|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
camii, dünya, edirne, külliyesi, listesinde, miras, selimiye |
![]() |
Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne)Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii (Edirne) ![]() Mimar Sinan'ın 80 yaşında yaptığı ve "ustalık eserim" dediği anıtsal yapı Osmanlı-Türk sanatının ve dünya Mimarlık tarihinin baş yapıtlarındandır ![]() ![]() ![]() Edirne'nin ve Osmanlı İmparatorluğu'nun simgesi olan cami, kentin merkezinde, eskiden Sarıbayır ve Kavak Meydanı denilen yerdedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ayasofya’nınkinden daha büyük olan Kubbe, 6 m ![]() ![]() ![]() Yapıyı, kubbe kasnağında 32 küçük pencereyle, yüzlerdeki üst üste 6 dizide çok sayıdaki pencere aydınlatmaktadır ![]() ![]() ![]() Önünde 18 kubbe ve 16 sütunla çevrili revak bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Cami, mimari özelliklerinin erişilmezliği yanında taş, mermer, çini, ahşap sedef gibi süsleme özellikleriyle de son derece önemlidir ![]() ![]() Ortasına 12 mermer sütuna oturan müezzin mahfili yer alır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yapının çini süslemelerinin, Osmanlı ve dünya sanatında ayrı bir yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hünkar mahfili zenginliği ve çeşitliliği ile ilgi çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selimiye Camisinin taş duvarlarla çevrili geniş dış avlusunda, Darül-Sübyan, Darül-Kur'a ve Darül-Hadis yapıları bulunmaktadır ![]() ![]() Cami terasının altında yer alan Arasta (çarşı), III ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne)Camiye İlişkin Teknik Bilgiler
Selimiye Camisi Hakkında Ayrıntılar "Taş Dehaya Ulaştı Deha Taş Kesildi!" Selimiye, varlığı ile, Türk Tarihindeki Edirne'ye güç katarak Ona simgesel bir nitelik kazandırmıştır ![]() ![]() Ernst Diez bu cami için şunları söyler: "Selimiye; mekan büyüklük, yükseklik, topluluk ve ışık etkisi bakımından yeryüzündeki bütün yapılardan üstündür ![]() Bu cami Osmanlı İmparatorluğu'nun Avrupa'daki gücünün hala devam ettiği 16 ![]() ![]() Bir başka anlatımla Selimiye, Osmanlı Mimari Söyleminin ideal bir ifadesidir ![]() ![]() Selimiye'nin Yapı Malzemeleri Edirne piyasasından sağlanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ne Zaman ve Neden Edirne'de? Selimiye'yi yaptırtan Kanuni'nin oğlu İkinci Selim, 22 Haziran 1567'de İstanbul'dan Edirne'ye gelmiş ve Avusturyalılar'la yapılan barış anlaşmasına kadar burada kalmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yandan, İkinci Selim'in kentle ilgisinin gençlik yıllarında başladığı,Kanuni'nin İran Seferine çıkarken onu tahtının korunması için Edirne'de bıraktığını ve Padişahın Edirne'ye özel bir sevgiyle bağlı olduğunu hatırlatarak; Edirne Tercihinin bu durumdan etkilendiğini ileri sürenler vardır ![]() Bunun nedenini o dönemde İstanbul'da uygun bir arsa bulunmayışıyla açıklayan değerlendirmelere de rastlanılmaktadır ![]() Selimiye inşaatı 1568'de başlatılmış, 27 Kasım 1574 günü açılması kararlaştırılmış, 1575 Yılında ibadete açılmıştır ![]() Yapıldığı Zemin Selimiye'nin yapıldığı alanda, Sultan I ![]() ![]() ![]() Tümüyle 2475 m2, iç bölüm olarak 1475 m2 (Bazılarına göre 1620 m2) bir alanı kaplayan Selimiye'nin bumeydanda yapılışını da yine Sultan II ![]() ![]() ![]() Selimiye Avlusu ![]() Avlu yaklaşık birbirine eş iki Dikdörtgen alandan oluşur ![]() ![]() ![]() ![]() Şadırvanla avluda 18 kubbe 16 sütun bulunur ![]() ![]() Selimiye Camisi'nin taş duvarlarla çevrili geniş dış avlusunda Dar-ül Sübyan, Dar-ül Kur-a ve Dar-ül Hadis Yapıları bulunmaktadır ![]() Bahçe kapılarının sayısı Sekizdir ![]() ![]() ![]() ![]() Caminin batıdaki büyük kapısıyla birlikte dört kapısı vardır ![]() Selimiye bahçesinde üç Anıt Ağaç (Londra ve Doğu Çınarı) bulunmaktadır ![]() Selimiye'nin Kubbesi ![]() Sanayi Öncesi Mimarinin Doruk Noktası "Aslında büyük mekan yapıları için Kubbeler, giderek, hem bir baş öğe olmuşlar; hem de göğün, tanrının,politik gücün ve kent fizyonomilerinin simgesi haline gelmişlerdir ![]() Selimiye'nin kubbesi bu anlamda ve Sanayi öncesi mimaride tek kubbeli Mekân yapılarının gelişmesini en son noktasına ulaştıran bir "doruk nokta" olarak kabul edilir ![]() Yüksekliği 43 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kubbedeki kalem işi süslemeler 1978-1985 yılları arasında restore edilmişlerdir ![]() Kubbe Altında Müezzinler Mahfeli ![]() Müezzinler Mahfeli, namaz kılınırken Müezzinlerin (yani ezan okuyanların) İmamın tekbirlerini, arka saflara duyurmak için, tekrarladıkları yerdir ![]() ![]() ![]() Selimiye'deki müezzinler mahfeli, iç mekâna girildiğinde büyük kapı karşısında ve kubbenin tam altında bulunmaktadır ![]() Bazı yorumcular bu konumu nedeniyle Mahfeli Mimar Sinan'ın tarzı olarak kabul etmezler ![]() ![]() Selimiye Müezzinler Mahfeli'nin yüksekliği 18m ![]() ![]() Dört tarafı orijinal ceviz korkuluklarla çevrilmiştir ![]() 1950 yılındaki yenileme sırasında iskelenin çökmesi korkuluklarda Büyük hasar meydana getirmişse de kırılan parçalar daha sonra yenilenmiştir ![]() Orjinal ceviz parmaklıklardaki elma ağacından kakma fletolar ve açık Yeşil, açık kırmızı, koyu yeşil gri boyalar; 1984 yılında yapılan son Restorasyonda ortaya çıkmıştır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne) |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne)Ahşap Üstü Kalem İşleri ve Çark-ı Felek Ahşap üstü kalem işleri, sıva üstü kalem işlerinden sonra Osmanlılarda çok uygulanan bir tekniktir ![]() Bu teknik; sıva üstü işlere göre daha dayanaklıdır ve günümüze hiç Restore edilmeden ulaşan 500 yıllık örnekleri vardır ![]() ![]() ![]() Bu uygulama en çok 16 ![]() ![]() Selimiye Müezzinler Mahfeli'nde Ahşap Üstü Kalem İşleri'nin olağanüstü Güzellikteki örnekleri görülebilir ![]() ![]() Mahfelin tavanında Budizm'de sonsuzluğu temsil eden Çark-ı Felek bulunur ![]() ![]() Şadırvandan Akan Zemzem Suyu Müezzinler Mahfeli'nin tam altında bulunan şadırvancık, Mermerdir ![]() ![]() ![]() Terslale Motifi En Çok Merak Edilen Motiftir ![]() Müezzinler Mahfeli'nin kuzeydoğu yönünde; köşedeki mermer ayağında, Bir küçük ters lale motifi bulunur ![]() ![]() Bazılarına göre caminin yapımında çalışan kör bir ustanın ürünü olan bu lale için, halk arasında, başka inançlar da vardır ![]() ![]() ![]() Bir başka yaklaşım da Mimar Sinan'ın o günlerde hastalanan ve ölen Torunu Fatma ile ilgilidir ![]() ![]() Selimiye'deki ters lale motifi, ziyaretçilerce, günümüzde de en çok Merak edilen cami öğelerinden biridir ve farklı söylenceleri olma özelliğini sürdürmektedir ![]() Terslale Dahil Selimiye Çinilerinde 101 Ayrı Lale Motifi Kullanılmıştır ![]() Selimiye Camisi'nde sıva üstü ve ahşap boyama kalem işlerinde değişik Lale motifleri kullanılmıştır ![]() Müezzinler Mahfeli'ndeki ters lale dahil, Selimiye Çinilerinde değişik Boy, renk ve biçimde 101 ayrı türde lale motifi kullanıldığı tesbit edilmiştir ![]() Hünkar Mahfeli Caminin sol ön köşesindedir ve buna Sultan Mahfeli diyenler de vardır ![]() ![]() Burada bulunan çinilerin önemli bölümü 1878 Osmanlı - Rus Savaşı Döneminde Ruslar tarafından sökülüp götürülmüştür ![]() 1913 Bulgar İşgalinden Bir İz 1913 yılındaki Bulgar kuşatmasında camiye isabet eden top izlerinden biri hala görülebilir durumdadır ![]() ![]() Mermer Ustalığının En Şık Örneği Minber ![]() Hatibin çıkıp hutbe okuduğu yer durumundaki Selimiye Minberi'nin sağ ve sol yanındaki bölümler mermerden olup geometrik örgü ile süslenmişlerdir ![]() ![]() ![]() Mihrab Camilerde yönelilen taraftaki (yani kible) duvarda bulunan ve imamlık Edene ayrılmış olan oyuk, (girintili yer anlamına gelen mihrab), Selimiye'de tamamen mermerden yapılmıştır ![]() Kabartma çiniler ile süslenmiş Amen ve Resulü ile Fatiha suresi işlenmiştir ![]() ![]() Mihrab duvarındaki girinti, boyutları ve yarım kubbe örtüsüyle Selimiye Mekanına etkili bir kimlik kazandırır ![]() Kandiller ve Pencereler ![]() Caminin minarelerinden sonra yapılan bezemesinde; en önemli ve ilgi çeken öğelerin pencereler ve örtüden inen kandiller olduğu kabul edilir ![]() Bazı pencerelerin üstünde eski yazımızla; "Allah göklerin ve yerin Nurudur" yazar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne) |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Dünya Miras Listesinde Bir Camii | Selimiye Camii Ve Külliyesi (Edirne)Selimiye Çinilerinin Türk Çini Sanatındaki Yeri Selimiye Çinileri İznik'in en parlak döneminin üretimi olup; 1572 Tarihli bir fermanla buradan sipariş edilmiştir ![]() ![]() Camiyi yaptıran Padişah İkinci Selim, pencerelere kadar çini olmasını, Pencerelerin üstüne Fatiha Suresi'nin çini ile yazılmasını Emretmiştir ![]() ![]() Türk Çini Sanatının en parlak yıllarındaki bu uygulamada görülen ölçülü kullanıma rağmen, çini panoların kalitesi ve desen ile Uygulanan bezeme programı, günümüzün yegane örnekleri durumundadır ![]() Bu durum, Selimiye'yi mimari başarısı yanında çini sanatı açısından da, çok önemli bir yere getirmiştir ![]() Selimiye Camisi çinileri başka yapılarda rastlanmayan özgün ve Osmanlı Mimarisi ile Türk Çini Sanatı içinde çok özel bir yere sahiptir ![]() Selimiye Minareleri ![]() Caminin kareye yakın ve enine dikdörtgen planlı, dört köşesinde Bulunan minareler yapıyı çevreleyen ve büyük kubbeyi kucaklayan bir görünüm sunar ![]() ![]() Dört minarede 380 cm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selimiye Camisi, bütünü meydan getiren her bir özelliği ile ilgi çekici olmakla beraber, bu bütünün ortaya koyuluş biçimi ve tüm yönlerin içinde herhangi birinin öne çıkmayarak bütünün içinde yer alması ile diğer abidevi eserlerden ayrılmaktadır ![]() Hindistan'da Bicapur'da Muhammet Adil Şah türbesi 44 metre çapında dünyanın en büyük kubbesiyle örtülü olduğu halde, ışık fena düzenlendiğinden mekân çok fakir ve cansız bir etki bırakır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa Selimiye Camisinde her taraftan son sınırlarına kadar gerilmiş dengeli mekan, şahane bir sükun halinde olup değişik cazibesiyle her gireni birden sürükler ve bir daha bırakmaz ![]() ![]() Cami İçi Şaheserler ![]() Selimiyede mimari gibi diğer Osmanlı sanatları da gelişmenin en yüksek noktalarına varmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mihrap kısmının sol tarafında Hünkâr mahfili göz alıcı zengin çinilerle hemen dikkati çeker ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selimiye Camisi avlusunun Kuzeydoğu ve Kuzeybatı köşelerindeki Minarelerin üçer merdiveni vardır ![]() ![]() Güneydoğu ve Güneybatı köşelerindeki minarelerin şerefelerine tek Merdivenle ulaşılır ![]() Selimiye'ye İlişkin İnançlar ve Söylenceler Halk arasında Selimiye'yi yüceltme arzusundan kaynaklanan söylencelerin bazıları zamanla inanç haline dönüşmüştür ![]() ![]() Selimiye'nin kubbesi Ayasofya'dan büyük değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Gerçekten de Selimiye kubbesi yarıküre, Ayasofya kubbesi oval ve bsıktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müezzinler Mahfeli altındaki şadırvandan akan su zemzem suyu değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Selimiye Kıbrıs ganimetleriyle yapılmamıştır veya Padişah'ın rüyasında Kıbrıs'ı alırsam Edirne'de yaptıracağım ![]() ![]() ![]() ![]() "Minarelere hangi yönden bakılırsa bakılsın iki adet görülür ![]() ![]() ![]() Terslale konusu çok yorumludur ![]() ![]() ![]() Caminin altında kayıkla gezilebilecek oranda su bulnduğu kanıtlanamamıştır ![]() Diğer yandan halk arasında yaygın olarak şunlara inanılır: "Cami kubbesi tektir çünkü Allah birdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mimar Sinan Hakkında ![]() İçinde camiler, medreseler, hanlar, hamamlar, köprüler, su kemerleri bulunan (ve birinden ötekine değişen sayılarla) 477 yapının sahibi durumundaki Mimar Sinan, Kayseri Melikgazi-Ağırnas'tan Birinci Selim (Yavuz Sultan Selim) döneminde devşirilen Rum kökenli bir Hıristiyan’dır ![]() ![]() Bazı kaynaklara göre; Hıristiyan Türkler'dendir ![]() ![]() 16 ![]() ![]() ![]() Osmanlı Cami tipolojisinin zenginliği Sinan'ın dehasının ürünüdür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mimar Ağa sıfatı Sinan'a devlet örgütünde üstlendiği görev nedeniyle verilmiş; çok yaşamış olması nedeniyle (1588 yılının 9 Nisan günü 98 Yaşında bir bilge kişi olarak vefat etmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mimar Sinan kubbeli mekânlarda en mükemmeli aramıştır ![]() Mimarbaşı olduktan sonra İstanbul'dan uzaklaşmamış; yalnızca Selimiye'ye gelmiştir ![]() ![]() Edirne ve civarında saptanabilen 20 kadar eseri bulunmaktadır ![]() Edirneliler Sinan'ı bir Edirneli olarak bilir ve öyle sayarlar ![]() Çünkü o; Edirne'yi yücelten en büyük eseri Selimiye'yi, tüm dehasını ortaya koyarak Edirne'ye en çok yakışan biçmde bilgi ve saygıyla en Güzel yeri bularak yerleştirmiştir ![]() Koca Sinan, Selimiye ve Edirne için şunları söyler: "Kalfalığımı İstanbul'daki Şehzade Camisi'nde yaptım ![]() ![]() ![]() "Öyle büyük bir Cami yaptım ki Edirne içinde bütün halkın beğenisine layıktır ![]() Mimar Sinan Selimiye'yi bitirdiğinde 85 yaşındaydı ![]() Kaynak |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|