua ![]() Makabi : Matatyau Akohen'in oğullarından Jehuda'nın diğer adı olmakla birlikte, daha sonra bu aileye atfedilen ünvan ![]() Menora : Bet Amikdaş'da da kullanıldığı bilinen, Yahudiliğin önemli simgelerinden olan yedi kollu şamdan ![]() Mitzva : Dar anlamda "dini görev", genel olarak ise işlenen "sevap" olarak kullanılır ![]() Moşe Rabenu : Musa Peygamber (İbranice) ![]() Pesah : İsrailoğulları'nın asırlar önce Mısır'daki esaretlerinden kurtulup, Moşe Peygamber'in önderliğinde İsrail topraklarına göç etmelerinin anısına kutlanır ![]() ![]() ![]() ![]() Purim : M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Roş Aşana : Yahudi yılının ilk günü, Tişri ayının birinci gününde kutlanır ![]() Schul : Yidiş dilinde Sinagog'a verilen ad ![]() Sefarad : Bu terim geniş anlamda, İspanya ve Portekiz kökenli Yahudiler için kullanılır ![]() Selihot : Tanrı tarafından bağışlanmak amacıyla, oruç günlerinde ve özellilke Elul ayı boyunca söylenen özel dualar ![]() Sinagog : Türkçe'de "Havra" olarak da bilinen, Yahudilerin dini ibadethanesi ![]() Şabat : İbranice olan bu sözcüğün anlamı "dinlenmek"tir ![]() ![]() ![]() Şamaş : Sinagog görevlisi Şana Tova : İbranice olarak, "iyi yıllar" anlamını taşır ![]() ![]() Şofar : Koç boynuzundan yapılmış bir borazan çeşidi olup, başta Roş-Aşana ve Kipur bayramlarında olmak üzere dini törenlerde kullanılır ![]() Talmud : İbranice olarak "öğrenim" anlamını taşıyan bu sözcük, Tevrat sonrası Yahudi dünyasının tüm kural, yasa ve geleneklerinin yer aldığı, çeşitli bölümlerden oluşan, değişik düşünürlerce yüzyıllar boyunca kaleme alınmış bir yapıtı tanımlar Teşuva : İbranice "Tanrı'ya ve O'nun yoluna dönüş" anlamını taşır ve bireyin, yanılgılarının bilincine varıp, bunları kabullenmesini eylemidir ![]() Tevah : İbranice anlamı "yükseltilmiş yer"; Sinagog'da duaların okunduğu platform ![]() Yeşiva : Dini bilgilerin aktarıldığı okul ![]() Yom Kipur : Tanrı'nın, Yahudilerin günahlarını bağışlaması için iki güneş batışı arasında aralıksız oruç tutup dua ederek geçirdikleri gün ![]() ![]() ![]() İbrani takvimi hakkında birkaç not: Ay'ın hareketleri üzerine kurulmuş olan bu takvim, gün sayısı 29 ile 30 arasında değişen 12 aydan oluşur ![]() ![]() ![]() 1 Tişri'de başlamış olan) 5761 yılında, Veadar ayı eklenmiyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi Yemekleri |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yahudi Kültürü - Yahudi Bayramları - Yahudi YemekleriMüzik Her toplumda olduğu gibi, Yahudiler de kendilerine has müzikleri vardır ![]() ![]() İleride ayrıntılı olarak değineceğimiz bu müzik türlerinden sadece üçünden birer kısa alıntıyı bugün dinleyebilirsiniz ![]() A) Genellikle doğu Avrupa Yahudilerinin 19 ![]() Kapelye Grubu'ndan "Moldavian Hora" B) İspanya kökenli Yahudilerin, 500 yıl önce sığındıkları Türkiye gibi ülkelerde geliştirdikleri Sefarad Müziği : Donna Gerassi ve Bienvenida Aguado'nun seslendirdiği "Por los caminos de Sirkiji" - "Sirkeci'nin Sokakları" C) Sinagog'da söylenen dini bir şarkının, çağdaş Caz yorumu : Ben Sidran Grubu'ndan "Oseh Shalom" Mizah Fıkra - Karikatür YAHUDİ FIKRALARI "Sinagoga gitme alışkanlığı" üzerine Gerçek "Yahudi fıkraları", kimilerimizin zaman zaman duyageldiği ve başkişilerinin "Mişon-Salamon-Rebeka" olduğu, bu toplumu aşağılayıcı gülünç öykülerden bir hayli uzaktır ![]() ![]() Bugün, sinagoga gitme alışkanlığına değinen birkaç hiciv örneği görelim: ![]() Herkes sığar mı? Kutsal Şabat akşamını küçük bir Polonyalı ştetl'de geçiren gezgin tüccar Schmuel Roditzki, sinagogun kapısında rastladığı şammas'a sorar: - "Sinagogunuz ne kadar da küçük! Cemaatinizin tümü Şabat duasına katılamaz ki!" Şammasın yanıtı çok yalındır: - "Cemaatimizin tümü Şabat duasına katılsaydı, katılamazdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelenek Schmuel Roditzki ise, duaya katılır ![]() ![]() Oturanlar, ayakta duranlara oturmalarını telkin ediyor, ayaktakiler ise oturanlara kalkmalarını emrediyor ![]() Schmuel şaşırıp, dua sonrasında hahama giderek sorar: - "Sizin ştetl'de Şema'da oturmak özel bir gelenek midir?" - "Hayır, değildir!" - "Peki, o zaman oturakalanlar, ayaktakilere neden bağırdı ki, ayağa kalkmak gelenekse??? " - "Aslında o da bizde gelenek değildir!" - "O halde gelenek nedir sizde?" - "Tartışmak ![]() ![]() ![]() ![]() Kuvvetli hafıza Ardından Schmuel duaları okumuş olan hazan'a döner: - "Sizi yıllar önce Kronischek'te de dinlemiştim, Kantor ![]() de çok güzel! Ayrıca hafızanıza da hayran kaldım ![]() ![]() ![]() - "Çok sağolun ![]() dediniz?" - "Evet, evet ![]() ![]() ![]() Şabat duasını o güzel sesinizle okurken, aynı yerlerde aynı hataları yapmıştınız!" |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|