![]() |
Kuş Dili (Mantiku't-Tayr) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kuş Dili (Mantiku't-Tayr)Kus dili (MANTIKU'T-TAYR) Feridüddin Attar, Nisabur’da 1120’da dogmus ve muhtemelen 1194’da vefat etmis ünlü bir sair ve mutasavviftir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlarin arasinda en ünlüsü 1187’de yazmis oldugu Tuyûrnâme (Mantiku't-tayr veya Mantik Al-Tayr) adli 4931 beyitten olusan eseridir ![]() Attar, Kusdili veya Kuslar Meclisi olarak da bilinen bu mesnevî tarzi eserinde, tasavvufun Vahdet-i Vücûd anlayisini anlatir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak,Vahdet-i Vücut’a, yani Varlik Birligi’ne ulasanlar, “halkin Hakk’in zuhuru; Hakk’in halkin bütünü oldugunu” idrak edebilirler ![]() ![]() “… Günlerden bir gün, dünyadaki bütün kuslar bir araya gelirler ![]() ![]() ![]() Hüthüt söze baslar ve Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() revan olurlar… Ama, yol çok uzun ve menzil uzak oldugundan; kuslar yorulup hastalanirlar ![]() ![]() hedefleri çok daha basit ve dünyevî’dir (!) Örnek olarak, bülbülün istegi gül; dudu kusunun arzuladigi abihayat; tavuskusunun amaci cennet; kazin mazereti su; kekligin aradigi mücevher; hümânin nefsi kibir ve gurur; doganin sevdasi mevki ve iktidar; üveykin ihtirasi deniz; puhu kusunun aradigi viranelerdeki define; kuyruksalanin mazereti zaafiyeti dolayisiyla aradigi kuyudaki Yûsuf; bütün digerlerinin de baska baska özür ve bahanelerdir ![]() Bu mazeretleri dinleyen hüthüt, hepsine ayri ayri, dogru, inandirici ve ikna edici cevaplar verir ![]() ![]() Hüthüt söz alir ve sunlari söyler ![]() Simurg, apaçik meydanda olmasaydi hiç gölgesi olur muydu? Simurg gizli olsaydi hiç âleme gölgesi vurur muydu?Burada gölgesi görünen her sey, önce orada meydana çikar görünür ![]() ![]() kalmadi ![]() ![]() ![]() Hüthütün bu söylediklerine ikna olan kuslar, yine onun rehberliginde Simurg’u aramak için yola koyulurlar ![]() ![]() biraktigi sevgilisinin hasretine dayanamamak, ölüm korkusu, ümitsizlik, seriat korkusu, pislik endisesi,himmet,vefa, küskünlük, kibir, ferahlik arzusu, kararsizlik, hediyegötürmek dilegi gibi hususlarla; bir kusun sordugu “daha ne kadar yol gidilecegi” sorusu vardir ![]() Hüthüt hepsine, bikip usanmadan tatminkâr cevaplar verir ve daha önlerinde asmalari gereken “yedi vadi” bulundugunu söyler ![]() ![]() ![]() VADİLER MERHALELER 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() BEKÂ Kuslar gayrete gelip tekrar yola düserler… Ama, pek çogu, ya yem istegi ile bir yerlere dalip kaybolur, ya aç susuz can verir, ya yollarda kaybolur, ya denizlerde bogulur, ya yüce daglarin tepesinde can verir, ya günesten kavrulur, ya vahsi hayvanlara yem olur, yaagir hastaliklarla geride kalir, ya kendisini bir eglenceye kaptirip kafileden ayrilir ![]() Bu sayilan engellerin hepsi de Hakikât yolundaki zulmet ve nur hicaplaridir ![]() ![]() ![]() Simurg tarafindan bir görevli gelir…Görevli, otuz kusun ayri ayri hepsine birer yazi verip okumalarini ister ![]() ![]() Bu sirada, Simurg tecelli eder… Fakat, otuz kus, tecelli edenin (!) bizzat kendileri oldugunu; yani, Simurg’un mânâ bakimindan otuz kustan ibaret olduklarini görüp sasirirlar ![]() ![]() ![]() “Siz buraya otuz kus geldiniz, otuz kus göründünüz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çünkü, hepsi BİR’dir ![]() Ayni, asikla, masukun askta; habible, mahbubun muhabbette; sacidle, mescudun secdede; bir olmasi gibi ![]() ![]() ![]() Kusdili sembolizmasi yukarida özetlenmistir ![]() Attar, “ölümden sonraki ölümsüzlügün sirrina” lâyik olacaklarin bilinciyle;ancak, bunlari yazabilir Kusdili olarak; sembolik lisanla! Tabiî ki, okuyup da anlayanlara (!) ![]() ![]() ![]() Kusdili, mesnevî anlam ve kapsam olarak zengin bir sembolizmadir ![]() ![]() esdeger merdiven basamaklarini çikabilmek vesonunda ancak çok az kisinin hedefine ulasabilmesi seklinde düsünülebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() internetten alinti ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|