![]() |
Kuatrocento... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kuatrocento...Kuatroçento (Erken Rönesans) Kuatroçentoİtalyanca’da XV ![]() ![]() ![]() Antikçağ sanatına dönüş İtalyansanatçılar Yunan-Roma Antikçağı’ndan esinlenen yeni değer ve biçimarayışlarının, önceki dönemden bir kopma olduğunun bilincine çok kısazamanda vardılar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hümanizma’nınbeşiği olan Floransa da, XV ![]() ![]() ![]() MimarFilippo Brunelleschi ’nin arayışları ve heykelci Donatello ’nun sanatüstünlüğü, bu yeni eğilimlerin örneklerini oluşturur ![]() ![]() İtalya’nınkuzeyinde ve özellikle de Padova, Mantova ve Verona gibi canlımerkezlerde Antikçağ’ın sanat çevreleri üstünde yarattığı etki,çoğunlukla arkeolojiyle bağlantılıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Kuramcı sanatçılar HümanistLeon Battista Alberti ’nin 1435’te yayımlanan resim üstüneincelemesinde kanıtladığı gibi, tarih kadar geometri ve matematikbilgisi de Kuatroçento sanatçısı için, yaratıcılıkta vazgeçilmeztemeller oluşturan Ressamları eğitmeyi amaçlayan ve modern resmin temelmetni olarak kabul edilen bu kitapta Alberti, sanatçının bilimselalanda edinmek zorunda olduğu bilgileri anlatmakta ve geometrikperspektifin kurallarını saptamaktadır ![]() ![]() Buradasöz konusu olan, Cennino Cennini’nin XIV yy’ın sonunda yazdığı “ResimÜstüne İnceleme” (Trattato della Pittura) gibi bir öğüt ve “atölyetarifleri” kitabı değil, resmi ilk kez liberal sanatlar (özgür biradama yakışan sanatlar) arasına yerleştiren didaktik bir eserdir ![]() Şairlerin,astrolog, matematikçi ve tarihçilerin dostu olan sanatçı, artıkyalnızca bir siparişi yerine getiren hüner sahibi bir adam değil, aynızamanda kendisi de zaman zaman kuramcı olan bir kişidir ![]() ![]() Kuatroçento’nunsimgesel adı Piero della Francesca “Resimde Perspektif’ Üzerine” (Deperspectiva pingendi) ve “Beş Asal Kural Üzerine Söylem” (Libellus dequinque corporibus regularis) adlı kitapları ile yazar-ressam konumununçok iyi bir örneğini oluşturmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Quatrocento’nunbaşlarında su yüzüne çıkan devrim, bir çizgiden doğmuş olması ve yeniüslubun bir anda inanılmaz bir otorite ve yaygınlıkla kendini kabulettirmesi açısından son derece dikkat çekiciydi: bu dönemde verilmişeserlerle ilgili olarak, ancak bir sonraki yüzyılda aşılabilecek birbirinci klasikçilikten bile söz edilebilirdi: mimaride, FilippoBrunelleschi çok büyük iki kilise inşa etti: Medici ailesinin kilisesiolan San Lorenzo ve doğrudan doğruya Eski Roma’nın büyük bazilikalarınıuyarladığı Santo Spirito: Alberti’nin dışında XV ![]() ![]() Donatello’nunilk heykelleri de aynı güçlülük izlenimini verir: bunlar,Orsammichele’nin cephesindeki büyük Aziz Georgius heykeli (1416) vekatedralin çan kulesi için hazırlanmış kahin figürleridir (Yeremya,Habakuk); bu figürlerdeki olağanüstü anlatım gücü ve oranlardakigenişlikle, gotik heykelden kesin bir kopuşu işaret eder ![]() LorenzoGhiberti’nin ilk eserleri, birçok açıdan geleneğe hâlâ bağlıdır, amasanatçı, Vaftizhane’deki Cennet Kapısı »nın alçak kabartmalarında,kompozisyon ve hikâyenin gerçek anlamını canlandırmayı başarmıştır ![]() ![]() Masaccioise, Santa Maria del Carmine’deki Brancacci Capellası’nın fresklerinde,son dönem gotik resminin gözalıcılığından ve yumuşaklığından koparak,figürlerine eşsiz bir ağırlık ve görkem kazandırmıştır ![]() Rönesans’ınana temelleri böylece atılmış olur ![]() ![]() ![]() ![]() Mimari alanında, Antikçağdüzenlerinin birleşimi anıtsal ve tutarlı bir görünüm elde edilmesineimkan sağlıyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Birinci Rönesans’ın gelişmesi ![]() Brunelleschi’ninkendisinden sonra gelenleri derinden etkileyecektir ![]() ![]() ![]() Ne var ki, LeonBattista Alberti çok daha özgündür: Santa Maria Novella’nın(1458-1470), cephesini bir Antikçağ tapınağına benzetmeyi ve Rönesansdönemi mimarlarının büyük bir çoğunluğu tarafından sürdürülecek olantemalarla ilgili düşüncelere bir hareket noktası oluşturmayı başarır ![]() Resimdeve heykelde, Masaccio ve Donatello’daki ağırbaşlı büyüklüğün yerinidaha cana yakın bir üslup alacaktır: Fra Angelico, dupduru tatlı yüzlükişilerini klasik mimarlık anıtlarının ve parlak bir ışığın içinegetirip yerleştirir ![]() ![]() ![]() ![]() FilippoLippi (1406-1469) Masaccio’dan etkilenmiştir, ama onun genç kadın veçocuk figürlerinde ustasında rastlanmayan bir incelik görülür ![]() ![]() PaoloUccello perspektifin açtığı ufukları incelerken, yalnız Andrea delCastagno (ykl ![]() ![]() ![]() HeykelciLuca Della Robbia (1400-1482), Floransa Katedrali’nin cantoria’larından(ilahi söyleyenlerin bulunduğu tribünler) birini yapmıştır: sonsuz birdinginlik içindeki çocuk figürleri, tam karşıda yer alan Donatello’nuncantoria’sındaki hareketli ve şiddet ifadeli figürlerle taban tabanazıttır ![]() ![]() DellaRobbia daha sonra pişmiş topraktan mavi ve beyaz mineli figürgruplarında uzmanlaşacak, onu izleyenlerse yayan taklitler ortayakoymaktan ileri gidemeyeceklerdir ![]() ![]() BernardoRossellino (1409-1464) da pek güçlü olmayan yumuşak bir üslupkullanmış, ama bunun yanında, Santa Croce’deki Leonardo Bruni’ninmezarıyla bütün yüzyıl boyu taklit edilecek olan anıtmezar tipiniyaratmıştır T ![]() ![]() Büyük sanat merkezleri İtalyanuygarlığının parlak çağı Kuatroçento’da, yarımadadaki farklı devletleriçinde gerçek anlamda sanat merkezleri ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Sanatçılarçoğu kez birbirinin akrabası olan ama birbirleriyle yarışmayı dasürdürerek rekabeti körükleyen ve ortamı canlandıran karşılaşmalarısağlayan prenslerin çekiciliğiyle Floransa’dan Ferrara’ya, Mantova’danRimini’ye, Verona’dan Urbino’ya, bir saraydan bir başkasınageçiyorlardı ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|