|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
ayaklanması, edildiler, günlerinde, moradaki, türkler, yok, yunan |
![]() |
Yunan Ayaklanması Günlerinde Mora'daki Türkler Nasıl Yok Edildiler? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunan Ayaklanması Günlerinde Mora'daki Türkler Nasıl Yok Edildiler?YUNAN İSYANI SIRASINDA TÜRKLERE YAPILAN KATLİAMLAR 19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunan bağımsızlık savaşı ![]() 1821 Nisanında, 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı İmparatorluğuna karşı Yunan ayaklanması 1821 yılının Mart ayında, bazı Osmanlı memurlarının, özellikle vergi toplayıcıların öldürülmesiyle başladı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu arada Hıristiyan halk, yarımadanın her bölümünde, Müslüman halka saldırdı ve hepsini öldürdü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunanlı Başpiskopos [Patras Başpiskoposu] Germanos'un ağzından çıkan, ayaklanmanın ulusçu sloganı, "Hıristiyanlara huzur! Konsoloslara saygı! Türklere Ölüm!" idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türkler’den sadece, berkitilmiş yerlere sığınabilenler sağ kaldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğunluğu Rum Ortodoks dininde olan Romanya'da da, Alexandros Ypsilantes önderliğinde Rum asilerin, Osmanlılara karşı, tüm Balkanlara yayılabilecek bir ayaklanma başlatmak girişimi sırasında, 1821 Martında, benzer olaylar görülmüştü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunanistan’daki Türklerin telef edilmesi, savaş zamanının olağan telefatı değildi ![]() ![]() ![]() Üç gün boyunca zavallı [Türk] yerleşimciler, bir vahşîler güruhunun şehvetine ve zulmüne teslim edildiler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşlenen cinayetler, görülüyor ki, sırf bir nefret patlaması değil, hesaplı kitaplı siyasal eylemler niteliğinde idi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yunan ayaklanması, Balkanlarda daha sonraki ayaklanmalar için bir model ortaya koydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ULUSÇULUK VE MÜSLÜMANLAR Yunan ayaklanmasının başlangıçtaki nedenleri, gerçekte, ulusçuluğa dayanıyor sayılamazlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüleceği üzere, bir ulus yaratmak uğruna Türkleri ve diğer Müslümanları sürmek, ileride Bulgarlar, Ruslar ve Ermeniler tarafından da izlenen bir ilke olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yunan Ayaklanması Günlerinde Mora'daki Türkler Nasıl Yok Edildiler? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Yunan Ayaklanması Günlerinde Mora'daki Türkler Nasıl Yok Edildiler?Yunan Ayaklanması Günlerinde Mora'daki Türkler Nasıl Yok Edildiler? Paralarını gizledikleri sanılan Müslümanlara işkence yapılıyor ve St ![]() Clair'la Howarth, İngiliz Sömürgeler Bakanlığı ile Dışişleri Bakanlığı raporlarına göre, "kollarıyla ayakları kesilerek ateşte yavaşça yakılıyorlardı" Mora'da Rus-Grek Düzenleri "Peloponez (Peloponisos)" adıyla da anılan Mora Yarımadası, ilkin Sultan Beyazıt I tarafından 1397'de Bizanslılardan alınarak kısmen Osmanlı İmparatorluğu'na bağlanıyor; Yunanistan'ın her yanında, Katolik Lâtinlerin zulmü altında inleyen Ortodoks Hıristiyan Grekler, 1460'da Mora'yı tümüyle fetheden Sultan II ![]() kurtarıcı olarak karşılıyorlardı[1] ![]() Mora'yı Venediklilere vermek zorunda kalıyor; ama 1718'de aktedilen Pasarofça Antlaşması'ndan sonra, Mora, yeniden Osmanlı egemenliğine geçiyordu[2] ![]() uzmanı olan ve şimdi hayatta olmayan Profesör Dr ![]() 1770-1923 (Yunanistan'ın Birleşmesi) adlı kitabında şöyle der: “Mora'nın (Grek) sakinleri, yeniden kurulan Türk yönetimini Venediklilerin yönetimine tercih ediyorlardı, çünkü vergiler daha hafifti; yönetim daha az yetenekli olmakla birlikte daha ılımlıydı ve kâfir (yani Osmanlı), Roma Katoliğine oranla daha çok tolerans sahibi idi[3] ![]() Osmanlılar Mora'da bir paşalık (vilâyet) kuruyor; 400 ![]() zamanla 50 ![]() ![]() özellikle kentlerde yaşayanlar, tüm rahatlıklarına karşın Çar Deli Petro zamanında Ruslarla düzen çevirmeye başlıyor; Rus ajanlar Mora'yı dolaşarak halkı isyana kışkırtıyor ve Bizans İmparatorluğu'nun diriltilmesi için yapılan bu düzenler, İmparatoriçe II ![]() de sürüp gidiyordu[4] ![]() Fransız-Grek Düzenleri 1789 yılında patlak veren Fransız İhtilâli, Ortodoks Hıristiyan Rum toplum önderlerinden bazılarını oldukça etkiliyor; Rus Çarı ve ögeleriyle çevirmekte oldukları düzenlerde başarı sağlayamayan bu önderler, Napolyon Bonapart'ın sahnede belirmesi üzerine, ümitlerini Fransa'ya aktarıyorlardı ![]() durmadan kışkırtıyor; Fransız koruyuculuğu altında özerklik veya bağımsızlık sözleriyle onları çeliyorlardı[5] ![]() güney Mora'daki Mani bölgesinin Rum kadınları, onun resmini, evlerindeki putların koleksiyonuna ekliyorlardı[6] ![]() ![]() John (İoannis) Kapodistrias Ancak, İngiliz orduları Başkomutanı Wellington Dük'ü, 1815 yılı Haziranında Napolyon'u Waterloo'da yenilgiye uğratınca, Grekler, ümitlerini yine Çarlık Rusyası'na bağlıyor; Çar I ![]() Aleksander'in Rum asıllı dışişleri bakanı John (İoannis) Kapodistrias'tan yardım görmeyi ümit ediyor[7]; dış ülkelerde gizli tedhiş ve ihtilâl örgütleri kurmaya, gazete ve dergiler yayınlamaya başlıyorlardı ![]() Grek İhtilâl ve Tedhiş Örgütleri ![]() Filiki Eteria Bu örgütlerden Athena adlısı, Yunanistan'a, Fransa'nın yardımıyla, Phoenix adlısı da Rusya'nın yardımıyla bağımsızlık sağlamaya ümit ediyordu; ama, bu iki örgütten daha azılı ve hırslı bir örgüt olarak, 1814'te, Odesa'da, Filiki Eteria kuruluyor; aralarında Balkan Hıristiyanları da olmak üzere, tüm 'Helenleri' kapsayacak bir ayaklanma kışkırtmak için eyleme geçiyor[8]; bu tedhiş örgütünün pençesi, 1818 yılı Ekim ayında Kıbrıs'a kadar uzanıyordu ![]() Dimitrios İpatros, Kıbrıs'a giderek, başpiskopos Kiprianos'u örgüte üye kaydediyor ve ondan maddi ve manevi yardım sözü alıyordu[9] ![]() Yunan ayaklanmasının başlıca kışkırtıcıları, Yunanistan'ın dışında yaşayan ve Avrupa'daki akımlara benzer ulusçu bir akım yaratmak hevesine kapılmış olan "dış Helenler" (apodimi Ellines)'di ![]() ![]() akımın öncülüğünü üstleniyor; her yana bir ahtapot gibi yayılıyor; Osmanlı İmparatorluğu'nda geniş kapsamlı bir ayaklanma plânlıyordu[10] ![]() konsoloslar, Grekler arasında düzen çevirerek onları ayaklanmaya kışkırtıyor; Greklere yurtseverlik duygusu aşılamaya çalışıyorlardı ![]() Ne var ki, ayaklanmanın öngünlerinde, Osmanlı İmparatorluğu'ndaki Rumlar gönenç ve dirlik içinde yaş** sürüyor; varlıklı ve eğitim görmüş olanlara devlet kapıları açılıyordu ![]() İmparatorlukta Rumların çoğunlukta oldukları bölgelerde onların kendi belediyeleri, devletten müdahale olmadan çalışıyor; merkezi İstanbul'da bulunan Rum Ortodoks Patrikhanesi, İmparatorluğun yönetimine katılan imtiyazlı bir kuruluş haline geliyordu[11] ![]() ayaklanması niçin patlak verdi? Sabırlı ve kararlı bir padişah olan II ![]() Osmanlı İmparatorluğu'nu yeniden dinçleştirmek için eyleme geçince, Yanya Valisi Tepedelenli Ali Paşa ile arası açılıyor; onun 1820'de padişaha karşı ayaklanması, Yunan ayaklanmasına da neden oluyordu ![]() Türklerin gücünü bölmek için ivedilikle harekete geçiyorlardı[12] ![]() Başta vali Hurşit Paşa olmak üzere, Mora'daki Osmanlı yetkililer, Grekler arasındaki akımın farkına varınca, Tripolitsa kentinde toplanarak, yerel Grekleri, silâhlarını yetkililere teslime ve bazı Grek önderleri durumu kendileriyle görüşmek üzere, kişisel olarak Tripolitsa'ya gitmeye çağırıyorlardı ![]() ayaklanmayı körüklüyorlardı ![]() Yunanlılar, Mora'daki ayaklanmayı 6 Nisan 1821'de şu sloganla başlatıyorlardı: "Mora'da tek bir Türk bırakılmamalıdır" ![]() Türk ve öteki Müslümanları yok etmeye başlayacaklardır[13] ![]() Yunan Ayaklanması Nasıl Başladı? Ayaklanma şöyle başlamıştır: 1819'da Filiki Eteria'ya üye kaydedilmiş olan Patras metropoliti Yermanos, Tripolitsa'ya gitmek için almış olduğu emirden kaygılanarak yola çıkıyor; bir dağ kenti olan Kalavrita'ya yakın Ayia Lavra manastırında konaklıyor; orada, kendisi gibi, ne yapacaklarına karar veremeyen öteki piskoposlarla buluşuyor; sonunda, Türklerin kendilerini hapse atacakları veya öldürecekleri yolunda bizzat bir mektup sahteleyerek orada bulunanlara okuyor; halkın arasında baş gösteren coşkudan yararlanarak, 6 Nisan 1821'de isyan bayrağını çekiyor ve Grekleri silâhaltına çağırıyordu ![]() bayraklarının üzerinde, altı üste getirilmiş bir hilâlin veya kesilmiş bir Türk kafasının üzerinde bir haç'ı tespit ediyordu[14] ![]() Metropolit, öteki piskoposlarla birlikte Patras'a dönerek, orak, sopa ve kamalar taşıyan ve sayıları gittikçe kabaran ayak takımı onlara eşlik ediyordu ![]() Grek güruhu, "dinsiz Müslümanları yok etmeye" kışkırtıyor; kleftes olarak anılan haydutlarlaarmatoli olarak anılan Grek uç bekçileri, dağlardan inerek Türk köylerini yağmalamaya başlıyorlardı ![]() etkilerini yitiriyor; tüm ülke, her yanı kasıp kavuran silâhlı âsilerin eline geçiyordu ![]() İngiliz yazar William St ![]() geçmeden katletme zevkine dönüşüyordu" ![]() "Grekler, bu cinayetleri işlerken, herhangi bir neden aramıyorlardı ![]() kapıldıkları için öldürüyorlardı" der[15] ![]() Eteria ile Mora'daki Eteria ajanları arasında yapılan yazışmaları kolaylaştırıyor; âsilerle Rus hükümeti arasında bağlantı kuruyordu[16] ![]() Türkler Yok Ediliyor 1821 yılı Mart ayında, Mora'da 50 ![]() ![]() Bunların arasında kadın ve çocuklar da vardı ![]() kutlarken, Mora'da tek bir Müslüman kalmamıştı ![]() müstahkem kentlere sığınmışlarsa da, açlık çekmeye başlamışlardı ![]() Türklerin gömülmemiş cesetleri çürüyordu ![]() ![]() "Yunanistan'ın Türkleri pek az iz bıraktılar ![]() dünyanın haberi olmadan, yok edildiler" ![]() St ![]() "20 ![]() Grek komşuları tarafından katledildiler ![]() öldürüldüler ![]() ![]() ![]() kısa bir sürede öldürüldüler; yakılan evleri, cesetlerinin üzerine yıkıldı ![]() başlayınca evlerini bırakarak en yakındaki kente sığınmaya çalışanlar da, Grek güruh tarafından yollarda öldürüldüler ![]() korumaya çalıştılar, ama pek azı kurtulabildi ![]() hayatlarının bağışlanacağına dair onlara söz veren âsilere teslim oldular, ama yine de öldürüldüler ![]() olarak âsilere dağıtılıyor, ama daha sonra onlar da öldürülüyorlardı ![]() Mora'nın her yanında, sopa, orak ve tüfeklerle silâhlı Grek âsiler, çevreyi dolaşarak öldürüyor, yağmalıyor ve ateşe veriyorlardı ![]() ediyor ve bu sözde 'kutsal' eylemlerinde onları kışkırtıyorlardı"[17] ![]() ![]() Petros Mavromihalis Rum Ortodoks Kilisesi'nin tarihini yazan İngiliz yazar Steven Runciman, kilisenin Basil (Vasili) gibi büyük babalarının, 1821'de Mora'da isyan bayrağını çeken piskoposların bu hareketinden tiksinti duyacaklarını kaydeder[18] ![]() savaşı değildi; Türklere ve öteki Müslümanlara karşı başlatılmış olan bir yok etme savaşıydı ve başlıca kışkırtıcılar, Rum Ortodoks Hıristiyanlardı ![]() Ayaklanma başlar başlamaz, Grek haydut Petros Mavromihalis, öteki adıyla Petrobey, çapulcularıyla birlikte dağlardan inerek, liman kenti olan Kalamata'ya giriyor ve Patras'taki güruhu gölgede bırakacak bir şekilde bütün Müslüman erkekleri öldürüyor; genç kadın ve çocukları köle olarak satıyordu ![]() kenarında 24 papaz ayin düzenliyordu ![]() Müslümanların katli izliyordu[19] ![]() Diri Olarak Ateşte Yakılan Türkler Nisan ayında Hidra, Spetsa ve Psara adalarının Grek sakinleri âsilere katılıyor; Osmanlı bayrağını taşıyan gemilere saldırıyor; gemicileri yakalayarak öldürüyor veya denize atıyorlardı ![]() ![]() St ![]() 57 tayfası yakalanarak, zafer çığlıkları arasında Hidra adasına götürülüyor ve orada, sahilde, diri olarak ateşte yakılıyorlardı[20] ![]() Tesalya, Makedonya ve Halkidiki'de birçok Grekler ayaklanmaya katılıyor ve acımasızca Türklere saldırıyorlardı ![]() katılmalarını sağlamak amacıyla Türkleri kasten kırımdan geçiriyorlardı ![]() gaddarca öldüren alelâde Grek köylüler, bu ayaklanmayı dinsel yok etme olarak görüyor; onlara önderlik eden piskoposlarla papazlar da aynı görüş ve duyguları paylaşıyorlardı[21] ![]() Devam edecek ![]() ![]() [1] F ![]() ![]() Salışık: Türk-Yunan İlişkileri Tarihi ve Etniki Eterya, İstanbul, 1968, s ![]() ![]() [2] Douglas Dakin: The Greek struggle for independence, 1821-1833 (Yunan bağımsızlık savaşımı), Londra, 1973, s ![]() ![]() [3] Douglas Dakin: Unification of Greece, 1770-1923, (Yunanistan'ın Birleşmesi), Londra, 1972, s ![]() ![]() [4] N ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Burkhardt: Travels in Syria and the Holy Land (Suriye ve Kutsal Yerlerde geziler), Londra, 1822, s ![]() Cambridge, 1968, s ![]() Ottoman Empire, (Osmanlı yüzyılları - Osmanlı İmparatorluğu'nun yükselişi ve yıkımı), Londra, 1977, s ![]() ![]() 391 vd ![]() İmparatorluğu ve varisleri) 4 cilt, Londra, 1966, s ![]() ![]() fihaw: History of the Ottoman Empire and Modern Turkey, (Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye'nin Tarihi), Cambridge, 1977, c ![]() ![]() ![]() ![]() Abraham: The making of Modern Russia (Modern Rusya'nın kuruluşu), Londra, 1990 ![]() [5] Miller, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bernard Lewis: Christians and Jews in the Ottoman Empire (Osmanlı İmparatorluğu'nda Hıristiyanlar ve Museviler), C ![]() ![]() ![]() [6] Dakin: Greek struggle ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [7] Runciman, s ![]() ![]() [8] Emmanuel Protopsaltis: İ Filiki Eteria, Atina, 1964, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Minorities and the destruction of the Ottoman Empire (Azınlıklar ve Osmanlı İmparatorluğu'nun parçalanması), Ankara, 1993, s ![]() ![]() balkaniques das la préparation de la révolution grecque, 1789-1821, Paris, 1962, s ![]() ![]() [9] John T ![]() ![]() Yunan bağımsızlık savaşı), Atina, 1971, s ![]() ![]() [10] Sonyel, s ![]() ![]() [11] William St ![]() independence (Yunanistan'ın özgürlüğü için - ![]() Londra, 1972, s ![]() the war of independence (Yunan macerası - bağımsızlık savaşında Lord Byron ve öteki eksentrikler), Londra, 1976, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [12] St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [13] Kinross, a ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [14] St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [15] St ![]() ![]() ![]() ![]() [16] Charles A ![]() Kilisesi ve bağımsız Yunanistan), Cambridge, 1869, s ![]() ![]() [17] St ![]() ![]() ![]() ![]() [18] Runciman, s ![]() ![]() [19] Sonyel, s ![]() ![]() [19] Sonyel, s ![]() ![]() [20] St ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Konu Araçları | Bu Konuda Ara |
Görünüm Modları |
|