Kasr-İ Hümayun Saray Müze | İzmit |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kasr-İ Hümayun Saray Müze | İzmit![]() ![]() ![]() İzmit Saat Kulesi’nin yanında bulunan yapı, padişahın kullanımı için yaptırılmış olan, iki katlı, küçük bir saray yapısıdır İlk kez IV Murat döneminde ahşap temeller üzerinde inşa edilmiştir Ancak yangın ve deprem nedeni ile yıkıldığı anlaşılmıştır Günümüze ulaşan yapı; Sultan Abdülaziz döneminde (1861-1876) yapılan saraydır 19 yüzyılda inşa edilmiş olan saray, bu dönemde inşa edilmiş diğer yapılarla üslup benzeşmesi göstermektedir Mimarı Balyan kardeşlerden Amira Karabat BALYAN’dır Kasr-ı Hümayun’un en önemli özelliği ise İstanbul dışında yapılan tek saray olmasıdır![]() ![]() ![]() ![]() Neo–Klasik üslupta, Avrupa-Barok stilinde, iki katlı olup cephesi mermer kaplıdır Binanın tavan süslemeleri Fransız ressam SASON’un eseridir Süslemelerde, Osmanlı arması, Abdülaziz’in tuğrası, bayrak, mızrak, balta ve kılıçtan oluşan grup motifleri, çiçek ve meyve bezemeleri bulunmaktadır![]() Bazı Osmanlı padişahlarına hizmet vermiş, birçok devlet adamı ve önemli şahsiyeti (Mustafa Kemal Atatürk, Fransız Yazar Claude Farrare) ağırlamış olan sarayın, iç ve dış yüzeyleri son derece hareketli bir görünüşe sahiptir ![]() 1967 yılına kadar Vilayet ve Ziraat odaları olarak hizmet veren saray binası, bu yıldan sonra İzmit müzesi olarak kullanılmış, 1992 yılında restorasyona alınan müze 17 Ağustos 1999 depremi ile ağır hasar görmüştür Valiliğin İl Özel İdaresi Bütçesinden 2004 yılında restorasyona başlanmış ve 2005 yılında tamamlanmıştır İç tefrişi tamamlanan Kasr-ı Hümayun, SARAY MÜZE olarak 16 Ocak 2007 tarihinde hizmete açılmıştır![]() ![]() Mimari Özellikler ve Süsleme Unsurları ![]() Yapının giriş kısmında dışarıya taşkın portal uygulamasına yer verilmiştir Zeminden yüksekte bırakılmış ana giriş kapına birkaç merdivenle ulaşılmaktadır Giriş kısmının kenarları ve üst yüzeyleri, ikinci katın cephe yüzey köşeleri ve pencereleri, sütün ve silmelerle hareketlendirilmiştir Girişteki pencerelerin üzerinde gül bezeklere yer verilmiştir Bu yüzeyin en dikkat çekici yanı yapının giriş cephesini taçlandıran pencere üzerlerindeki akantus yaprakları ve madalyonlardır Giriş cephesindeki yatay ve dikey hatların dengesi oldukça orantılıdır![]() ![]() Yapının pencereleri ince uzun formda düzenlenmiş olup, iç mekânın aydınlatılmasını yeterli derecede sağlamaktadır Pencereler düz ve yuvarlak formludur![]() Saray, dış mekân özelliklerinin yanı sıra, iç mekân özellikleriyle de dikkat çekmektedir Zemin katın tavan süslemelerinde sitilize edilmiş rumi ve palmet motifleri kullanılmıştır İç mekândaki parkeler ise antrolak tarzda yapılmıştır![]() ![]() Sarayın tavan süslemeleri de dikkat çekicidir Geometriksel ve bitkisel karakterli olan tavan süslemeleri, yapı içerisindeki süsleme unsurlarının zirveye çıktığı noktalardır![]() ![]() Üst katın tavan süslemelerinde alçı kullanılmıştır Tavanlarda bitkisel ve geometriksel süslemelere yer verilmiştir Süslemelerde Rokoko üslubu görülmektedir Tavanda aslan ve geyik figürlü doğa resimleri de bulunmaktadır![]() ![]() Yapıdaki en dikkat çekici özelliklerden bir tanesi de, aynalardır Birbirlerine benzerlik gösteren ve alınlıklarla taçlandırılmış olan bu aynalar Ampir üslubun özelliklerini taşımaktadır![]() ![]() ![]() İsim Meselesi İzmit’te bulunan bu saray için çeşitli kaynaklarda farklı isimlerin kullanılmış olduğunu görüyoruz Bu isimler arasında en fazla kullanılanı ise; İzmit “Kasr-ı Hümâyûnu”, “İzmit Sarayı”, “İzmit Köşkü”, “Sultan Sarayı”, “Küçük Saray”, “Av Köşkü”, “Avcı Konağı” ‘dır![]()
![]() ![]() ![]() Müzenin İç Görünümü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sarayın Yatak Odası ![]() ![]() Abdülaziz'in Yağlıboya Tablosu ![]() ![]() Üst Kata Çıkan Merdivenler ![]() ![]() Dönemin askerlerinin kıyafetleri ![]() Atatürk'ün basın açıklaması yaptığı oda ulu önder için ayrılmış ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
| Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
| Görünüm Modları | |
|
|