Sola Dönüş Teorisi

Eski 08-01-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Sola Dönüş Teorisi



Motosiklet Teorisi #15 SOLA DONUS TEORISI

Yazar: Donald_Duck ""Nasil yani" demeyin hemenHa birde, bu yazinin politik bir icerigi yoktur onu da bastan belirtelim


Baska aracin etken olmadigi, viraj alma hatasi sonucu meydana gelen motosiklet kazalarinin buyuk cogunlugu sola donerken oluyor

Cunku "Sola donmek, saga donmekten daha zordur!"buyrun buradan yakin


Aslinda konuya biraz geriden baslayalim ve kontra teknigini hatirlayalimNasildi? Solu it sola don, sagi it saga donkisaca tabii


Simdi hemen bir deneyle yukarda yazdigim tezi curuteyim; (ne bicim bir teorisyenim ben yahu, daha en bastan kendi yazdigimi curutuyorum) oturdugunuz yerden sol elinizin iciyle onunuzdeki masayi itinAyni motordaki gibi on-kolunuz yere parallel, relaks bir tarzda Kolayca gittigini goreceksiniz Simdi, sag elinizi yumruk yapip, sanki gaz verir gibi bukerek, yumrugunuzla itin Evet eliniz biraz aciyabilir ama hemen anlayacaksiniz ki sol kolun verdigi gucu veremiyorsunuz Solu itmek daha kolay yani


Genis duz bir alana cikalim ve kontra teknigini hem saga hem sola deneyelimsaga donerken ayni zamanda gaz da verdigimiz icin bunun sola donusten biraz daha zor oldugunu gorursunuziste yukardaki tez ikinci kez curutulmus oldu


Simdi azicik daha teori ile sonuca gidiyoruzBir baska konu da viraj yaricapi ile ilgili Bir virajin yaricapi ne kadar buyukse o viraji almak o kadar kolaydir degilmi? Yani aslinda dumduz bir yol yaricapi sonsuz bir daire parcasidirNeyse lise ogretmenligi bir yana, diyecegim su ki sola donuslerde virajin yaricapi her zaman saga donusten daha buyukturHoppalaamiunu tmayin saga donerken saginizda kaldirim, sola donerken solunuzda karsi / gelis seridi vardiriste bu seridin eni kadar daha buyuktur yaricap Ve iste ucuncu kez yukardaki iddia curutuldu(Tabii pistlerden, tek seritli-yonlu yollar gibi ozel durumlardan bahsetmiyorum) Yani sola donusun aslinda daha kolay olmasi icin butun sartlar hazirdir Tabii bunlar hep laboratuar sartlari altinda, ve ucaktan bakinca




Nasil ki laboratuar sartlari altinda kirik sise parcalari ve gunes isigi ile ates yakmak mumkun iken, piknikte uc kisi bes cakmakla bir kamp atesi yakamazsa bu yukardaki avantajlar da gercek yol sartlarinda butun gecerligini kaybeder maalesef




Gecenlerde "kamber" yada Turkce "Kambur" diyebilcegimiz bir acidan bahsettiydim, biliyorsunuz yollarin ustu su tutmasin diye ortalari yuksek, kenarlari dusuk yapilir ki yagmur suyu yolda gollenmesin Iste bu kamber acisi sag virajda motoru daha kolay ve guvenli yatirmanizi (motorun yatmasini) sagladigi gibi sol virajda ise tam aksi, viraj almayi dengesiz, ve guvensiz hale getiriverir Ayni yaricaptaki sag ve sol viraji ayni maksimum hizda almaniz mumkun degildir Sol virajda motor yere yapisiverir (lowsiding), dolayisi ile daha yavas girmeniz gerekir Ama az once bahsettigim gibi sol virajlar her zaman sag virajlardan daha uzun yaricapli oldugu icin bu dezavantaj ortadan kalkar Ama kamber acisi dezavantaji (buna "ters egim" de diyebilirsiniz) herzaman orada sizi beklemektedir




Bir diger dezavantaj ise kamber acisinin minimum odugu yer olan iki seridin birlestigi yer, yani yolun (seridin degil) tam ortasindaki cizgiden kullanmak icgudusudur Bu durum hem orta cizginin (plastik yada boya) kaygan olmasi (ozellikle yagista) ve hem de tekerlek sizin seritte olmasina ragmen yatis sebebi ile vucudunuzun karsi seride gecmis olmasi dolayisi ile gayet tehlikelidir Bu yuzden once yolu ortalarsiniz, sonra bakarsiniz karsidan biri geliyor, hop biraz saga kayarsiniz, bu sefer kamber acisi yuzunden motor yatis acisi/gaz/denge dagilmaya baslar, yine ortaya gecer, yada gaz kesmek gibi yanlis birsey yapabilirsiniz, arkadaki araba sikistirircok rahatsiz edicidir yani En tehlikesiz durumda bile virajda beceriksizce zig-zag lar cizer kendi kendinize soylenirsiniz



Artik biliyorsunuz, yuzunuzdeki gulumseme silindimi, daha iyi surmeniz soz konusu degildir


Sola donusun bir dezavantaji daha vardiro da viraj cikisini gorememektir Nasil olur? Sag viraj daha kotu, agaclar, duvarlar vs virajin cikisini kapatiyor diyebilirsiniz, dogrudur, ama sol virajda isin icine karsi serit girdigi icin virajin uzunlugunu kestirmek, ve daha da onemlisi gittikce daraliyormu-genisliyormu sorularina cevap bulmak yanibasinizda kaldirim veya yol dis cizgisi gibi saglam bir arkadas olmadigindan cok zordur


Iste dostlar, gordugunuz gibi sola donmek biraz daha zorne kadar mi? Batili okullarda ogrettiklerine gore %20 daha zorbu figur bana birsey ifade etmiyor ama bilgi bilgidir, belki isinize yarardiye ekleyeyim dedim Saga donmenin de kendine ozgu numaralari var, bir sonraki yazida ona deginecegim kismetse


Simdilik hoscakalin, karsiniza cikan virajlar hep saga donsun


DD

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.