Janizm |
08-16-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
JanizmJanizm (Caynacılık) Hindistan 'da yaklaşık MÖ4 yüzyılda ortaya çıkan dini akımlardan biridir Hindistan 'da ki dört büyük dinden biridir Kurucusu Mahavira (MÖ599 - 527 ) Benares ' te doğmuş, otuz yaşına gelince evini, karısını, ve çocuğunu terk ederek rahiplik elbisesini giymiş ve kendini dünyadan soyutlamıştır Caynizm daha çok asiller ve halk arasında yayılmıştır Mahavira 72 yaşında Bihar ' da ölünceye kadar doktrinini vaaz yöntemiyle yaymış ve Mahavira ' nın Nirvana ' ya kavuşması Caynist takvimin başlangıcı sayılmıştır Caynacılık Hindistan ' ın Kasi ve Kosola ' ya kadar yayılım gösterdikten sonra MÖ2 yüzyılda batı ve güneye yayılmaya başlamıştır Caynacılığın ortaya çıkışından başlayan görülen bölünmeler MS80 'de iki ayrı grubun doğmasıyla sonuçlandı Bunlar Şvetambaralar (Beyaz Giyinenler) veDigambaralar (Göğü Giyinenler-Çıplaklar-) Digambaralar kadının kurtuluşunun imkansızlığına inanıyorlardıMS9 yüzyılda Rastrakütalar en parlak dönemlerini yaşadılar Batıda Şvetambara Caynacılığı yaygınlaştı Özellikle 10-11 Yüzyıllarda büyük Cayna tapınakları Gucerat ve Racastan ' da yapılmaya başlandı 12 yüzyılda Cayna Dini 'ni kabul eden Hükümdar Kumarapala Gucerat 'ı örnek bir Cayna devleti yaptı İnançları ve Ahlak Anlayışı Hindistan bölgesini dini, etik, politik ve ekonomik açıdan neredeyse iki binyıldan fazladır etkileyen Jainizm, özellikle şiddete başvurmama konusunu vurgulayarak, ruhani bağımsızlığı ve eşitliği amaçlar Jainizm insana ait en yüce mükemmelliğin ortaya çıkarılmasına uğraşır Bu mükemmellik, orijinal saflığı içinde bütün ıstıraplardan, doğum ve ölüm engelinden bağımsızdır Özdenetim (????, vrata) ve kuvvetli çilecilik (sofuluk) ile Jainstler mokşa veya yeniden doğma döngüsünden bağımsızlığı elde ederler "Jain" terimi Sanskrit "Jina" (fatih) kelimesinden çıkarılmıştır ve bu fenomen dünyasında empoze edilen bu sınırların üstüne çıkmayı ima eder Mürit konumundaki bir Jaine şravaka , "dinleyici", denir Jain Şangha dört unsurdan oluşur: rahipler (????), rahibeler, mürit erkek ve kadınlar Palitana TirthaJainizm, mükemmel olan insandan daha yüksek bir varlığı ya da bir Tanrı'yı tanımayı gerekli görmez Varlıkların ne başlangıcı ne de sonları vardır, hepsi ölümsüzdür Varlıkları üç ana sınıfa ayırır: Henüz gelişmemiş olanlar; gelişme yolunda olanlar ve tekrar doğuş sürecinden kurtulup özgür hale gelenler Geleneksel olarak, evren ve zamanımızda, hakikatı ilk fark edenin Lord Rişabha (??? veya ????) olduğu kabul edilir Arından sırasıyla Lord Parşva (MÖ 877-777) ve Lord Vardhaman Mahavira (MÖ 599-527) gelmiştir Jain inancında her insan eylemlerinden sorumludur ve her canlı, yukarıda belirtildiği gibi, ölümsüz, sonsuz bir ruha, jiva'ya sahiptir Bu ruh yaşamın ruhani doğasına uygun ve saygılı biçimde, doğru şekilde yaşamamızı, düşünmemizi ve hareket etmemizi sağlar Jainizm'deki Tanrı ile kasıt her canlının saf ruhunun değişmez özellikleridir Bunlar başlıca şöyle tanımlanabilir; Sonsuz Bilgi, Feraset, Şuur ve Mutluluk (Anant Gyän, Anant Darshan, Anant Chäritra, ve Anant Sukh) Jainizm'de diğer birçok dindekinin aksine her şeye kadir bir üst varlık veya yaratıcı anlayışı yoktur Jainizm çok güçlü keşişlik ve çilecilik eğilimlerine sahiptir En yüksekteki ideal Ahimsa'dır, yani her varlığa eşit saygı ve şefkat göstermektir Jain Agamaları her yaşam biçimine büyük saygı gösterilmesini katı vejetaryen kurallarını, çileciliği, kendini savunurken bile şiddet uygulamamayı ve savaşa karşı olmayı öğretir Jainizm sevgi ve merhameti yüceltir Jain metinleri uzun bir zaman dilimi içinde yazılmıştırlar En bilineni ve kullanılanı Umasvati (veya Umasvami) tarafından kaleme alınmış Tattvartha Sutra veya Gerçek(lik) Kitabı'dır Jainlerin çoğu vejeteryandır Buradaki vejeteryan anlayışı modern vejeteryanlıktan çok daha farklıdır Şiddet karşıtlığı - şiddetsizlik temelinde yükselen bu vejeteryanlıkla gereksiz şiddet veya zulüm ile elde edilen her türlü gıda yenilemezdir Örneğin ortodoks Jain diyetinde çoğu kök sebzeler bulunmaz zira bunun gereksiz yere canlılığı yok etmek olduğuna inanırlar Bir diğer sebep de tüm bitkinin yok edilmesini önlemektir; eğer elma yerseniz, ağaçları yok etmezsiniz ama eğer kök sebzeyi yerseniz tüm bitki köksüz kalır, yok olur Soğan ve sarımsaktan da sakınırlar, zira bunların tutku yani öfke, nefret ve kıskançlık yarattığına inanırlar Kurallara sıkıca bağlı inananlar gün batımından sonra yemez, içmez veya seyahat etmez aynaların başlıca ahlaki prensipleri öldürmemek, yalan söylememek,hiçbir şekilde çalmamak,olabildiğince cinsel ilişkiden uzak kalmak şeklinde özetlenebilir Dürüst ve sade bir hayat sürmeği prensip edinen, Janistler içki içmezler Janistler,ancak kendi dinlerine uyanların ölümsüzlüğüne inanırlar Onlara göre evren ebedidir,yaratılmamıştır Cennet ve cehennem vardır Ayinleri rahip ve rahibeler idare eder Gösterişli mabetleri vardır ibadet esnasında Tirtankaralar 'la ilgili ilahiler söyler bazen Hindu tanrılarına tövbe ve ibadet ederler Bihar ve Maysor (Şreveno-Belgda Bahubali 'nin 10 Yüzyıldan kalma 20 metre büyüklüğündeki heykelinin bulunduğu yer) ' a gidip Hacı olurlar |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|