Otizim Nedir? |
07-23-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Otizim Nedir?OTİZİM NEDİR Yaşamın ilk üç yılında ortaya çıkan ve yaşam boyu etkisi devam noröpsikiyatrik bir sendrom olan otizim ilk defa Amerikalı psikiyatrist Leo Kanner tarafından 1943 yılında tanımlanmıştırUzun yıllar psikolojik kökenli olduğu düşünüldükten sonra,ilk olarak 1966 yılında Rimlandın çalışmaları ile otizimin norobiyolojik doğasına dikkat çekilmiştir Otistik bozukluk sosyal ve duygusal etkileşimde ve iletişimde bozulma,sınırlı,tekrarlayıcı bir biçimde çoğunlukla cansız nesnelere karşı ilgi artışı ve ritüelistik davranış paterniyle karaktrize,hafiften ağıra klinik tipleri olan bir gelişim bozukluğudur Otistik bozukluğu tanımlamak için tanımlanan bir çok davranış özelliği vardırAncak hiçbir otistikte bu özelliklerin tümü bulunmaz ve sıklıkla hepsi aynı anda görülmezZamanla belirtiler değişebilir Aşırı Otistik Yalnızlık” otizimin en temel özelliğidir Otistikler diğer insanlarla etkileşim kurma konusunda doğdukları günden itibaren yetersizdirlerOtistik bebekler çoğu kez anne-babaları tarafından uslu ve sorunsuz olarak değerlendirilirlerBu çocuklar kendi dünyalarında yaşar gibidirlerGöz göze gelmekten kaçınır,adları söylendiğinde duymuyor gibi davranır,bedensel yaklaşım ve okşamaya karşı tepkisel davranabilirlerYaşıtlarıyla ilgilenmezler ve oyuncaklarla ilgilenmeleri de olağan dışı olurDiğer insanların varlığına ,istek ve gereksinimlerine karşı bir tür kayıtsızlık gösterdikleri için otizim bir tür empati bozukluğu olarak da tanımlana bilir Otistik çocuklarda sözel ve sözel olmayan iletişimde ciddi güçlükler söz konusudurNormal çocuklarda ortalama 5-6 aylıkken ağulama,8-9 aylıkken heceleme,1 yaşında anlamlı tek kelimelik ,2 yaşında ortalama 2-3 kelimelik konuşma başlarken,otistik çocukların bir çoğunda bu özelliklerin hemen hemen hepsi zamanında gelişmezOtistik çocukların yaklaşık %50 si konuşmayı hiçbir zaman öğrenemezÖğrendiklerinde ise anlamlı bir iletişim aracı olarak konuşmayı kullanmazlarKonuşmaları çoğunlukla garip bir tarzda ve yankılıdırDiğer bir kişinin söylediğini aslına tam uygun bir şekilde tekrarlıya bilirlerKonuşmadaki diğer bir farklılıkta adılların ters çevrilmesidirÇoğunlukla kendilerinden sen”,”o” şeklinde bahsederlerKullanılan tonlamada mekaniklik ,inişli çıkışlı,şiddeti ayarlayamama,duygudan yoksunluk gözlenebilir Konuşmaya başlayan otistiklerde tipik olarak konuşmayı başlatma,bir olay anlatma veya karşılıklı konuşma yürütememe görülürsohbet etmek olanaksızdırOtizimi olan çocuklar mecaz anlamları,yüz mimiklerini,yüz ifadelerini,konuşanın duygu ifadelerini anlamada zorluk yaşarlar Otizimin diğer bir özelliği kompulsif törensel etkinliklerdirGünlük hayat içinde rutinlerin bozulması,eksikler olması durumunda fazlasıyla etkilenip tepkisel davrana bilirler fazlası ile etkilenip tepkisel davranabilirler OTİSTİK ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ SORUNLARI Temper Tantrum(Öfke nöbetleri): Öfke nöbetleri küçük yaşlarda çok sık gözlenebilirBir isteğinin yapılmaması ve ya rutinlerin bozulması sonucunda ortaya çıkabilirAnne babaya çok önemsiz gelen bir olay veya nedensiz olarak da öfke nöbetleri gözlenebilirBir oyuncağın küçük bir parçasının kayıp olası, masada farklı yere oturmakvs gibiBu nöbetler zaman zaman çevreye zarar verici nitelik taşıya bilir Agresyon(Saldırganlık):Bazı otistik çocuklarda saldırganlık ,belirli bir davranış biçimi olabilirBu saldırgan davranışlar genellikle bir diğerine vurma ,saç çekme şeklindedirBelirli anlaşılır bir nedene bağlı olarak gelişebileceği gibi nedensiz olarak ta ortaya çıkabilirSaldırgan diye nitelen davranışların bir kısmı tekrarlayıcı hareketlerle karışabilirYada yakınlaşma ve ilgilenmenin yanlış ifadesi olarak gelişebilir Oto-mültilasyon(kendine zarar verme): Genellikle ağır zeka sorunu olan ve ya düşük işlevli otistiklerde görülürSaç çekme,hafif başını vurma,parmağını ısırma ve başını sürekli olarak bir yere çarpma şeklinde görülebilir Stereotipi(Tekrarlayıcı hareketler): Zeka düzeyi düşük otistiklerde daha sık görülür Sağa sola veya öne arkaya doğru sallanma , çevresinde dönme ,kanat çırpma,cisimleri çevirme,parmaklarına tuhaf şekiller verme ;gibiBu hareketler içinde bulunulan duruma gelişmez ve başkalarının varlığı hareketi sona erdirmezAncak sıkıntının arttığı durumlarda artmakta,bazen de neşe ve sevincin ifadesi olarak yorumlanabilir Duyu Sorunları:O tizimi olan çocuklar gelen bir uyarıya karşı aşırı epkiverbilir veya tepkisiz kalabilirlerAğrıya karşı ileri derecede duyarsız yani acıya karşı çok dayanıklı olabilirlerÇok kuvvetli bir ışığa saatlerce bakabilir yada hafif bir sesse karşı kulaklarını kapta bilirler Yeme Sorunları:Katı yiyecekleri ret edebilir,çiğnemezler,çok seçici yiyebilirler,nadirende çok istahlı olabilirlerOtizimin temel belirtisi olan yeniye direnç yiyeceklerde de kendini gösterebilirTat konusunda ki hassasiyetleri de fazla olabilir PSKSinem Erusta |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|