![]() |
Tıpta Uzmanlık Tüzüğü Tasarısı Gerekçeli Danıştay Kararı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Tıpta Uzmanlık Tüzüğü Tasarısı Gerekçeli Danıştay KararıTıpta Uzmanlık Tüzüğü Tasarısı Gerekçeli Danıştay Kararı T ![]() ![]() DANIŞTAY BİRİNCİ DAİRE Esas No:2005/534 Karar No:2006/545 ÖZÜ:Tıpta Uzmanlık Tüzüğü Tasarısı Hk ![]() TUTANAK Sağlık Bakanlığı&nca hazırlanarak Başbakanlığın 16 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tasarı hakkında bütün Bakanlıkları görüşlerinin alındığı, iki Devlet Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Milli Savunmak Bakanlığı&nca önerilerde bulunulduğu, diğer Bakanlık görüşlerinin olumlu olduğu görüldü ![]() Türkiye Cumhuriyeti Anayasanın 11 nci maddesinde, Anayasa hükümlerinin, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kuralları olduğu, kanunların Anayasaya aykırı olmayacağı, 131 inci maddesinin birinci fıkrasında, yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarımlarındaki eğitim-öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek, bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını geliştirmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulacağı, aynı maddenin üçüncü fıkrasında, Kurulun teşkilatı, görev, yetki ve sorumluluğu ve çalışma esaslarının kanunla düzenleneceği, 177 nci maddesinin (e) bendinde, Anayasanın halkoylaması sonucu kabulünün ilanıyla birlikte yürürlüğe girecek hükümleri ve mevcut ve kurulacak kurum, kuruluş ve kurullar için yeniden kanun yapılması veya mevcut kananlarda değişiklik yapılmasanı gerekiyorsa bunlara ilişkin işlemlerin mevcut kanunların Anayasaya aykırı olmayan hükümlerinin veya doğrudan Anayasa hükümlerinin, Anayasanın 11 inci maddesi gereğince uygulanacağı hükme bağlanmıştır ![]() Anayasanın 115 inci maddesinde, Bakanlar Kurulunun, kanunun uygulanmasını göstermek veya emrettiği işleri belirtmek üzere, kanunlara aykırı olmamak ve Danıştayın incelenmesinden geçirilmek şartıyla tüzükler çıkarabileceği, tüzüklerin, Cumhurbaşkanınca imzalanacağı ve kanunlar gibi yayımlanacağı, 124 üncü maddesinin birinci fıkrasında, Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin, kendi görev alanlarını ilgilendiren kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere ve bunlara aykırı olmamak şartıyla, yönetmelikler çıkarabileceği hüküm altına alınmıştır ![]() 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanunun amacının, yükseköğretimle ilgili amaç ve ilkeleri belirlemek ve bütün yükseköğretim kurumlarının ve üst kuruluşlarının teşkilatlanma, işleyiş, görev, yetki ve sorumlulukları ile eğitim-öğretim, araştırma, yayım, öğretim elemanları, öğrenciler ve diğer personel ile ilgili esasları bir bütünlük içinde düzenlemek olduğu, 3 üncü maddesinin (a) bendinde, yükseköğretimin, milli eğitim sistemi içinde ortaöğretime dayalı en az dört yarı yılı kapsayan her kademedeki eğitim-öğretimin tümü olduğu, aynı maddenin (t) bendinde, lisans üstünün, yüksek lisans, doktora, tıpta uzmanlık ve sanatta yeterlik eğitimini kapsayacağı, tıpta uzmanlığın ise, Sağlık Bakanlığı tarafından düzenlenen esaslara göre yürütülen ve tıp doktorlarına belirli alanlarda özel yetenek ve yetki sağlamayı amaçlayan bir yükseköğretim olduğu, Kanunun 6 ncı maddesinde de, Yükseköğretim Kurulunun, tüm yükseköğretimi düzenleyen ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön veren, bu Kanunla kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve kamu tüzelkişiliğine sahip bir kuruluş olduğu belirtilmiştir ![]() 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1219 sayılı Kanunun 8 inci maddesi, bir tıp dalında uzman olmak ve o dalda uzmanlık unvanı kullanabilmek için, Türkiye&de bir tıp fakültesinden veya Sağlık Bakanlığı&nca kabul ve ilan edilerek müesseselerden verilmiş veyahut yabancı ülkelerin tanınan bir hastane veya laboratuvarlarından verilen ancak Türkiye&de bir Tıp Fakültesince onaylanmış bir uzmanlık belgesine sahip olmak gerektiğini belirtmiştir ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dosyada incelenen Tıpta Uzmanlık Tüzüğü Tasarısının genel gerekçesinde, gerek 1219 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi uyarınca, gerekse de 2547 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (t) bendi uyarınca tıpta uzmanlığı düzenleme konusunda yetkili otoritenin Sağlık Bakanlığı olduğu ileri sürülmekteyse de, 2547 sayılı Kanunun 1219 sayılı Kanundan sonra yürürlüğe girdiği, 1219 sayılı Kanunda tıpta uzmanlık eğitimi ile ilgili düzenleme bulunmadığı, 2547 sayılı kanunun tıpta uzmanlık eğitimini lisans üstü bir yükseköğretim olarak nitelediği, 2547 sayılı Kanundan sonra yürürlüğe giren 1982 Anayasasının 131 inci maddesini ise yükseköğretimi düzenlemek ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön vermek konusunda Yükseköğretim Kurulunu yetkili saydığı dikkate alındığında, tıpta uzmanlık eğitimi ile ilgili düzenleme yapma yetkisinin sadece Sağlık Bakanlığına ait olduğunun kabulü mümkün değildir ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan, 1219 sayılı Kanun uzmanlık belgesi verme yetkisini, Türkiye&deki tıp fakültelerine veya Sağlık Bakanlığınca kabul ve ilan edilecek müesseselere vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() 2002 tarihli Tıpta Uzmanlık Tüzüğünde, tıpta uzmanlık eğitiminin, Sağlık Bakanlığınca uzmanlık eğitimi vermeye yatkili kılınan sağlık kurumları, üniversitelerin tıp ve diş hekimliği fakülteleri ve Adli Tıp Kurumunca verilen bir eğitim olması nedeniyle bu eğitimde aksaklığa meydan vermemek ve uygulama birliği sağlamak zorunluluğundan doğan ve 1973 tarihli Tababet Uzmanlık Tüzüğünde de yer alan, uzmanlık eğitimi ile ilgili konular yanında bu eğitimi verecek sağlık kurumları konusunda da geniş yetkilere sahip, bilimsel bir kurul olan Tıpta Uzmanlık Kuruluna yer verilmiş, eğitim kalitesinin ve kamu hizmetindeki verimliliğin artırılması amacıyla Kurulun oluşumuna, söz konusu kurumların yanında Gülhane Askeri Tıp Akademisi ve Fakültesinden bir üye yanında meslek örgütlerinden de temsilciler dahil edilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yukarıda özetlenen yargı yararları, Tıpta Uzmanlık Kurulu gibi oluşumu ve görevleri itibariyle sürekli kurul niteliği taşıyacak bir Kurulun yasal dayanağını kanunlardan alması gerektiğini ifade ettiğine göre, kamu hizmetinin yürütülmesi ve verimliliği açısından bu nitelikte ve işlevde bir kurulun varlığına ihtiyaç duyulması halinde, yargı kararları gereğince öncelikle gerekli yasal düzenlemelerin yapılması yoluna gidilmelidir ![]() Yukarıda sözü edilen hükümler ve yargı kararları göz önüne alınarak Tıpta Uzmanlık Tüzüğü Taslağının değerlendirilmesinden, tıpta uzmanlık eğitimiyle ilgili esasları belirlemek konusundaki yetkinin, sadece Sağlık Bakanlığınca kullanılamayacağı, Yükseköğretim Kurulunun da bu konuda yetkili olduğunun kabulünün zorunlu olduğu, tıpta uzmanlık eğitimi konusunda Dairemize sunulan Taslağın Yükseköğretim Kurulunun katkısı ve görüşü alınmadan hazırlandığı, uzmanlık eğitimiyle ilgili yürütülmesi zorunlu kamu hizmetinin sürekliliği ve verimliliği açısından, uzmanlık eğitimi veren ve bu eğitimle ilgisi bulunan kurum ve kuruluşların katılımıyla oluşturulacak işlevsel bur kurulun varlığına gerek olduğu, bu kurulun da oluşumu ve görevleri itibariyle sürekli kurul niteliğinde olacağı dikkate alındığında, yargı kararları uyarınca yasal bir düzenleme yapılarak kurulması gerektiği, Tıpta Uzmanlık Tüzüğü Taslağında, bu konuda yasal düzenleme yapılmadan tıpta uzmanlık eğitimi sürecinde belirtilen nitelikte bir kurula yer verdiği sonucuna ulaşıldığında Tıpta Uzmanlık Tüzüğü Tasarısının reddine ve dosyanın Danıştay Başkanlığına sunulmasına 29 ![]() ![]() ![]() Başkan Üye Üye Üye Yılmaz Çimen A ![]() ![]() Üye Abdullah Dörtlemez Kaynak: toraks ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|