![]() |
Televizyonun Çocuklar Üzerindeki Etkisi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Televizyonun Çocuklar Üzerindeki EtkisiTELEVİZYONUN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ TV’nin çocukların hayatında yadsınamaz bir etkisi vardır ![]() ![]() TV’nin bu etkisi birçok faktöre göre değişmektedir: TV karşısında geçirilen süre, yaş, kişilik, TV’nin yalnız mı ebeveynlerle mi birlikte seyredildiği, seyredilen materyalle ilgili ebeveynlerle fikir alışverişinde bulunup bulunmama gibi ![]() TV’nin muhtemel olumsuz etkilerini en aza indirgemek için bu sihirli kutunun çocuklar üzerindeki etkisini anlamamız gerekmektedir ![]() ŞİDDET Birçok araştırma, şiddet mesajları ile dolu içeriğin çocuk ve gençleri olumsuz etkilediğini ortaya koymaktadır ![]() Şiddet mesajları veren içerikle karşılaşan çocuğun vermesi muhtemel üç tepki çeşidinden söz edebiliriz: _ Korku davranışında artma: Çocuklar, özellikle kız çocukları, TV’de şiddetin kurbanı olarak gösterilmektedir ![]() ![]() _ Şiddete karşı duyarsızlaşma: Bazı çizgi filmler, en çok şiddet öğesi içeren programlar arasındadır ![]() ![]() _ Saldırgan tutumun artması TV’NİN ÇOCUĞUN GELİŞİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ TV, çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişimi için gerekli olan aktivitelerin yapılmasını engelliyorsa,zararlıdır ![]() ![]() ![]() TV seyretmek, pasif bir iştir ve çocukta obezite problemini körükleyen en önemli etkenlerdendir ![]() ![]() Genellikle, gerek çocuklar gerekse yetişkinlerin eli bir türlü TV’yi kapatmaya uzanmaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cinsel İçerik Günümüzde çocuklar, cinsel öğe bulunan bir çok mesajla karşı karşıya kalmaktadırlar,(TV, dergiler, reklâmlar, müzik, sinema ve internet) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() TV’NİN OLUMLU YÖNLERİ TV, modern dünyanın sınırları belirlenemeyen önemli bir fenomenidir; boş vakitlerimizi, bilgimizi ve kültürümüzü etkiler ve bizi, aktüalite, meteoroloji, spor ve müzik vs ![]() ![]() Sayıları oldukça fazla olan kanallar,”kaliteli” programlar sundukları gibi daha az kaliteli programlar da sunmaktadırlar ![]() ![]() TV’nin birçok olumlu yönü de vardır: TV, tüm aile bireylerinin birlikte vakit geçirmesi için bir olanaktır ![]() Aileler, TV’yi çocuklarını okumaya yönlendirmek için katalizör olarak kullanabilirler; seyrettikleri program ile ilgili materyel, kitaplar aracılığıyla derinleştirilebilir ![]() Kaliteli programlar, çocuklara bazı önemli değerleri aşılayabilirler ve hayat dersi verebilirler ![]() Eğitici programlar, küçük çocukların sosyalleşmesine ve öğrenme yeteneklerinin gelişmesine yardımcı olabilir ![]() TV programları(örn; tartışma programlarında bir konunun detaylı olarak tartışılması, ¤¤¤e karşı anti¤¤¤i savunan konuşmacıların varlığı) ebeveyn, çocuk arasında yaşanabilecek muhtemel çatışmaların çözümüne yardımcı olur ![]() Haberler ve tarihle ilgili programlar, çocukların başka halkları ve kültürlerini daha iyi tanımasına yol açar ![]() Belgesel programlar, çocuğun dünyayı ve toplumu daha iyi anlamlandırmasını sağlayacak eleştiri yeteneğinin gelişmesine neden olur ![]() Kültürel programlar, gençlere müziğin ve diğer tüm sanatların kapılarını açar ![]() KALİTELİ PROGRAMLAR NASIL SEÇİLİR? Şu soruları sormak yerinde olur: Programın, çocuğumun fiziksel ve zihinsel gelişimine bir katkısı var mıdır? TV, pasif bir aktivite olmak zorunda değildir ![]() ![]() Bu programa saygım var mı? Aileler, çocuklara yönelik tüm yayınları sevmek zorunda değildirler ![]() ![]() Çocuğum bu programda kendini buluyor mu? Bu programın yapımcıları çocuğumu nasıl algılıyorlar? Bazı yapımcılar, çocukları satın almaları gereken tüketiciler olarak değerlendirmektedirler ![]() ![]() 2-5 YAŞ ARASI ÇOCUKLAR Bu yaşlar arasındaki çocukların TV izlemek yerine vakitlerini oyunlara ve sosyalleşmeye ayırmaları yerinde olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6-11 YAŞ ARASI ÇOCUKLAR Okuma ve ¤¤¤¤lere harcanan zamanı kısıtlamaması açısından bu yaş çocuğunun TV seyretmesi kontrol edilmelidir ![]() ![]() Bu yaş çocukları için kaliteli programlar azdır; o nedenle, ya çizgi filmleri yada yetişkinlere yönelik programları izlerler ![]() ![]() ![]() ![]() “BUNU BANA SATIN AL” SENDROMU Aileler, çocuklarını markete ya da oyuncak mağazasına götürdüklerinde TV’nin ticari etkisiyle baş etmek zorundadırlar ![]() ![]() ![]() ÜRKÜTEN İÇERİKLER Çocuklar, gerçek ile hayali arasında ayırım yapmakta zorlanırlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Joanne Cantor,”Mommy,I’m Scared(Anne,korkuyorum)” adlı kitabında,çocukları korkutan figürleri yaşlarına göre şöyle açıklamaktadır: 2-7 yaş arası: Yırtıcı hayvanlar, canavarlar, biçimsiz veya bir organı kopmuş, eksik kişilikler, Fiziksel değişimler, örn; normal bir kişiliğin biçimsiz bir hale dönüşmesi, Anne ya da babanın ölümünü, kötü davranışı bir çocuğa hikâye eden konular, Doğal felaketler ![]() 7-12 yaş arası: Daha gerçekçi tehlikeler ya da tehditler, özellikle çocuğu etkileyebilecek olaylar, Şiddet ya da şiddet tehdidi, ERGENLER ÜZERİNDE TV’NİN ETKİSİ TV seyretme oranı, ergenlerde başka şeylerle(internet, kişilerarası ilişkilerin artması, müzik, okul ¤¤¤¤leri vs ![]() ![]() ![]() TV, gençlerin cinsellikle ilgili bilgi edinebilecekleri önemli bir kaynaktır ![]() ![]() ![]() Bir dergide(Rolling Stone) yer alan bir yazıda, gençlere programlar kanalıyla şu mesajların verildiğinden bahsedilir: Hepsi ¤¤¤¤idir ![]() Hepsi,”beyaz” ırktandır ![]() Aileleri yok gibidir ![]() Okula gitmeye ihtiyaçları yoktur ![]() Gerçekle hiç örtüşmeyen bir dünyada yaşarlar ![]() Ergenliğin ilk yılları benlik bilincinin gelişiminde son derece önemli ve belirleyicidir ![]() ![]() ![]() Eğer şunları yaparsanız, TV’nin olumsuz etkilerini azaltabilirsiniz: Eğer izin verirlerse, tercih ettikleri programları zaman zaman beraberce izleyin ![]() TV’yi, cinsellik, AİDS, sigara, alkol, uyuşturucu gibi konulara dalmak için tramplen olarak kullanın ![]() Size göre kınanması gereken görüntüler ya da sahneleri onlarla konuşun ve fikirlerini alın ![]() TV’de gördüklerini analiz etmesi ve sorgulaması yönünde cesaretlendirin ![]() Onları daha kaliteli bir seçim yapmaya yönlendirin: bilimsel programlar, belgeseller, haberler ![]() ÇOCUKLARLA TV’DEN KONUŞMAK TV, çocuklarımıza çok kuvvetli ve etkili mesajlar göndermekte ![]() ![]() Çocuklarınıza TV’nin “gerçeğin yeniden yapılandırılması”ndan başka bir şey olmadığını anlatın: Onlara, TV’de seyrettiklerinin(belgesel ve haberlerin bile) yönetmenler, aktör ve aktrisler, kameramanlar, prodüktörler vs ![]() ![]() ![]() TV’de gösterilmeyen her şeyin(insanlar, kültürler, hayat tarzları) de aynı derecede önemli olduğunu anlatın ![]() Çocuklarınıza hangi bakış açıları veya değer yargılarının sıklıkla vurgulanmadığını sorun,(örn; erkeklerin, sosyetenin yada orta sınıfın gibi) ![]() TV’de yer alan kişiliklerin gerçekliğini tartışın: — TV’deki kişiler, gerçek hayattakilere benziyorlar mı? Aradaki farklar nelerdir? — Çocuklarınız, TV’de gösterilen değişik hayat tarzları karşısında neler hissediyorlar? Onlara imreniyorlar mı? Kendi hayat tarzlarından memnunlar mı? — TV’de gördükleri kişilere benzemek istiyorlar mı? — Yaşı küçük olan çocuklarınızla “hayali” dünyaları ve hayal ile gerçek arasındaki farkı tartışın ![]() TV’deki şiddet üzerine tartışın: — TV’de şahit oldukları farklı tipteki şiddeti konuşun: sözel(çığlık, küfür, alay gibi) ve fiziksel(gözünü korkutma, sertlik, vurmalar, bıçakla ya da silahla yaralama, öldürme) — Sevdikleri programlardaki şiddeti tartışın ![]() — TV’deki insanlar, çatışmalarını nasıl çözüyorlar? Uygun bir yöntemle mi? Gerçek hayatta çatışmaları çözmek için daha etkili yollar var mı? — Şiddetin gerçek sonuçları nelerdir? Bunlar, neden bazen TV’de gösterilmez? “Streotipi”leri (tekrarlayan davranışları) açıklayınız ve onlar hakkında konuşunuz: — TV’de çocuk ve gençlere ait stereotipi görüntüleri tartışınız ![]() ![]() - Erkeklere, kadınlara, çocuklara, etnik gruplara, özürlü kişilere vs ![]() ![]() ![]() Çocuklarınıza TV’nin ticaret aracı olduğunu anlatınız: — TV endüstrisinin nasıl işlediğini anlatın,(örn; prodüktörler, hazırladıkları programları kanallara satarlar gibi) ![]() — Reklâmın sadece satın almaya karşı cesaretlendirmekle kalmadığını, aynı zamanda, bize satın almayı öğrettiğini anlatın ![]() — Çocuklarınıza, reklâmların her söylediğine inanıp inanmadıklarını sorun ![]() BİR TAVSİYE: Çocuklarınızın en çok beğendiği ve izlediği programları çok fazla eleştirmeyin ![]() ![]() BİR TAVSİYE: TV’de seyrettiğiniz her şeyi yorumlamayın, analiz etmeyin ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|