Karma Felsefesi

Eski 07-22-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Karma Felsefesi






Karma, kamuoyunda oluşturulan mistik ve gizemli hava nedeniyle insanların ilgisini çeken batıl bir felsefedir Birçok yönüyle insan aklına, vicdanına ve fıtratına aykırıdır

Karma inancı, Hinduizm, Budizm ve Caynizm gibi batıl Doğu dinlerinde çok önemli bir yer tutmaktadır Sanskritçe bir kelime olan Karma, "hareket, fiil" anlamına gelmektedir Hint dinlerinde ise, bir "sebep-sonuç kanunu" olarak bilinmektedir Karma inancını savunanlara göre, bir insan geçmişte ne yapmışsa, gelecekte onu görecektir İyiden iyi, kötüden kötü çıkacaktır Dolayısıyla insanın bugünkü durumu da geçmişinin bir sonucudur

Karma inancına göre, ünlü ve zengin olan biri, geçmiş hayatındaki iyiliklerinin karşılığını bu şekilde almıştır Ancak Karma'ya inanan bir çok insana göre, bu adaleti sağlayan bir Yaratıcı yoktur Bu felsefenin savunucuları, Karma'nın kendi kendine işleyen bir sistem olduğuna inanırlar Allah bir ayette Allah'a teslim olmaktan başka arayışlar içine girenler için şöyle buyurmuştur:Peki onlar, Allah'ın dininden başka bir din mi arıyorlar? Oysa göklerde ve yerde her ne varsa -istese de, istemese de- O'na teslim olmuştur ve O'na döndürülmektedirler (Al-i İmran Suresi, 83)

İnsanlara bu inancın sempatik gelmesinin bir sebebi de bazı entellektüel çevrelerin yoga veya meditasyon gibi olaylarla fazlaca ilgilenmesi ve bunları insanlara tavsiye etmesidir Bunları tavsiye etmelerinin altında da Allah'a olan inançsızlık veya iman eksikliği yatar Müslüman olduğunu söyleyen ve Allah'a dua eden insanların da bu kişilerden etkilenerek yoga, meditasyona gibi meziyetlere yöneldikleri veya karmayı yaşam felsefesi olarak aldıkları çokça karşımıza çıkar Dolayısıyla bundan gençler ve yeni nesil de etkilenir

İnsanlar, karma inancında mutluluk ve huzur bulamazlar Çünkü gerçek mutluluğun ve kesintisiz huzurun kaynağı yalnızca Allah'a ve Allah'ın yarattığı kadere teslim olmaktır Allah'a olan ibadetlerini ve tevekkülünü terkeden insanlar her zaman büyük kayıp içerisindedirler ve asla mutlu olamazlar Bu tip insanların mutluluğu gösterişten öte gidemez Kendi içlerinde mutsuz ve yalnız olduklarını çok iyi bilirler fakat dışarıya karşı yalnızlıkla mutlu olduklarını iddia ederler Bunun böyle olmasının sebebini Allah Kuran'da şöyle bildirmiştir:Haberiniz olsun; kalbler yalnızca Allah'ın zikriyle mutmain olur (Ra's Suresi , 28)

Alıntı Yaparak Cevapla

Karma Felsefesi

Eski 07-22-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Karma Felsefesi



Vikipedi, özgür ansiklopedi

Karma, Hinduizm, Budizm, Jainizm, Sihizm ve Teozofi’de kullanılan bir terimdir Sanskrit dilinde “yapmak, eylemek, bir fiilde bulunmak” anlamındaki “kri” sözcüğünden türetilmiştir Karma sözcüğü farklı sözcüklerle birlikte kullanılarak, karma yasası, karmik plan, karmik telafi gibi farklı anlamlara gelen terimlerin oluşturulmasında kullanılmıştır (Fakat karma felsefesi diye bir terim yoktur; karma, Budist felsefedeki ve Hindu felsefesindeki bir kavram ve bir yasadır)
Karma; hem fiziksel hem de zihinsel her türlü eylemin sonuçlarının kaçınılmaz olduğunun ifade eder; düşündüğümüz her şey ya da yaptığımız her eylemin sonuçlarının, bizi bu yaşamımızda ya da sonraki yaşamımızda etkileyeceğini söyleyen bir kuraldır Yani; gerçekleştirmiş olduğumuz, fiziksel ya da zihinsel her türlü eylemin etkilerini şu anki gerçek yaşam içinde görmesek bile, bir sonraki yaşamımızda bu etkiler mutlaka kendini gösterecektir
Hint dinlerindeki Karma öğretisi, “yeniden doğuş” inanışı olan Samsara ile bağlantılıdır Sebep –sonuç (etki-tepki) ilkesinin geçerliliği ruh var oldukça devam eder Hinduizm, Budizm ve Jainizmde Karma; herhangi bir eyleminin veya düşüncenin sonucunun, her şekilde sadece o kişiyi etkilediğini ifade eder
Karma, Tanrının ya da dünyada bir hâkimin hüküm vermediği, “ilahi bir lütuf” ya da “ceza” olmadan, kişinin kendini değerlendirdiği bir öğretidir
Yeniden Doğuş Döngüsünü (Reenkarnasyon) sadece kötü eylemlerde bulunup, kötülük düşünenler değil, aynı zamanda iyilik yapıp, temiz niyetli olanlar da yaşayacaklardır Son amaç ise bu şekilde devam etmeden, Karma’nın sona ermesidir
Budizm’deki Karma öğretisini anlamada “kendin-değil” ve “Koşullu Oluşum” kavramları önem taşır Budist öğretisine göre (Dharma); “Ben” ifadesiyle bir insanı tek bir ruh olarak sınırlamak, gerçekliğe uygun değildir Bir insan, sadece kendi varlığıyla ya da ruhuyla ifade edilmesinden çok daha fazlasıdır İnsan varlığının ait olduğu, sürekli değişen beş yaşamsal durum başlıkları şunlardır: iç organlarının da dâhil olduğu somut bedeni; duyguları; dünyevi çıkarları; ilgi, arzu, özlem, amaç gibi ruhsal istekleri ve son olarak bilinçli olmasıdır Bu sürekli değişen durumlar koşullu oluşumun kanunudur Her eylem, maddelerden ruha kadar dünyadaki her şeyi yeniden düzenler
Karma bu durumda, budist yazarlar tarasından “esas, temel, asıl” şey olarak kullanılır Bu anlamda, ruhani istekler, dünyanın yaratılışı ve onu takip eden düşünceler ve eylemlerin anlamını ifade eder Tüm eylemler ve düşünceler, Karma’yı oluşturur ve karmaşık dünyaya yön verir Budist öğretisinin amacı, Karma’ya daha fazla yol açmamak ve bu döngüye bir son vermektir Bunun için yapılması gereken ilk adım, Karma bağlığına yol açan, ruha zararlı üç sebebi anlamaktır Bunlar; Hırs (Lobha), öfke ve nefret (Dosa), cahillik (Moha) olarak sıralanır Olumlu Karma için üç yol ise; alçak gönüllülük, insaniyet (şefkat, iyilik) ve anlayıştır

Bir eylem sonucunda oluşan Karma’nın niteliğini, o eylemi yapmanın temelindeki amaç (Cetana) belirler Budist öğretisine göre, bedensel eylem türlerinden olan düşünce ve konuşma, Karma’da büyük önem taşır Karma etkisinin oluşum zamanıyla ilgili üç farklı Karma türü vardır:
  • Yaşandığı esnada oluşan Karma (Pali dilinde: Ditthadhamma-vedaniya-kamma)
  • Önceki yaşamda oluşan Karma (Pali: Upapajja-vedaniya-kamma)
  • Sonraki yaşamda oluşacak Karma (Pali: Aparapariya-vedaniya-kamma)
Bazı eylem ve davranışlar, sonucunda Karma oluşturmayabilir Gereken durumlarda bu etki yaşanmayabilir veya önemsiz ölçülerde şiddete karşı tepki olaylarında, örneğin; iyi niyetler olumsuz sonuçlardan fazla olduğu zamanlarda, Karma etkisi oluşmayabilir Bu durumda etkisiz Karma (Pali: Ahosi-kamma) söz konusudur

Karma etkisi farklılıklar gösterebilir:
  • “Yeniden doğuş” ile oluşan Karma Janaka-kamma: Yeniden doğuşla (reenkarnasyon) ve bulunduğu topluluğun koşullarıyla sınırlı yaşanır
  • Yardımcı Karma Upatthambhaka: Hiçbir Karma etkisi yoktur ve yalnız hareket ederek yaşanır
  • Zulmeden Karma Upapilaka: Karma etkisiyle baskı yaşanır
  • Yıkıcı, tahrip edici Karma Upaghataka: Diğer Karma etkilerinden daha fazlası yaşanır
İstemeden yapılan eylemler için bir düzenleme yoktur Bir eylemin temelinde ne kadar az art niyet varsa o kadar az Karma toplanır, oluşur
Şu sözler buna işaret etmektedir: Her kim bir başkasına eziyet ediyor ve buna rağmen iyi bir yaşam arzu ediyorsa, o kişi bir sonraki yaşamında asla mutlu olmayacaktır Her kim diğerleriyle iyi anlaşıyorsa ve iyi bir yaşam arzu ediyorsa, o kişi bir sonraki yaşamında mutluluk bulacaktır(Dhammapada MÖ 3yüzyıl) Eylemlerin failini bulamayız; etkiyi yakalayan hiçbir “varlık” Sadece boş şeyler geçer gider önümüzden: bu şekilde anlayışa kavuşan kişi, doğru bir bakışa sahiptir Ve eylem ile etki bu şekilde gerçekleşip ilerlerken, köke bağlılık nedeniyle kimse tıpkı tohum ile ağaçta olduğu gibi hiçbir başlangıç asla bulunamaz (Vis XIX) Culakammavibhanga Sutta

*
Şu açıdan güzelKul hakkı kavramına çok dikkat ediyorlar

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »
Konu Araçları Bu Konuda Ara
Bu Konuda Ara:

Gelişmiş Arama
Görünüm Modları


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.