Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Genel Kültür & Serbest Forum > ForumSinsi Ansiklopedisi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
açlık, genç, hayatın, hiyerarşisi, ihtiyaçlar, maslow, sönmesi, teorisi

Maslow / İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi / Açlık / Ve Genç Bir Hayatın Sönmesi

Eski 08-16-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Maslow / İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi / Açlık / Ve Genç Bir Hayatın Sönmesi





Abraham Harold Maslow
Abraham Harold Maslow
1908 yılında Rus göçmeni olan Yahudi bir ailenin 7 çocuğu olarak Brooklyn, New York’da dünyaya geldi
Eğitimsiz bir ailenin çocuğu olan Maslow, ailesinin ısrarı ile New York Şehir Kolejinde Hukuk eğitimine başladı
Daha sonra bu eğitimi bırakarak Cornell Üniversitesi'nde felsefe ve psikoloji okumaya başladı Psikoloji hocası Edward Titchener'dan hoşlanmadığı için, bir sömestre sonra New York Şehir koleji'ne geri döndü Bu dönemde henüz 20 yaşında iken Kuzeni Bertha ile evlendi
Ardından Winconsin Üniversitesine girerek psikoloji ve felsefe alanında yüksek lisans eğitimini tamamladı Burada primatlar, dominans, davranış ve cinsiyet konularında araştırmalar yaptı
1937 – 1951 yılları arasında Maslow, Brooklyn Kolejine döndü Burada iki önemli mentörü ile tanıştı: Önemli Geştalt psikologlarından Max Wertheimer ve Amerikan antropolojisinin önemli temsilcilerinden olan aynı zamanda Franz Boas’ın talebesi Ruth Benedict Benedict, bu dönemde kültürel antropolojinin alt dalı olan kültürel psikoloji üzerine çalışıyordu Maslow bazı alan araştırmalarında Benedict’e eşlik etti
Bunun dışında Erich Fromm, Karen Horney, Kurt Golstein ve Alfred Adler gibi önemli bilim adamları ile çalışma imkânı buldu

Maslow’un psikoloji ve davranış bilimleri açısından önem kazanmasına neden olan teorisi ise ‘Maslow Teorisi’ olarak da anılan meşhur ‘İhtiyaçlar hiyerarşisi teorisi’dir Buna göre bireyin davranışlarında iki ana çıkış noktası vardır: Birincisi, her davranış belli bir ihtiyacı karşılamaya yöneliktir İkincisi ise bu ihtiyaçların bir hiyerarşisi vardır Bu hiyerarşideki kademeler ise şöyledir:
Fizyolojik-Psikolojik gereksinimler: Temel içgüdüsel ihtiyaçlardır Yemek, içmek, uyumak, solumak, seks gibi,
Güvenlik gereksinimi: Can ve mal varlıklarının korunması ihtiyacı,
Sevgi, sevecenlik gereksinimi: Sevme, sevilme, bir gruba mensup olma, yardımseverlik, şefkat gibi,
Saygınlık gereksinimi: Sevmek, sevilmek dışında bireylerin kendilerine saygı duyulması ihtiyacı Tanınma, sosyal statü sahibi olma, başarı elde etme, takdir edilme gibi
Kendini gerçekleştirme gereksinimi: Alt kategorilerdeki ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra kendini geliştirmek, zorlu hedefleri başarmak ve kapasiteyi artırmak gibi idealleri ve yetenekleri gerçekleştirme ihtiyaçları duyulur

(Maslow’un ölümünden önce altıncı basamak olarak ‘Topluma Katkı gereksinimi’ni de eklediği söylenmektedir)



İhtiyaçlar Hiyerarşisi

Teoriye göre bireylerin bu aşamaları gerçekleştirme oranları kişiden kişiye farklılık gösterir ve üst basamağa çıktıkça bunun gerçekleştirilme oranları azalma gösterir Hatta bazı bireyler üst basamaklara hiç çıkamazlar

Aslında Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi’ni ‘tüketim’, ‘marka’, ‘popüler kültür’ gibi farklı konular bağlamında ele almak gibi niyetim vardı fakat üşengeçlik ve zamansızlık nedeniyle hep erteliyordum Ancak okuduğum bu haber bu konuda bir türlü yazamama tembelliğimi dinamitleyen sebep oldu

Sercan Sodruk
Bir dilim ekmeğe muhtaç öldü
Geçtiğimiz hafta İzmir Buca’da trafik kazası geçiren genç kız, organları ile 6 kişiye hayat verdi ancak geride toplum için hazin bir iz bıraktı
Buca Atatürk İlköğretim Okulu'nda öğrenci olan 14 yaşındaki Sercan Borduk, geçen hafta okul çıkışı karşıdan karşıya geçerken yoldan hızla geçmekte olan bir minibüsün altında kaldı Ağır yaralanan genç kız 6 gün ölüm kalım mücadele verdikten sonra hayatını yitirince, genç kızın organları ailesi tarafından bağışlandı Ancak genç kızın geride hazin bir öykü bıraktığı anlaşıldı İnşaat işçisi olan Baba Himmet Bodruk'un düzenli işi olmaması nedeniyle evlerine çoğu zaman yiyecek girmiyordu Anne Durdu Borduk olay günü öncesini şu şekilde anlattı: "Akşam evde kalan son unla bir ekmek yapmıştım Kızım akşam yemeği olarak, üzerine margarin sürdüğü 1 dilim ekmek ve bir domates yemişti Sabah bir dilim ekmeğimiz dahi kalmamıştı Sabahçı olan kızımı, akşam geldiğinde yine 'margarinli ekmek hazırlama sözü' vererek, aç aç okula gönderdim Kızım da yoldan karşıya geçerken, açlığın neden olduğu dalgınlıkla minibüsün altında kalmış olabilir"

Sercan'ın defterine yazdığı şu sözler ise her şeyi özetliyor: "Yanlışlıkla gelmişim bu dünyaya, yaşamaya mecburum"

Boş sofraya oturduklarında ise babasına şöyle diyordu: "Bizim ne zaman ekmeğimiz, suyumuz, yemeğimiz ve salatamız bir arada olacak?"

Açıkçası bu haberi okuduğumda hissettiğim utanç ve payıma düşen 72 milyonda bir ağırlığın bana düşen hissesi dahi beni fena halde ezdi Bu konudaki sorumluluğum ve sorumsuzluğum beni vicdanen bir hayli yaraladığı için de, ‘İhtiyaçlar hiyerarşisi Teorisi’ni bu bağlamda ele almak istedim

Zaman zaman toplumdaki yardım duygularını ve çalışmalarını bazı insanlar ‘sadaka kültürü’ diyerek küçümsemektedirler ama bu önemli görevin aksatılması, bu gibi ‘toplumsal cinayetlerin’ de merhametsizce gerçekleştirilmesine neden oluyor Evet, balık vermektense balık tutmayı öğretmek daha değerli bir hediyedir ancak bireyler bu öğrenimi ve kendilerini gerçekleştirme aşamalarının en alt tabakalarını dahi elde edememişlerse, bu insanların kendi balıklarını tutmasını öğrenmelerini beklemek, doğa belgesellerindeki vahşi yaşamı izlemek kadar vahşet dolu bir sahneye dönüşüyor Özellikle toplumda henüz bu hiyerarşinin birinci basamağını dahi yeterli düzeyde gerçekleştiremeyen bireyler ve aileler varsa, o toplum her türlü hırsızlık, gasp, tecavüz ve kapkaç gibi adi suçları yaşamaya mahkum bir toplum olur (Sakın kimse, “İhtiyaç duyan insanların, birinci basamak olan fizyolojik gereksinimlerinden yemek, içmek, uyumak ve solumak kısmını olmasa da “seks” konusundaki ihtiyaçlarını giderebilirim” şeklinde espri yapmasın Şu an ki moralim bunu hiç kaldırmaz Sonra çok pis dalarım! (–; )

Dolayısıyla, ‘sadaka kültürü’ diye aksatılan bu önemli toplumsal görevi yerine getirmemenin ne gibi ağır toplumsal vahşetlere ve farkında olmadığımız cinayetlere neden olduğunu, 14 yaşında, balık tutmayı ‘henüz’ öğrenmekte olan insanların gencecik hayatlarını nasıl söndürdüğümüzü bu vesile ile tekrar vurgulamak istedim Üst basamakları gerçekleştirebilen her bireyin, alt basamakları gerçekleştiremeyenler üzerinde görevi vardır

Aslında bunun felsefi, psikolojik ve sosyolojik açıklaması olduğu kadar, kültürümüzün kökeninde yatan dini alt yapısı da mevcut:
Basamak 1: “Komşusu aç iken tok yatan bizden değildir
Basamak 2: “Kendine yapılmasını istemediğin şeyi başkasına da yapma
Basamak 3: “İman etmedikçe cennete giremezsiniz, birbirinizi sevmedikçe de gerçek manada iman etmiş olamazsınız
Basamak 4: “O kapıda (Erenler Dergâhında) Yunus, en aşağı mertebedeki önemsiz bir kuldur Zaten ezelden ebede kadar sadece tek bir izzet, şeref vardır, o da Hakk’a Ermektir Bu yolda kişilerin, rehberlerin isminden, namından çok erişilecek şerefli makam önemlidir
Basamak 5: “Kendisine aklını yerinde kullanma becerisi verilen kimse, kurtuluşa ermiştir


alıntıdır

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.