![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra DînHULEFÂ-İ RÂŞİDÎN'DEN SONRA DÎN İnsanların hak ve hürriyetlerinin Hukuka uygun olarak kesinlikle korunduğu; onların renklerine, soylarına, milliyetlerine veya görüşüne bakılmaksızın eşit muamele gördükleri; iyiliğin ve adaletin yegane sistemi, sonraki devirlerde, temeldeki karakterini kaybederek monarşi şekline dönüştü ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Bu süreçte ilk köklü değişiklik Ümmet'in liderinin seçiminde oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Melikliğin (mulukiye) ortaya çıkması bu kaidedeki değişiklik sonucu olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aslında bizzat Muaviye de bu durumu iyi biliyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu şekilde başlayan değişiklik Yezid'in bu makama veliaht olmasından sonra o kadar kabul gördü ki bundan sonra hiçbir zaman sarsılmadı, hatta tehdit bile görmedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Müslümanların serbest muvafakatim almadan, kuvvete dayalı olarak meydana çıkmış bir hilafet veya otoritenin şer'î açıdan statüsünü tartışmak yerine burada esas dikkat edilmesi gereken husus şudur: Onlar İslâm'ın gerçek usulleriyle mi halife olmuşlardır? Yoksa tam ve eksiksiz usûl Hilafetin Hulefa-i Raşidîn'in yolu ile mi tesis edilmesi gerektiğidir? Veya Muavİye ve takipçilerinin usûlü mü takip edilmelidir? Hulefa-i Raşidîn'in usûlü bize, tutacağımız yolu açıkça göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dînİkinci önemli değişiklik halifelerin yaşayış tarzında vuku bulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra DînÜçüncü değişiklik, Beytü'l-mal'''in yapısında ve kullanımında olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saltanat döneminde Beytü'1-maV konusundaki düşünce tarzı tamamen değişerek hükümdar ve hanedanın şahsî tasarrufuna geçti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benzer bir haksızlık da gayri müslimlerden (zımmî) usulsüz olarak alınan cizyeler konusundadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ömer b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra DînFikir Hürriyetinin Sonu Dördüncü değişiklik fikir hürriyetinin sona ermesidir ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm'ın bu ruhunu destekleyen Hulefai Raşidîn devrinde halk, bu haktan istifade etmek hususunda tam manasıyla serbestti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yeni siyaset Muavİye devrinin ortalarına doğru görünmeye başladı ve sahabenin önde gelenlerinden ve muttaki bir zât olan Hicr b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan sonra halk, zulüm ve zorbalıklarla susturuldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Abdülmelik b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir keresinde de Velid b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu siyaset Müslümanların maneviyatım zaafa uğrattı ve onları aşağılık kompleksine itti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra DînAdlî Bağımsızlığın Sona Ermesi Beşinci önemli değişiklik, hâkimlerin muhakeme (kaza) hürriyetlerinde olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu ve benzer sebeplerden ötürü, o devirde sâlih âlimler ve imanlı şahsiyetler hâkimlik vazifesini kabul etmekten daima kaçınmışlardır ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra DînŞûraya Dayalı İdarenin Sonu İslâmî yönetimin esaslı unsurlarından biri de müşavere müessesesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunun neticesinde karşılaşılan en önemli kayıp, yepyeni ve karmaşık bir medeniyetin ortaya çıkması oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra DînIrkçılık Ve Kavmiyetçiliğin Zuhuru Saltanat devrinde meydana gelen bir diğer önemli ve fevkalâde zararlı değişiklik de ırk ve kabile taassubuna dönüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Saltanat sahipleri kavmiyet taassubunu o derece ileri götürmüşlerdi ki, bir kimseyi vali, kadı, hatta cami imamı tayin edeceklerinde dahi Arap olup olmadığı hususunu araştırıyorlardı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer biri Arap olmayan müslüman bir kızla evlenmek isterse, evlilik iznini almak için kızın babası veya akrabaları ile değil, kızın veliliğini üzerine alan bir Arapla görüşmesi gerekiyordu (Ikdû'l-Ferîd, c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Benî Ümeyye'nin bu tür davranış ve muamelesi Arap olmayanlar arasında diğer ırkî asabiyelerin uyanmasına sebep olarak, Benî Ab-bas'ın gayretleri ve Arap olmayan unsurların, özellikle İranlıların yardımı ile devrilmesinde aktif rol oynadı ![]() ![]() ![]() ![]() Yemanîler ve Mudarîler için camilerde minberler ve mihrablar ayrılmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra Dîn |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hulefâ-İ Râşidîn'den Sonra DînHukukun Üstünlüğünün Terkedilmesi Saltanat döneminde yükselen en büyük ve en ciddi musibet hukukun üstünlüğünün ortadan kalkmasıdır ![]() ![]() İslâm, dünya nizamı olarak vazedildiği zaman, şeriatın herşeyden üstün olduğu fikrini de beraber getirmişti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hulefa-i Raşidîn devrinde hem devlet reisleri, hem de halk bu genel kaideye son derece bağlılık gösterdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat saltanat dönemi başladığında, sultanlar kendi şahsî veya siyasî meseleleri ve özellikle hükümetlerinin kurulması ve devamı için şeriatın koyduğu yasaklan aşmakta ve hudutları çiğnemekte hiç tereddüt etmediler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeriata karşı bu çıkışlar Benî Ümeyye devrinin ilk zamanlarında başladı ve yavaş yavaş kanuna aldırış etmeksizin her istediğini yapma saltanat mensuplarının imtiyazı haline geldi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu olup biten zulümler, valilerin ve kumandanların her türlü tecavüz, baskı ve adaletsizliği yapabilecekleri ve şeriatın hudutlarını çiğneyebileceklerini, siyasî meselelerde herhangi bir kanunla, şeriatla veya başka bir şeyle bağlı olmadıklarını ilan ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|