|  | Sabiha Gökçen |  | 
|  08-17-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Sabiha GökçenÇocukluğu ve Atatürk ile tanışması [değiştir]Bursa Vilayet Başkatibi Hafız Mustafa İzzet Bey ile Hayriye Hanım’ın kızları Sabiha, 22 Mart 1913’te Bursa’da dünyaya geldi  Anne ve babasını küçük yaşta kaybeden ve ağabeyi tarafından büyütülen Sabiha, 1925’te henüz 12 yaşındayken Bursa ziyareti sırasında evlerinin yakınındaki Hünkar Köşkü’nde konaklayan dönemin cumhurbaşkanı Atatürk’e ulaşmayı ve okumak istediğini iletmeyi başarmıştı  Atatürk tarafından evlat edinilmesi [değiştir]Atatürk, ağabeyinden izin alarak kendisini evlat edindi ve Ankara’ya götürdü  Sabiha, Çankaya İlkokulu ve Üsküdar Kız Koleji’nde eğitim gördü  Rahatsızlığı nedeniyle öğrenimini yarıda kesip Heybeliada ve Viyana’da tedavi gördü  Bir süre Fransızcasını ilerletmek amacıyla Paris’te bulundu  1934’te Soyadı Kanunun çıkmasından sonra Atatürk kendisine Gökçen soyadını verdi  Havacılık ile tanışması [değiştir]Sabiha Gökçen, 1935'de Türkkuşu’nun açılış töreninde yapılan planör gösterilerinden etkilenerek havacılığa ilgi duydu  Atatürk’ün de destek vermesi ile 1935'te Türk Hava Kurumu'nun Türk Kuşu Sivil Havacılık Okulu'na girdi, Ankara'da yüksek planörcülük brövelerini aldı  İlk kadın savaş pilotu Sabiha GökçenGökçen, 7 erkek öğrenciyle birlikte Kırım, Rusya'ya gönderilerek 6 aylık yüksek planörcülük eğitimini Koktebel Yüksek Planör Okulu'nda tamamladı  Moskova'ya motorlu uçak okuluna gitmeyi planlıyordu  Ancak manevi kız kardeşi Zehra'nın ölüm haberini alınca bu düşünceden vazgeçerek ülkesine döndü  Bir süre dünyaya küsen Sabiha, Atatürk'ün ısrarları ile yeniden çalışmalara başladı  Eskişehir Havacılık Okulu’nda Sami Uçan ve Muhittin Bey’den özel uçuş eğitimi aldı  25 Şubat 1936’da ilk defa motorlu uçak ile uçmaya başladı  "Dünyanın ilk kadın savaş pilotu" unvanını alması [değiştir]Gökçen, uçuş eğitiminde gösterdiği başarılar üzerine Atatürk’ün isteği üzerine dünyanın ilk kadın savaş pilotu olmak için çalışmaktaydı  O yıllarda kızlar askeri okullara alınmadığı için özel bir üniforma giydirilerek Eskişehir Uçuş Okulu’nda 1936-1937 döneminde 11 ay boyunca özel eğitim aldı  Bu eğitim sorasında kendisine ilkokul öğretmeni Nüveyre Uyguç eşlik etti  Gökçen, brövesini aldıktan sonra Eskişehir’deki 1  Hava Alayı’nda 6 ay görev yaptı, bu sırada Trakya ve Ege manevralarına katıldı  1937 yılında Tunceli Harekatı'na katılan Gökçen, bu harekattaki rolü ile dünyanın ilk kadın savaş pilotu oldu  Tunceli dönüşü, Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Genelkurmay Başkanı’nın da katıldığı bir törenle kendisine Türk Hava Kurumu Murassa (İftihar) Madalyası verildi  30 Ağustos 1937'de askeri uçuş brövesi aldı  Balkan Turu [değiştir]Ana madde: Balkan Turu 1938'de uçağıyla 5 gün süren Balkan Turu yapan Gökçen’in ünü bu turla dünyaya yayıldı  Ankara'da bulunan Balkan Paktı heyeti üyelerinin Sabiha Gökçen ile tanıştıktan sonra kendisine uçakla başkentlerine gelmeyi önermeleri üzerine bu tur fikri doğmuştu  Gökçen, Atatürk'ün arzusu üzerine bu turu yanına bir makinist dahi almadan, tek başına gerçekleştirdi  Vultee tipi bir uçakla İstandul'dan havalandıktan sonra Atina'ya ardından Sofya ve Belgrad'a gitti  Kendisine Yugaslav Genel Kurmay Başkanı tarafından "Beyaz Kartal" nişanı verildi  İstek üzerine Bükreş'te bir gösteri uçuşu yapktıktan sonra 6  gün olan 22 Haziran'da İstanbul'a döndü  Bu Balkan turu, basının büyük ilgisini uyandırmış, her yerde göklerin kızı olarak anılmasına neden olmuştur  Atatürk'ün ölümünden sonraki dönem [değiştir]Manevi babası Atatürk öldükten sonra hayatını yeniden düzene sokan Gökçen, kadınların orduda görev yapmasına ilişkin yasa çıkmadığı için ordudan ayrıldı ve Türkkuşu Uçuş Okulu'na başöğretmen tayin edildi  1955'e kadar bu görevini başarıyla sürdürdü  Türk Hava Kurumu yönetim kurulu üyesi oldu  Hayatı boyunca toplam 22 değişik hafif bombardıman ve akrobatik uçakla uçmuştu  Gökçen, 1940 yılında Hava Okulu’nda askeri coğrafya ve topoğrafya öğretmeni Üsteğmen Kemal Esiner ile evlenmiş ve eşine kendi soyadını vermiş; ancak üç yıl sonra, 12 Ocak 1943’de eşini kaybetmiştir  Son uçuşu [değiştir]1953 ve 1959'da davet edildiği ABD'ye Türk toplumu ve Türk kadınını tanıtmak amacıyla giden Gökçen için büyük bir Amerika turu düzenlenmiştir  Son uçuşunu 1996'da 83 yaşında iken Fransız pilot Daniel Acton eşliğinde Falcon 2000 uçağıyla yapmıştır  "Dünya tarihine adını yazdıran 20 havacı" arasına katılışı [değiştir]1996'da havacılık kariyerinin en büyük ödülünü almıştır  Amerikan Hava Kurmay Koleji'nin mezuniyet töreni için düzenlenen Kartallar Toplantısının onur konuğu olarak katıldığı Maxwell Hava Üssü'ndeki törende "dünya tarihine adını yazdıran 20 havacıdan biri" seçildi  Bu ödüle layık görülen ilk ve tek kadın havacı oldu  Ölümü [değiştir]Sabiha Gökçen, 23 mart 2001 tarihinde, doğum gününden bir gün sonra, 88 yaşında, Gülhane Askeri Tıp Akademisi’nde hayata gözlerini yumdu  Ermeni asıllı olduğu iddiaları [değiştir]Son yıllarda Sabiha Gökçen'in Ermeni asıllı olduğu iddiaları ortaya atılmıştır  [1] Bu iddialar bugüne kadar doğrulanamamıştır  Kaynakça [değiştir]Biyografi  net Sabiha Gökçen Belgeseli Dipnotlar [değiştir]^ Perihan Mağden, Radikal Gazetesi, 11  10  2007 "http://tr  wikipedia  org/wiki/Sabiha_G%C3%B6k%C3%A7en"'dan alındı Sayfa kategorileri: 1913 doğumlular | 2001 yılında ölenler | Bursalılar | Türk pilotlar | Türk askerler | Mustafa Kemal Atatürk | 
|   | 
|  | 
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara | 
| Görünüm Modları | |
|  |